Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako jurtassa asua, vai onko se laitonta?

Vierailija
16.07.2015 |

Olen köyhä nuori syrjäytynyt ihminen. Minulla ei ole paljon rahaa, mutta haluan muuttaa omilleni. Olen ajatellut ostaa tontin jostain ja pystyttää siihen jurtan. Jurtat näyttää maksavan vain muutaman tonnin eli paljon vähemmän kuin talo. Onko tällainen asuminen laillista Suomessa? Entäs kodassa asuminen?

Mitä maksuja asumisesta koituu, jos en käytä vettä ja sähköä? On kai olemassa sellainen asumisvero ainakin? Paljonko pitää rahaa varata kuukaudessa, jos en osta ruokaa muuten kuin pulloista keräämilläni rahoilla? Tuloja minulla ei tule olemaan muuta kuin se mitä saan pulloista keräämällä.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat sen tontin jonkun joen varresta, ja saat samalla kalastusoikeuden. Saat sekä vettä että kalaa aivan laillisesti. 

Ei ole laitonta asua jurtassa, tai vaikka metsässä. Se on aivan perustuslaillinen vapaus, että voi valita asuinpaikkansa. Voi vaan joutua käräjöimään, kun nykyään yritetään asutusta keskittää taajamiin ja rajoittaa perustuslain mukaista vapautta kaavamääräyksillä. Ei muka saisi asua vakituisesti sellaisessa paikassa, joka on kaavoitettu johonkin muuhun, esim. vapaa-ajan asumiseen. Mutta sinullahan olisi kaikki aika vapaa-aikaa! Ei muuta kuin jurtan ostoon.

Omavaraistaloudessa voi hyvinkin asua, jos on riittävästi metsää, jotta saa tarpeeksi puuta asunnon lämmitykseen ja vettä. Ei meidän isovanhempamme aikanaan enempää tarvinneet, ja nälkävuosistakin selvisivät hengissä. Muutama eläin ja vähän viljelymaata, metsästysluvat ja -oikeudet, niin aika pitkään pärjäisi omillaan. Vaatteisiin omien lampaiden villaa ja itsekasvattettua pellavaa, ja niin tuottoisat nokkosviljelmät voisi hyödyntää myös kuituna.

Vierailija
2/41 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko tosissas? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Kuulostaa hieman epärealistiselta. Mistä löydät niin paljon pulloja että saat niillä riittävästi ruokaa? Tontit ovat kalliita. Miksi et vain vuokraa asuntoa? Näillä leveysasteilla on sen verran kylmät talvet että eläminen olisi hyvin hyvin vaativaa ellei jopa mahdotonta ilman kunnollista lämmitystä. Toinen juttu on vesi ja sanitaatio sekä peseytyminen. Ja mitäpä sitten jos tarvitset lääkäriä/hammaslääkäriä? Jos haluat erakoitua, muuta etelämmäs missä on sentään inhimillisempi ilmasto. 

Vierailija
4/41 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:15"]

[/quote]

Joo kyllä olen tosissani. Aikaisemmin olen miettinyt jopa teltassa asumista ja vaeltaen elämistä, mutta se olisi liian vaikeaa. Jurtta vaikuttaa kivemmalta.

Vierailija
5/41 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et käytä vettä? Sitä menee jo juomiseen ja ruuanlaittoon usampi litra päivässä + peseytyminen + pyykinpesu. 

Vierailija
6/41 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:19"]

Jos et käytä vettä? Sitä menee jo juomiseen ja ruuanlaittoon usampi litra päivässä + peseytyminen + pyykinpesu. 

[/quote]

Etsin jonkun metsäpuron tai kuolen sitä etsiessäni. Tiedän että tämä on vaikeaa, mutta mitenpä maksaa vuokra kun ei ole töitä tiedossa enkä enää halua etsiäkään. Jotenkin on elettävä. Syön vaikka neulasia jos ei muuta ole.

Mihin sitten kannattaisi vaeltaa? Pääseeköhän ruotsista jotenkin tanskan kautta kesktieurooppaan? Olen katsellut karttoja sillä silmällä jo 7. luokasta asti eli ei ole mikään päähänpisto vaan kaipuu itsenäiseen elämään vaeltajana.

Vierailija
7/41 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea saa kyllä tai työttömyysturvaa/asumistukea. Mitenpä ostaa tontti tai muutaman tonnin jurtta jos ei ole rahaa? Jos olet täysi-ikäinen niin eipä sinua kukaan estä lähtemästä. Osta menolippu halvalla vaikka sitten etelään. Halpalentoyhtiöt eivät montaa kymppiä velota. 

Minkä ikäinen olet? Mielestäni sinun kannattaisi hakea opiskelemaan niin saat opiskelija-asunnon ja opintososiaaliset edut (opintoraha, laina, asumislisä). Kyllä tuolla etelässäkin moni suomalainen asuu kadulla kun urasuunnitelmat ei menneet ihan nappiin. 

Vierailija
8/41 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarttet vähintää kaivon tontilles että saat vettä ruuanlaittoon ja peseytymiseen.Myös sauna ois hyvä.
Halkoja asumuksen ja saunan lämmitykseen.Niitä kulluu talvella reilusti.Kunnon varaava uuni ois aika ehoton ettei yöllä tarte nousta kaminaa lämmittämmään.
Ruoka on kallista joten pullojen kerruu ei riitä millään.Rahaa toki saa säästöön jos kerräät marjoja syksyn ja myyt ne.
Tontithan ei oo itessään välttämättä kalliita jos korvesta hankkii mutta kaivon teko on muutama tonni ellet ite kaiva lapiolla.
Niin ja postit vaan poste restante.
Tuo asumismuotohan on mahollinen jos vaan sisua ja halua löytyy:) onnea toivotan!
T.Nais eräjorma

Vierailija
9/41 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:29"]

Toimeentulotukea saa kyllä tai työttömyysturvaa/asumistukea. Mitenpä ostaa tontti tai muutaman tonnin jurtta jos ei ole rahaa? Jos olet täysi-ikäinen niin eipä sinua kukaan estä lähtemästä. Osta menolippu halvalla vaikka sitten etelään. Halpalentoyhtiöt eivät montaa kymppiä velota. 

Minkä ikäinen olet? Mielestäni sinun kannattaisi hakea opiskelemaan niin saat opiskelija-asunnon ja opintososiaaliset edut (opintoraha, laina, asumislisä). Kyllä tuolla etelässäkin moni suomalainen asuu kadulla kun urasuunnitelmat ei menneet ihan nappiin. 

[/quote]

Olen 18v tyttö eli omia tuloja eikä omaa rahaa ole, mutta sukulaisilta ja vanhemmilta saatuja säästöjä on vähän ja sitten loput aion saada yhteiskunnalta. Minä en tule koskaan sopeutumaan tähän maailmaan ja jurtta-asuminen kuulostaa hyvältä. Se olisi varmasti halpaakin sittenkun tontin, jurtan ja sen kaivon saisi maksettua. Halvempaa kuin vuokralla asuminen. Toinen vaihtoehto on sitten teltta ja yhteiskunnasta katoaminen.

Vierailija
10/41 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, Afrikassa ei varmaan ole suurempia esteitä sille vaikka kyhäisit pahvilaatikosta majan tien varteen. Olet vasta 18 ja sinuna hankkisin ensin jonkin koulutuksen, miel. sellaisen jolla voit tienata tien päällä. 

Mitä loppuja aiot saada yhteiskunnalta? Ei täällä jaeta sellaista rahaa jonka eteen riittää kun on olemassa. Jos haluat työttömyysturvaa, ilmottaudut työttömäksi. Töitä on aika hankala saada ilman koulutusta. Toimeentulotukea et saa kun sinulla on säästöjäkin mutta ei kuitenkaan sellaisia menoja (asuminen ym) jotka huomioitaisiin. Yhteiskunta nyt vaan ei toimi niin että siltä nostetaan rahaa silloin kun haluaa. Jos haluat kotoa pois, mene ensin johonkin kansanopistoon opiskelemaan jotain mitä tahansa kiinnostavaa, saat siellä ylläpidon, opit uusia asioita jne. ja mieti sitten vuoden kuluttua uudelleen mitä teet. 

Vierailija
11/41 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 vuotta on mielestäni jo hyvä ikä muuttaa jurttaan tai vastaavaan. Olen ajatellut, että tälläinen asuminen kuluttaisi yhteiskunnan varoja loppujen lopuksi kaikkein vähiten. Parempi jurtta kuin mielisairaala tai vankila. En pidä oikeutenani käyttää esimerkiksi terveydenhuoltoa tai muita palveluita, koska en tee mitään yhteiskunnan eteen. Aion elää luonnollisen elämän ehkä 50 vuotiaaksi jos sinnekään. Minulla ei ole mitään haaveita, mutta en halua olla muille haitaksi enkä kuluttaa muiden rahoja. Vuokralla asuminen tulisi varmasti loppujen lopuksi kalliimmaksi yhteiskunnalle.

Vierailija
12/41 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites millanen teltta pitäisi hankkia että sillä pärjää koko vuoden? Hyvällä makuupussilla ynnä muilla varusteilla tietenkin.

Vierailija
13/41 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:49"]

No, Afrikassa ei varmaan ole suurempia esteitä sille vaikka kyhäisit pahvilaatikosta majan tien varteen. Olet vasta 18 ja sinuna hankkisin ensin jonkin koulutuksen, miel. sellaisen jolla voit tienata tien päällä. 

Mitä loppuja aiot saada yhteiskunnalta? Ei täällä jaeta sellaista rahaa jonka eteen riittää kun on olemassa. Jos haluat työttömyysturvaa, ilmottaudut työttömäksi. Töitä on aika hankala saada ilman koulutusta. Toimeentulotukea et saa kun sinulla on säästöjäkin mutta ei kuitenkaan sellaisia menoja (asuminen ym) jotka huomioitaisiin. Yhteiskunta nyt vaan ei toimi niin että siltä nostetaan rahaa silloin kun haluaa. Jos haluat kotoa pois, mene ensin johonkin kansanopistoon opiskelemaan jotain mitä tahansa kiinnostavaa, saat siellä ylläpidon, opit uusia asioita jne. ja mieti sitten vuoden kuluttua uudelleen mitä teet. 

[/quote]

Ei minusta ole töihin enkä mihinkään. Olen jo niin eristäytynyt. En osaa olla ihmisten kanssa enkä jaksa enää.

Vierailija
14/41 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
15/41 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on suunnitelmissa tehdä töitä siihen asti saan rahat kasaan johonkin pieneen mökkiin ja sitten laittaa mökki ja piha siihen kuntoon että siellä voi asua osittaisessa omavaraistaloudessa. Nyt on rahaa kasassa 20 000€. Vielä ei ole sattunut kohdalle sitä mun mökkiä.

Vierailija
16/41 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä tarina jatkui?

Vierailija
17/41 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:15"]

Joo kyllä olen tosissani. Aikaisemmin olen miettinyt jopa teltassa asumista ja vaeltaen elämistä, mutta se olisi liian vaikeaa. Jurtta vaikuttaa kivemmalta.

jos kokemukset on vain miettimisen tasolla, kannattaa jatkaa niitä mietintöjä lämpimässä kerrostalossa..

Vierailija
18/41 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa, ompelet vaan postiluukun ja ovikellon seinäriepuun.

Vierailija
19/41 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä ensin vuokra-asunnossa sosiaaliturvalla ja kokeile kesä teltassa erämaassa. Tuosta voi seuraavina vuosina laajentaa kevääseen ja syksyyn - ehkä jopa talveen, mutta siitä tulee kovaa elämää pimeässä ja kylmässä omin voimin.

Vierailija
20/41 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitappa rakennustarkastajalle ja kysy saatko lupaa asumiskäyttöön.