Saako lapsenne käyttää kesätöistä tienaamiaan rahoja miten haluaa?
Saako teidän lapsi käyttää kesätöistään tienaamiaan rahojaan niin kuin haluaa? Meillä on 15-vuotias ekaa kertaa kesätöissä (aloitti heinäkuun alusta ja tekee kuukauden). Meillä homma menee niin, että vähintään 50 %:a rahoista on säästettävä tulevaisuutta varten ja lopuista lapsi saa itse päättää. Tosin meillä on käyttöoikeus hänen tiliinsä, jolle palkka tulee ja hänelllä ei ole tuohon tiliin korttia, joten joutuu jokatapauksessa käymään meidän kanssa nostamassa rahat, joten voimme käytännössä kontrolloida myös tuon toisen puolen käyttöä.
Kommentit (85)
antaisin kyllä uurikin 15-19 vuotiaan nauttia niistä kesätyörahoista, se on ihana ikä! Sen jälkeen sitten tulee usein se todellisuus, kun muuttaa omilleen eikä huvitteluun jääkään enää niin helposti kesätöistä rahaa, kun pitää säästää talven vuokra- ja ruokamenoja varten...
itse muistan joskus ostaneeni osan lukiokirjoista omilla, mutta pääasiassa sain tuhlata turhuuteen, festareihin, hampurilaisiin, elokuviin, pieniin reissuihin, vaatteisiin jne. Ja oli ihana tunne, kun kaikkea ei tarvinnut pyytää vanhemmilta, vaan oli sitä omaa rahaa.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 17:31"]
Käy kyllä sääliks teijän joidenkin mammojen lapsia... Huoh... Kaikkien ei näköjään tarttis niitä lapsia tehä
[/quote]
Miten niin käy sääliksi? Lapsen tulee oppia, että menoja on kolmea kategoriaa:
1) välttämättömät, kuten asumismenot, ruoka (siis kunnollinen, itse tehtävä ruoka, ei mitkään mäkkijutut)
2) sellaiset, jotka eivät ole aivan välttämättömät mutta joihin tulee kuitenkin silloin tällöin olla rahaa, kuten vaatteet ja bussikortti.
3) kaikki muu, kuten erilaiset kahvilat, ulkona syömiset jne.
Vasta kun on maksanut osuutensa menoista kohdissa 1 ja 2, niin on kohdan 3 vuoro, jos haluaa. Tämä on fiksua taloudenpitoa.
[/quote]
Mutta lain mukaan vanhempien tulee elättää lapsensa eli alaikäistä ei voi laittaa maksamaan asumistaan ja ruokaansa.
[/quote]
Joo, mutta laki ei määrittele sitä, minkä tasoista muonaa on tarjottava ja mitä muuta (esim. puhelin) on maksettava. Jos ei kiinnosta tehdä niin kuin vanhemmat sanoo, voi etsiä esim. puhelinliittymälle jonkun toisen rahoittajan.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 17:31"]
Käy kyllä sääliks teijän joidenkin mammojen lapsia... Huoh... Kaikkien ei näköjään tarttis niitä lapsia tehä
[/quote]
Miten niin käy sääliksi? Lapsen tulee oppia, että menoja on kolmea kategoriaa:
1) välttämättömät, kuten asumismenot, ruoka (siis kunnollinen, itse tehtävä ruoka, ei mitkään mäkkijutut)
2) sellaiset, jotka eivät ole aivan välttämättömät mutta joihin tulee kuitenkin silloin tällöin olla rahaa, kuten vaatteet ja bussikortti.
3) kaikki muu, kuten erilaiset kahvilat, ulkona syömiset jne.
Vasta kun on maksanut osuutensa menoista kohdissa 1 ja 2, niin on kohdan 3 vuoro, jos haluaa. Tämä on fiksua taloudenpitoa.
[/quote]
Mutta lain mukaan vanhempien tulee elättää lapsensa eli alaikäistä ei voi laittaa maksamaan asumistaan ja ruokaansa.
[/quote]
Joo, mutta laki ei määrittele sitä, minkä tasoista muonaa on tarjottava ja mitä muuta (esim. puhelin) on maksettava. Jos ei kiinnosta tehdä niin kuin vanhemmat sanoo, voi etsiä esim. puhelinliittymälle jonkun toisen rahoittajan.
[/quote]
Kyllä! Jos lastensuojelu puuttuu näin mitättömään asiaan, niin hoitakoot sitten muunkin kasvatuksen, jos kerran tietävät kaikesta kaiken ja juuri jokaisen perheen oikean tavan toimia.
Hah ;) Mun ei oo koskaan tarvinnut käydä kesätöissä vanhemmat on aina antaneet summan minkä oon halunnu!
Palkasta symbolinen vuokra ja korvaus täysihoidosta. Vaikka 80€ 880€:sta. Loput saa käyttää ihan itse.