Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lapsenne käyttää kesätöistä tienaamiaan rahoja miten haluaa?

Vierailija
15.07.2015 |

Saako teidän lapsi käyttää kesätöistään tienaamiaan rahojaan niin kuin haluaa? Meillä on 15-vuotias ekaa kertaa kesätöissä (aloitti heinäkuun alusta ja tekee kuukauden). Meillä homma menee niin, että vähintään 50 %:a rahoista on säästettävä tulevaisuutta varten ja lopuista lapsi saa itse päättää. Tosin meillä on käyttöoikeus hänen tiliinsä, jolle palkka tulee ja hänelllä ei ole tuohon tiliin korttia, joten joutuu jokatapauksessa käymään meidän kanssa nostamassa rahat, joten voimme käytännössä kontrolloida myös tuon toisen puolen käyttöä.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti saa käyttää. Peruselatus tulee kotoa eli asuminen, vaatteet, ruoka, harrastukset. Itse maksaa leffat tms. kesätöistään.

Vierailija
42/85 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai lapsi saa itse käyttää omat rahansa kuten haluaa. Myös viikkorahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herran jumala! Onneksi omat vanhempani eivät olleet noin kontrollifriikkejä ja sain itse määrätä omista kesätyörahoistani aikanaan. Säästin suuren osan toki ja käytin pitkin vuotta omiin ostoksiini. Vanhemmilta kun ei liiennyt rahaa edes kuukautissuojiin vaatteista puhumattakaan. Nyt kun tulot ovat suuremmat pystyn oikeasti säästämään rahastoihin ja sijoittamaan osakkeisiin, mutta kyllä olisi kyrpinyt teininä, jos vanhemmat olisivat määränneet itse tienattujen rahojen käytöstä.
Työpaikkakaan kun ei ollut mikään faijan hankkima.

Vierailija
44/85 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain hyvin hyvin harva teini osaa kasvatuksesta riippumatta käyttää rahojaan vastuullisesti, siksi vanhempien tulee valvoa asiaa ja jokainen vastuullinen vanhempi myös tekee niin.

Käykää vaikka katsomassa missä tahansa kauppakeskuksessa teinien rahankäyttöä ja järkyttykää; syödään julmetun kalliitta höttö-hampurilaisia ja joudaan kalliita kahveja, vaikka kotona on taatusti ruokaa ja juomaa kylliksi. Samoin käydään ostamassa milloin mitäkin tarpeetonta tilpehööriä jostain roskakaupoista.

Vähemmistössä on ne nuoret, jotka käyttäisivät fiksusti rahojaan esim. liikuntaharrastuksiin tai sivistävään kirjallisuuteen.

Vierailija
45/85 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kyllä sääliks teijän joidenkin mammojen lapsia... Huoh... Kaikkien ei näköjään tarttis niitä lapsia tehä

Vierailija
46/85 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo hankkikaa vaan niitä lapsia että ne voi sit elättää teitä. Vittu mitä luusereita.

Vierailija
47/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 19:49"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 19:36"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 18:50"] [quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:25"] [quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:16"] [quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:09"] [quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:03"]Toivon todella, että lapseni eivät koskaan ryhdy parisuhteeseen ap:n lasten kaltaisten kanssa. Noin kasvatetut ipanat eivät takuuvarmasti ymmärrä sitä, miten rahaa käytetään - ei vain kuluteta. Ei se raha saisi noin paha peikko olla, että vanhemmat kauhuissaan pankkitilin reunassa roikkuvat peläten lapsen tekevän ansioillaan jotain.[/quote] Kyllä lapseni ymmärtävät, miten rahaa käytetään; fiksusti ja harkiten, ei tarvitse aina käydä hesellä tai juomassa kahvilassa kalliita kahveja (tätä voi tehdä muutaman kerran vuoteen). Nykyäänkin nuorempi (ei ole vielä kesätöissä) usein osoittelee kahviloiden "tarjouksia" ja sanoo minulle "katso, miten törkeän kallista kahvia".

Lapsi oppii säästämään ja harkitsemaan, jos rahaa ei ole liikaa.

Mitä taas tulee lapsen omiin rahoihin, niin lain mukaan noin joo, mutta toisaalta vanhemmat voivat aina katkaista alaikäisen työsopimuksen, joten jos lapsi ei halua, että vanhempi kontrolloi rahan käyttöä, voi vanhempi yksinkertaisesti soittaa työpaikalle ja ilmoitaa, että "meidän lapsi ei tule enää huomisesta alkean töihin teille. Päätimme, että työsopimus on parasta purkaa". [/quote] Eheil, eivät lapsesi tiedä rahankäytöstä mitään! He voivat tietää yksittäisiä hintoja tai kuvitella, että säästäminen on parasta, mitä rahalla voi tehdä. Käytöstä heillä tai sinulla ei ole aavistustakaan eikä siitä, miten raha saadaan tuottamaan. Jos tuijottaa yksittäisen kahvikupillisen hintaa, ei koskaan opi, mitä se raha on ja mitä sillä voi tehdä. [/quote] Jos tarkoitat sijoituksia, niin meillä on kyllä riskittömiä sijoituksia, erilaisia pääomaturvattuja tuotteita ja pankkitalletuksia. Samoin löytyy sijoitusasunto kasvukeskuksesta. Näitä ei olisi, jos olisimme tuhlanneet joutavuuksiin liian usein. [/quote] Tarkoitan lasten rahankäyttöä! Jokaisella normaalilla perheellä on kaikki nuo luettelemasi asiat, mutta niiden lisäksi on lasten omat sijoitukset ja heidän oma rahankäyttönsä. Siihen ei aikuiset puutu. Vai oikeastiko istut lasten kanssa miettimään, miten he jakavat kuoltuasi perinnön, paljonko henkivakuutuksesi on ja kannattaako piuhat irrottaa, jos joudut tehohoitoon eli missä vaiheessa kannattaa pelata varman päälle ja ottaa ne rahat. Nyt sinulla on muutama pankkitalletus ja kämppä, josta juuri ja juuri saa omansa pois - sijoituksista en niinkään puhuisi. [/quote] Ohis kertoo....Minä en tunne yhtäkään perhettä, tavallista/normaalia, joilla olisi sijoituksia, pankkitalletuksia, sijoitusasuntoa, mitään sen kummempaa omaisuutta... mut ehkä me kaikki ei sitten ollakaan normaaleja ja aina näin olen luullut. Nyt maailmani romahtaa.... [/quote] Minä taas en tunne yhtäkään perhettä, jolla ei olisi. Outoa ajatella, ettei vanhemmat ottaisi edes säästöhenkivakuutusta. [/quote] Aha, no sinä tunnet sitten vain rikkaita ihmisiä.... Minulla ei ole mitään säästöhenkivakuutusta, eikä minun vanhemmillakaan...mihin sitä tarvitaan edes?

[/quote]

Vaikka turvaamaan lasten elämä, kun vanhemmat kuolevat.

Vierailija
48/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen rahat, tekee mitä haluaa niillä :)

Vierailija
49/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 19:51"]

Meidän lasten tilillä on jo niin pajon rahaa, yli viisi tonnia koska on koko elämän ajan laitettu sinne synttäri- ja joulurahoja sukulaisilta. Nyt ollaan kuitenkin ajateltu että teini 15v. voisi saada toisen tilin, johon laitetaan aina osa joistain rahoista ja kuukausittain laitettaisiin sinne myös 10-20€. On älytöntä, että jotkut vanhemmat antavat lapsilleen jo 12-13v. oman pankkikortin siihen tiliin joissa on kaikki säästöt elämän varrelta ja saisi vapaasti käyttää niitä. Kyllä vanhempien kuuluu tarkkailla lastensa rahankäyttöä, koska lapsi ei ymmärrä vielä rahan arvoa ja miten hyödyllisiä säästöt tulevat myöhemmässä elämässä olemaan. Aina on annettu käteistä rahaa kun lapset on tarvinnu, mutta tilikorttia säästötileihin ei todellakaan, ei haluta että lapset käyttää tonneja karkkiin ja vaatteisiin tai turhuuksiin. Liian kontrolloiva ei kuitenkaan lasten omien rahojen suhteen saa olla, etenkään itse ansaittujen.

[/quote]

Miten olet kasvattanut lapsesi, jos 12v ei ymmärrä rahan arvoa? Meillä on pojan tilillä noin 11 000 e ja poika käyttää noin 20 euroa kuukaudessa, vaikka sinun sanojesi mukaan hänen pitäisi käyttää tonneja karkkeihin ja turhuuksiin. Poika osaa olla hyvin hiljaa siitä, että hänellä on rahaa, koska iso osa kavereista on kasvanut perheissä, joissa rahaa pelätään kuten teillä. Raha pitää tuhlata heti, kun sitä on tai sitten laittaa sulkutilille, josta sen saa oltuaan kolme vuotta eläkkeellä.

Vierailija
50/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mulla ei ole sun kaltaisia vanhempia

Vierailija
51/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on oma tili, johon kerryttänyt säästöjä syntymästä alkaen. En näkisi syytä rajoittaa alaikäisenkään lapsen päätöstä, mihin oman työn ansionsa kuluttaa. Aina voi neuvoa, että osa rahoistaan kannattaa säästää ja miksi ja tarvittaessa neuvoa asiassa. Mutta ansiotaso ja velvoitteet tulee aina suhteuttaa oikein.

Tuossa iässä minun velvoite oli hakea (siis aktiivisesti) kesätyötä, ja jos sen sain sovittiin vanhempieni kanssa yhdessä pelisäännöt. Hankin (siihen aikaan hienon) nokian kännykän omilla rahoillani ja yhdessä laskettiin paljonko on lasku. Sitten paljonko tarvitsen rahaa vaatteisiin ym. keskiarvoisesti/kk ja vähän käyttörahaa päälle - siinä kuukausiraha, maksettuna omalle tililleni, josta itse maksoin tuon laskun (tuntui muuten todella kypsältä ikäisekseni :) ), ns. muotioikkuni ja muut kuluni. Otin itse vastuun rahankäytöstäni (virheitä toki tein, ja se oli hirrrveän häpeällistä tunnustaa, vaikka aina annettiin anteeksi). sain siis paljon vastuuta mutta myös ison summan rahaa jolloin minun piti päättää haluanko olla viisas vai tyhmä. 

Näin nuoruusmuistoja analysoidessani sekä nuoruuttani jälkikäteen katsottuna tuo oli todella viisas ratkaisu. En ole rahan perään mutta silti kykenen elämään mielestäni varsin etuoikeutettua elämää. Omalle lapselleni olen lisännyt sellaisen yllätyksen, että itsenäistyessään saa tuon pitkään säästetyn ja salassapidetyn rahasumman - suunnilleen sellaisen, että voi maksaa käsirahan yksiöstä, opiskella ilman lainaa tai ylipitkiä päiviä koulu/työvelvoitteineen, hankkia hienon auton velatta tai matkustaa reppureissaajana maailman ympäri. Hän itse päättää mitä tekee, mutta jo nyt on selvää ettei tuo ole summa minkä kukaan vähääkään normaali ihminen haaskaisi taivaan tuuliin - se on rahasumma joka vaatii jo vastinetta, asennetta johon lasta kasvatetaan koko ajan. Asenne, johon pitäisi opetaa niin varhain kuin mahdollista.

Vierailija
52/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:09"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:03"]Toivon todella, että lapseni eivät koskaan ryhdy parisuhteeseen ap:n lasten kaltaisten kanssa. Noin kasvatetut ipanat eivät takuuvarmasti ymmärrä sitä, miten rahaa käytetään - ei vain kuluteta. Ei se raha saisi noin paha peikko olla, että vanhemmat kauhuissaan pankkitilin reunassa roikkuvat peläten lapsen tekevän ansioillaan jotain.[/quote]

Kyllä lapseni ymmärtävät, miten rahaa käytetään; fiksusti ja harkiten, ei tarvitse aina käydä hesellä tai juomassa kahvilassa kalliita kahveja (tätä voi tehdä muutaman kerran vuoteen). Nykyäänkin nuorempi (ei ole vielä kesätöissä) usein osoittelee kahviloiden "tarjouksia" ja sanoo minulle "katso, miten törkeän kallista kahvia".

Lapsi oppii säästämään ja harkitsemaan, jos rahaa ei ole liikaa.

Mitä taas tulee lapsen omiin rahoihin, niin lain mukaan noin joo, mutta toisaalta vanhemmat voivat aina katkaista alaikäisen työsopimuksen, joten jos lapsi ei halua, että vanhempi kontrolloi rahan käyttöä, voi vanhempi yksinkertaisesti soittaa työpaikalle ja ilmoitaa, että "meidän lapsi ei tule enää huomisesta alkean töihin teille. Päätimme, että työsopimus on parasta purkaa".
[/quote]

Te olette ihan hulluja.

Vierailija
53/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:03"]Toivottavasti lapsesi ymmärtää käväistä lastensuojelun pakeilla kertomassa vanhempiensa harjoittamasta laittomuudesta.

Meillä lasten rahat on lasten rahoja, koska jos ei koskaan saa niitä itse käyttää, niin sitten sen oikeuden saadessaan menee ihan sekaisin jo muutamasta tonnista. Minulla ei ole käyttöoikeutta heidän tileihinsä enkä tiedä, paljonko heillä on rahaa eikä se oikeastaan minulle edes kuulu kesätienestien osalta. Sen tiedän, että useampi tonni on jokaisella (lapset 17 v - 11v) ja sijoituksista tulee lisää. Palkkatyö kun ei ole ainoa tapa tienata.

Toivon todella, että lapseni eivät koskaan ryhdy parisuhteeseen ap:n lasten kaltaisten kanssa. Noin kasvatetut ipanat eivät takuuvarmasti ymmärrä sitä, miten rahaa käytetään - ei vain kuluteta. Ei se raha saisi noin paha peikko olla, että vanhemmat kauhuissaan pankkitilin reunassa roikkuvat peläten lapsen tekevän ansioillaan jotain.
[/quote] otat lapsia vielä lisöö sijoituspaikoista?

Vierailija
54/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksuinta olisi avata lapselle oma säästötili ja keskustella nuoren kanssa, että mikä summa voisi olla hyvä laittaa säästöön. (Nuori voisi itse päättää) ja loput voi sitten käyttää miten vaan. Tarkoitan siis, että hankitte sen pankkikortin!

Vierailija
55/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sen nyt ottaa. 15-vuotiaan kehitys ja kasvu on vielä kesken, ja kyllä minä haluan vaikuttaa vielä siihen, miten ja mihin hän käyttää rahansa. Teini on meillä vielä hyvin vastaanottavaisessa iässä, joten kuuntelee mielellään neuvojani, eikä edes halua ostella sellaista, mistä olemme eri mieltä. Tottakai haluan, että hän esittää omia mielipiteitään, mutta aikuisena minä puhun järkeä päähän. On ihan fiksua säästää rahaa tulevaisuuden varalle, ja onneksi ainakin meillä teini on samaa mieltä. Meillä ei ole siis mitään sääntöä tästä asiasta, vaan mennään tilanteen mukaan.

Vierailija
56/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen itsetienaamat rahat ei meille kuulu kunhan ei päihteitä tai tupakkaa hanki. Tietää myös, että uuden tietsikan saa kesätyörahoilla maksaa.

Vierailija
57/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa.. Itse otin ensimmäisen opintolainan, että sais leivän pääle voita.. Rikkaila ne on nuo murheet erit..

Vierailija
58/85 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan saa! Meillä 17 vuotias koko kesän töissä, kesäkuusta elokuun puoliväliin. 25-30 prosenttia kuukausipalkasta saa käyttää, tosin mielellään silloinkin saa kysyä kaikessa paitaa isommassa ostoksessa mielipidettä minulta ja mieheltäni. Lisäksi kerran viikossa joutuu käymään kaupassa rahoillaan ja valmistamaan aterian muulle perheelle. Ja pitää olla siis jotain muuta kuin valmisruokaa. Haluan, että saa vähän käsitystä siitä, mitä me vanhempina maksetaan vuodesta toiseen ruuasta. Loput palkasta menee sitten säästötilille johon ei pääse vielä käsiksi.

Vierailija
59/85 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 17:31"]

Käy kyllä sääliks teijän joidenkin mammojen lapsia... Huoh... Kaikkien ei näköjään tarttis niitä lapsia tehä

[/quote]

Miten niin käy sääliksi? Lapsen tulee oppia, että menoja on kolmea kategoriaa:
1) välttämättömät, kuten asumismenot, ruoka (siis kunnollinen, itse tehtävä ruoka, ei mitkään mäkkijutut)
2) sellaiset, jotka eivät ole aivan välttämättömät mutta joihin tulee kuitenkin silloin tällöin olla rahaa, kuten vaatteet ja bussikortti.
3) kaikki muu, kuten erilaiset kahvilat, ulkona syömiset jne.

Vasta kun on maksanut osuutensa menoista kohdissa 1 ja 2, niin on kohdan 3 vuoro, jos haluaa. Tämä on fiksua taloudenpitoa.

Vierailija
60/85 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:09"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 17:31"]

[/quote]

Miten niin käy sääliksi? Lapsen tulee oppia, että menoja on kolmea kategoriaa:
1) välttämättömät, kuten asumismenot, ruoka (siis kunnollinen, itse tehtävä ruoka, ei mitkään mäkkijutut)
2) sellaiset, jotka eivät ole aivan välttämättömät mutta joihin tulee kuitenkin silloin tällöin olla rahaa, kuten vaatteet ja bussikortti.
3) kaikki muu, kuten erilaiset kahvilat, ulkona syömiset jne.

Vasta kun on maksanut osuutensa menoista kohdissa 1 ja 2, niin on kohdan 3 vuoro, jos haluaa. Tämä on fiksua taloudenpitoa.

[/quote]

Mutta lain mukaan vanhempien tulee elättää lapsensa eli alaikäistä ei voi laittaa maksamaan asumistaan ja ruokaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan