Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen manipuloiva, onko meitä muita?

Vierailija
15.07.2015 |

Manipuloiva on oikeastaan kevyt ilmaus.

Olen jo pienestä pitäen osannut manipuoloida ihmisiä, ihmissuhteita ja esimerkiksi sosiaalisia tilanteita - yleensä omaksi edukseni, mutta välillä myös kavereideni eduksi.

Tapoihini ei kuulu suoranaisesti valehteleminen, mutta esimerkiksi puolitotuudet, asioiden vääristeleminen, eräänlainen syyllistäminen (tai sellaisen tunteen luominen toiselle, että hän olisi minulle jotain velkaa) sekä tiedon pimittäminen.

Osaan jollakin ihme konstilla pitää kirjaa siitä että kenelle olen kertonut minkäkin version jostain asiasta ja melkein tiedostamattakin pitämään nämä henkilöt poissa keskustelemasta toisilleen, ettei asioiden oikea laita paljastu.

Minua itse asiassa on useasti sanottu huonoksi valehtelijaksi, helposti luettavaksi ja huonosti pokkansa pitäväksi ihmiseksi ja pidän näitä heittoja suurena kohteliaisuutena. Huvittavimpana pidän tuota helposti luettavaa, sillä en esimerkiksi ikinä saa vähäänkään intresseihini liittyviä lahjoja ja lähipiirilläni on aivan eri käsitys siitä mistä pidän ja mistä en.

Näitä kun aina välillä purkaa / kirjoittaa, niin tulee todella autistinen ja tyhmä olo. Olen jossain määrin kiitollinen ja ylpeä siitä millainen olen, sillä se on helpottanut mm. päivittäistä elämääni ylä-asteen jälkeen melkoisesti. Minua pidetään yleensä tiedostamatta johtajahahmona ja se on mielestäni hienoa ja oikein, sillä pääsen käyttämään paremmin luonnettani ja taitojani päättävässä asemassa, kuin että olisin jonkun "tossun alla".

Alkumetrin työurallani olivat vaikeita, sillä olin normaalin työntekijän asemassa työpaikalla. Minulle on todella vaikeaa olla jonkun muun alapuolella ja toimia jonkun toisen tahdon ja päätösten mukaan. On myös rasittavaa, että manipuloimieni projektien vetäjää kehutaan projektin onnistumisesta, vaikkakin tosiasiassa projektin onnistuminen oli minun kylvämien ideoideni ansiota - vihaan väärin kohdistettua kunniaa.

Huvittavaa ovat myös ihmiset, jotka väittävät osaavansa tunnistaa manipuloivat persoonat ja niitä kantavat ihmiset. Väite pätee ehkä sellaisiin henkilöihin, jotka ovat lukeneet "taitonsa" kirjoista, mutta minä väitän että kaltaisiani ihmisiä, jotka ovat "taitonsa" oppineet jonkin trauman tai vaikean lapsuuden aiheuttamana, on mahdoton tunnistaa massasta - ellei ota huomioon ulkoisia, tällaisen persoonallisuuden aiheuttamia asioita, kuten esimerkiksi korkea asema työpaikalla tai erityisen hyväkäytöksiset lapset.

En tiedä miten minulle tulee käymään parisuhteessa, mikäli sellaiseen ikinä edes päädyn. Tähän asti olen pyrkinyt parhaani mukaan pitämään läheiset kaverini ja vanhempani erossa paskasta persoonastani, vaikkakin välillä minulle ei ole jätetty vaihtoehtoa. Onkohan olemassa toimivia parisuhteita, joissa toinen tai kummatkin ovat manipuloivia persoonia?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:04"]

Täöklä kans yks manipuloiva. Toimin samoin kun kuvailit ap, ja osaan saada tilanteet edukseni ja toisen tunteeseen ja omantuntoon vetoan niin että saan tilanteet itseni eduksi.

[/quote]

Mielestäni tämä on ongelma siinä vaiheessa kun sanomisiaan ja tekemisiään ei tarvitse erityisesti miettiä, että ne tulevat ulos manipuloivina, vaan kun koko homma on osa persoonaa. Siinä missä jotkin ihmiset ovat vaikkapa äkkipikaisia ja ailahtelevia, niin jotkut ovat manipuloivia.

Asiaan ei auta se että jotkin ihmiset käsittävät manipuloinnin jotenkin "elokuvaisasti" niin että kuvittelevat tällaisten ihmisten pystyvän mihin vaan ja puhumaan itsellensä kaikkea. Tosiasiassa kyseessä on vain pieniä asioiden, ihmissuhteiden ja tilanteiden ohjailua vähän kerrallaan - pidemmän päälle asiat hoitavat itse itsensä loppuun.

Vierailija
22/32 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:10"]

Psykologi ei totea ketään ei niin henkiseksi eikä psyykkisesti täysin terveeksi vaan tämän diagnoosin tekee psykiatri. Ohis.

[/quote]

Ei minulla tuollaista paperilla olekkaan. Juttelemassa kun kävin niin totesi että minulla ei pitäisi olla mitään erityistä syytä huoleen. Onhan tuossa varmaan vielä sekin että ensin täytyy todeta sairaaksi, että voi todetä terveeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sua ärsytä että olemalla manipuloimatta ihmiset ei suhtaudu sinuun samoin kuin manipuloimalla?

Vierailija
24/32 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nämä manipuloinnit siis käytännössä toteutat? Vaikka tuo uralla etenemininen? Haluan oppia :D

Vierailija
25/32 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:23"]

Eikö sua ärsytä että olemalla manipuloimatta ihmiset ei suhtaudu sinuun samoin kuin manipuloimalla?

[/quote]

Vähän jännästi kysytty, mutta yritän vastata jotain sinnepäin.

Niin siis minua lähinnä pelottaa välillä että mitä jos yksi päivä tällainen manipulointi ei enään olekaan osa minua? Pärjäänkö töissä? Pärjäänkö ihmissuhteissa? Voi olla että kaikki asiat olisivat joka tapauksessa menneet tähänkin asti niin kuin ne ovat menneet, manipulointia tai ei, mutta tässä vaiheessa en ole varma haluanko edes kokeilla.

Ihmisten suhtautumisessa minuun on sama dilemma. Haluan kyllä ainakin uskoa että kaverini eivät ole manipuloimalla hankittuja / pidettyjä.

Vierailija
26/32 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:29"]

Miten nämä manipuloinnit siis käytännössä toteutat? Vaikka tuo uralla etenemininen? Haluan oppia :D

[/quote]

Yritin tuossa jossain vaiheessa sanoa sitä että ei tätä roskaa voi oikein oppia. Siitä on tullut ainakin minulle osa luonnetta lapsuuteni vuoksi. Olin erittäin kiusattu ja pienikokoinen, joten oli pakko keksiä jokin muu keino puolustautua. Ylä-asteen lopussa pahin kiusaajani kutsui minut takapihalleen grillaamaan, menin, ja hyvää ruokaa oli. Myöhemmin tuo puolustautumiskeino on vain jäänyt päälle ja se "toimii" useimmiten ihan tiedostamatta, välillä puolustautumisen sijaan "hyökkäämiseen".

Uralla voi edetä muutenkin. Joistain tulee esimerkiksi hyviä johtajia kun ovat käynneet pari tusinaa koulutuksia ja lukeneet kirjallisuutta aiheesta. Kannattaa myös olla aktiivinen yritykseen liittyvissä asioissa, mutta kannattaa valita tarkkaan missä.

Vierailija
27/32 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet narsisti ja kyllä sinunlaisesi tunnistetaan. Tunnistajat eivät vain ilmaise asiaa vaan katoavat vähitellen läheltäsi. Oletko huomannut?

Vierailija
28/32 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin joku uskaltaa kritisoida itseään suoraan ja kaunistelematta, siitä hatunnosto!

Vierailija
29/32 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo nyt ehkä haiskahtaa aavistuksen siltä, että kyse ei ole manipuloinnista välttämättä. Toki vaikeaa ottaa kantaa ilman konkreettisia esimerkkejä.

Esiin nousee toistuvasti pelko siitä, että ei kelpaa omana itsenään. Ap:n kokemus itsestään toisten manipuloijana voi olla todellisuudessa vain yhdenlainen huijarisyndrooman ilmentymä. Kyseessä voi olla myös keino rakentaa psyykkistä muuria itsen ja toisten väliin, suojata itseään. Todellisuudessa mitään manipulointia ei tällaiseen tarvita, kuvitelma riittää.

Vierailija
30/32 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuin minä. Meitä narsisteiksi myös sanotaan, ja ihan sama vaikka sanotaankin. Mulla on perhe, ystäviä, sukua, kavereita. Minä vaan joskus (yleensä) liikuttelen niitä kuin sätkynukkeja, mutta ilkeä en ole koskaan, kunhan teen asiat mieleisiksini.

Vierailija
31/32 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tuon takia ei kannata mennä ikinä töihin ja kannattaa vaan loisia tuilla, kun kaikki pomot on aina AP:n kaltaisia kusipäitä.

Vierailija
32/32 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:47"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:42"]

Olet siis narsisti. Ja aika avoimesti myös arvotat itsesi.

[/quote]

"Narcissism in personality trait generally conceived of as excessive self love"

Mielestäni ongelmani ei ole ylellinen itserakkaus. Koen mm. arvottomuuden tunnetta siinä missä muutkin. Välillä minua pelottaa myös ajatus, että lähipiirini on tekemisissä kanssani vain koska en ole tavalla tai toisella jättänyt heille muuta vaihtoehtoa.

[/quote][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:47"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:42"]

[/quote]

Mielestäni ongelmani ei ole ylellinen itserakkaus. Koen mm. arvottomuuden tunnetta siinä missä muutkin. Välillä minua pelottaa myös ajatus, että lähipiirini on tekemisissä kanssani vain koska en ole tavalla tai toisella jättänyt heille muuta vaihtoehtoa.

[/quote][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:47"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:42"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mielestäni ongelmani ei ole ylellinen itserakkaus. Ko
mm. arvottomuuden tunnetta siinä missä muutkin. Välillä minua pelottaa myös ajatus, että lähipiirini on tekemisissä kanssani vain koska en ole tavalla tai toisella jättänyt heille muuta vaihtoehtoa.

[/quote]

Narsisti EI rakasta itseään, tuo kuvaus on aivan päin honkia. Olet minustakin narsisti, muttet käsitä sitä. Pitkä tie on edessä totuuteen sinulla.