Olen manipuloiva, onko meitä muita?
Manipuloiva on oikeastaan kevyt ilmaus.
Olen jo pienestä pitäen osannut manipuoloida ihmisiä, ihmissuhteita ja esimerkiksi sosiaalisia tilanteita - yleensä omaksi edukseni, mutta välillä myös kavereideni eduksi.
Tapoihini ei kuulu suoranaisesti valehteleminen, mutta esimerkiksi puolitotuudet, asioiden vääristeleminen, eräänlainen syyllistäminen (tai sellaisen tunteen luominen toiselle, että hän olisi minulle jotain velkaa) sekä tiedon pimittäminen.
Osaan jollakin ihme konstilla pitää kirjaa siitä että kenelle olen kertonut minkäkin version jostain asiasta ja melkein tiedostamattakin pitämään nämä henkilöt poissa keskustelemasta toisilleen, ettei asioiden oikea laita paljastu.
Minua itse asiassa on useasti sanottu huonoksi valehtelijaksi, helposti luettavaksi ja huonosti pokkansa pitäväksi ihmiseksi ja pidän näitä heittoja suurena kohteliaisuutena. Huvittavimpana pidän tuota helposti luettavaa, sillä en esimerkiksi ikinä saa vähäänkään intresseihini liittyviä lahjoja ja lähipiirilläni on aivan eri käsitys siitä mistä pidän ja mistä en.
Näitä kun aina välillä purkaa / kirjoittaa, niin tulee todella autistinen ja tyhmä olo. Olen jossain määrin kiitollinen ja ylpeä siitä millainen olen, sillä se on helpottanut mm. päivittäistä elämääni ylä-asteen jälkeen melkoisesti. Minua pidetään yleensä tiedostamatta johtajahahmona ja se on mielestäni hienoa ja oikein, sillä pääsen käyttämään paremmin luonnettani ja taitojani päättävässä asemassa, kuin että olisin jonkun "tossun alla".
Alkumetrin työurallani olivat vaikeita, sillä olin normaalin työntekijän asemassa työpaikalla. Minulle on todella vaikeaa olla jonkun muun alapuolella ja toimia jonkun toisen tahdon ja päätösten mukaan. On myös rasittavaa, että manipuloimieni projektien vetäjää kehutaan projektin onnistumisesta, vaikkakin tosiasiassa projektin onnistuminen oli minun kylvämien ideoideni ansiota - vihaan väärin kohdistettua kunniaa.
Huvittavaa ovat myös ihmiset, jotka väittävät osaavansa tunnistaa manipuloivat persoonat ja niitä kantavat ihmiset. Väite pätee ehkä sellaisiin henkilöihin, jotka ovat lukeneet "taitonsa" kirjoista, mutta minä väitän että kaltaisiani ihmisiä, jotka ovat "taitonsa" oppineet jonkin trauman tai vaikean lapsuuden aiheuttamana, on mahdoton tunnistaa massasta - ellei ota huomioon ulkoisia, tällaisen persoonallisuuden aiheuttamia asioita, kuten esimerkiksi korkea asema työpaikalla tai erityisen hyväkäytöksiset lapset.
En tiedä miten minulle tulee käymään parisuhteessa, mikäli sellaiseen ikinä edes päädyn. Tähän asti olen pyrkinyt parhaani mukaan pitämään läheiset kaverini ja vanhempani erossa paskasta persoonastani, vaikkakin välillä minulle ei ole jätetty vaihtoehtoa. Onkohan olemassa toimivia parisuhteita, joissa toinen tai kummatkin ovat manipuloivia persoonia?
Kommentit (32)
Sä oot kyllä vähän sekasin. Eikä "johtajat" ole tuollaisia. Vai yritätkö nyt provoilla ja analysoida jotain tuntemaasi henkilöä?
Eräs lähelläni oleva ihminen on manipuloiva ja minulle ainakin täysin läpinäkyvää toimintaa. Erittäin rasittavaa ja seurausta lapsuuden traumoista. Älä jaksa olla ylpeä toiminnastasi, se on kieroutunutta.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:32"]
Mee hoitoon...
[/quote]
Olen yrittänyt pariin otteeseen. Minut on psykologi todennut kaksi kertaa henkisesti täysin terveeksi, joskin sosiaalisesti älykkääksi ja kunnianhimoiseksi. Mielestäni nämä "diagnoosit" ovat olleet aika roskaa, sillä tämä ns. persoonallisuushäiriöni on tuottanut haittaa muille ihmisille.
Olet siis narsisti. Ja aika avoimesti myös arvotat itsesi.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:42"]
Olet siis narsisti. Ja aika avoimesti myös arvotat itsesi.
[/quote]
"Narcissism in personality trait generally conceived of as excessive self love"
Mielestäni ongelmani ei ole ylellinen itserakkaus. Koen mm. arvottomuuden tunnetta siinä missä muutkin. Välillä minua pelottaa myös ajatus, että lähipiirini on tekemisissä kanssani vain koska en ole tavalla tai toisella jättänyt heille muuta vaihtoehtoa.
Olen manipuloiva ja parisuhteessa. Olen kuitenkin ns. hyväntahtoinen manipulaattori enkä ikinä käyttäisi "taitojani" minulle tärkeiden ihmisten ohjailemiseen, vaan lähinnä asiakaspalvelutilanteissa, töissä, terveyspalveluja käyttäessä (tässä on erityisesti hyötyä siitä, että osaa "vedellä naruista", jotta pääsee hoitoon) ja jossain määrin uhmaikäisten lasten kanssa, jos kiukku tulee kylään huonoon aikaan. Olen aina ollut erittäin empaattinen ja myötätuntoinen ja minun on ollut helppo virittäytyä samalle taajuudelle lähes kenen tahansa kanssa, ja uskon että siinä piilee salaisuuteni. Toki vastaan tulee ihmisiä, jotka ovat niin erilaisia etten ymmärrä heitä, mutta heitä en pystykään ohjailemaan. Kehottaisin vielä kerran yrittämään psykologilla käyntiä ja käyttämään manipulointitaitoja siellä siihen suuntaan, että pääsisit hoitoon. Persoonallisuushäiriöltä tuo tosiaan hieman kuulostaa, ja on ikävää jos itselläsikin on kokemus, että olet tuottanut muille haittaa. Parisuhteeseen on toki mahdollisuus, mutta en sinuna hätäilisi vaan odottaisin, että koet olevasi turvallinen kumppani toiselle ihmiselle. Muuten vastassasi on ongelmia.
Valitan, jotkut ihmiset näkevät millainen olet, mutta he ovat niin fiksuja että keskittyvät omiin asioihinsa eivätkä sano siitä mitään. Jostain syystä kaikki tapaamani manipulaattorit ovat itse olleet kusetettavia lapasia, jotka luulevat ohjailevansa tilannetta. He ovat löytäneet vain ne muutaman ystävän, kun ne ihmiset joilla vähääkään on järkeä, ovat taajunneet kaikota. Nämä tällaiset jutut ovat niin surullisia. eniten suretti tuo kohta, jossa kerroit ettet saa intressejäsi koskevia lahjoja - kuinka eksyksissä oikein olet, jollet pysty näyttämään omaa itseäsi? Lisäksi valehtelusta jää herkästi kiinni. Todennäköisesti muut ovat jo tajunneet touhusi, mutta he eivät sano sitä ääneen.
Onko sinulla paljon ihmisiä jotka pistävät välit poikki tuosta noin vain?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:37"]
Mee hoitoon...
[/quote]
Olen yrittänyt pariin otteeseen. Minut on psykologi todennut kaksi kertaa henkisesti täysin terveeksi, joskin sosiaalisesti älykkääksi ja kunnianhimoiseksi. Mielestäni nämä "diagnoosit" ovat olleet aika roskaa, sillä tämä ns. persoonallisuushäiriöni on tuottanut haittaa muille ihmisille.
[/quote]
eli et osaa puhua ede spsykologin paikeilla totta?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:32"]
Mee hoitoon...
[/quote]
[/quote]
"Henkisesti täysin terveeksi"...et oo kyl käyny psykologilla tai sit on ollu joku valepsykologi. Psykologit ei totea ketään henkisesti täysin terveeksi.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:49"]
Valitan, jotkut ihmiset näkevät millainen olet, mutta he ovat niin fiksuja että keskittyvät omiin asioihinsa eivätkä sano siitä mitään. Jostain syystä kaikki tapaamani manipulaattorit ovat itse olleet kusetettavia lapasia, jotka luulevat ohjailevansa tilannetta. He ovat löytäneet vain ne muutaman ystävän, kun ne ihmiset joilla vähääkään on järkeä, ovat taajunneet kaikota. Nämä tällaiset jutut ovat niin surullisia. eniten suretti tuo kohta, jossa kerroit ettet saa intressejäsi koskevia lahjoja - kuinka eksyksissä oikein olet, jollet pysty näyttämään omaa itseäsi? Lisäksi valehtelusta jää herkästi kiinni. Todennäköisesti muut ovat jo tajunneet touhusi, mutta he eivät sano sitä ääneen.
Onko sinulla paljon ihmisiä jotka pistävät välit poikki tuosta noin vain?
[/quote]
Pidän tätä ongelmaani myös erittäin suurena voimavarana. Sen ansiosta olen edennyt kouluissa, elämässä ja urallani. Pelkään että jos ihmiset tuntisivat minut täysin ja syvällisesti, niin olisin haavoittuvainen ja suurin voimavarani kaikkoaa.
Ei minuun ole kukaan pistänyt välejä poikki, ainakaan yksipuolisesti. Toki elämässäni on ollut ihmisiä joiden kanssa ei ole tullut toimeen ja joiden kanssa en ole enään tekemisissä.
Uskon kyllä että toimintani "pelittää" ainakin vielä. Luulisi että ainakin työelämässä olisi jo tullut ongelmia, mikäli joku olisi oikeasti tajunnut millainen olen.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:32"] Mee hoitoon... [/quote] Olen yrittänyt pariin otteeseen. Minut on psykologi todennut kaksi kertaa henkisesti täysin terveeksi, joskin sosiaalisesti älykkääksi ja kunnianhimoiseksi. Mielestäni nämä "diagnoosit" ovat olleet aika roskaa, sillä tämä ns. persoonallisuushäiriöni on tuottanut haittaa muille ihmisille. [/quote] "Henkisesti täysin terveeksi"...et oo kyl käyny psykologilla tai sit on ollu joku valepsykologi. Psykologit ei totea ketään henkisesti täysin terveeksi.
[/quote]
No psyykkisesti sitten, jos se sinua helpottaa.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:37"]
Mee hoitoon...
[/quote]
[/quote]
eli et osaa puhua ede spsykologin paikeilla totta?
[/quote]
Eikös psykologit ole kuitenkin ammatti-ihmisiä, joiden luulisi näkevän kaiken paskan läpi? Voi tietysti olla että olen kaunistellut totuutta sopivasti... ulkopuolisestihan minulla on mielestäni kaikki kunnossa ja normaalisti muuten.
Voi ei. Ap kuulostaa samanlaiselta persoonalta kuin eräs lähisukulaiseni.
Tämä sukulainenkin kuvittelee että häntä pidetään jonkinlaisena johtajahahmona, ja tyytyväisenä kävelee kaikkien muiden yli. Saattaa tulla esim. kesken jonkun remonttihomman miettimään että "miten tämä pitäisi tehdä" vaikka toiset ovat jo ratkaisun keksineet ja saaneet työnkin melkein valmiiksi. Tämä vaan siinä alkaa selittämään ja jakelemaan ohjeita ja ilmeisesti kuvittelee ettei homma ilman hänen neuvojaan onnistu.
Itse pidän häneen etäisyyttä ja annan hössöttää ja pomottaa rauhassa. Teen sitten asiat niinkuin itse parhaaksi näen. Jostakin syystä tämä ihminen ei voi sietää minua ;) ..ja tunne on kyllä molemminpuolinen.
Etäisyyttä pidän lähinnä siksi kun en jaksa kuunnella niitä manipulointiyrityksiä enkä katsella sitä teatteria jota ympärillään pyörittää. Ihme säätäjä.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:49"]
Parisuhteeseen on toki mahdollisuus, mutta en sinuna hätäilisi vaan odottaisin, että koet olevasi turvallinen kumppani toiselle ihmiselle. Muuten vastassasi on ongelmia.
[/quote]
Olen kyllä muutenkin aika inhottava ihminen, ainakin omasta mielestäni. En ole koskaan esimerkiksi osannut huolestua muista tai muiden asioista, oli ihminen kuinka läheinen tahansa. Teen myös harvoin mitään täysin jonkun toisen mieliksi, siis niin että en saisi siitä yhtään mitään iloa itselleni. Nämä kaksi piirrettä minussa huolestuttavat erityisesti, toivottavasti jollekin kelpaa.
Täöklä kans yks manipuloiva. Toimin samoin kun kuvailit ap, ja osaan saada tilanteet edukseni ja toisen tunteeseen ja omantuntoon vetoan niin että saan tilanteet itseni eduksi.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:59"]
Voi ei. Ap kuulostaa samanlaiselta persoonalta kuin eräs lähisukulaiseni.
Tämä sukulainenkin kuvittelee että häntä pidetään jonkinlaisena johtajahahmona, ja tyytyväisenä kävelee kaikkien muiden yli. Saattaa tulla esim. kesken jonkun remonttihomman miettimään että "miten tämä pitäisi tehdä" vaikka toiset ovat jo ratkaisun keksineet ja saaneet työnkin melkein valmiiksi. Tämä vaan siinä alkaa selittämään ja jakelemaan ohjeita ja ilmeisesti kuvittelee ettei homma ilman hänen neuvojaan onnistu.
Itse pidän häneen etäisyyttä ja annan hössöttää ja pomottaa rauhassa. Teen sitten asiat niinkuin itse parhaaksi näen. Jostakin syystä tämä ihminen ei voi sietää minua ;) ..ja tunne on kyllä molemminpuolinen.
Etäisyyttä pidän lähinnä siksi kun en jaksa kuunnella niitä manipulointiyrityksiä enkä katsella sitä teatteria jota ympärillään pyörittää. Ihme säätäjä.
[/quote]
:) On minulla tilannetaju ja ilmeisesti siis tuon jonkun psykologin mukaan sosiaalinen äly hallinnassa. En puutu tuolla tavalla muiden tekemisiin. Vastaavassa tilanteessa joko odottaisin että apuani tai ohjaustani kaivataan, tai sitten seuraisin hommaa vierestä. Tuollainen ns. tyrkyttäminen poikii vain huonoja ihmissuhteita.
Lajityypillinen ominaisuus, laumaeläin kykenee manipuloimaan.
Psykologi ei totea ketään ei niin henkiseksi eikä psyykkisesti täysin terveeksi vaan tämän diagnoosin tekee psykiatri. Ohis.
Kaikki on kiinni siitä, opitko manipuloimaan itseäsi puolisosi hyväksi, vai toimitko vain toisinpäin.