Mistä kysyä apua????
Ystäväni muutti jokin aika sitten lastensa kanssa kauas toiselle paikkakunnalle pakoon väkivaltaista ex-miestään. Olemme olleet siitä asti lähes päivittäin yhteydessä puhelimitse. Nyt ystäväni puhelin on ollut monta päivää kiinni. Alan olla todella huolestunut.Tänään puhelin hälytti pari kertaa kun soitin, mutta sitten puhelu katkesi yhtäkkiä kesken, eli joku painoi "punaista luuria". Hetken päästä puhelin oli taas kiinni. Mitä tästä pitäisi nyt ajatella? Tällaista ei ole koskaan ennen tapahtunut. Tämä nainen on aivan yksin lasten kanssa kaupungissa, josta ei juurikaan tunne ketään. Hän on usein sanonut, että puhelin on ainoa henkireikä, yhteys ulkomaailmaan ja ystäviin. Miksi hän sen sulkisi???Pitääkö minun soittaa nyt paikalliselle poliisille vai mitä ihmettä minä teen? Mitä tällaisessa tilanteessa yleensä voi tehdä? Minulla ei ole kenenkään hänen tuttavansa tai sukulaisensa numeroa enkä tiedä ystäväni tarkkaa osoitettakaan. Sähköpostiakaan en ole tainnut hänelle koskaan lähettää, koska emme tarvinneet sellaista yhteydenpitovälinettä, naapureita kun olimme. Onko tässä nyt enää muuta mahdollisuutta, kuin kysellä poliisilta tai sosiaalipäivystyksestä? Olen todella, todella huolissani. Ystäväni ex-mies kykenee kyllä lähes mihin vaan...
Kommentit (7)
muttet tiedä ystäväsi osoitetta :O Tai yhdenkään omaisen nimeä tms..
Mihin minä hänen osoitettaan olisin tarvinnut? En ole ollut aikeissa mennä kylään ainakaan lähiaikoina. Ja kun lähdetään tukka putkella miestä karkuun, ei yleensä juurikaan ehditä lähetellä osoitteenmuutoskortteja :-/Ystävälläni on tasan yksi omainen, äiti, jonka nimeä en tiedä enkä ole häntä koskaan tavannut. Sukunimen ja asuinpaikan tiedän kyllä, mutta muuta en. Ja sukunimi on hyvin yleinen. Hiukan vaikea alkaa metsästää. Ystäviä hänellä ei tuossa uudessa kaupungissa ole, ja vaikka olisikin, ei minulla heidän numeroitaan olisi.Ap
soittaisin poliisille, sanoisin että olen huolissani just ton exän takia ja pyytäisin, että tarkistaisivat hänen tilanteen. poliisi varmaan nkee hänen osoittensa.
jutella (myös vaikeissa elämäntilanteissa olevien ystävien kanssa) ihan tavallisistakin asioista.. Varmaan olisin kysellyt, millaisen asunnon ja millaisesta asuinalueesta ystävä on kodin löytänyt. Onko tutusutunut uusiin ihmisiin tai ollut viranomaisiin (sos.tt , neuvola ym.) yhteydessä uudessa paikassa. Tällaisten asioiden kautta olisi helppo selvittää se osoitekin. Mutta toki voihan olla, että ystäväsi on avin halunnut puhua hankalasta miehestään ja purkaa sitä tilannetta sinulle. Itse varmaan tuossa tilanteessa ottaisin yhteyttä poliisiin, jotka voisivat neuvoa sinua tai käydä katsomassa ystäväsi asunnolla tilannetta.
Oli ollut niin maassa, ettei halunnut kuulla kenestäkään. Hitto vie, ymmärrän, että voi olla paha olla, mutta kyllä tuollaisesta säikähtää! Yhtäkkiä ei saakaan mitään yhteyttä ihmiseen, joka on tuollaisessa tilanteessa. Huoh, onneksi kaikki kuitenkin sinänsä hyvin, vaikka vaikeaa onkin.Ap
Tiedän myös kaikki viranomaiskontaktinsa jne., mutta eihän sieltä minulle mitään tietoja heruisi, koska kaikilla on vaitiolovelvollisuus muutenkin, ja varsinkin tällaisessa pakotilanteessa. Tottakai olisi voinut sossuunkin tms. soittaa yhtä hyvin kuin poliisillekin, mutta homma jäisi sitten heidän selvitettäväkseen, koska eiväthän he minulle mitään kertoisi.Tottakai ystäväni on kertonut minulle uusista naapureista ja joistain tapaamistaan ihmisistä, mutta eipä nyt ole tullut puhutuksi ihmisistä heidän koko nimillään, joten niistä "pekoista ja liisoista" ei mitään hyötyä ole.Täytyy nyt jatkossa miettiä, miten parantaa tätä tilannetta, koska oikeasti joskus voikin olla tosi kyseessä ja ystävällä oikea hätä. Ainakin pyydän ystäväni äidin numeron, koska hän asuu hiukan lähempänä ystävääni kuin minä. Ja sen osoitteen...Ap
Luultavasti he ainakin osaisivat sanoa kenen puoleen kääntyä, jos eivät itse tekisi asialle mitään.Toivottavasti asia selviää ja tälle on jokin viaton selitys.