Avokeittiö - miksi ihmeessä???
Kaikissa uusissa (2010-) asunnoissa näyttäisi olevan avokeittiö, jopa neliöissä! Miksi ihmeessä? Lapsiperheessä olisi huomattavasti kätevämpi, että olisi kunnon keittiö ja erikseen sitten vaikka ruokailutila olohuoneessa. En halua telkkaria katsellessa sivusilmällä joutua katsomaan tiskejä tai lasten iltapalan jälkiä. Miksi uusiin asuntoihin ei edes joihinkin rakenneta kunnon keittiötä?!
Kommentit (222)
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 11:17"] [quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 11:14"]Minäkään en pidä avokeittiöistä. En halua ruuan käryä tarttumaan sohvaan ja kirjoihin jne, enkä tosiaan myöskään halua katsella niitä mahdollisia sotkuja sohvalla rentoutuessa. En myöskään halua että kokkaaminen kilinöineen ja kolinoineen ja sähläämisineen häiritsee sitä joka rentoutuu sohvalla telkkaria katsellen tms. Minusta keittiön pitää olla oma tilansa. Tämä on asia joka ärsyttää uusissa asunnoissa, samoin kuin se että kylppäritilat saunoineen vie niin paljon neliöistä. Itse en saunaa kaipaa koska käyn niin usein uimahallissa. No, toistaiseksi asummekin vanhemmassa talossa jossa näitä ongelmia ei ole. [/quote] Tuo on niin outoa et kaikki aina sanoo että sauna vie paljon neliöitä.:D haluaisin nähdä kuinka isoja saunoja ne on, koska oma saunani on sellainen, johon mahtuu 3-4hlö ja neliöinä se on ehkä 2-3. Ei hirveästi vie pinta-alaa :,D [/quote] No se vie just vaatehuoneen neliöt. Minä ottaisin mielummin ison ja kunnollisen vaatehuoneen esim. 55 neliöisessä kaksiossa kuin saunan. Noin pienessä asunnossa kun ei sitä kaappitilaa oikein muuten ole. [/quote] Saunaahan ei asuinneliöihin lasketa mukaan.
[/quote]
Voi olla, mutta useimmiten käytetään termiä huoneistoala, joka on:
"Huoneistoalaan lasketaan mukaan huonealaan laskettavat alat, sekä
väliseinien pinta-alat, paitsi osastoivien ja kantavien seinien alat
portaikon portaan vaakasuora ala, mutta ei porrasaukon alaa
kaikki aputilat: saunan, pesuhuoneen, kodinhoitohuoneen ja säilytystilojen alat."
Olen ap:n kanssa aivan samaa mieltä, vaikka olen perheetön. Olen viime aikoina tutkaillut paljonkin uusien asuntojen pohjapiirroksia ja kauhistellut avokeittiöitä. Pahimmillaan ne ovat nykyään eteisen nurkassa ikkunattomassa tilassa. On se sitten niin kiva lähteä vaikka kaupungille läskisoosille lemuavassa palttoossa. Eli kannatan erillista keittiötä, en välttämättä täysin umpinaista, mutta kuitenkin selvää keittiötilaa ikkunan kera. Tuntuisi aika ankealta tuijotella seinää ruokapyödässä istuessa. Tosin monesta avokeitiiöstä puuttuu nykyään selkeä paikka ruokapöydälle. Joskus näkee pöydän olevan kokonaan toisella puolella olohuonetta. Ei mitään järkeä kannella kuumia tarjoiluastioita ympäri huushollia.
Toiseenkin ongelmaan haluan heittää kommenttini eli tuohon kylpyhuone-saunaosastoon. Jos arkkitehdillä olisi vähänkin näkemystä, hän saisi samaan neliömäärään sopimaan sekä saunan että vaatehuoneen. Ei tarivitsisi kuin siirrella vähän kalusteiden paikkoja. Minulla on pieni kakkosasunto kerrostalossa ja siinä on ollut erinomainen arkkitehti laatimassa pohjapiirroksia. Makuuhuoneen yhteydessä on tilava vaatehuone. Sauna+pesuhuone on varsin kompakti. Kuitenkin siihen mahtuu sauna, suihku, vessa, lavuaari, siivouskomero ja pyykkikomero sekä pesukone ja vaikka neliöitä ei ole paljon, niin silti tila ei ole ahdas. Sitä paitsi siinä tilassa ollaan harvoin monen hengen voimalla yhtä aikaa.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 11:45"]Kun suunnittelee ja rakentaa itse kotinsa, saa juuri mieleisensä.
[/quote]
Näin juuri!
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 11:08"]
Opettele siivoamaan niin ei tarvi tiskejä katsella. Ihme hommaa nykyään kun luullaan et heti voi olla jotai ihme vaatimuksia kaikkea kohtaan vain koska lapsiperhe...
[/quote]Minä olen vapaaehtoisesti lapseton, mutta en koskaan huolisi asuntoa, jossa ei ole oikeaa keittiötä.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 11:08"]
Opettele siivoamaan niin ei tarvi tiskejä katsella. Ihme hommaa nykyään kun luullaan et heti voi olla jotai ihme vaatimuksia kaikkea kohtaan vain koska lapsiperhe...
[/quote]Minä olen vapaaehtoisesti lapseton, mutta en koskaan huolisi asuntoa, jossa ei ole oikeaa keittiötä.
[/quote]
hyvin minä olen perheelle saanut sapuskat tehtyä myös tuolla leikkikeittiössä
Me taas halutaan, että on avokeittiö. Tykätään tehdä ruokaa kavereiden ym kanssa ja tällöin kokin/kokkien ei tarvitse olla eristyksissä muusta porukasta. Voi samaan aikaan rupatella ym, kun ruokaa laitetaan.
Kattokaa siellä olkkarissa vaikka sitä telkkaria eikä niitä tiskejä ja jos tosiaan häiritsee niin tiskit voi myös hoitaa pois. Nykyaika ja laiskuus.
Minä ajattelin ratkaista asian niin, ettei olohuoneeseen tule ollenkaan telkkaria seuraavassa asunnossa. Aikaa vietetään yhdessä syöden ja istuskellen. Ruutuaikaa haluava voi lukea omasta tabletistaan uutiset ja somen. Katsotaan, mahtuuko telkkari mihinkään huoneeseen. Ei haittaa, vaikkei mahdu.
Mites sisustaisitte tämän asunnon keittiö-olohuone-akselin?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:12"]
Me taas halutaan, että on avokeittiö. Tykätään tehdä ruokaa kavereiden ym kanssa ja tällöin kokin/kokkien ei tarvitse olla eristyksissä muusta porukasta. Voi samaan aikaan rupatella ym, kun ruokaa laitetaan.
[/quote]
Mulla yksi kaveri jolla avokeittiö. Siellä se puuhastelee koko illan ja huutelee välillä kommentteja. Kun tarjoudun auttamaan sanoo vaan että mene sinne olkkariin istuskelemaan. No siellä mä sit istun ja sieltä käsin huutelen lasten mekastusten yli kuulumisia. Mutta kun on avokeittiö niin on niin mukavaa rupatella. Joskus voisi olla jotain valmiiksi laitettuna, mutta ei kai voi kun on avokeittiö ja tarjoilut valmistetaan "yhdessä".
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:21"]
http://www.etuovi.com/kohde/b49768
[/quote]
Luultavasti aika samalla tavalla kuin tuossa on huonekalut luonnosteltu paikoilleen. Tai voisi ruokapöytä olla toisinkin päin ja nojatuolit tuolla sohvan vastaisella seinällä.
[/quote]
Huh, toi on just näitä hirveimpiä avokeittiö-asuntoja! Tuohon olohuone-avokeittiöön ei mahdu kunnolla sen enempää sohvaryhmää kuin ruokaryhmääkään, puhumattakaan siitä, että sinne saisi vielä kirjahyllyjä yms. Olohuone-avokeittiö, josta käynti kahteen makkariin, parvekkeelle ja käytävään, ton suunnitellut ihminen ei ole tainnut koskaan asua missään.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:29"]
[/quote]
Mulla yksi kaveri jolla avokeittiö. Siellä se puuhastelee koko illan ja huutelee välillä kommentteja. Kun tarjoudun auttamaan sanoo vaan että mene sinne olkkariin istuskelemaan. No siellä mä sit istun ja sieltä käsin huutelen lasten mekastusten yli kuulumisia. Mutta kun on avokeittiö niin on niin mukavaa rupatella. Joskus voisi olla jotain valmiiksi laitettuna, mutta ei kai voi kun on avokeittiö ja tarjoilut valmistetaan "yhdessä".
[/quote]
Umpikeittiössä huutelisitte sitten huoneesta toiseen eikä olisi edes näköyhteyttä, joten onhan tuo parempi.
Eiköhän nyt ole vain niin että nämä ovat makuasioita? Toinen tykkää erillisestä keittöstä toinen ei.
Onneksi jokainen voi itse valita asuntonsa ja jos mikään ei miellytä valikoimissa olevista asunnoista, niin yksi vaihtoehto on rakennuttaa itse tai valita kohde jossa voi itse vaikuttaa vielä lopputulokseen.
Luulisi kuitenkin että tarjolla on myös vanhempaa asuntokantaa joissa on vielä noita erillisiä keittiöitä. Eikö niistä löydy asuntoa?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:31"]
[/quote]
[/quote]
Umpikeittiössä huutelisitte sitten huoneesta toiseen eikä olisi edes näköyhteyttä, joten onhan tuo parempi.
[/quote]
totta. Mutta sitten olisi ehkä jotain jo valmiiksi laitettuna, mutta kun on se avokeittiö ja idea siitä että kaikki valmistetaan vasta kun vieraat on paikaalla kuuntelemassa sitä kattiloiden kolistelua.
[/quote]
Luultavasti aika samalla tavalla kuin tuossa on huonekalut luonnosteltu paikoilleen. Tai voisi ruokapöytä olla toisinkin päin ja nojatuolit tuolla sohvan vastaisella seinällä.
[/quote]
Jos tuon sisustaisi niin kuin arkkitehti on ajatellut, niin eihän siinä pääse kävelemään kolmennen makuuhuoneen ja parvekkeen oville ilman, että siirtää joka kerta nojatuoleja!
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
totta. Mutta sitten olisi ehkä jotain jo valmiiksi laitettuna, mutta kun on se avokeittiö ja idea siitä että kaikki valmistetaan vasta kun vieraat on paikaalla kuuntelemassa sitä kattiloiden kolistelua.
[/quote]
Siis keittiöratkaisun vikako se on että kaverisi ei osaa tehdä ruokaa valmiiksi ajoissa?
Hyvä kysymys, AP. Makuja on monia mutta asunnot tehdään valtavirtamuodin mukaan, mikä on viimeiset 20v sisältänyt avokeittiön. Syy on varmaan sama kuin wc/kylpyhuone -yhdistelmissäkin; monen mielestä ok/kätevää ja ennen kaikkea säästää neliöitä ja antaa pienillä neliöillä vähän avarampia tiloja.
Taustalla ihan normaalia keittiökalustemyyjien tuotekehittelyä - haluttiin ensin myydä saarekkeet ja upotetut/ovien taakse kätketyt koneet joka kotiin ja sitä kautta avokeittiöistä tuli sisustuslehtien vakiotavaraa.
[/quote]
Huh, toi on just näitä hirveimpiä avokeittiö-asuntoja! Tuohon olohuone-avokeittiöön ei mahdu kunnolla sen enempää sohvaryhmää kuin ruokaryhmääkään, puhumattakaan siitä, että sinne saisi vielä kirjahyllyjä yms. Olohuone-avokeittiö, josta käynti kahteen makkariin, parvekkeelle ja käytävään, ton suunnitellut ihminen ei ole tainnut koskaan asua missään.
[/quote]
Kirjahyllyjä ei tarvitse arkkitehtien huomioida, kun niitä ei nykyisin hommata. Ongelmajätettä kierrätyskeskuksillekkin, vasta oli joku uutinen.
Kun suunnittelee ja rakentaa itse kotinsa, saa juuri mieleisensä.