Sivut

Kommentit (153)

Vierailija

Minäkään en pidä avokeittiöistä. En halua ruuan käryä tarttumaan sohvaan ja kirjoihin jne, enkä tosiaan myöskään halua katsella niitä mahdollisia sotkuja sohvalla rentoutuessa. En myöskään halua että kokkaaminen kilinöineen ja kolinoineen ja sähläämisineen häiritsee sitä joka rentoutuu sohvalla telkkaria katsellen tms. Minusta keittiön pitää olla oma tilansa. Tämä on asia joka ärsyttää uusissa asunnoissa, samoin kuin se että kylppäritilat saunoineen vie niin paljon neliöistä. Itse en saunaa kaipaa koska käyn niin usein uimahallissa.

No, toistaiseksi asummekin vanhemmassa talossa jossa näitä ongelmia ei ole.

Täysin samaa mieltä avokeittiöistä. Se on enemmän epäkäytännöllinen kuin hyödyllinen.

• ylös 16
  • alas 1
Vierailija
Vierailija
Vierailija

Me taas halutaan, että on avokeittiö. Tykätään tehdä ruokaa kavereiden ym kanssa ja tällöin kokin/kokkien ei tarvitse olla eristyksissä muusta porukasta. Voi samaan aikaan rupatella ym, kun ruokaa laitetaan.

Mulla yksi kaveri jolla avokeittiö. Siellä se puuhastelee koko illan ja huutelee välillä kommentteja. Kun tarjoudun auttamaan sanoo vaan että mene sinne olkkariin istuskelemaan. No siellä mä sit istun ja sieltä käsin huutelen lasten mekastusten yli kuulumisia. Mutta kun on avokeittiö niin on niin mukavaa rupatella. Joskus voisi olla jotain valmiiksi laitettuna, mutta ei kai voi kun on avokeittiö ja tarjoilut valmistetaan "yhdessä".

Umpikeittiössä huutelisitte sitten huoneesta toiseen eikä olisi edes näköyhteyttä, joten onhan tuo parempi.

Umpikeittiöön saisi varmaan mennä edes siihen keittiön pöydän ääreen istumaan, koska rupattelu on mahdoton kokonaan toisesta huoneesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
Vierailija
Vierailija

Mites sisustaisitte tämän asunnon keittiö-olohuone-akselin?

http://www.etuovi.com/kohde/b49768

Huh, toi on just näitä hirveimpiä avokeittiö-asuntoja! Tuohon olohuone-avokeittiöön ei mahdu kunnolla sen enempää sohvaryhmää kuin ruokaryhmääkään, puhumattakaan siitä, että sinne saisi vielä kirjahyllyjä yms. Olohuone-avokeittiö, josta käynti kahteen makkariin, parvekkeelle ja käytävään, ton suunnitellut ihminen ei ole tainnut koskaan asua missään.

Kirjahyllyjä ei tarvitse arkkitehtien huomioida, kun niitä ei nykyisin hommata. Ongelmajätettä kierrätyskeskuksillekkin, vasta oli joku uutinen.

Nykysuunnittelijoilla tuntuu tosiaan oleva lähtökohtana, että kukaan ei enää lue saati omista kirjoja.

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija
Vierailija
Vierailija

Kuka menee katsomaan telkkaria ennen kuin ruokailun jäljet on korjattu ja tiskit siivottu koneeseen? Ei meillä ainakaan. Kamat paikoilleen ja paikat siistiksi ennen kuin mitään telkkareita availlaan.

Veikkaan, että sinä vilkuilet av:ta, twitteriä tai fb:tä vähän väliä ruuanlaiton yhteydessä, kun onhan se niin kätevää. Vain televisiota pidät jostain syystä paholaisen apupoikana, joka häiritsee ihmisen keskittymistä olennaiseen.

Kuvitteletko kommenttisi olevan jotenkin naseva vai mitä? Huvittaa nää tällaiset, jotka tekee yhden lauseen perusteella oletuksia toisten koko elämästä :) Jos ihminen ei osaa jälkiään siivota, niin ei kai se asunnon vika ole?

Osuiko ja upposiko? Eiköhän tuo edellinenkin kommentoija (sinä?) ollut aika lailla parin lauseen perusteella vetämässä johtopäätöksiä ap:n siivoamisista ja tuomitsemassa television katselun sekä ennenkaikkea nostamassa itseään korkeammalle kuin muut. Yritä nyt kestää, että tulee samalla mitalla takaisin.

Olen tavannut näitä "iik! televisio!" -tyyppejä ja heidän elämänsä pyörii usein neuroottisella siivous-ennen-mitään-hupia -akselilla. Kannattaisi hellittää joskus.

Vierailija
Vierailija
Vierailija
Vierailija

Kuka menee katsomaan telkkaria ennen kuin ruokailun jäljet on korjattu ja tiskit siivottu koneeseen? Ei meillä ainakaan. Kamat paikoilleen ja paikat siistiksi ennen kuin mitään telkkareita availlaan.

Veikkaan, että sinä vilkuilet av:ta, twitteriä tai fb:tä vähän väliä ruuanlaiton yhteydessä, kun onhan se niin kätevää. Vain televisiota pidät jostain syystä paholaisen apupoikana, joka häiritsee ihmisen keskittymistä olennaiseen.

Kuvitteletko kommenttisi olevan jotenkin naseva vai mitä? Huvittaa nää tällaiset, jotka tekee yhden lauseen perusteella oletuksia toisten koko elämästä :) Jos ihminen ei osaa jälkiään siivota, niin ei kai se asunnon vika ole?

Osuiko ja upposiko? Eiköhän tuo edellinenkin kommentoija (sinä?) ollut aika lailla parin lauseen perusteella vetämässä johtopäätöksiä ap:n siivoamisista ja tuomitsemassa television katselun sekä ennenkaikkea nostamassa itseään korkeammalle kuin muut. Yritä nyt kestää, että tulee samalla mitalla takaisin.

Olen tavannut näitä "iik! televisio!" -tyyppejä ja heidän elämänsä pyörii usein neuroottisella siivous-ennen-mitään-hupia -akselilla. Kannattaisi hellittää joskus.

Ja siinähän se tuli heti toinen klisee :) En ollut minä ylempi kommentoija ja toisekseen, ap kertoi kyllä heti aloituksessa itse että tiskit ja lasten iltapalajäljen lojuu pitkin keittiötä kun katsellaan telkkaria. 

Vierailija

Minulla ei ole lapsia, mutta olen ihmetellyt ihan samaa. Myös yksinasuva tai pariskunta voi haluta erillisen keittiön. Minusta se on vain kätevämpi olla erillinen keittiö johon mahtuu pöytä, en pidä ollenkaan nykyisestä trendistä, jossa lähes koko asunto on yhtä avointa tilaa.

Samaa mieltä. Minä ainakin haluan erillisen keittiön aikanaan kun omaan taloon tästä rivarista päästään. En pidä yhtään siitä että olohuone, keittiö ja ruokailutila ovat kaikki samassa. Voisin tykätä siten että esim. keittiö ja ruokailutila olisivat omassa isossa huoneessaan ja sitten väliseinällä jossa vaikka takka olkkariin päin olisi erotettu nämä tilat, pääsisi kulkemaan takan molemmilta puolin keittiöön ja olkkariin. Eli aika "yhtenäistäkin" tavallaan mutta silti ei näköyhteyttä keittiöstä olkkariin. Ihmetyttää vähän miten kädettömiä nykyään ihmiset oikein ovat, että lasten takia kaikki pitää olla samaa avonaista tilaa. Miten niillä lapsilla voi sitten olla edes omat huoneet, saati jotkut isot hollywood talot. Minusta on vähän mautonta että kaikki tapahtuu samassa tilassa, jotenkin sellaista "köyhäilevää" että keittiö näkyy olkkariin. Minusta se vaan on jotenkin sivistymätöntä, en tykkää ollenkaan. Eikä kyse ole siitä edes että keittiö olisi sotkuinen, meillä se kyllä pidetään siistinä mutta en vaan tykkää että sohvalta näkee kahvinkeittimet, astianpesukoneet jne. Ymmärtää jossain pienissä citykodeissa, mutta en isoissa omakotitaloissa.

• ylös 19
  • alas 2
Vierailija
Vierailija
Vierailija
Vierailija

Huh, toi on just näitä hirveimpiä avokeittiö-asuntoja! Tuohon olohuone-avokeittiöön ei mahdu kunnolla sen enempää sohvaryhmää kuin ruokaryhmääkään, puhumattakaan siitä, että sinne saisi vielä kirjahyllyjä yms. Olohuone-avokeittiö, josta käynti kahteen makkariin, parvekkeelle ja käytävään, ton suunnitellut ihminen ei ole tainnut koskaan asua missään.

Kirjahyllyjä ei tarvitse arkkitehtien huomioida, kun niitä ei nykyisin hommata. Ongelmajätettä kierrätyskeskuksillekkin, vasta oli joku uutinen.

Nykysuunnittelijoilla tuntuu tosiaan oleva lähtökohtana, että kukaan ei enää lue saati omista kirjoja.

Kirjoja kun voi säilyttää ihan tavallisissa kaapeissa. Meillä ne on vierashuoneen kaapissa, ei tarvitse erikseen kirjahyllyjä. Kirjoja myöskään ei kerry liikaa kun lainaa kirjastosta:)

Vierailija
Vierailija
Vierailija

Luultavasti aika samalla tavalla kuin tuossa on huonekalut luonnosteltu paikoilleen. Tai voisi ruokapöytä olla toisinkin päin ja nojatuolit tuolla sohvan vastaisella seinällä.

Jos tuon sisustaisi niin kuin arkkitehti on ajatellut, niin eihän siinä pääse kävelemään kolmennen makuuhuoneen ja parvekkeen oville ilman, että siirtää joka kerta nojatuoleja!

makuuhuoneessa liukuovi ja parvekkeen ovi aukeaa ulospäin. Jos et mahdu niin laihduta. Problem solved!

meillä on molemmat: 22 m2 tupakeittiö ja vieressä kamari, siinä välissä leveä aukko ilman ovea ja laajennusosassa 18 m2 olohuone erikseen.

rakennettu 1950 ja laajennettu 1980, kaikin puolin toimiva kokonaisuus.

Vierailija

Olen ap:n kanssa aivan samaa mieltä, vaikka olen perheetön. Olen viime aikoina tutkaillut paljonkin uusien asuntojen pohjapiirroksia ja kauhistellut avokeittiöitä. Pahimmillaan ne ovat nykyään eteisen nurkassa ikkunattomassa tilassa. On se sitten niin kiva lähteä vaikka kaupungille läskisoosille lemuavassa palttoossa. Eli kannatan erillista keittiötä, en välttämättä täysin umpinaista, mutta kuitenkin selvää keittiötilaa ikkunan kera. Tuntuisi aika ankealta tuijotella seinää ruokapyödässä istuessa. Tosin monesta avokeitiiöstä puuttuu nykyään selkeä paikka ruokapöydälle. Joskus näkee pöydän olevan kokonaan toisella puolella olohuonetta. Ei mitään järkeä kannella kuumia tarjoiluastioita ympäri huushollia.

Toiseenkin ongelmaan haluan heittää kommenttini eli tuohon kylpyhuone-saunaosastoon. Jos arkkitehdillä olisi vähänkin näkemystä, hän saisi samaan neliömäärään sopimaan sekä saunan että vaatehuoneen. Ei tarivitsisi kuin siirrella vähän kalusteiden paikkoja. Minulla on pieni kakkosasunto kerrostalossa ja siinä on ollut erinomainen arkkitehti laatimassa pohjapiirroksia. Makuuhuoneen yhteydessä on tilava vaatehuone. Sauna+pesuhuone on varsin kompakti. Kuitenkin siihen mahtuu sauna, suihku, vessa, lavuaari, siivouskomero ja pyykkikomero sekä pesukone ja vaikka neliöitä ei ole paljon, niin silti tila ei ole ahdas. Sitä paitsi siinä tilassa ollaan harvoin monen hengen voimalla yhtä aikaa.

Hyvät arkkitehdit saavat kyllä toimivia pohjia pieniinkin tiloihin. Asuin itse aiemmin 46 neliön kaksiossa, siinä oli vielä kaksi sellaista pientä erkkeriä makuuhuoneessa ja olkkarissa joissa ikkunat kumpaankin suuntaan ja järvelle, toivat avaruutta ja valoa hurjasti pieneen asuntoon, se olisi ollut aika paljon ankeampi ilman niitä. Samassa asunnossa oli makkarissa yksi seinällinen kaappeja, sekä suihkutilan nurkassa pieni sauna ja oli pesutornille paikka sekä vaatehuone eteisen yhteydessä jossa oli myös siivouskaappi yms. Siinä olisi voinut asua pidempäänkin jos ei olisi tullut ostettua omaa. Tuollaisen asunnon ostaisin mielelläni sijoitusasunnoksi kun jostain löytäisikin tuollaisilla pohjilla varustettuja ja yhtä hyvältä paikalta, tai jos mielailisi keskustaan asumaan niin sitten omaksikin... Käsittämätöntä vain miten toimivia ja käytännöllisiä sekä viihtyisiä voidaan pienistäkin asunnoista saada jos osaamista on, suuressa osassa kun pohjat ei niin toimivia ole.

Vierailija

Minulla ei ole lapsia, mutta olen ihmetellyt ihan samaa. Myös yksinasuva tai pariskunta voi haluta erillisen keittiön. Minusta se on vain kätevämpi olla erillinen keittiö johon mahtuu pöytä, en pidä ollenkaan nykyisestä trendistä, jossa lähes koko asunto on yhtä avointa tilaa.

Pimeä erillinen koppi ja pieni koppimainen olohuoneko on sitten jotenkin parempi kuin yksi kunnollinen avoin tila jossa on keittiö yhdessä kulmassa? Jos keittiötä varten pitäisi käytännössä varata yhden huoneen verran enemmän neliöitä ei sitä voi verrata mitenkään päin asuntoon josta ne neliöt nimenomaisesti siltä alueelta puuttuvat.

Vierailija

Siinä mielessä vie sauna paljon tilaa, koska uusissa  asunnoissa jää usein vaatehuone pois, MUTTA sauna kyllä on. Tosi typerää! Pitäisi voida rakennusvaiheessa edes valita ottaako saunan vai vatehuoneen!

Vaatehuone olisi kyllä sellainen piirre asunnossa että asunnon pitäisi olla jotain aivan ainutlaatuisen täydellistä muuten että sen vaatehuoneen aiheuttaman ärsytyksen voisi sietää. Sehän on hemmetin hankala ja vie aivan turhaan tilaa. Lisäksi jos on vaatehuone yleensä normaalit, kunnolliset kaapit puuttuvat.

Vierailija

No se vie just vaatehuoneen neliöt. Minä ottaisin mielummin ison ja kunnollisen vaatehuoneen esim. 55 neliöisessä kaksiossa kuin saunan. Noin pienessä asunnossa kun ei sitä kaappitilaa oikein muuten ole.

Pyh. Meillä 50 neliöisessä kaksiossa on kiva sauna ja yhdeksän komeroa. Ei riitä tavaroitakaan kaikkiin kaappeihin =)

Vaatehuoneet ovat muuten hirveän epäkäytännöllisiä, olin tosi onnellinen siitä ettei sellaista aivopierua oltu suunniteltu tähän asuntoon.

Vierailija
Vierailija
Kun suunnittelee ja rakentaa itse kotinsa, saa juuri mieleisensä.
Näin juuri!

Kyllä, mutta vain jos on myös rahaa rakennuttaa se...

Vierailija
Vierailija
Vierailija

No sen kyllä huomaa noista uusista asunnoista. Itselläni taas on metrikaupalla kirjoja, joten kirjahyllyt ovat olennainen osa kalustusta. Tuollaiseen olohuone-keittiöön en saisi mahtumaan järjellisesti mitään. En myöskään halua että ruokapöytä on keskellä lattiaa. Ihan idioottimainen pohja. Mutta eipä onneksi tarvi muuttaakaan sinne :D

Meillä on ainakin niin, että on suht korkea taso mustaa kiveä hiottuna eli ns tiski ja sitten siellä takana on tiskipöytä ja muut. Heti tämän tason takana on ruokailutila ja iso olohuone. Avokeittiö tuo paljon avaruutta kotiin ja avaruus ja valo on tärkeää Suomen pimeydelle talvisin ja syksyllä. Meillä ei siis keittiössä ole kuin pieni pöytä ja pari jakkaraa, jossa voi syödä jos on esim kiire. Aamucappuccinot lehtienlukuineen ja kaikki muut ruokailut hoidetaan ruokailutilassa. Lisäksi sen tason yli ei näe tiskejä sun muita jos istuu katsomassa telkkaria.

Vierailija
Vierailija

Pimeä erillinen koppi ja pieni koppimainen olohuoneko on sitten jotenkin parempi kuin yksi kunnollinen avoin tila jossa on keittiö yhdessä kulmassa? Jos keittiötä varten pitäisi käytännössä varata yhden huoneen verran enemmän neliöitä ei sitä voi verrata mitenkään päin asuntoon josta ne neliöt nimenomaisesti siltä alueelta puuttuvat.

Miten olisi joku reilusti yli parikymmentä neliötä keittiöön jossa ruokapöydälle erillinen tila, sekä joku reilu 30 neliön olohuone? Nämä voisi erottaa toisistaan väliseinällä ja avoin kulku väliseinän kummaltakin puolelta? Näin tila olisi aika avonaista, mutta silti selkeästi erillään ja olkkarista ei näkisi keittiötä hyvin.

Vierailija
Vierailija
Vierailija

Miten olisi joku reilusti yli parikymmentä neliötä keittiöön jossa ruokapöydälle erillinen tila, sekä joku reilu 30 neliön olohuone? Nämä voisi erottaa toisistaan väliseinällä ja avoin kulku väliseinän kummaltakin puolelta? Näin tila olisi aika avonaista, mutta silti selkeästi erillään ja olkkarista ei näkisi keittiötä hyvin.

Kuulostaa todella hulppealta, kun muistelee edellistä asuntoamme joka oli 20 neliön yksiö. Kahdelle aikuiselle. Ja sielläkin asuttiin useita vuosia. Ja olisihan tuo suunnitelma pelkälle olohuoneelle ja keittiölle suurempi kuin nykyinen 50 neliön kaksiommekaan.

Jos ei olisi minkäänlaisia rajoitteita siinä paljonko neliöitä voi laittaa mihinkin tilaan väitän että aivan mistä tahansa huonekombosta saisi äärettömän toimivan. Eiköhän se ongelma nimenomaisesti olekin se neliöiden puute, mikä ajaa suunnittelijat kyseenalaisiin ratkaisuihin...

Vierailija

Avokeittiö on loistava, kun tekee ruokaa  niin on mukana joukossa eikä tunne oloaan eristetyksi. Mikäli ruuankäryä on liikaa niin kannattaa opetella syömään vähemmän karsinogeenista ruokaa.

• ylös 5
  • alas 16
Vierailija

Makuasioita ja järjestelykysymyksiä.

Henkilökohtaisesti haluan tehdä kokkailut rauhassa, ajatuksella ja keskittyneesti. Seurustelu hoidetaan sitten täysipainoisesti erikseen. Erillinen keittiö on meille se toivottu vaihtoehto, todellakin kodin sydän.

• ylös 16
  • alas 3

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.