Voinko hakea päivystyksestä sairaslomaa nyt yöllä valtavan ahdistuksen takia?
Olen nuori (20v) kesätyöntekijä. Minulla on ollut jo pidempään vaikeaa ja olen siitä joskus avautunut tällä palstallakin. Nyt illalla ahdistus on käynyt aivan ylivoimaiseksi. En ole muutenkaan nukkunut kunnolla viikkoihin pahan olon vuoksi, mutta nyt en osaa muuta kuin itkeä! Sydän hakkaa ja rintaa puristaa ja tuntuu että koko maailma kaatuu päälle..
Aamulla olisi töitä ja tällä viikolla minulla ei ole edes yhtäkään vapaapäivää. Viihdyn töissä, mutta juuri nyt ajatuskin tuntuu aivan järkyttävän pahalta!! En kuitenkaan saa koko yönä nukuttua ja töissä olisin vain väsynyt ja itkuinen enkä siis saisi mitään aikaiseksi! Onko minun mahdollista mennä päivystykseen hakemaan sairaslomaa? Jos saisin jotain rauhoittavaakin samalla..
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:25"]Aloittaja tässä!!
Soitin päivystykseen ja puhuin sairaanhoitajan kanssa. Hän suositteli ottamaan Panadolia, jotta saisin unta. Oli hyvin ymmärräväinen ja käski heti tulemaan jos vointi yhtään huononee enkä tahdo olla kotona. Sanoi, että saan tietenkin sairaslomaa jos tulen. Jos pystyn olemaan yön kotona niin suositteli menemään aamulla terveysasemalle. Teki kuitenkin selväksi, että saa ja pitää tulla jos en pysty olemaan kotona.
Koitan nyt hetken rauhoittua ja katson sitten lähdenkö ajamaan. Olo on kyllä sen verran paha, että voi olla että joudun lähtemään.
[/quote]
Miten panadolin avulla saa unen? Olipas erikoinen neuvo sairaanhoitajalta. Paitsi tietenkin jos kärsit jostain kivusta, joka aiheuttaa sitä unettomuutta?
Aina ne antaa ja kehottaa ottamaan sitä pirun panadolia..
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:25"]
Aloittaja tässä!! Soitin päivystykseen ja puhuin sairaanhoitajan kanssa. Hän suositteli ottamaan Panadolia, jotta saisin unta. Oli hyvin ymmärräväinen ja käski heti tulemaan jos vointi yhtään huononee enkä tahdo olla kotona. Sanoi, että saan tietenkin sairaslomaa jos tulen. Jos pystyn olemaan yön kotona niin suositteli menemään aamulla terveysasemalle. Teki kuitenkin selväksi, että saa ja pitää tulla jos en pysty olemaan kotona. Koitan nyt hetken rauhoittua ja katson sitten lähdenkö ajamaan. Olo on kyllä sen verran paha, että voi olla että joudun lähtemään.
[/quote]
Tsemppiä AP!!! Yritä nyt levätä ja olla rauhallinen. Laitat kellon varmuuden vuoksi soimaan n. klo 6.30, niin että voit laittaa silloin tekstiviestin tai soittaa työnantajallesi, että olet menossa lääkäriin etkä pääse töihin. Jos et syystä tai toisesta saa unta, niin voit levätä sen jälkeen, kun olet aamulla käynyt lääkärissä. Töihin ei tuossa kunnossa kukaan laita. Unettomuus on syy sairauslomaan ja ketään ei täysin valvotun yön jälkeen kukaan lääkäri pakota töihin, oli valvominen mistä syystä tahansa. Unettomuuskoodilla sairauslomalla on myös palkallista, koska unettomuus luokitellaan sairaudeksi. Tietyillä ICD-koodeilla ei välttämättä useinkaan ole (elämäntilanteeseen liittyvät ongelmat, työuupumus jne).
Jatkossa kannattaa sitten miettiä, mistä voisit hakea, että tilanteeseesi saisit korjausta.
Voimia!!
Höpöhöpö. Toki sairaanhoitaja sanoo, että tule jos et voi kotona olla. Mutta saikkua hän ei voi luvata, koska sellaisen päättää lääkäri. Ja lääkäri ei sitä päivystyksessä anna. Päivystykseen mennään akuutissa tilanteessa hakemaan helpotusta sen hetkiseen oloon. Ei sinne mennä seuraavan päivän sairauslomaa hakemaan.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:25"]Aloittaja tässä!! Soitin päivystykseen ja puhuin sairaanhoitajan kanssa. Hän suositteli ottamaan Panadolia, jotta saisin unta. Oli hyvin ymmärräväinen ja käski heti tulemaan jos vointi yhtään huononee enkä tahdo olla kotona. Sanoi, että saan tietenkin sairaslomaa jos tulen. Jos pystyn olemaan yön kotona niin suositteli menemään aamulla terveysasemalle. Teki kuitenkin selväksi, että saa ja pitää tulla jos en pysty olemaan kotona. Koitan nyt hetken rauhoittua ja katson sitten lähdenkö ajamaan. Olo on kyllä sen verran paha, että voi olla että joudun lähtemään. [/quote] Miten panadolin avulla saa unen? Olipas erikoinen neuvo sairaanhoitajalta. Paitsi tietenkin jos kärsit jostain kivusta, joka aiheuttaa sitä unettomuutta?
[/quote]
Olisihan sillä voinut olla lumevaikutus, jos aloittaja olisi luullut, että Panadol auttaa nukahtamaan, kun sh niin sanoo? Itse puoskarina suosittelisin nukahtamiseen antihistamiinia, mikäli ap:lla sattuu jotain allergialääkettä olemaan.
Haloo typerykset. Se hoitaja sanoi sen panadolin siksi, että aloittaja on varsin nuori henkilö jolla ei välttämättä ole kokemusta vastaavista tilanteista. Tällöin on helppo uskoa hoitajaa ja panadolilla on lumevaikutus. En vähättele aloittajaa tällä.
Kyllä minä saan paremmin unen kun otan Ibusalin.
Heinixit väsyttää mua jonkin verran, tai jos sulla on kotona jotain lihasrelaxanttia. Kuuma maito wanhan kansan unilääke.
No kerro mikä sua ahistaa nyt niin autan sinut tässä siitä pois. Olen kykenevä siihen.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:38"]
Höpöhöpö. Toki sairaanhoitaja sanoo, että tule jos et voi kotona olla. Mutta saikkua hän ei voi luvata, koska sellaisen päättää lääkäri. Ja lääkäri ei sitä päivystyksessä anna. Päivystykseen mennään akuutissa tilanteessa hakemaan helpotusta sen hetkiseen oloon. Ei sinne mennä seuraavan päivän sairauslomaa hakemaan.
[/quote]
Mä olen joutunut menemään sunnuntaina päivystykseen fyysisen vamman takia ja sain sairaslomaa seuraavalle viikolle. Onko tällainen psyykkisempi tilanne sitten erilainen?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:38"]
[/quote]
Mä olen joutunut menemään sunnuntaina päivystykseen fyysisen vamman takia ja sain sairaslomaa seuraavalle viikolle. Onko tällainen psyykkisempi tilanne sitten erilainen?
[/quote]
Mietipä, kuinka moni olisi sunnuntaisi ja lomien jälkeen päivystyksessä hakemassa saikkua unettomuuteen tai selkäkipuun, mikäli se olisi mahdollista? Päivystys on juuri noita akuutteja fyysisiä vammoja varten. Mielenterveyspäivystys erikseen, mutta sielläki hoidetaan käytännössä ne tapaukset, jotka ovat psykoosissa, itsetuhoisia tms.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:34"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:25"]Aloittaja tässä!!
Soitin päivystykseen ja puhuin sairaanhoitajan kanssa. Hän suositteli ottamaan Panadolia, jotta saisin unta. Oli hyvin ymmärräväinen ja käski heti tulemaan jos vointi yhtään huononee enkä tahdo olla kotona. Sanoi, että saan tietenkin sairaslomaa jos tulen. Jos pystyn olemaan yön kotona niin suositteli menemään aamulla terveysasemalle. Teki kuitenkin selväksi, että saa ja pitää tulla jos en pysty olemaan kotona.
Koitan nyt hetken rauhoittua ja katson sitten lähdenkö ajamaan. Olo on kyllä sen verran paha, että voi olla että joudun lähtemään.
[/quote]
Miten panadolin avulla saa unen? Olipas erikoinen neuvo sairaanhoitajalta. Paitsi tietenkin jos kärsit jostain kivusta, joka aiheuttaa sitä unettomuutta?
[/quote] Panadolilla on lievästi rauhoittava vaikutus, vaikka kipulääke onkin.
Mä olen ainakin saanut päivystyksestä diapamia ihan käteen tablettina ja reseptin päälle myös.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:36"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:34"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:25"]Aloittaja tässä!!
[/quote]
[/quote]
No ei ole, Panacodilla codeiinin takia sen sijaan olisi
Missähän Porvoon päivystyksessä se sairaanhoitajakin työskenteli, kun kerran Panadolia suositti uneen ja lupasi saikkua (mistä hän ei voi päättää..
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:36"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:34"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:25"]Aloittaja tässä!!
[/quote]
[/quote]
No ei ole rauhoittanut taikka unettanut, kun olen toisinaan ottanut 3 x 1g/pv selkäkipuun, joten höpöä puhut. (Ei kyl ole siihen kipuunkaan pahemmin vaikuttanut...) Jos OIKEASTI näin olisi, että se rauhoittaisi, niin kummasti sitä ei määrätä lievään unettomuuteen, vaan aina tarjotaan Tenoxia tai Imovanea. Tulisihan se paljon halvemmaksi ostaa 100 kpl panadolia kuin näitä muita, joista tulee kaikenlisäksi riippuvaiseksi. Ehkä tietenkin maksavaurioita tulisi enemmän panadolin kanssa, kun jengi tyhmyyksissään nostelis annosta.....
Se taisi olla panaCOD jota sh suositteli, ei panaDOL. Tosin panacod ei ole käsikauppalääke niin miksi sh sitä suositteli...
Jos asut Helsingissä, oikea osoite on Malmin tai Haartmanin tk-päivystys ja siellä mielenterveyspuoli.
Jätä nämä palstahoitajat tänne väittelemään ja ota se lääke. Lue kirjaa, jos pystyt keskittymään. Laita jotain rauhallista musiikkia hiljaa soimaan tai joku yöradio (ei sellaista missä puidaan ihmisten ongelmia). Jotain mikä vie ajatukset pois omasta tilanteesta. Jos sulla on äänikirjoja, niin sekin käy. Mutta ei mielellään kuulokkeilla ja niin hiljaa, että jos satut nukahtaa niin unesi ei häiriinny. Olen itse viettänyt useamman tuollaisen yön. Tosi kurjaa oli, mutta selvisin kuntoon. Etsi omat tapasi rentoutua (itse olin kuin viulunkieli) ja anna itsellesi aikaa. Toivottavasti pääset myös selvittelemään ahdistuksesi syitä. Voimia!
Se voi olla sellainen ahdistus, joka paranee sairaslomalapun saatua.