Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaverin alkoholinkäyttö; pitääkö puuttua?

Vierailija
14.07.2015 |

Läheinen työkaverini on alkanut käyttää erittäin runsaasti ja säännöllisesti alkoholia. Hän tulee töihin lähes aina krapulassa nykyään. Ei ole mikään rapajuoppo, eikä normaalisti haise vanhalta viinalta, mutta hänet tuntevana huomaan eron. Vietämme satunnaisesti vapaalla aikaa yhdessä ja silloin olen huomannut, että viinaa menee ja reilusti. Siinähän ei mitään, jos vapaalla ottaisi reilummin. Otan itsekin välillä kunnolla, ja toisinaan keskellä työviikkoa joskus lasin pari viiniä. Krapulassa en kuitenkaan töihin mene tai juo itseäni työviikolla humalaan.

Työssä tapahtuu mokia ja tulos tehotonta. Alkoholikäyttö näkyy ihan konkreettisesti niin että ei ole ajo kunnossa (joutui lähtemään asikas tapaamiseen taksilla tai julkisilla useimmiten), sairaus-poissaoloina. Olen huolestunut myös perhetilanteesta, hän on pienten lasten yh.

Pitääkö puuttua asiaan jotenkin? Onko se toisten asioihin sekaantumista? Jos mielestänne jotain pitäis tehdä, niin mitä ja miten?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut vastaava tilanne. Sanoin asianomaiselle ja työterveyslääkärille. Siitä se lähti rullaamaan.

Vierailija
2/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää puuttua. Ensin juttelemalla kaverin kanssa, jos koet, että olette tarpeeksi läheisiä sellaiseen jutteluun ja seuraavaksi sitten lasten hyvinvointiin liittyen johonkin ja sitten myös esimiehelle, jos tosiaan noin rajusti näkyy työssä alkon käyttö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni voit sanoa, vaikka se onkin vaikeaa.

Vierailija
4/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö esimies puutu asiaan?

Vierailija
5/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ehkä toisten asioihin sekaantumista, mutta tuossa tapauksessa kyllä ihan aiheellista.

Vierailija
6/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehen tehtävä puuttua asiaan.

Vierailija
7/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko töissä niin stressaavaa että on pakko aina päivän jälkeen nollata... Eli kyse on ennen kaikkea huonosta työn organisoinnista, kyse ei ole siitä että kollegasi olisi juoppo. Organisaationne taitaa olla muutenkin sellainen pikkupomojen temmelyskenttä jossa normaali asiantuntija takuulla vittuuntuu.

Vierailija
8/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kaikkien etu että asiaan puututaan ajoissa. Myös työkaverin itsensä.

Vierailija
9/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistina sanon, että pitää puuttua. Otat suoraan, muttet ilkeästi puheeksi sen, että töissä näkyy hänen alkoholinkäyttönsä. Painota sitä, että vapaa-ajalla saa ottaa alkoholia, mutta töissä pitää olla selvänä ja skarppina. Jos olette läheisempiä, voit myös kysyä, voitko auttaa jotenkin. Ovatko lapset pieniä? Ehkä saisit hänet yllytettyä johonkin "selvään" harrastukseen, vaikka liikuntaan tai lukemiseen. Eihän tuo sinun ongelma sinänsä ole, mutta ehkä hän ei itse tajua, mihin tilanne on edennyt, ellei joku siitä sano.

Vierailija
10/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille tuli työterveydestä työpaikalle ohjeet mm. tällaisia tilanteita varten. muistaakseni ensin pitäisi keskustella asianosaisen kanssa ja sen jälkeen tarvittaessa esimieheen yhteyttä.

Vierailija
11/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy ensin työkaverilta, paljonko viinaa kuluu viikolla. Sanot ääneen, että kaikki kyllä huomaavat. Lisäksi tottakai teet esimiehelle ilmoituksen. Pyydä myös muita sanomaan.

Vierailija
12/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu esimiehelle, jolla on velvollisuus puuttua asiaan. Työpaikoilla on nollatole, joka tarkoittaa että edes krapulassa ei saa tulla. Esimies voi vaikka viedä tämän työntekijän työtervlääkärille.
Tai soita sinä työterv.hoitajalle, hän valaa suhun rohkeutta kertoa esimiehelle tai puhua as.omaiselle.
Mua vituttaa kun miehen veljen työkaverit seivailee miehen veljeä joka on alkoholisti ja käy kännissä töissäkin, jonkun pitäs ehdottomasti puuttua.

Vierailija
13/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti neuvoista! Mulle aivan uusi tilanne.... Esimiehemme ei ole huomannut asiaa, koska hän ei tosiaan haise alkoholilta koskaan. Hän myös vaikuttaa "täydelliseltä" ihmiseltä, jolla terveelliset elämäntavat, jne. Ei hänestä päällepäin uskoisi todellakaan. Munkin oli vaikea ymmärtää mistä kyse. Oon pari kertaa törmännyt häneen ruokakaupssa, kun palauttaa hirveää määrää alkoholipulloja (monta kassia). Eikä oo ollut mitään juhlia hällä juuri niihin aikoihin. Välillä hän mulle sitten suoraan sanonut, että tuli otettua muutama edellisenä iltana ja vähän pää kipeä tms... Yhdessä työpaikan mökki-reissusssa hän otti viikonlopuksi mukaan 2 lavaa (=48 tölkkiä) olutta...ja joikin ne. Hän kuitenkin antaa ymmärtää että kaikki hallinnassa. Mun mielestä kyse selvästä suurkulutuksesta ja ongelmasta, kun se vaikuttaa noin työhön varmasti myös lapsiin ja muuhun elämään. Lasten puolesta oon erityisesti huolissani, koska mietin miten vie ne tarhaan? Ettei vaan ajaisi humalassa/krapulassa? Toisaalta, konkreettisesta tietoa mulla ei ole eli oon päätynyt tähän yhdistelemällä asioita eri tilanteista.

Vaikealta tuntuu ottaa suoraan puheeksi. Oon joskus kysellyt ja koittanut luoda luottamusta, että voisi kertoa, jos ongelmaa.

ap

Vierailija
14/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttuisin. Kuulostaa ongelmalta.

Vierailija
15/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä esimieheen tai työterveyteen. Parempi olisi keskustella ao. hlön kanssa suoraan, yksityisesti. Aina mahdollisuus väärinkäsitykseen ja ylitulkintaan. Voihan hänellä olla joku sairauas.

Vierailija
16/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:17"]Ota yhteyttä esimieheen tai työterveyteen. Parempi olisi keskustella ao. hlön kanssa suoraan, yksityisesti. Aina mahdollisuus väärinkäsitykseen ja ylitulkintaan. Voihan hänellä olla joku sairauas.
[/quote]

Sairaus joka pakottaa ostelemaan viinaa lavoittain? Sitä kutsutaan alkoholismiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän