Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kaikilla aloilla normityöaika on reilusti yli 40h/vko?

Vierailija
14.07.2015 |

Tässä on muutamana iltana ollut ketjuja jossa pohditaan lasten hankkimista tilanteessa, jossa toinen tai kumpikin puoliso on alalla, jossa työaikoja ei noudateta. Esille on tulleet ainakin asianajotoimistot, pankkiirit/rahoitusalan tehtävät ja yrittäjät + varmaan osa lääkäreistä, joille on normaalia tehdä 12-16h/työpäivää vähintään 6 päivää viikossa. Onko tämä lähinnä pääkaupunkisuden ilmiö vai maakunnissakin tavallista? Kuinka monta vuotta ihminen jaksaa 10-16h ( tai vielä enemmän) työpäiviä joka viikonpäivä ilman lomia tai vapaapäiviä? Ovatko organisaatiot, jossa nämä kehärääkit juoksevat juoksupyörässään oikeasti tehokkaita? Onko se oma työ niin mielenkiintoista ja antoisaa että uhraus kannattaa? Tulot voi olla hyvät mutta rahasta ei liene juurikaan iloa kun sitä ei ehdi käyttää mihinkään ( paitsi ehjä sijoittamiseen verkkopankissa)

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivous

Vierailija
2/43 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljetusala. On lomat ja vapaat, mutta työpäivät niin pitkiä ettei tarvi mistään normaalista elämästä edes haaveilla. Ja palkkaa ei silti tule mitään siihen nähden miten paljon työ elämästä vie.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjanpitäjä. Kuun/kvartaalin vaihteessa tulee tehtyä 12h mutta nekin vain 1 vko /kk

Vierailija
4/43 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousala? Yrittäjänä vai palkallisena jatkuvasti töissä? 

Vierailija
5/43 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies investointipankissa, tulee kotiin joka yö 12 jälkeen. Ja ei, ei petä minua - olen itsekkin ollut töissä samassa lafkassa.

Vierailija
6/43 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiede & tutkimus. Päivät menee juokseviin asioihin ja byrokratiaan, lomat ja illat tehdään tutkimusta, kärjistetysti.

Vierailija
7/43 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksi. Pitää ajaa 12h vuoroja elääkseen kun saa jotain 5e tunti tienattua.

Vierailija
8/43 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin jo tuohon toiseenkin ketjuun, että osin on kyse omanlaisistaan sankaritarinoista (ja tuon toisen ketjun ap:n puolison henk.koht. ongelmasta). Minulla ei ole kokemusta kuin asianajoalalta, mutta ei siellä tosiaankaan ole normi, että koko ura tehdään 10-12 tuntia 6-7 päivää viikossa. Vaikka välillä onkin paljon töitä, on myös vapaita ja vapaa-aikaa. Minä itse sekä kaikki tuntemani asianajajat ja juristikollegat lomailevat ja elävät muutoinkin normaalia elämää. Omasta ikäluokastani lähes kaikki ovat perheellisiä. Tyypiillisesti juristit pitävät huolta kunnostaan, eli aikaa riittää myös urheilulle. Toki ura on tärkeä myös ja sille uhrataan iltoja, viikonloppuja ja niitä lomapäiviäkin, mutta ei älyttömyyksiin oman (subjektiivisen) mielipiteeni perusteella.

Vierailija
9/43 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konsulttifirmat taitaa olla myös pahamaineisia työaikojen suhteen. 

Vierailija
10/43 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 22:08"]

Kommentoin jo tuohon toiseenkin ketjuun, että osin on kyse omanlaisistaan sankaritarinoista (ja tuon toisen ketjun ap:n puolison henk.koht. ongelmasta). Minulla ei ole kokemusta kuin asianajoalalta, mutta ei siellä tosiaankaan ole normi, että koko ura tehdään 10-12 tuntia 6-7 päivää viikossa. Vaikka välillä onkin paljon töitä, on myös vapaita ja vapaa-aikaa. Minä itse sekä kaikki tuntemani asianajajat ja juristikollegat lomailevat ja elävät muutoinkin normaalia elämää. Omasta ikäluokastani lähes kaikki ovat perheellisiä. Tyypiillisesti juristit pitävät huolta kunnostaan, eli aikaa riittää myös urheilulle. Toki ura on tärkeä myös ja sille uhrataan iltoja, viikonloppuja ja niitä lomapäiviäkin, mutta ei älyttömyyksiin oman (subjektiivisen) mielipiteeni perusteella.

[/quote]

Et taida olla Helsingistä?

Lisäksi, mitä isompi, menestyvämpi ja kunnianhimoisempi firma, sitä enemmän työtunteja.

Vierailija
11/43 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Big 4 tilintarkastusfirmat. Välillä tammi-maaliskuun ajan jopa 100 tuntia viikossa.

Vierailija
12/43 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 22:08"]

[/quote]

Et taida olla Helsingistä?

Lisäksi, mitä isompi, menestyvämpi ja kunnianhimoisempi firma, sitä enemmän työtunteja.
[/quote]
Olen. En ihan juniori enää, aa-tutkintokin suoritettu kymmenisen vuotta sitten. Väitän tietäväni mistä puhun.

Vierailija
13/43 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkanlaskija

Vierailija
14/43 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko palkanlaskijoilla tosiaan työajat koko kuukauden yli 10h/pvä? Ymmärrän että viikon verran kuukaudessa on venymistä mutta onko meno tosiaan samanlaista kuin asianajotoimistoissa, joissa valvotaan yöt työpaikalla?

Vierailija
15/43 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 22:31"]

Onko palkanlaskijoilla tosiaan työajat koko kuukauden yli 10h/pvä? Ymmärrän että viikon verran kuukaudessa on venymistä mutta onko meno tosiaan samanlaista kuin asianajotoimistoissa, joissa valvotaan yöt työpaikalla?

[/quote]

Palkanlaskijoista en tiedä, mutta asianjotoimistoista voin sanoa jotain. :) Löytyy kokemusta sekä isoista helsinkiläistoimistoista että maakunnan pienestä toimistosta.

Työtä on ajoittain todella paljon. Silloin on vain joustettava ja venyttävä. Yleensä tällainen tilanne (12h tai enemmän/vrk) ei kestä viikkoa, paria kauemmin. Mikään normi ei ole öiden viettäminen toimistolla missäkään firmassa. Ehkäpä muutamia kertoja kuukaudessa per henkilö. Liukuva työaika tarkoittaa sitä, että jos yöllä mennyt myöhään, monet varsinkin junnut tulevat myös töihin myöhemmin aamulla. Välillä toimistoissa on myös aika hiljaista. Töissä ollaan muodon vuoksi, koska kotiinkaan ei oikein voi mennä.

Suurin osa tuntemistani juristeista pystyy elämään kohtuullisen normaalia elämää, jossa he harrastavat, liikkuvat, tapaavat ystäviä ja tuttavia, perustavat perheitä, pitävät vanhempainvapaita, lomailevat ja matkustelevat.

Ja kokemuksesta voin sanoa, että maakunnassa ei välttämättä pääse yhtään helpommalla. Vastuu ja paine tuntui ainakin itselläni olevan usein paljon suurempi siellä verrattuna helsinkiläisfirman junnun hommiin. Aikataulut on aikatauluja joka paikassa ja työ asiakaspalvelua, jossa täytyy joustaa ja pitää asiakkaat tyytyväisenä. Pahimmat ja pisimmät työviikkoni tein maakunnassa, kolminkertaisesti ns. normaalityöaikaan (40h/vko) verrattunna. Siinä ei muuta elämää ollut. Mutta korostan, että tämä oli siis tilapäistä ja satunnaista.

Nykyään olen enimmäkseen ok työmäärän ja -tahdin kanssa. Vapaa-aikaa ei jää liikaa, mutta töitä kuitenkin enimmäkseen kohtuullisesti.

Vierailija
16/43 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossussa, työt ei lopu koskaan.

Vierailija
17/43 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistön välittäjä

Vierailija
18/43 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieshuora. Työtä saa "painaa" vaikka 247, eikä edes ylityökorvauksia alalla tunneta.

Vierailija
19/43 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan tuntemani lääkäri ei tee säännöllisesti yli 8 tunnin työpäiviä.

Vierailija
20/43 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teatterissa. Päiväharkkojen jälkeen iltapäivällä syödään ja valmistellaan illan esitys tai harjoitus, ja siitten tietysti esitetään se esitys tai pidetään se harjoitus. Sen jälkeen, ja/tai aamulla tehdään muut omaan alueeseen kuuluvat työt. 6 päivää viikossa, ei nyt koko vuotta ihan tuolla tahdilla, mutta noin puolet. Toisaalta sitten kesällä on 2-3 kk lomaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi