Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5-vuotiaan sukunimen vaihtouusperheen nimeen

Vierailija
14.07.2015 |

Hei, poikani haluaisi saman sukunimen kun äidillä ja isäpuolella ja tulevalla pikkusisaruksella. Hänelle on annettu isänsä sukunimi. Ei ole paljon isänsä kanssa tekemisissä ja minulla on yksinhuoltajuus. Kannattaako nimi vaihtaa vai voikohan häntä myöhemmin harmittaa esim aikuisena? Nyt vaan tulee itselle pahamieli kun hän kysyy miksi hänellä eri sukunimi vaikka on yritetty kertoa asia. Onko muut vaihtaneet lapsiensa nimiä mennessään uusiin naimisiin? Itselläni oli isäni sukunimi kun äitini aikanaan meni uusiin naimisiin ja en kyllä edes halunnut samaa sukunimeä.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/48 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 14:46"]Jos lapsi oikeasti haluaa, voi minusta vaihtaa. Eri asia jos vain omin päin vaihtaa, kuten kaverilleni tehtiin.
[/quote]. Vaimon mukana tuli poika jonka sukunimi vaihdettiin samalla kun menimme vihille.
Kysy kelasta vaihtoi, onnistuu kicuttomasti
[/quote]Kelasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kysyttiin samaa asiaa aikanaan. En halunnut, kun se oli ainoa yhteyteni isääni. Mutta jutun pointti on, että kuuntelisin lapsen tahtoa. Jo tuon ikäinen lapsi voi ymmärtää mitä se merkitsee hänelle. Ja kun kyse on omasta päätöksestä (vaikkakin pienenä tehdystä), ei se välttämättä harmita niin paljoa. Tosin jos mies on lapsen huoltaja, sitä kannattaa (ja pitääkin) kysyä häneltä.

Vierailija
4/48 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata vaihtaa, on myöhemmin ylpeä isänsä nimestä. Minä myös suosittelin omilleni, että pitävät isänsä nimen. Se on lisäksi kaunis ja harvinainen, muita ei ole kuin heidän sukunsa.

Teini-iässä etenki nimen tärkeys korostui.

entinen totaali-yh minäkin

Vierailija
5/48 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei 5v tajua, että äidillä on eri sukunimi kuin hänellä. Meillä lapselle nimi on kokonaisuus, Malla Mäkinen on yksi "olento" ja Miska Nieminen toinen "olento". Äidin suvussa on paljon Mäkisiä, mutta on siellä Korhosia ja Niemiäkin. Siksi oma lapseni ei edes tajuaisi haluta jotain toista sukunimeä, hän ei osaa sillä liittää ihmisiä yhteen. Oma nimi on oma ja se voi olla ihan erilainen kuin vaikka mummilla.

Toki lapsi tietää, että on etunimi ja sukunimi, mutta ei ole ikinä kysynyt, miksi meillä on eri nimet.

Vierailija
6/48 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:28"]

Ei kannata vaihtaa, on myöhemmin ylpeä isänsä nimestä. Minä myös suosittelin omilleni, että pitävät isänsä nimen. Se on lisäksi kaunis ja harvinainen, muita ei ole kuin heidän sukunsa.

[/quote]

Mikä tässä vastauksesa on vikana, kun pitää alapeukuttaa? Eikä mielipidettä kyselty? Siinä on, ja kokemuksen kera, mitä lapset itse tulevat tuumimaan.

Vierailija
7/48 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitäisi pitää se sama nimi kuin lapsellasi. Kurjaa olla aunoa eriniminen.

Vierailija
8/48 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette ota perheellenne sinun tyttönimeäsi?

Vierailija
9/48 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap.lla on uuden puolison nimi niin tottakai hän voi lapsensakin muuttaa samalle nimelle. Nimelle tulee oikeus, jos äidilläkin se nimi on.

Jos lapsi haluaa saman nimen kuin äidillä niin tottakai se pitää vaihtaa ettei tunne itseä ulkopuoliseksi.

Vierailija
10/48 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on yksinhuoltajuus ja lapsi ei ole paljoakaan tekemisissä isänsä kanssa, niin eikö järkevin vaihtoehto olisi, että miehesi adobtoisi poikasi? Jos lapsen isä ja miehesi suostuvat siihen. Voihan lapsen biologinen isä silti tavata häntä välillä. Näin miehesi sukunimi tulisi automaattisesti pojallesi.

Vierailija
11/48 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:55"]Jos sinulla on yksinhuoltajuus ja lapsi ei ole paljoakaan tekemisissä isänsä kanssa, niin eikö järkevin vaihtoehto olisi, että miehesi adobtoisi poikasi? Jos lapsen isä ja miehesi suostuvat siihen. Voihan lapsen biologinen isä silti tavata häntä välillä. Näin miehesi sukunimi tulisi automaattisesti pojallesi.
[/quote]
Luulet siis, että ap luopuisi elareista? Ihan varmasti, kyllä kyllä. Ei kai uusi mies ota itselleen turhaa elättiä, kun on siittäjä, joka kyniä puhtaaksi.

Vierailija
12/48 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimen muuttamiseen ei tarvita adoptiota. Sen voi tehdä kerran, johan se tuolla lukee vastauksessa no:7

Vierailija
13/48 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:56"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:54"]Jos ap.lla on uuden puolison nimi niin tottakai hän voi lapsensakin muuttaa samalle nimelle. Nimelle tulee oikeus, jos äidilläkin se nimi on.   Jos lapsi haluaa saman nimen kuin äidillä niin tottakai se pitää vaihtaa ettei tunne itseä ulkopuoliseksi. [/quote] Totta helvetissä äpärä on ulkopuolinen, sitä tosiasiaa ei nimi muuta.

[/quote]

Hui, tuntuuko nyt pollealta ja aikuiselta, kun osasit sanoa oikein rumasti? Miten se sillä lailla pärskähtikin suusta ihan melkein luontevasti?

Vierailija
14/48 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nimeni vaihdettiin aikanaan, olin noin 10-vuotias. Halusin sitä itse, mutta yli 25-vuotiaasta alkaen on kaduttanut. En jaksa selittää miksi, mutta en neuvoisi vaihtamaan.

Vierailija
15/48 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:02"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:56"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:54"]Jos ap.lla on uuden puolison nimi niin tottakai hän voi lapsensakin muuttaa samalle nimelle. Nimelle tulee oikeus, jos äidilläkin se nimi on.   Jos lapsi haluaa saman nimen kuin äidillä niin tottakai se pitää vaihtaa ettei tunne itseä ulkopuoliseksi. [/quote] Totta helvetissä äpärä on ulkopuolinen, sitä tosiasiaa ei nimi muuta.

[/quote]

Hui, tuntuuko nyt pollealta ja aikuiselta, kun osasit sanoa oikein rumasti? Miten se sillä lailla pärskähtikin suusta ihan melkein luontevasti?
[/quote]
Jos jokin pärskähtää suusta, miten se päätyy näppäimistölle asti? Sinulla on ilmeisesti käytössäsi uusinta huipputekniikkaa, mutta tuskinpa sitä kovin monella muulla on. Mitä maksaa, mistä saa?

Vierailija
16/48 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:28"]

[/quote]

Mikä tässä vastauksesa on vikana, kun pitää alapeukuttaa? Eikä mielipidettä kyselty? Siinä on, ja kokemuksen kera, mitä lapset itse tulevat tuumimaan.
[/quote]

Siten ettet voi lasta/perhetilannetta tarkemmin tuntematta, oman kokemuksen perusteella sanoa absoluuttisesti hänen tulevan olemaan biologisen isänsä nimestä ylpeä.

Itse en ole ylpeä isäni nimen kantamisesta aikuisenakaan. Mielummin olisin ottanut sen "isän" nimen joka oli läsnä. Tilanteita on monia. Emme voi tietää mitä tämän lapsen kohdalla tulee käymään.

Mutta ap:nä ottaisin lapsen oman mielipiteen huomioon ja kunnioittaisin. :)

Vierailija
17/48 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuuden uusperheessä oli 3 eri sukunimeä, eikä se ollut kenellekään ongelma. Ja nyt aikuisina, perheessä on vielä lisää sukunimiä avioliittojen kautta. :)

Vierailija
18/48 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on lapsipuoli edellisestä liitosta, jolle mieheni on pienestä asti ollut isä. Vaikka mieheni erosi vaimostaan, on lapsi ollut aina täysin " oma " lapsi miehelleni. Kun lapsi tuli murrosikään, halusi ottaa mieheni sukunimen ( joka on siis sisaruksilla ja äidillään). Ja on ollut varmaan iihan tyytyväinen. Hänelle biologinen isä ontäysin vieras, tavanneet jonkun kerran.

Vierailija
19/48 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 21:40"]Mun miehellä on lapsipuoli edellisestä liitosta, jolle mieheni on pienestä asti ollut isä. Vaikka mieheni erosi vaimostaan, on lapsi ollut aina täysin " oma " lapsi miehelleni. Kun lapsi tuli murrosikään, halusi ottaa mieheni sukunimen ( joka on siis sisaruksilla ja äidillään). Ja on ollut varmaan iihan tyytyväinen. Hänelle biologinen isä ontäysin vieras, tavanneet jonkun kerran.
[/quote]
Vai on miehesi ollut isä liitolle. Jäikö koulunkäynti kesken, kun oli kiire päästä osaksi sekalaisia viritelmiä?

Vierailija
20/48 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:56"]

[/quote]

Rumasti muotoiltu, mutta tottahan tuo on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi