Anopin mielestä lapsemme ovat liian laihoja
Lapsemme ovat 9 v. (132 cm, 41 kg) ja 11 v. (150 cm, 59 kg). Meillä syödään 5 kertaa päivässä terveellistä, kasvipainotteista ruokaa. Lapset harrastavat lisäksi liikuntaa 4 kertaa viikossa plus hyötyliikunnat (pyöräily kavereille, syksystä kevääseen aina kouluun ja takaisin). Karkkipäivä heillä on kerran viikossa, silloin saavat kumpikin valita yhden herkun, kuten karkkipussin tai jäätelön. Sipsejä, pullia, limuja jne. meillä ei syödä tai juoda kuin erityistapauksissa kuten juhlissa. Pyrimme huolehtimaan hammasterveydestä, ja siksi säännölliset ruoka-ajat eikä napostelua niiden välillä.
Anoppi vaan on saanut päähänsä, että lapset ovat liian laihoja. Huomauttelee tästä jopa lasten kuullen. Aina tullessaan tuo jotain epäterveellistä mukanaan, kuten karkkia, jäätelöt kummallekin jne. Pahoittaa näin lasten mielen, koska meillä tosiaan syödään herkkuja vain yhtenä päivänä viikossa. Ja kun ne laitetaan odottamaan kaappiin, anoppi vetää pultit siitä miten "kiusaan lapsia". Vie täysin auktoriteettini tuollaisella.
Nyt lapset ovat toki lomalla, mutta kouluaikoina saattaa joskus hakea lapset koulusta jos meillä menee pidempään töissä. Sitten kun menevät mummolaan, syövät tietenkin kaikkea epäterveellistä, vaikka anoppia on selkeästi valistettu, että sellaisia syödään vain kerran viikossa ja että hampaat menevät pilalle turhasta karkinmässytyksestä.
Nyt anoppi on keksinyt, että hän tekee lastensuojeluilmoituksen lapsistamme, kun kuulemma näännytämme heitä. Tämä siis, jos emme "muuta tapojamme". Mitähän tässä nyt sitten tekisi...
Kommentit (47)
Jos lapsilla on noin paljon ylipainoa niin noinkohan se on vaan anopin herkuissa se ongelma. Mikähän on ap:n käsitys terveellisestä ruoasta ja mikähän on lasten annoskoko? Mulla on samanikäiset lapset ja ne ei suostu syömään 5 krt päivässä. Ei ole kuulemma nälkä.
Eivät todella ole laihoja! Meillä 136 cm 37 kg poika, jolla selkeästi rasvaa mahan ja reisien kohdalla. Ei todella tarvis painaa noin paljon. Tyttö on 151 cm ja samat 37 kg ja oikein hyvä mittasuhteiltaan! Harrastaa kilpaurheilua ja treenaa paljon, 3-4 tunnin treenejä. Pelkkää lihasta on. Ilmeisesti lapsesi to
siaan anoppisi syöttää urakalla lapsiasi! Meillä nimittäin pojalla lääkkeistä johtuen kausia että syö ihan liikaa.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 14:34"]Jos lapsilla on noin paljon ylipainoa niin noinkohan se on vaan anopin herkuissa se ongelma. Mikähän on ap:n käsitys terveellisestä ruoasta ja mikähän on lasten annoskoko? Mulla on samanikäiset lapset ja ne ei suostu syömään 5 krt päivässä. Ei ole kuulemma nälkä.
[/quote]
No esimerkiksi:
Aamulla kaurapuuroa, päällä marjoja, tai sitten syövät ruisleipää juustolla, leikkeleellä ja kasviksilla. Välillä paistan munakkaat.
Lounas joko koulussa tai näin lomalla teen kotona. Esimerkkiruokina linssi-kasvismuhennos/uunilohi ja kasvikset/kaalilaatikko... Ruokajuomana vesi tai maito (mutta eivät sitäkään litki hillittömiä määriä).
Välipalaksi hedelmä tai jogurtti (ei mikään supersokerinen).
Päivällisellä esim. kalakeittoa/wokkia/chili-con-carnea...
Iltapalaksi esim. puuroa/voileivät/hedelmäsalaattia.
Kauhea määrä ruokaa päivän aikana ap ja sit kun nää lapset vielä santsaa... Ei ihmekään, että pulskia ovat. Eipä nuo anopin herkut olleetkaan ne mitkä lihottavat, ei tod. Mietihän nyt koko paletti uusiksi ja lopeta anopin syyllistäminen.
Huono provo. Uutta yritystä kehiin! ;)
Ärsyttää nämä "meijän pertti on 2 metrinen ja painaa 30 kg". Sitähän tässä ei kysytty.
Ihmiset ovat ruumiinrakenteeltaan erilaisia.
Antaisin nyt jälkikäteen mitä vain että vanhemmat olisivat opettaneet minullekkin säännöllisen ruokailun ja urheilun. Pidät kiinni omasta kasvatuksesta.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 14:14"]Lapsesi ovat lihavia. Anoppisi yrittää pahoinpidellä heitä lisää. Minä olen aikuinen, 159 cm pätkä ja painan hieman alle 50 kiloa. 60-kiloinen ja 150-senttinen lapsi on liian painava.
[/quote]
Tuskin anopista johtuu mitenkään lihavuus. Jotain mätää on ap:n omissa tavoissa ihan siellä heidän omassa kodissaan. Ei kannata syyttää ulkopuolisia, jos ei itse osaa pitää tilannetta hallinnassa.
...
Jännästi näin nykyään lapset lihoo muutamista herkuista. Mun nuoruudessa ei tällaista ongelmaa todellakaan ollut, vaikka oli herkkuja: pullaa, piirakkaa, lettuja, pannaria, hilloa, kermavaahtoa, jne., sekä rasvasta ravintoköyhää ruokaa lähes aina. En tiedä mitä tehtiin toisin silloin 70/80/90- luvuilla.... Ainoastaan yksi tyttö oli vähän pulskempi meidän luokalla, mutta hänkin muutaman vuoden päästä sai painon pudotettua. Kaikki muut olimme hoikkia.