Kävin kirppiksellä ja ymmärsin mistä nää lapsivihaajat puhuu
Ensinnäkin, mulla on lapsia, ystäväpiirissä monella on lapsia, ja olemme kyllä monet kerrat olleet ns. lapsipaikoissa ja meidän talo monet kerrat täynnä lapsia.
Käydessäni ensi kertaa lasten vaate kirppiksellä ymmärsin kuitenkin ekaa kertaa miksi lapsiperheet voi ärsyttää joitain ihmisiä. Olin siellä noin tunnin ja jatkuvasti kuului lasten mankumista, valittamista, kärttämistä (mää haluuuuuuun!!!), jne. Ja vielä ärsyttävämpiä oli ne vanhemmat ja muuta aikuiset joiden kanssa ne oli. Jatkuvaa huutamista (!?) (ole nyt hiljaa! pistä se nyt pois! Ei me nyt osteta sitä!). Aivan älytöntä lasten syyllistämistä (kato nyt kun sun takia mentiin täällä kirppiksellä väärää reittiä). Jne.
En tiedä mitä mun nyt pitäisi päätellä tästä. Onko tää nyt sitten luokkajuttu vai mikä. Ihan kamalaa menoa ja alkoi itseäkin ärsyttämään sekä ne lapset että aikuiset.
Kommentit (22)
Meillä on tuollainen kiljukaula, ikää on nyt 1,5v. Kiljuu, koska haluaa nähdä meidän reaktion. Emme enää reagoi siihen mitenkään, koska tajusimme, että kiljaisee max 3 kertaa, kunnes lopettaa. Tajuaa, ettei saakaan sillä huomiota. Tämä on siis meidän tilanne ja sen takia emme reagoi kiljahduksiin. Jos reagoimme, kiljuu hän kahta kauheammin ja pitkään.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:21"]
Just istun metrossa ja tuossa vieressä on vaunuissa ehkä 2-3 vuotias muksu ja kiljahtelee koko ajan muuten vaan. Siis sellasia yksittäisiä hemmetin korkeelta miljoonalla desipelillä ja äiti ei tee yhtään mitään. Just tuossa mun takana joku viski-Sirpa 60v tokas et "perrrrrkele ku kiljuu". :DD
[/quote]
Kaikki lapset harjoittelevat jossain vaiheessa äänenkäyttöä ja äänenvoimakkuuden säätelyä. Siinä ei ole mitään epänormaalia. Epänormaalia on, jos vanhemmat antavat sen tapahtua paikassa, jossa se häiritsee muita ihmisiä. Sekään ei ole kovin fiksua, että tavaratalon päästä toiseen kuuluu ensin lapsen kiljuntaa ja sen perään äidin ääni "nyt perkele hiljaa".
Meidän lapsi innostui siitä kiljahtelusta mutta huusi kaupassa yhden ainoan kerran, kun katselin vain hyllyyn päin ja sanoin rauhallisesti, että tulipa ihan tosi kova ääni, harjoitellaan autossa sitten lisää. Kaikki lapset eivät tietenkään ole samanlaisia ja yhtä tottelevaisia, tiedän sen.
[/quote]
Meillä on 7kk ikäinen kiljukaula joka testaa todellakin äänijänteitään niin kotona kuin kaupoissakin. Kuulisin mielelläni vinkkejä miten voisin estää nämä riemunkiljahdukset. Voin kertoa, että tuolla sinun rauhallisella huomautuksellasi ei olisi vauvaan yhtään mitään vaikutusta :D Yritetään me toki hyssytellä, ja esim. antaa käteen jotain katseltavaa jotta unohtaisi kiljahtelut. Mutta se on hänestä vain tosi hauskaa, etenkin kun kaupoissa ym. kaikuu vielä niin kivasti. Toki siinä vaiheessa kun hän jo vähän ymmärtää puhettakin niin voimme keskustella äänenkäytöstä julkisella paikalla.
[/quote]
Meillä hoidettiin julkiset kulkemiset hiljaisesti niin, että syötettiin lapselle omppusiivuja. Niitä oli aina rasiallinen mukana. Jos alkoi näyttää siltä, että lapsesta tulee rauhaton, heti tungimme nyrkkiin järsittävää. Myöhemmin viinirypäleet ajoivat saman asian. Ylipäänsä lähdimme kauppaan ym. kun lapsi oli herännyt ja ruokittu ja rauhallisessa olotilassa. Se onnistui, kun olin hoitovapaalla eikä ollut mitään sen kummempia aikatauluja. Muutenkin sai ajoitettua kulkemiset rauhallisimpaan aikaan.
[/quote]
Ei varmaan pitäisi sanoa tätä, mutta sanon silti. Lapsen hiljaisena pitäminen ruualla kuulostaa vahingolliselta hampaille. Että jatkuvasti antaa jotain omenaa ja hampaat ovat jatkuvan happohyökkäyksen alla.