Kävin kirppiksellä ja ymmärsin mistä nää lapsivihaajat puhuu
Ensinnäkin, mulla on lapsia, ystäväpiirissä monella on lapsia, ja olemme kyllä monet kerrat olleet ns. lapsipaikoissa ja meidän talo monet kerrat täynnä lapsia.
Käydessäni ensi kertaa lasten vaate kirppiksellä ymmärsin kuitenkin ekaa kertaa miksi lapsiperheet voi ärsyttää joitain ihmisiä. Olin siellä noin tunnin ja jatkuvasti kuului lasten mankumista, valittamista, kärttämistä (mää haluuuuuuun!!!), jne. Ja vielä ärsyttävämpiä oli ne vanhemmat ja muuta aikuiset joiden kanssa ne oli. Jatkuvaa huutamista (!?) (ole nyt hiljaa! pistä se nyt pois! Ei me nyt osteta sitä!). Aivan älytöntä lasten syyllistämistä (kato nyt kun sun takia mentiin täällä kirppiksellä väärää reittiä). Jne.
En tiedä mitä mun nyt pitäisi päätellä tästä. Onko tää nyt sitten luokkajuttu vai mikä. Ihan kamalaa menoa ja alkoi itseäkin ärsyttämään sekä ne lapset että aikuiset.
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:01"]
Ei kun se on "ne omat lapset ja toisten kakarat" -asenne sullakin.
[/quote] No aika jännä, että nähtävästi lasken omiin lapsiin varmaan sitten ainakin kavereiden, naapurien, sukulaisten, ja sukulaisten lapset. Kuten alustuksessa kirjoitin, niin tällaista en ole aiemmin kokenut, edes siellä jossain hoplopissa sun muussa. Tuollaisissa paikoissa saattaa olla se yksi lapsi joka vie kädestä ja tönii, mutta ei nyt tuollaista keskittymää huonosti käyttäytyviä aikuisia ja lapsia, joihin kirppiksellä törmäsin. No mutta ihan sama. Musta oli outoa.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:01"]
[/quote] No aika jännä, että nähtävästi lasken omiin lapsiin varmaan sitten ainakin kavereiden, naapurien, sukulaisten, ja sukulaisten lapset. Kuten alustuksessa kirjoitin, niin tällaista en ole aiemmin kokenut, edes siellä jossain hoplopissa sun muussa. Tuollaisissa paikoissa saattaa olla se yksi lapsi joka vie kädestä ja tönii, mutta ei nyt tuollaista keskittymää huonosti käyttäytyviä aikuisia ja lapsia, joihin kirppiksellä törmäsin. No mutta ihan sama. Musta oli outoa.
[/quote] kavereiden, naapurien, sukulaisten, ja sukulaisten lapset PITI OLLA: kavereiden, naapurien, sukulaisten, ja päiväkodin lapset. t. ap
Hö, eikö yhtään tiukkaa AV-analyysia havainnostani? ap
Ja ku mammat tukkii käytävät kärryillään ja lastenvaunuillaan
Ei näitä lapsialotuksia enää jaksa. Lapset ärsyttää joka paikassa jotakuta, joku ei välitä pätkääkään, joku tykkää. So what. Miksi sitä pitää analysoida?
No kyllä mä ymmärrän mistä sä puhut. Itseäni ärsyttää etenkin huutajaperheet: tehty enemmän lapsia kuin mitä jaksetaan kasvattaa, lapset kiljuvat kovalla äänellä kun eivät muuten saa huomiota ja sitten vanhemmat karjuvat siihen päälle kieltoja, kun eivät itse viitsi ennakoida, neuvoa ja opastaa. Ja huutohärdelli jatkuu...
Ei ehkä pitäisi tehdä sellaista kakaralauma. Meilläkin on lapsia, mutta mielestäni kiljuminen, sotkeminen, riehuminen ja rikkominen ei ole sitä "normaalia lapsiperhe-elämää". Aika monelle perheelle ilmeisesti on, sillä olen huomannut että esim. Museoissa vartija liimautuu ensin seuraamaan perhettämme ja sitten aika pian luovuttaa kun huomaa, että vahdimme lapsiamme emmekä anna heidän juoksennella saati käpälöidä mitään.
Just istun metrossa ja tuossa vieressä on vaunuissa ehkä 2-3 vuotias muksu ja kiljahtelee koko ajan muuten vaan. Siis sellasia yksittäisiä hemmetin korkeelta miljoonalla desipelillä ja äiti ei tee yhtään mitään. Just tuossa mun takana joku viski-Sirpa 60v tokas et "perrrrrkele ku kiljuu". :DD
Miksi lasten kanssa pitää mennä kirppikselle? Ipanat kantaa tavaraa pöydästä toiseen ja laiskat huutajaäidit, siis ne, joilla on se tärkeä temperamentti, karjuu, että jätä se siihen. Kakarat ei tottele, riehuu ja mekastaa ja äidit jatkaa hyökkäysvaunujen työntämistä täysin välinpitämättöminä. Todennäköisesti kotona samaan aikaan perheen avuksi tullut kodinhoitaja siivoaa ja pesee pyykkiä, että äitiparka jaksaisi ankeaa arkeaan.
Lapsia ei pidä viedä julkisille paikoille.
No päähänkö pitäis taputtaa että hyvä huuda vain ja lähmi kaikkia vaatteita? Minä ainakin huudan lapselleni jos ei sana kuulu.
Suomessa ei vihata lapsia. Suomessa vihataan huonoa käytöstä ja muita häiritsevää metelöintiä, syyllistyi siihen minkä ikäinen tahansa.
Mulla sama kokemus. Missään muualla ei toisten lapset häiritse, mutta lastenvaatekirpparilla käynti on todella raastavaa näiden lasten, tai oikeammim heidän vanhempiensa (joista yli 90% äitejä) takia.
Vaikka kirppikselle ei saisi tuoda vaunuja sisälle, on kaikki mahdolliset tilat tukittu vaunuilla. Kirppikselle tullaan oikein viettämään aikaa, istutaan imettämässä tai lusikoimassa lapselle pilttiä suuhun ja samalla
juoruillaan mammakavereiden kanssa. Yhdenkään kävelevän lapsen perään ei katsota, vaan niiden annetaan jyrryyttää kipparia ympäri jollain myynnissä olevalla potkumopolla ja ajaa toisten jaloille. Samalla lapset kuljettelevat myytäviä tavaroita ympäriinsä, että et varmastikaan löydä toista puolikasta kenkäparista, jonka haluaisin ostaa. Vanhemmat kiekuvat lapsiaan, kun ovat hukanneet heidät pöytien väliin ja toruvat lapsia oman olemattoman peräänkatsomisen seurauksista.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:21"]
Just istun metrossa ja tuossa vieressä on vaunuissa ehkä 2-3 vuotias muksu ja kiljahtelee koko ajan muuten vaan. Siis sellasia yksittäisiä hemmetin korkeelta miljoonalla desipelillä ja äiti ei tee yhtään mitään. Just tuossa mun takana joku viski-Sirpa 60v tokas et "perrrrrkele ku kiljuu". :DD
[/quote]
Kaikki lapset harjoittelevat jossain vaiheessa äänenkäyttöä ja äänenvoimakkuuden säätelyä. Siinä ei ole mitään epänormaalia. Epänormaalia on, jos vanhemmat antavat sen tapahtua paikassa, jossa se häiritsee muita ihmisiä. Sekään ei ole kovin fiksua, että tavaratalon päästä toiseen kuuluu ensin lapsen kiljuntaa ja sen perään äidin ääni "nyt perkele hiljaa".
Meidän lapsi innostui siitä kiljahtelusta mutta huusi kaupassa yhden ainoan kerran, kun katselin vain hyllyyn päin ja sanoin rauhallisesti, että tulipa ihan tosi kova ääni, harjoitellaan autossa sitten lisää. Kaikki lapset eivät tietenkään ole samanlaisia ja yhtä tottelevaisia, tiedän sen.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:21"]Just istun metrossa ja tuossa vieressä on vaunuissa ehkä 2-3 vuotias muksu ja kiljahtelee koko ajan muuten vaan. Siis sellasia yksittäisiä hemmetin korkeelta miljoonalla desipelillä ja äiti ei tee yhtään mitään. Just tuossa mun takana joku viski-Sirpa 60v tokas et "perrrrrkele ku kiljuu". :DD
[/quote]
Nimenomaan tuon korkean c:n kiljahtelu on minusta nykyisin todella yleistä. Ymmärrän että lapsi joskus innostuu asioista mutta ilmeisesti vanhempien mielestä tuo kirkuminen on jotenkin söpöä....vai miksi ihmeessä kuuntelevat sitä? Lapsi voi ilmaista iloaan vähän muulla tavalla kuin hajoittaa toisten tärykalvot. Miksi vanhemmat eivät vain sano että hysss ei saa kiljua tuo sattuu korviin. Ihan selvästi näille vähän väliä kirkaiseville ei koskaan sanota että ei noin....
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:36"]
[/quote]
Kaikki lapset harjoittelevat jossain vaiheessa äänenkäyttöä ja äänenvoimakkuuden säätelyä. Siinä ei ole mitään epänormaalia. Epänormaalia on, jos vanhemmat antavat sen tapahtua paikassa, jossa se häiritsee muita ihmisiä. Sekään ei ole kovin fiksua, että tavaratalon päästä toiseen kuuluu ensin lapsen kiljuntaa ja sen perään äidin ääni "nyt perkele hiljaa".
Meidän lapsi innostui siitä kiljahtelusta mutta huusi kaupassa yhden ainoan kerran, kun katselin vain hyllyyn päin ja sanoin rauhallisesti, että tulipa ihan tosi kova ääni, harjoitellaan autossa sitten lisää. Kaikki lapset eivät tietenkään ole samanlaisia ja yhtä tottelevaisia, tiedän sen.
[/quote]
Meillä on 7kk ikäinen kiljukaula joka testaa todellakin äänijänteitään niin kotona kuin kaupoissakin. Kuulisin mielelläni vinkkejä miten voisin estää nämä riemunkiljahdukset. Voin kertoa, että tuolla sinun rauhallisella huomautuksellasi ei olisi vauvaan yhtään mitään vaikutusta :D Yritetään me toki hyssytellä, ja esim. antaa käteen jotain katseltavaa jotta unohtaisi kiljahtelut. Mutta se on hänestä vain tosi hauskaa, etenkin kun kaupoissa ym. kaikuu vielä niin kivasti. Toki siinä vaiheessa kun hän jo vähän ymmärtää puhettakin niin voimme keskustella äänenkäytöstä julkisella paikalla.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:36"]
[/quote]
[/quote]
Meillä on 7kk ikäinen kiljukaula joka testaa todellakin äänijänteitään niin kotona kuin kaupoissakin. Kuulisin mielelläni vinkkejä miten voisin estää nämä riemunkiljahdukset. Voin kertoa, että tuolla sinun rauhallisella huomautuksellasi ei olisi vauvaan yhtään mitään vaikutusta :D Yritetään me toki hyssytellä, ja esim. antaa käteen jotain katseltavaa jotta unohtaisi kiljahtelut. Mutta se on hänestä vain tosi hauskaa, etenkin kun kaupoissa ym. kaikuu vielä niin kivasti. Toki siinä vaiheessa kun hän jo vähän ymmärtää puhettakin niin voimme keskustella äänenkäytöstä julkisella paikalla.
[/quote]
Meillä hoidettiin julkiset kulkemiset hiljaisesti niin, että syötettiin lapselle omppusiivuja. Niitä oli aina rasiallinen mukana. Jos alkoi näyttää siltä, että lapsesta tulee rauhaton, heti tungimme nyrkkiin järsittävää. Myöhemmin viinirypäleet ajoivat saman asian. Ylipäänsä lähdimme kauppaan ym. kun lapsi oli herännyt ja ruokittu ja rauhallisessa olotilassa. Se onnistui, kun olin hoitovapaalla eikä ollut mitään sen kummempia aikatauluja. Muutenkin sai ajoitettua kulkemiset rauhallisimpaan aikaan.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:21"]Just istun metrossa ja tuossa vieressä on vaunuissa ehkä 2-3 vuotias muksu ja kiljahtelee koko ajan muuten vaan. Siis sellasia yksittäisiä hemmetin korkeelta miljoonalla desipelillä ja äiti ei tee yhtään mitään. Just tuossa mun takana joku viski-Sirpa 60v tokas et "perrrrrkele ku kiljuu". :DD
[/quote]
Viski-Sirpa 60v :D
Harvoin nauran vauvapalstan jutuille mutta kiitos päiväni pelastamisesta.
Lapset mankuu. Lapset pitää meteliä. jne. Minusta on ihan viihdyttävää käydä asioimassa ilman lapsia, ja tehdä huomioita muiden vanhempien suhtautumisesta lapsiinsa. Itse voi paukutella henkseleitä ja olla kiitollinen, ettei tarvitse puuttua meneillään olevaan "tilanteeseen", huonoon käytökseen tai itkupotkuraivareihin, tms. (vaikka ei ne omat kai sen kummempia ole...)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 17:24"]
Miksi lasten kanssa pitää mennä kirppikselle? Ipanat kantaa tavaraa pöydästä toiseen ja laiskat huutajaäidit, siis ne, joilla on se tärkeä temperamentti, karjuu, että jätä se siihen. Kakarat ei tottele, riehuu ja mekastaa ja äidit jatkaa hyökkäysvaunujen työntämistä täysin välinpitämättöminä. Todennäköisesti kotona samaan aikaan perheen avuksi tullut kodinhoitaja siivoaa ja pesee pyykkiä, että äitiparka jaksaisi ankeaa arkeaan.
[/quote]
Kyllä ne mammatkin antaa kärryissä istuville naperoilleen leluja ajanvietteeksi, ilman että olisi tarkoitusta ostaa. Kiva sitten löytää oma rusinoilla lähmitty ja kuolattu pehmo hyljättnä jostain muusta pöydästä. :(