Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiintyykö kissa oikeasti ihmiseen? Tai siis johonkin

Vierailija
14.07.2015 |

perheenjäseneen erityisesti?

Kissa on eri kuin koira, ja koira kiintyy, kissa ei.

Eihän?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissan kiintyminen on minusta aidompaa ja ihmismäisempää. Kissa valitsee keistä pitää, aivan kuin ihminenkin. Koirat taas pitävät kaikista.

Vierailija
22/31 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 01:38"]

Eihän?

[/quote]  no ainakin meidän maatiaiskissa huutaa mun perääni, kun olen poissa ja istuu oven takana odottamassa. Rappukäytävään kuuluu se mourunta välillä, kun lähden koiran kanssa lenkille ja näen ulkona ikkunasta, kuinka ryntää katsomaan missä me mennään. Välillä otan sen lenkille mukaankin valjaissa. Sillä on tasan kaksi, jotka on sille tärkeitä: meidän saksanpaimenkoira ja minä. Muiden perään se ei aloita naukumista. Se myös tulee ovelle vastaan. En myöskään pysty päiväunia ottamaan tyyliin minä ja koira ja ovi kiinni: oven takaa alkaa tolkuton maukuna. Kissa on päästettävä sisälle. Nukun kyljelläni ja se asettuu mahan puolelle nukkumaan, kun koira nukkuu jaloissa. Siinä sitä sitten kuorsataan kissan kehräyksessä.

Mies saa ihan rauhassa vetää sikeitä koiran kanssa eikä kissaa kiinnosta, silloin se nukkuu joko sohvalla tai menee koiran viereen, mutta ei ikinä kiinni mieheen. (Mies on tullut minun, koiran ja kissan elämään pari vuotta myöhässä.) Minusta koiran kiintymys on enemmän mielistelyä, kun taas kissan kiintymys on aitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kissa ja koira. Kissa seuraa minua lenkillä ihan omasta tahdostaan, koiralla pitää olla panta tai valjaat, että ei karkaa.

Vierailija
24/31 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu

Vierailija
25/31 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiintyy

Kissa puhuu kieltä jota harva osaa

http://yle.fi/uutiset/kissa_puhuu_kielta_jota_harva_osaa/6866255

Vierailija
26/31 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 01:46"]

.Kissa on aina sen kaveri, joka sitä sattuu sillä hetkellä eniten hyysäämään, jos perheessä hyysääjä vaihtuu, niin kissan "kaverikin" vaihtuu. Ei varsinaisesti kiinny kovin vahvasti ainakkan johonkin tiettyyn ihmiseen.

[/quote]

Höpö höpö. Yksi kissoistamme on mieheni kissa, osoittaa hänelle rakkauttaan ja hakeutuu aina miehen luokse. Minä ole se, joka ruokin aina, siivoan vessat, harjaan turkit jne. mutta eipä tuo minulle osoita kummempaa rakkautta.

Toinen kissa taas on selvästi minun kaverini. Kulkee jatkuvasti perässä ja pyytää syliin.

Kissat ovat yksilöitä jokainen, joten niiden kiintymystäkään ei voi ennakoida. Se, mikä vetoaa yhteen kissan, ei välttämätä vetoa toiseen.

Mutta ihmiseen kiintyvät, todellakin.

Vierailija
27/31 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toinen kissa tiineenä ja nukuttiin päikkärit yhdessä ja aina kun vaihdoin kylkeä niin kissakin siirtyi mun naama puolelle. Kissan kehräys on muuten ihan parasta terapiaa ihmiselle.

Vierailija
28/31 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä koirat ja kissat voivat olla yhtä kiintyneitä ihmisiin, näyttävät sen vain eri tavalla♥

Vierailija
29/31 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 07:28"]

Koira tykkää kenestä vaan, joka antaa ruokaa. Kissa valitsee itse, kenestä pitää.

[/quote]Höpöhöpö. Justhan oli se tutkimus jossa todettiin että koira "halveksii" ihmistä joka on epäystävällinen sen omistajalle eikä suostu ottamaan sellaisen ihmisen tarjoamaa ruokaa. Koirat tarkkailevat paljon enemmän ihmisten välisiä vuorovaikutuksia ja sosiaalisia suhteita kuin mitä tähän asti on luultu.

En ymmärrä miksi pitää olla typerä vastakkainasettelu kissat vs koirat. Olin vuosikausia kissaihminen ja lähes samojen harhaluulojen vallassa mitä tässäkin ketjussa koirista -ikävän karkeasti vain- on esitetty mutta kun toin ensin yhden koiran ja sitten toisenkin huomasin kuinka väärässä olin. Kissa kiintyy yhtä aidosti ja lujasti kuin koira ja koira ei ole mikään pepunnuolija lutka joka ruoan toivossa mielistelee tai on tyhmempi kuin kissa.

Eikä ainakaan minun kissojen ja koirien erot kovin huomattavia ole. Yksilöitä ovat kaikki, persoona vaikuttaa käyttäytymiseen enemmän kuin laji jota edustavat.

Vierailija
30/31 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiintyy. Vähän nuorempana meille tuli ulkoa löydetty orpo kissanpentu ja otin huolekseni kesyttää ja kouluttaa tämän. Meni muutamia päiviä kunnes suostui mun sylissä olemaan ja saattoi jopa kehrätä, mutta muita meni pakoon ja kovaa. Nyt seitsemän vuotta myöhemmin on selvästi aina ollut "mun vauva". Osaa mun kanssa tehdä muutaman tempunkin ja tottelee vain mun käskyjä, muut ihmiset kelpaa vain harvoin silityksiä varten ja ruokaa kyllä kiljuu keneltä vain. Mutta huomaa että on kiintynyt muhun :) Kuulemma itkee/naukuu korkealta ja kovaa mun huoneen oven takana kun oon pitempään poissa, ja saapuessani takaisin saan kamalan kasan hellyttä ja puskuja. Seuraa mua kuin koiranpentu jopa suihkuun asti. On tosi arka vieraita kohtaan mutta oon huomannut että seuraa niiden kanssa mun esimerkkiä, jos oon vieraan kanssa läheinen niin kisukin saattaa tulla moikkaamaan ja jos välttelen vierasta myös itse niin pysyy tiukasti piilossa. Oon ainoa jonka sallii tehdä toimenpiteitä, kuten madotukset ja punkkien poistot. Mun pieni leimaantunut ankanpoikanen se on eikä mikään "tieteellinen tutkimus" voi sitä faktaa muuttaa :)

Vierailija
31/31 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 01:38"]

Eihän?

[/quote]

Kissakirjan mukaan ei,kissa tykkää siitä joka tarjoaa sille ruokaa.Arkikokemuksen mukaan kyllä,yksi kolmesta kissasta leimaantui poikaystävääni jo samana iltana kun tuli meille asumaan,pienenä itki oven takana kun mies lähti johonkin.Kissa ei muuten erityisemmin piittaa ihmisistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän