Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka asutte rauhattomilla alueilla

Vierailija
13.07.2015 |

Eikö teitä ahdista se? Ainahan ei pysty valitsemaan mutta olen tässä miettinyt kun oma taloyhtiöni oli pitkään todella rauhallinen ja kiva. Nyt jostain syystä tilanne on muuttunut ja täällä on ollut paljon ilkivaltaa ja porraskäytävästä löytynyt neuloja yms.. Jotenkin mua on alkanut pelottaa asua täällä ja pelkään myös omaisuuteni puolesta. En tiedä miksi turvallisuudentunne on niin heikentynyt, mutta silti ajattelen että tilanne täällä ei varmaankaan ole edes paha.. joten miten te, ketkä asutte niin sanotuilla pahamaineisilla alueilla? Pelkäättekö tms?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa alueissa on se oma rauhaton paikkansa ja sitten hyviä puolia. Mieti että mikä painaa kelkassa eniten, viihdytkö hyvin vai et. 

Vierailija
2/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittuttaahan se, kun ei koskaan tiedä onko auto aamulla enää parkkiruudussa ja jos on, niin onko ehjänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Itäkeskuksessa jne. En ole koskaan pelännyt mitään eikä koskaan ole tapahtunut mitään. Käyn edelleen keskellä yötä koiran kanssa lenkillä Pohjois-Helsingissä. Valtaosa ihmisistä on hyviä, apua saa aina. Olen asunut Helsingissä naisena koko elämäni, 26-vuotta eikä koskaan ole sattunut mitään. Ja olen liikkunut paljon.

Vierailija
4/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää yhtään. Ulkoilutan myös koiraa iltaisin/öisinkin, enkä pelkää silloinkaan. Minua ei ole kukaan koskaan pelottavasti täällä häirinnyt, keskenään ne narkit ja juopot lähinnä välejään selvittelee eikä häiritse sivullisia. Toki joku on voinut tulla sekavana jotain ölisemään mullekin mutta en minä sellaista pelkää. 

Jotenkin viihdynkin kauhean hyvin vähän rosoisemmassa ja boheemimmassa ympäristössä. Saa itsekin olla vapaammin, esim. jos pelaan äänet kovalla tietokoneella klo 3 aamuyöllä, niin täällä se ei ketään kiinnosta. Jossain "kunnollisten ihmisten" alueilla jossa olisi paljon lapsiperheitä, voisi valitusta tulla.

Vierailija
5/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä rauhattomilla alueilla se koko alue ei ole rauhaton, vaan ongelmat keskittyvät johonkin tiettyyn taloon, kaupan nurkille tmv. Jos oma asuinpaikka ei ole ihan sen kohdan lähellä, niin turvallisuudentunne voi olla ihan hyväkin. Lähinaapurit taitavat vaikuttaa siihen kaikkein eniten.

Vierailija
6/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkeen tottuu.

nyt tähän rauhallisuuteenkin.

Vierailija
7/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 00:09"]

Olen asunut Itäkeskuksessa jne. En ole koskaan pelännyt mitään eikä koskaan ole tapahtunut mitään. Käyn edelleen keskellä yötä koiran kanssa lenkillä Pohjois-Helsingissä. Valtaosa ihmisistä on hyviä, apua saa aina. Olen asunut Helsingissä naisena koko elämäni, 26-vuotta eikä koskaan ole sattunut mitään. Ja olen liikkunut paljon.

[/quote]

Tietenkin normaalia varovaisuutta pitää noudattaa kaikkialla, esim. liikkua öisin valaistuilla kaduilla eikä toikkaroida humalassa kaatuillen (sitäkin tehty). Pahimmat vaarat koskevat ihmisiä, jotka ajavat itsensä näihin tilanteisiin ja liikkuvat huonoissa porukoissa. Ns. puskaraiskaukset ovat todella harvinaisia, ja nainen harvoin herättää tarvetta aggressioon muuten. Suurimmassa riskissähän on parikymppinen mies, siis joutua väkivallan uhriksi.

Vierailija
8/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes tajua noita juoppoja. Sitä en ihmettele, jos narkkarit on sekaisin. Niillä mömmöillä mitä ne vetää, kukapa ei olisi sekaisin. Harvoin jos koskaan kuitenkaan sellaisia edes näen. Tänään pyörin Itiksessä niin bussien vieressä oli neljän hengen dokuporukka, jotain ~nelikymppisiä ehkä.

Nämä siinä ilman kantamuksia örisivät keskenään kukin yksi ainut kaljatölkki edessään. Miten helvetissä ne voi olla niin pihalla yhden tai muutaman kaljan ryystettyään? Kaiken järjen mukaan niillä pitäisi olla toleranssia vaikka vedellä pullotolkulla viinaa. Hitaalla tahdilla siinä kaikki hörppivät kukin sitä yhtä ainutta säälittävää tölkkiään, ehkei ollut riittänyt rahat enempään.

Itse voisin vetää vaikka kymmenen muutamaan tuntiin enkä silti olisi niin saatanan kujalla.

Vierailija
9/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa no minä olen asunut jo vuosia muka rauhattomalla alueella kaupungin kerrostalossa, eikä täällä ole mitään ongelmia ollut. Joskus joku saattaa ölistä pihalla tai yksi naapuri pitää bileitä (kerran parissa kuukaudessa), mutta muuten on siistiä ja hiljaista. Ihmiset pitää pyöriään pyörätelineessä ilman että ne katoaa mihinkään, iltaisin voi käydä myöhään lenkillä näkemättä juuri ketään. Kamalaa on juu. 

Vierailija
10/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 00:10"]

Yleensä rauhattomilla alueilla se koko alue ei ole rauhaton, vaan ongelmat keskittyvät johonkin tiettyyn taloon, kaupan nurkille tmv. Jos oma asuinpaikka ei ole ihan sen kohdan lähellä, niin turvallisuudentunne voi olla ihan hyväkin. Lähinaapurit taitavat vaikuttaa siihen kaikkein eniten.

[/quote]

Tämä on totta! Asun rauhattomalla alueella, mutta täällä ei kyllä koskaan tapahtu mitään (pitää koputtaa puuta). Omaan taloon sijoitettu teinejä, jotka eivät ole pärjänneet kotona vanhempien kanssa, heidän kanssaan ei ole esimerkiksi koskaan ollut ongelmia (ehkäpä olen vain alttiimpi tarjoamaan apua mikäli tarvitsevat). Toki melua löytyy, niinkuin aina paikoista missä asuu useampia ihmisiä. Sitä jos ei kestä niin kannattaa muuttaa kauemmas, missä ihmisiä ei asu muutamien kilometrien säteellä.

Vierailija
11/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä kerrostalo on ollut suhteellisen rauhallinen, tosin pari pahaa juoppoa oli, ja niistä toinen pakotettiin muuttamaan pois, toinen on raitistunut. Sen sijaan meillä kanssa rappukäytävästä on löytynyt neuloja, ja takapihalta niitä huumeiden käyttöön tarvittuja pulloja. Joskus epämääräistä nuorta porukkaa pyrki rappukäytävään. Usein ulko-ovi oli jätetty hakaseen auki (lukitusaikana) ja kerran joku torvi oli työntänyt purukumia ulkooven lukkoon.

Talossa vaihdettiin lukot ja ovet suljetaan aikaisemmin kuin ennen. Jos näemme että ovi on yritetty jättää auki jollain kikalla, suljemme sen heti.Tuon jälkeen ei ilmeisesti neuloja ole enää löytynyt, ja vain kerran kuulin toisessa rapussa jonkun vieraan olleen yötä, mutta ilmeisesti oli jonkun talolaisen tuttava (emme tiedä miksi vietti yön rappukäytävässä --- parisuhderiita tms.?).

Parvekkeet kunnostettiin ja lasitettiin joku vuosi sitten, joten asukkaat pörräävät parvekkeilla enemmän kuin ennen (jolloin oli ihan kielto käyttää huonokuntoisia parvekkeita). Pihat on laitettu parempaan kuntoon ja kiinteistöfirma käy niitä vähän useammin hoitamassa kuin ennen. Takapihalle on tehty uusi oleskelutila, missä asukkaat viihtyvät pitkin päivää varsinkin kesällä. Takapihan toisessa päässä on nyt parina kesänä viihtynyt citykaneja, joten oletan että se tarkoittaa, ettei "huppupäähuumejengit" enää viihdy siellä.

Uskon että huolellinen turvallisuussuunnittelu, pihojen ja parvekkeiden kunnostus ja se että asukkaat aktiivisemmin käyttävät koko talon aluetta pitää hämärissä puuhissa pyörivät poissa paremmin.

Vierailija
12/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen, että täälläkin ain parin huoneiston asukkaat aiheuttavat tämän yleisen atmosfäärin muutoksen. Luulen, että lukkojen vaihto olisi paikallaan, koska niitä ei ole koskaan vaihdettu. Minuakaan ei lenkillä pelota sen enempää kuin ennenkään, mutta huomaan kotona ollessani tarkkailevani ääniä, yms tarkemmin.

Kyllä mua kuitenkin pelottaa narkit käytävässä, koska aattelen, että ne voivat helposti huumepäissään vaikka erehtyä ovesta ja muutenkaan ei ole kauhean mukava niitä kohdata.

Ap

Vierailija
13/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun Helsingissä alueella, joka ainakin ennen on tunnettu hyvin pahamaineisena. Nykyään siistiytynyt huomattavasti.

Naapurirapussa asuu paljon narkkeja ja sosiaalitapauksia, välillä on löytynyt neuloja pihalta. Narkit itse näyttäytyvät harvemmin, mutta kerran löysin yhden lasten hiekkalaatikosta repimässä omaa naamaansa irti. Ovat myös kaiverrelleet talon seiniä sienipäissään ja poliisit vierailevat säännöllisesti.

Juoppoja notkuu päivittäin pihapiirissä, mutta heistä ei ole haittaa. Kerran tosin eräs lihava doku oli sammunut oveni eteen ja piti soittaa poliisit että pääsin kotiin :D maahanmuuttajia on myös paljon ja välillä pikkupoikajengit meluavat rapussa, mutta lähtevät pois jos asiasta huomauttaa.

Ei kuitenkaan pelota kun suhtautuu asiaan rennosti.  Asun suht keskeisellä ja hyvinvalaistulla paikalla ja uskallan liikkua täällä myös iltaisin. Ehkä asenteeseeni vaikuttaa myös se, että olen asunut nuoruuteni Malmilla ja hengannut paljon Itä-Helsingissä, missä tällaiset ovat arkipäivää.

Vierailija
14/16 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 00:18"]Mä en edes tajua noita juoppoja. Sitä en ihmettele, jos narkkarit on sekaisin. Niillä mömmöillä mitä ne vetää, kukapa ei olisi sekaisin. Harvoin jos koskaan kuitenkaan sellaisia edes näen. Tänään pyörin Itiksessä niin bussien vieressä oli neljän hengen dokuporukka, jotain ~nelikymppisiä ehkä.

Nämä siinä ilman kantamuksia örisivät keskenään kukin yksi ainut kaljatölkki edessään. Miten helvetissä ne voi olla niin pihalla yhden tai muutaman kaljan ryystettyään? Kaiken järjen mukaan niillä pitäisi olla toleranssia vaikka vedellä pullotolkulla viinaa. Hitaalla tahdilla siinä kaikki hörppivät kukin sitä yhtä ainutta säälittävää tölkkiään, ehkei ollut riittänyt rahat enempään.

Itse voisin vetää vaikka kymmenen muutamaan tuntiin enkä silti olisi niin saatanan kujalla.
[/quote]

Itse asiassa tarpeeksi kun ihminen dokaa, niin toleranssi lähtee laskuun. Johtuu käsittääkseni siitä, että maksa alkaa oireilla ja ylikuormittu. Myös aivovauriot voivat aineuttaa toleranssin laskua. Kuulostaa uskomattomalta, mutta on itse asiassa täysin totta. Kunnon deekut saattaakin tulla känniin juurikin niistä parista bissestä..

Vierailija
15/16 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö av:n pitäisi ola täynnä mutseja pahimmista lähiöistä?

Vierailija
16/16 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun alueella, joka on tunnettu rauhattomuudesta. Jos siis sanon jollekin joka ei tiedä missä asun, että asun täällä, niin miltei aina tulee kysymyksiä että millaista täällä on asua. Itse asun tämän alueen rajamailla rivitalossa, joka on ympäröity kerrostaloilla, eli vähän kuin kehdossa. Jos liikun tuonne kaupoille ja ostarille päin, niin heti alkaa olla elämää (ihmisiä ihan hirveässä kunnossa, humalassa tai muiden aineiden vaikutusten alaisena, jopa päivällä tms.). 

Rauhattomassa kerrostalossa/rivitalossa en haluaisi asua (siis että olisi oikeasti ongelmia vahvojen huumeiden käyttäjien, rikollisten tai väkivaltaisten ihmisten kanssa).