Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi minulle ei kerrottu synnärillä että episitomia tehdään/on tehty

Vierailija
24.02.2022 |

Sain näin 6 vuotta jälkeenpäin lukea tämän.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentoin nyt kätilönä asiaan.

Minä ainakin sanon esim. "Nyt on tarvetta tehdä tilaa vauvalle" tai jotain muuta vastaavaa. En siis tilanteessa puhu episiotomiasta, vaan "tilasta". Toki jälkeen päin ommellessa kerron enemmän ja syitä siihen.

Miksi et kerro rehellisesti selvin sanoin, mitä olet tekemässä, vaan käytät kiertoilmaisua, jonka synnyttäjä voi helposti tulkita väärin? Ymmärrän hyvin, että episiotomia on välillä tarpeen (minullekin se on tehty kolmesti), mutta tällainen tiedon pimittäminen harmittaa.

Vierailija
22/45 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten olit vain niin pökerryksissä siinä kohtaa, kun kätilö siitä epparista sanoi?

Toisaalta, vanhemmissa kätilöissä lienee edelleenkin niitä, jotka tekevät episiotomian rutiinilla, etenkin ensisynnyttäjille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin sanon esim. "Nyt on tarvetta tehdä tilaa vauvalle" tai jotain muuta vastaavaa. En siis tilanteessa puhu episiotomiasta, vaan "tilasta". Toki jälkeen päin ommellessa kerron enemmän ja syitä siihen.

Tuolle hoitsulle tiedoksi, että episiotomian ei ole todettu ehkäisevän repeämistä, vaikka ennen näin saatettiin ajatella.

olet paska kätilö jos et kerro

Vierailija
24/45 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten et voi huomata kun sitä ollaan tekemässä?

Et varmaan ole synnyttänyt. Alapää on lähes tunnoton synnytyksen jälkeen j synnytyksessä pieni tehty viilto ja sitten sen ompelu ei tunnu missään.

T.hoitsu, jolle tahty eppari pari kertaa omasta pyynnöstä, koska en halunnut revetä.

En kyl käsitä, mistä tämä mytologia ”synnytyksen aikana lähes tunnottomasta alapäästä” on syntynyt ja miten ihmeessä se voi yhä elää. Minulle on tehty episiotomia ja kyllä sen todellakin tunsi.

Vierailija
25/45 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et varmaan ole synnyttänyt. Alapää on lähes tunnoton synnytyksen jälkeen j synnytyksessä pieni tehty viilto ja sitten sen ompelu ei tunnu missään.

T.hoitsu, jolle tahty eppari pari kertaa omasta pyynnöstä, koska en halunnut revetä.

Kuinka yleistä on, että uudelleensynnyttäjälle tulee repeämiä, jos eka on syntynyt alateitse?

Kysyy 7 lasta alateitse synnyttänyt, jolle tehtiin eppari vain ekassa synnytyksessä. Muilla kerroilla ei tullut mitään ommeltavaa. Kolmannen synnyttyä kätilö totesi: "Ei naarmun naarmua."

Minun ensimmäinen lapsi oli pienikokoinen ja minulle tehtiin episiotomia. Toinen lapsi oli taas isokoinen ja jäi hartioista jumiin, silti ei tehty epparia, enkä edes revennyt.

Tämä minua hieman ihmetytti. Olisikohan ensimmäisen synnytyksen eppari ollut edes tarpeen?

Vierailija
26/45 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolle hoitsulle tiedoksi, että episiotomian ei ole todettu ehkäisevän repeämistä, vaikka ennen näin saatettiin ajatella.

Aika törkeää olla kertomatta synnyttäjälle, mitä hänelle tehdään! En uskisi että tällaisia ”kätilöitä” on ammatissa vielä, mutta ilmeisesti on.

Vierailija
27/45 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Tunnoton on alue. Ei edes huomaa, jos ei kerrota. Ja tikit sulaa pois.

Vierailija
28/45 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan kyllä taas kaikille synnyttäjille hattua. 

Karmii ajatuskin tuosta toimenpiteestä. 

Vierailija
29/45 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin esikoiseni ennen internettiä, eikä mullekaan ennen synnytystä kukaan kertonut mistään alapään leikkauksesta. Sain tietää sellaisesta vasta synnytyksen jälkeen, kun hoitaja kommentoi, ettei mulle näköjään ole tehty. Kävin kuitenkin ihan synnytysvalmennuksen, normaalit neuvolat ym. Tapahtuiv. 90, jos sillä nyt on merkitystä.

Vierailija
30/45 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika pimeältä, että sen kaavun alla salaa silvotaan synnyttäjälle kertomatta o.O jos ajatus on, ettei synnyttäjä stressaannu tiedosta niin vähänkä siknä stressaantuu jos tajuaa mitä ilman il oitusta tapahtuu. Olen synnyttänyt kolmesti ilman eppareita tai repeämiä pienet lapset, mut kai olisin halunnut tietää jos se eppari oltais oltu tekemässä!

Vierailija
31/45 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Tunnoton on alue. Ei edes huomaa, jos ei kerrota. Ja tikit sulaa pois.

Todellakin huomaa.

Ja ennenhän synnytyssairaaloissa annettiin rengas, jonka päällä voi ekat viikot synnytyksen tai etenkin episiotomian jälkeen istua. Itse en istunut normaalisti kahteen viikkoon episiotomian jälkeen. Sen jälkeen se ei kyllä ole ollut kipeä.

Vierailija
32/45 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi olispa munkin alapää ollut tunnoton synnyttäessä :D ei ollut /30

Vierailija
33/45 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin, että sanon, että vauvalle on tarve tehdä lisää tilaa ja leikkaan välilihaa. En koe olevani paska kätilö, koska en käytä sanaa episiotomia, koska tiedän, etteivät kaikki todellakaan ymmärrä mitä se tarkoittaa.

Käytän siis ilmaisua "vaivalla on niin tiukka paikka, että minun on pakko tehdä lisää tilaa tai pakko leikata lisää tilaa, jotta saadaan vauva nopeammin syntymään."

En leikkaa usein, mutta silloin on hätä, jos niin teen! Minusta se on parempi tapa, kuin vain sanoa "teen episiotomia tai leikkaan epparin".

Varsinkin kun siihen saa minulta jo samalla perusteet miksi teen.

Vierailija
34/45 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ole tunnoton. Miksi se pitää puuduttaa ompelemisen ajaksi, jos se on tunnoton? Minulle se episiotomian ompelu oli koko synnytyksen kivuliain vaihe, puudutuksesta huolimatta.

Vierailija
35/45 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo o, mulla episiotomia sattui synnytyksessä eniten. Tuntui ihan oikeasti kuin olisi moottorisahalla revitty alapäätä, en ymmärrä miksi jotkut toistavat vielä nykyäänkin että se ei tuntuisi missään. No ei varmaan tunnu jos saa puudutuksen, minä en todellakaan saanut/tiennyt sellaisista. Synnytin lapseni 2017, ja edelleen se kipu muistuu mieleen. Haava sentään tikattiin puudutettuna. Lapsella ei ollut mitään edes hätänä, ja ponnistaa sain huimat 10 min ennen kuin ihan varoittamatta rupes leikkaamaan...

Vierailija
36/45 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitää aina potilaalle kertoa mitä tehdään, salaa ei saa kukaan mennä leikkaamaan potilaan alapäätä.

Jorvissa leikattiin kysymättä. Ja harvinaisen vttumaiset kätilöt kyseessä. Espoon uudessa sairaalassa erilaista. Ja hoitajat aivan ihania.

Vierailija
37/45 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ole tunnoton. Miksi se pitää puuduttaa ompelemisen ajaksi, jos se on tunnoton? Minulle se episiotomian ompelu oli koko synnytyksen kivuliain vaihe, puudutuksesta huolimatta.

Minä en tuntenut mitään kätilön ommellessa. Synnytin ilman kivunlievitystä ja ne kivut todellakin tunsin.

Vierailija
38/45 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin, että sanon, että vauvalle on tarve tehdä lisää tilaa ja leikkaan välilihaa. En koe olevani paska kätilö, koska en käytä sanaa episiotomia, koska tiedän, etteivät kaikki todellakaan ymmärrä mitä se tarkoittaa.

Käytän siis ilmaisua "vaivalla on niin tiukka paikka, että minun on pakko tehdä lisää tilaa tai pakko leikata lisää tilaa, jotta saadaan vauva nopeammin syntymään."

En leikkaa usein, mutta silloin on hätä, jos niin teen! Minusta se on parempi tapa, kuin vain sanoa "teen episiotomia tai leikkaan epparin".

Jos sanot "leikkaavasi lisää tilaa", niin se on ok. Mutta jos sanot "tekeväsi lisää tilaa", niin se on liian epäselvää. Synnyttäjä todennäköisesti tulkitsee sen niin, että työnnät tai venytät jotain kädelläsi väliaikaisesti tilan tekemiseksi. Se ei kerro mitään siitä, että aiot leikata jotain.

Vierailija
39/45 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höm, et siis ole katsonut haarojasi kuuteen vuoteen. Nice. Luulisi että olisit löytänyt arven jo aijemmin.

En ole en. Miksi minun pitäisi tarkkailla omaa haaroväliäni niin tarkasti kun kaikki muuten ok?

Vierailija
40/45 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sanot "leikkaavasi lisää tilaa", niin se on ok. Mutta jos sanot "tekeväsi lisää tilaa", niin se on liian epäselvää. Synnyttäjä todennäköisesti tulkitsee sen niin, että työnnät tai venytät jotain kädelläsi väliaikaisesti tilan tekemiseksi. Se ei kerro mitään siitä, että aiot leikata jotain.

Juuri näin. Luulisi olevan päivän selvä asia. Sama kuin kampaaja sanoisi että siistin hieman latvoja ja vetäisikin pään kaljuksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä