Nenäni huonontaa elämänlaatuani
Joo. Otsikosta se tulikin esille. Inhoan nenääni, se on sukunenä isoilla kirjaimilla. Varresta leveä ja epäsymmetrinen, koska mursin sen pienenä ja silloin ei tietenkään lapselle ryhdytty mitään plastiikkakirurgisia toimenpiteitä tekemään, kun nenä ei sinällään poskellakaan ollut. Nenänpää on iso ja leveä. INHOAN NENÄÄNI. Olen muuten ihan nätti nuori naisihminen, mutten ole vuosienkaan kuluessa päässyt eroon vihasta nenääni kohtaan. Olen koko elämäni kuunnellut jopa ystäviltäni, että no, onhan sulla aika iso nenä ja monilta miehiltäkin suoranaista haukkumista. Moni luulee sen olevan lohduttavaa, jos sanotaan, että eihän tuo nenä ole niin paha, kun oot muuten ihan nätti. Niin, muuten paitsi nenästäni. Veljillänikin on tämä sama sukunenä, mutta heillä nenä on sentään varresta sirompi, mutta minullapa on siinä kunnon patti, kiitos tuon murtuman.
Aionkin siis leikauttaa nenäni heti, kun minulla on siihen rahaa. En vain jaksaisi selitellä valintaani ihmisille. Moni, joka on minulle suoraankin sanonut nenäni olevan "noh, hieman iso" tai "erikoinen, oot kuitenkin muuten nätti" ovat ihmetellet, miksi ihmeessä leikkauttaisin nenäni, pinnalliset bimbothan niissä leikkauksissa vain käy! Mutta meinaan mennä, pitäkööt minkälaisena bimbona tahansa, mutta minä en enää aio tuntea huonommuutta nenästäni...
Oli pakko saada vuodattaa vähän jonnekin... Ja jos vielä sellaista, että muut isonenät, jos olette nenänne leikkauttaneet - oletteko nyt onnellisempia, tyytyväisempiä?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 21:58"]
Ehdottomasti leikkautat nenän, jo ihan murtuman takiakin. Aiheuttaa sinulle selvästi paljon murhetta ja itsetunto-ongelmia. Oletko ottanut selvää ettei korjattaisi julkisella puolella? Menet nyt konsultaatioon lääkärille, joka leikkaa myös julkisella. Jos joudut itse maksamaan leikkauksen, pyytäisin hinta-arvion ja ottaisin pankkilainaa.
[/quote]
Ei mene julkisella. Nenästä ei murtumisen jälkeen (kiitos päivystävän lääkärin ohjeen...) otettu röntgen-kuvia, käskettiin vain pitää kylmää siinä ja tulla takaisin, jos ei särky parissa päivässä helpota. Yritin selvittää, voisiko tapaturmavakuutuksen (joka mulla oli onnettomuushetkellä voimassa aikanaan) saada jotain tai julkiselta, mutta koska koko murtumisesta on niin puuttelliset dokumentit, niin eivät vissiin julkisella korvaa. Pankista en taida saada lainaa tähän...
[/quote]
Pankista voi saada joustoluottoa kohtuullisella korolla, jos esimerkiksi vanhempasi haluaisivat olla lainan takaajia.
Mulla on erilainen nenäongelma: hajuaistini on liian herkkä. Se on välillä ihan helvettiä.
Oletko kokeillut meikata nenääsi pienemmäksi?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 22:24"]
Oletko kokeillut meikata nenääsi pienemmäksi?
[/quote]
Olen, eikä siinä onnistunut ammattilaismeikkaajakaan, kun tuo nenänvarsi on sellainen, että se on "terävämpi" toiselta puolelta ja tosi romuluinen, raskaat varjostukset sun muut vaan rumentaa nenääni. :( Pystyiskin jollakin kikkakolmosella tekemään uuden nenän ilman kirurgiaa.
Minulla on myös iso nenä. Mun nenä on kylläkin suora ja edestä päin normaalinnäköinen, se on vaan pitkä.
Minua on myös kiusattu siitä ala-asteelta lähtien ihan tähän päivään saakka. Lapsena ja nuorena toki itkin paljon asian takia, mutta nykyisin nenästäni huomauttaminen on minusta lähinnä huvittavaa. Esimerkiksi mieheni eksä, joka jostain syystä vihaa minua syvästi, sanoi minua kovaan ääneen "pinokkioksi". Kun mietin asiaa, niin täytyy olla onnekas, ettei minussa ole mitään muuta vikaa kuin iso nenäni. Hänestä keksin nimittäin paljon pahempia asioita, joita ei voikaan korjata niin helposti, koska ovat hänen perusluonteessaan.
Nuorena sain voimaa siitä, kun ajattelin, että jonakin päivänä vielä korjautan nenäni. Jos nyt puhun ihan totta, en haluaisi korjauttaa nenääni vaikka olisi rahat ja mahdollisuus. Oikeastaan olen oppinut pitämään nenästäni.
Nenän epämuodostumia voi korjata myös täyteaineilla, tiettyyn rajaan asti tietenkin.
Aloituksesi olisi voinut olla kuin oma kirjoittamani teksti pari vuotta sitten. Itse nimittäin korjautin nenäni täysin samasta syystä 18 vuotiaana. Se oli murtunut, vino ja iso. Nenä vaivasi joka päivä. Ihmiset sanoivat, että olisin kaunis jos vain nenäni olisi erilainen. Tiesin sen itsekkin. Joten menin leikkaukseen!
Olenko onnellisempi nyt? -En.
Olenko tyytyväisempi? - Kyllä!
Leikkaus on hankala asia henkiseltä kantilta. Siinä muokataan myös identiteettiäsi ja sitä ihmistä jonka olet tottunut näkemään joka päivä. Jos et ole sujut itsesi kanssa ei leikkaus tulos ole toivottu. Itse olin täysin tyytyväinen itseeni paitsi etten kokenut nenäni olevan omani. Mielestäni nenä jonka näin peilistä ei ollut minun, se oli jonkun toisen.
Leikkaus ei kohota itsetuntoasi tai tee sinusta onnellista. Se kaikki negatiivisuus mitä oli nenässäni on yhä edelleen siellä, nenäni ei ole täydellinen. Toinen osa taas siirtyi eri kehon osiin mitä en ollut edes ehtinyt ajatella, koska kaikki murehtiminen meni nenääni ("jos vain nenäni olisi erilainen niin..."). Negatiivisuus siirtyi lyhyisiin ripsiini, isoon otsaani ja vatsaani tasaisesti. Negatiivisuus itseään kohtaan ei katoa kuin tuhkatuuleen kun korjaat nenäsi, sen voin luvata. Ylipäätänsä siksi ihmiset jäävät kauneusleikkauksiin koukkuun sillä kukaan ei koskaan voi olla täysin tyytyväinen itseensä, aina ja aina löytyy lisää"korjattavaa".
Silti kehotan sinua ehdottomasti menemään leikkaukseen! Nyt itse kahden vuoden jälkeen pystyn katsomaan itseäni peilistä ja hyväksymään nenäni omakseni! En olisi keksinyt mitään parempaa käyttöä leikkaus rahalle. Oma henkinen hyvinvointi ja hyväksyntä on tärkeää :) Kunhan mietit tarkkaan motiivisi, mitä "uudella" nenällä haluat itsellesi?
Mulla on myös kohtlaisen iso nenä ja olen kuullut siitä huomautuksia, mutta silti eniten sattui silloin kun esikoinen oli syntynyt ja ikävä kyllä perinyt selvästi minun nenäni ja eräs kaveri tuli sitten vauvaa katsomaan ja heti ensimmäisenä tokaisi, "onpas sillä iso nenä!" :(
Käy vaan ap leikkauttamassa nenäsi jos olet varma, että se on mitä haluat. :)
Nro 28, missä leikkautit ja kuinka paljon tuli maksamaan kaikkinensa? Ja minä olen muuten tyytyväinen kaveriin, joka peilistä takaisin katsoo ja tunnen itseni ihan kauniiksi, mutta juurikin nenäni hyppää aina vain silmilleni, eikä tunnu omalta...
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 23:00"]
Nro 28, missä leikkautit ja kuinka paljon tuli maksamaan kaikkinensa? Ja minä olen muuten tyytyväinen kaveriin, joka peilistä takaisin katsoo ja tunnen itseni ihan kauniiksi, mutta juurikin nenäni hyppää aina vain silmilleni, eikä tunnu omalta...
[/quote]
Leikkautin Terveystalolla ja maksoi muistaakseni noin 5000 euroa, olihan siihen säästämistä, mutta joka pennin pistin sivuun! Leikkaus ajan sain konsultaatiosta noin kuukauden päähän.
Juu tuttu tunne...! Nyt se on paras tunne kun pystyy hyväksymään itsensä ja virheensä nii, että kaikki tuntuu omalta! Voit kysellä lisää jos jokin askarruttaa :)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 23:10"]
[/quote]
Leikkautin Terveystalolla ja maksoi muistaakseni noin 5000 euroa, olihan siihen säästämistä, mutta joka pennin pistin sivuun! Leikkaus ajan sain konsultaatiosta noin kuukauden päähän.
Juu tuttu tunne...! Nyt se on paras tunne kun pystyy hyväksymään itsensä ja virheensä nii, että kaikki tuntuu omalta! Voit kysellä lisää jos jokin askarruttaa :)
[/quote]
Miten kauan nenä oli murjotun näköinen eli ts. kuinka kauan töistä/opintojen parista pitäisi olla pois? Tehtiinkö sulle iso muutos vai oliko sellaista "pienempää" säätöä? Tehtiinkö sulle mallinnuskuvat ja vastasiko lopputulos sitten sitä lopulta? Tuliko komplikaatioita tai mitään muitakaan ongelmia, jäikö arpia? Ja ja... Kysyn lisää myöhemmin, jos tulee mieleen? :)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 23:10"]
[/quote]
[/quote]
Miten kauan nenä oli murjotun näköinen eli ts. kuinka kauan töistä/opintojen parista pitäisi olla pois? Tehtiinkö sulle iso muutos vai oliko sellaista "pienempää" säätöä? Tehtiinkö sulle mallinnuskuvat ja vastasiko lopputulos sitten sitä lopulta? Tuliko komplikaatioita tai mitään muitakaan ongelmia, jäikö arpia? Ja ja... Kysyn lisää myöhemmin, jos tulee mieleen? :)
[/quote]
Nenä oli murjotun näköinen noin pariviikkoa ja puolivuotta turvonnut. Olin siis kaksi viikkoa pois koulusta. Turvotus ei haitannut laisinkaan, sillä olin vain jatkuvasti innoissani siitä miltä uusi nenäni näytti! Turvonneenakin se näytti paremmalta kuin vanha nenäni. Enkä oikeastaan edes osaanut huomata turvotusta, sillä en tiennyt koska uusi nenäni olisi täysin parantunut :D Nenä oli siis meikin kanssa ok näköinen 2 viikon jälkeen. Ainoa mikä oli pelottavaa kun poistin lastan ja nenän varsi oli painautunut siitä kohti lyttyyn. Se kuitenkin korjaantui itsestään noin viikossa.
Itse pelkäsin kuollakseni palata kouluun uuden nenäni kanssa, koska tuntui, että kaikki huomaisivat muutoksen. Eivät huomanneet! Koulukaverit joille kerroin, sanoivat että näytin kyllä erilaiselta, mutteivat ikinä olisi huomanneet nenän muuttuneen. Ehkä se johtui turvotuksesta jolloin nenän pienentymistä ei nähnyt aluksi juuri lainkaan! Sitten ajan kanssa muut tottuivat nenääni esimerkiksi jotkut ovat ajatelleet muutoksen tuleen pikkuhiljaa kasvun myötä! Toiset taas eivät varmasti olleet kiinnittäneet edes niin paljon huomiota nenääni ja heille näytin ihan "samalta". Muistan ennen leikkausta lukeneeni samankaltaisia juttuja netistä, ettei välttämättä läheisetkään olleet huomanneet eroa leikkauksen jälkeen, silloin ajattelin sen olevan pötypuhetta, mutta en enää! Nenä ei kuitenkaan muutu muodoltaan niin radikaalisti ja siksi se ei pomppaa muiden silmiin, eli pitkänenäisenä sinulle ei yhtäkkiä tule lyhyttä hyppyrinenää!
Minulle tehtiin melko iso operaatio, eli kyhmy tasoitettiin, nenää lyhennettiin ja nenänpäätä pienennettiin.
Vastaanotolla tehtiin mallinnuskuvat, mutta mielestäni lopputulos ei täysin vastannut kuvaa. Mutta ymmärtäähän sen, en odottanutkaan täydellistä kopiota kuvasta.
Joitain ongelmia ilmaantui muutaman kuukauden päästä leikkauksesta kun nenääni alkoi särkeä lähes päivittäin. Lääkärini epäili pientä tulehdusta johon sain lisää panacodia. Puolen vuoden jälkeen nenän sisästäni tuli tikin tapainen lanka ulos joka oli hiton kipeä. Lääkäri leikkasi sen poikki jolloin se ei ole enää vaivannut. Kun katson sieraimiini on toisen niistä sisäpuolella epämuodostunut möhkyrä, varmaankin joku solmu paikka tms. Ei ole koskaan häirinnyt (lukuunottamatta ulos tullutta lankaa), mutta näkee kyllä ettei luonnolliset muhkura ole, tosin kukaan ei onneksi pahemmin nenän sisälleni katso :D
Kysele vain! Vastailen huomenna jos olet laittanut jotakin lisää :) Minkä ikäinen itse olet ? :)
Mulla on iso nenä. Joskus nuorena ajattelin aina meneväni joskus nenäleikkaukseen. No, ei tullut sitten mentyä. Nenästäni huolimatta minua on hyvin usein sanottu kauniiksi, ei koskaan rumaksi.
Nenäni oli pitkään esteenä sille, että en itse pitänyt itseäni kauniina. Onneksi järkikin kasvoi sitten iän myötä. Nykyään jopa pidän nenästäni, ainakin jossain määrin. Iso ja ei-kaunis se edeleen on,mutta silti olennainen osa minua.
Ymmärrän ap tunteesi hyvin. Jos koet saavasi itsearvostusta nenäleikkauksen myötä, säästä ihmeessä siihen rahaa. Opettele kuitenkin pitämään itsestäsi, se on kaiken avain.