Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nätti/kaunis nainen ei voi olla masentunut?

Vierailija
13.07.2015 |

Tällaiseen ajatukseen olen melko usein törmännyt... Jos olen kertonut masennuksesta ja ahdistuksesta jollekulle, vastaus on usein "mut sähän oot tosi nätti!" En sitten tiedä, onko se ongelmani vähättelyä vai vilpitöntä ihmettelyä. Ja toinen, mitä ihmiset usein sanoo on "mutta sähän saisit kenet tahansa miehenkin", ihan kuin joku mies poistaisi ongelmani. Oletteko te törmänneet samaan?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pää voi olla pipi nätilläkin ihan siinä missä muillakin joilla tähän taipumusta on. Miehen munalla ei naisten masennusta paranneta vaikka miehet näin saattava ajatellakin. Mutta miksi miettiä muiden mielipiteitä? Ei mua ainakaan kiinnosta kenenkään omituiset ajatukset ja enpä nyt sairauksistani menisi muutenkaan kovin monelle laulelemaan.

Vierailija
22/31 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan toki kaunis nainen voi olla ja onkin usein masentunut. Ja syy on tietenkin suomalaisessa miehessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 18:35"]

Mutta miksi miettiä muiden mielipiteitä? Ei mua ainakaan kiinnosta kenenkään omituiset ajatukset ja enpä nyt sairauksistani menisi muutenkaan kovin monelle laulelemaan.

[/quote]

Tällaista saattaa kuulla ihan psykologeilta ja vastaaviltakin. "Sä jaksat laittautua niin ei sulla kauhean huonosti voi mennä." Ei aina ymmärretä, että toisille laittautuminen voi olla vaikka se yksi ainoa kiva juttu, josta saa vähän iloa ja jaksamista. Eihän naaman maalaaminen eroa juurikaan siitä, että maalaisi vaikka vesiväreillä.

Vierailija
24/31 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös törmännyt tohon, yhdelle kaverille oli terveyskeskuksessa sanottu, että "et sä voi olla masentunut kun oot meikannutkin ja nätit vaatteet päällä". Olen itsekin masentunut, ja mun kohdalla pari on vain ihmetellyt että "miten voit olla kun näytät kuitenkin noin iloselta". Valitettavasti kuoren alla voi myrskytä vaikka päällisin puolin kaikki näyttäiskin hyvältä. Ja tottakai masentuneetkin (ei kaikki, mutta esim minä) ovst joskus iloisia. N21

Vierailija
25/31 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 18:50"]

Mutta miksi miettiä muiden mielipiteitä? Ei mua ainakaan kiinnosta kenenkään omituiset ajatukset ja enpä nyt sairauksistani menisi muutenkaan kovin monelle laulelemaan.

[/quote]

Tällaista saattaa kuulla ihan psykologeilta ja vastaaviltakin. "Sä jaksat laittautua niin ei sulla kauhean huonosti voi mennä." Ei aina ymmärretä, että toisille laittautuminen voi olla vaikka se yksi ainoa kiva juttu, josta saa vähän iloa ja jaksamista. Eihän naaman maalaaminen eroa juurikaan siitä, että maalaisi vaikka vesiväreillä.

[/quote]

Vakavasti masentunut ei maalaa vesiväreillä. Ammattihenkilökunta näkee noita vakaviakin tapauksia, joten haluavat rohkaista lievemmin oireilevia, ja auttaa näkemään asiat positiivisemmassa valossa.

Vierailija
26/31 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 18:59"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 18:50"]

[/quote]

[/quote]

Vakavasti masentunut ei maalaa vesiväreillä. Ammattihenkilökunta näkee noita vakaviakin tapauksia, joten haluavat rohkaista lievemmin oireilevia, ja auttaa näkemään asiat positiivisemmassa valossa.

[/quote]

En kutsuisi ammattimaisuudeksi sitä, että mitätöidään toisen tuntema paha olo ja aiheutetaan syyllisyyden tunteita kun kehtaa olla masentunut ja pyytää apua, vaikka pystyikin aamulla pitkästä aikaa monen viikon jälkeen käymään suihkussa, meikkaamaan, laittamaan siistit vaatteet ja menemään ihmisten ilmoille.

Vierailija
27/31 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 18:59"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 18:50"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miksi minä piirrän (verrattavissa vesiväreillä maalaamiseen), vaikka olen vaikeasti masentunut? Tai onhan lääkärit voineet väärässä olla, ja sinä palstapsykologina oikeassa, mutta epäilen.

Vierailija
28/31 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 18:30"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 18:28"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 18:24"]

Pidemmän päälle harva masentunut pysyy nättinä. Lääkitykset, liikkumattomuus, huono ruokavalio jne turvottaa. Säännöllinen liikunta sen sijaan on luonnollinen masennuslääke. Joten keski-iässä nätti nainen harvemmin on masentunut.

[/quote]

Keski-iässä masennus johtuu yleensä ihan muista asioista kuin ulkonäöstä tai siitä, miten paljon sattuu harrastamaan liikuntaa. Elämässä sattuu ja tapahtuu, ihan kaikennäköisille. 

[/quote]

Ymmärsit nyt väärinpäin. Masennus vaikuttaa ulkonäköön, eikä ulkonäkö masennukseen. Tosin liikunta, joka parantaa ulkonäköä, tutkitusti tehoaa masennukseenkin ainakin keskivaikeissa tapauksissa yhtä hyvin kuin lääkitys.

[/quote]

Ymmärsit väärin. Sanoin juuri noin kuin sinäkin. Ulkonäkö ei vaikuta masennukseen. Elämässä sattuu ja tapahtuu kaikennäköisille.

Vierailija
29/31 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 18:29"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 17:43"]

No nyt tuli se toinen yleinen idioomi; nätille ihmiselle ulkonäkö on maailman tärkein asia!!!!!

Jos on nätti niin voi olla että ulkonäkö kiinnostaa tai sitten ei. Monet luonnostaan kauniit ihmiset eivät keskity ulkonäköön. He vain ovat kauniita mutta ajattelvat ihan muita juttuja. Samoin voi rumakin ihminen olla kiinnostunut ulkonäöstä ihan liiankin kanssa.  Miksi yleensä ihmisiä peilataan ulkonäön kautta.

[/quote]Niinpä, se on vaan se kun muut huomaavat sen kauneuden ja olettavat sitten heti toisen keskittyvän vain omaan ulkonäköönsä. Moni kaunis saa paljon huomiota tahtomattaankin ja se voi johtaa siihen, että alkaa itsekin tarkkailla omaa ulkonäköään kriittisemmin.

[/quote]

Mun mielestä he just sen takia keskittyvät ulkonäköönsä, kun ovat siitä saaneet niin paljon positiivista palautetta ja huomiota. Kyllähän sitä haluaa jatkossakin saada mukavaa palautetta.

Vierailija
30/31 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto mitä yleistyksiä :D pahimpana masennuskautena (joka vei laitokseen) kävin salilla, rullaluistelin tai juoksin väh. 6km/pvä, tein lihaskuntoa kotona ja ratsastin. Harvpin poistuin kotoa ilman meikkiä, tukka oli aina kuosissa ja kävin väh. Kerran päivässä suihkussa. Katsokaas kun ne kulissit, ne kulissit.. Kukaan ei saanut tietää, ettei mennytkään niin hyvin kuin kaikki kuvitteli.
Samaan aikaan siistit vaatteet peittivät vertatihkuvat arvet, polttojäljet ja terällä kirjoitetut haukkumasanat. Jossain vaiheessa sain jostain piikin pyytää apua, pääsin suljetun kautta kokeiluun avolle, diaknooseina epävakaa persoonallisuushäiriö, vakava masennus, sosiaalisten tilanteiden pelko (jota muuten korjasin reilulla viinanjuonnilla) sekä paniikkihäiriö. Kaiketi tuossa oli kaikki.
Nyt asiat onneksi paremmin, masennus pysynyt pitkään lähes pois, persoonallisuushäiriö hallinnassa kun tiedän tasan tarkkaan mitkä ajatukset johtuu vain siitä, paniikkihäiriö ja sos.til.pelko hallinnassa. Pitää vaan välttää laukaisevia tilanteita.

Alkup. Kysymykseen: kovin moni ei irl tiedä sairauksistani ja ne jotka tietävät, ovat niitä jotka ovat nähneet minut pesemässä verta kylpyhuoneen seinistä tai pöhnässä istumassa sohvalla seuraavana päivänä, kun oli tullut vedettyä pikkusen liikaa lääkkeitä ja viinaa sekaisin. He eivät kysele eivätkä arvostele. Ammattilaiset ovat onneksi aina ottaneet tosissaan. Käsittämätöntä tuollainen ihmisen aliarviointi.

Vierailija
31/31 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu pätee myös päihdeongelmaisten puolella. Jos päihdeongelmainen nainen ei näytä juuri ojasta nousseelta juopolta/narkkarilta, vaan jaksaa laittautua ja pitää ulkonäöstään huolta, se tarkoittaa, ettei naisen ongelmia tarvitse ottaa tosissaan. Itse olen törmännyt tähän ongelmaan sekä mielenterveys- että päihdehuollon puolella.
Itselläni siis on päihdeongelmia. Olen taistellut riippuvuuden kanssa pitkään. Häpeän ongelmaani niin paljon, että pyrin joka päivä näyttämään täysin "normaalilta" ihmiseltä, ettei kukaan vain tunnistaisi, mitä olen oikeasti.
Huolehdin ulkonäöstäni: meikkaan, laitan hiuksia ja pukeudun siisteihin vaatteisiin. Tämän takia minua tai riippuvuuttani ei oteta tosissaan ja ihmiset ajattelevat, etteivät ongelmani ole niin pahoja, kuin muiden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi