Ärsyttää kun haukutaan laiskaksi omien valintojen takia
Elämme aviomieheni kanssa omannäköistä elämää: Olemme vuokranneet palan maata, jolla kasvatamme noin puolet tarvitsemastamme ruoasta. Marjastamme ja sienestämme paljon ja dyykkaamme jonkin verran. Ostamme kaiken mahdollisen (esim. vaatteet) käytettynä tai teemme itse. Koska kulutamme vähän rahaa, voimme molemmat tehdä lyhennettyä työviikkoa ja olla enemmän lapsemme kanssa ja harrastaa asioita, joista tykkäämme. Asumme pienessä kerrostaloasunnossa kaupungissa, koska emme koe tarvitsevamme enempää tilaa, molempien työt ovat kaupungissa ja kaupungissa asuva ei tarvitse autoa. Lapsia meillä on yksi, emmekä halua enempää, koska koemme, että näinkin on hyvä.
Tämä josain syystä loukkaa monia ihmisiä, vaikka emme varsinaisesti tuo elämäntapaamme sen kummemmin esille emmekä koskaan arvota muiden elämänvalintoja vaan suhtaudumme niihin täysin neutraalisti. Muiden elämä ei kuulu meille. Jostain syystä monilapsisten perheiden vanhemmat, joilla on paljon töitä, iso talo hoidettavana ja remontoitavana, syyllistävät meitä siitä, että olemme niin tavattoman laiskoja. Aivan kuin olisi synti ja häpeä, ettei omista isoa taloa ja valtavaa lapsilaumaa. Meitä yllytetään ostamaan omakotitalo, hankkimaan lisää lapsia tai hyvänen aika edes lemmikkejä. Ruoan kasvattaminen itse on laiskottelua, pihan hoitaminen ja talon maalaminen oikeaa työtä. Emme nosta yhteiskunnan tukia sen enempää kuin muutkaan lapsiperheet, mutta silti lyhennetty työviikko tuntuu olevan rikos koko yhteiskuntaa vastaan. Onko omakotitalo, kaksi lasta, koira ja kaksi autoa ainoa oikea tapa elää ja kaikki muu on laiskottelua?
Kommentit (15)
Mä ainakin vain ihailen elämäntapaanne. Jotkut voi olla kateellisia ja väsyneitä ja katkeria mutta miksi sä niiden mielipiteitä miettisit?
Kuulostaa todella vieraalta. En osaa kuvitella, että omat tai mieheni kaverit yllyttäisivät meitä koskaan lasten tai omakotitalon hankintaan. En edes tunne yhtään suurperhettä. Missä päin asutte ja mitä sosiaaliluokkaa edustatte? Liittyykö uskonto asiaan?
Minusta ei kenelläkään ole sanomista, jos elätte omin kustannuksin, ettekä hae sosiaalitukia, osittaiset työttömyyskorvaukset, toimeentulotuet yms. mukaanlukien. Tsemppiä teille!
Teidän elämä kuulostaa ihanalta (paitsi pieni kerrostaloasunto, mutta ilmeisesti vietätte paljon aikaa ulkona). Jos joku tuosta on kateellinen, niin ei ole teidän ongelmanne.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 14:11"]
Luulenpa, että olet ihan itse kehitellyt päässäsi nämä kaikki asiat mitä luettelot "muiden" asioiksi. Sinulla on siis liikaa aikaa miettiä tällaisia turhuuksia ja pääsi alkaa hajoamaan omiin kotkotuksiisi. Rauhoitu ja vedä henkeä. Keskity ihan siihen omaan elämään ja sen haasteisiin ja unohda muiden ihmisten mietiskely. Älä opeta lapsellesi vainoharhaista ajattelutapaa.
[/quote]
Aloittaja on vainoharhainen trolli. Minua ei ainakaan kiinnosta ollenkaan miten joku toinen viettää aikaansa, kunhan itse saan viettää aikaani itse rakentamassani velattomassa talossa rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 13:53"]
Emme nosta yhteiskunnan tukia sen enempää kuin muutkaan lapsiperheet, mutta silti lyhennetty työviikko tuntuu olevan rikos koko yhteiskuntaa vastaan.
[/quote]
Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Eli nostatte kuitenkin jotain tukia, jotka aiheutuvat "valinnoistanne"? Mun mielestäni olis ihan ok elää noin, jos pärjäätte niillä pienemmillä palkkatuloillanne ja omavaraistaloudellanne. Mutta jos tarvitsette lisäksi työttömyyskorvausta tai toimeentulotukea, niin silloin veronmaksajat joutuvat kustantamaan valintanne ja se ei ole mielestäni oikein.
Oletko ihan varma, ettei tää ongelma ole ihan vaan sun omassa päässä? Kuulostaa oudolta. Suoraan sanottuna kuulostaa vähän mun kaveripiirin meiningiltä (jota minäkin olen elänyt joskus muinoin), eli on luettu ahkerasti hesaria jossa kovasti hypetetään tätä ekologis-urbaania elämäntapaa, ja alettu soveltaa sitä, vaikka oikeasti asutaan Oulussa tms. jossa riittää sekä lääniä että pottumaata ihan jokaiselle ja muutenkin on mittasuhteet vähän erit, ja sitten ollaan tuntosarvet kovasti herkkinä että mitäs nää keskustalais-lestadiolaiset lajitoverit nyt tähän sanoo. Kun oikeasti niitä ei kiinnosta ollenkaan muitten asiat koska niillä on kädet täynnä työtä niitten mukuloittensa ja talojensa kanssa. Se niitten nihkeä suhtautuminen johtuu silloin ihan siitä, että niitä oikeasti ei kiinnosta, ei siitä että he jotenkin tuomitsisivat. Eivät he jaa sitä samaa kulttuuria, vaan se ajatusmaailma on erilainen, käytännönläheinen: autoa tarvitaan liikkumiseen, omakotitalossa on enemmän tilaa useammalle lapselle, ja lapsia tehtiin koska haluttiin tai koska niin on tapana. Sellaiset asiat kuin omien kulutustottumusten kriittinen tarkastelu ja ajan korostaminen materian kustannuksella ei pälkähdä päähän koska sitä elämää eletään miettien sitä välitöntä elinpiiriä ja sen sosiaalisia verkostoja, ei globaalia mittakaavaa. Ja itse asiassa, se voi olla mielenterveydelle ihan vaan hyväksi että murehtii vaan ne omat murheet.
Jos haluat jotain kiitosta sun elämäntavasta, niin hakeudu muiden samanhenkisten seuraan.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 13:53"]
Emme nosta yhteiskunnan tukia sen enempää kuin muutkaan lapsiperheet, mutta silti lyhennetty työviikko tuntuu olevan rikos koko yhteiskuntaa vastaan.
[/quote]
Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Eli nostatte kuitenkin jotain tukia, jotka aiheutuvat "valinnoistanne"? Mun mielestäni olis ihan ok elää noin, jos pärjäätte niillä pienemmillä palkkatuloillanne ja omavaraistaloudellanne. Mutta jos tarvitsette lisäksi työttömyyskorvausta tai toimeentulotukea, niin silloin veronmaksajat joutuvat kustantamaan valintanne ja se ei ole mielestäni oikein.
[/quote]
Olemme saaneet äitiyspäivärahaa ja vanhempainrahaa ja kotihoidontukea. Nyt saamme lapsilisää. Olen satunnaisesti ollut muutaman kuukauden työttömänä eri työsopimusten välissä ja silloin olen saanut työmarkkinatukea tai ansiosidonnaista päivärahaa.
Olemme akateemisesti koulutettuja, tulojen puolesta emme liene keskiluokkaisia. Tuttavapiiriä on kaikista sosiaaliluokista ja uskonnoista. Laiskoiksi haukkujat edustavat niin ikään kaikenlaisia ihmisiä, yhdistävänä tekijänä on kuormittava elämä: paljon lapsia, talonrakennusprojekti tai muuten työtä vaativa asumismuoto, hankala elämäntilanne (esim. paljon velkaa tai raskas työ ja vähän aikaa).
Teidänkaltaisianne pitäisi olla enemmän! :) Tällä tarkoitan siis sitä että uskaltaa elää sillä tavalla mikä tekee onnelliseksi. Ja vielä niin että itse elättää itsensä eikä siis ole edes rasitteeksi yhteiskunnalle.
Ja kyllä, meiltä on ihan päin naamaa tultu tivaamaan, miksi emme tee lisää lapsia ja haukuttu, kun ollaan sanottu, että ei haluta (jotenkin tämä on kääntynyt näiden monilapsisten mielessä siihen, että haukun heitä heidän lapsiluvustaan). Kun vauvavuona erehdyin muutamalle huokaamaan, että väsytti, pahimmillaan yksi tuttu alkoi huutamaan, että "kuinka "#%¤&?!!" helppoa teidän elämän pitäisi sitten olla, että et valita. Tällä elämäntavalla kun ei saisi sanoa, että väsyttää, vaikka ihan samalla lailla ne unettomat yöt tunutuvat jokaisella, eli ja oli miten hyvänsä.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 14:38"]
Ja kyllä, meiltä on ihan päin naamaa tultu tivaamaan, miksi emme tee lisää lapsia ja haukuttu, kun ollaan sanottu, että ei haluta (jotenkin tämä on kääntynyt näiden monilapsisten mielessä siihen, että haukun heitä heidän lapsiluvustaan). Kun vauvavuona erehdyin muutamalle huokaamaan, että väsytti, pahimmillaan yksi tuttu alkoi huutamaan, että "kuinka "#%¤&?!!" helppoa teidän elämän pitäisi sitten olla, että et valita. Tällä elämäntavalla kun ei saisi sanoa, että väsyttää, vaikka ihan samalla lailla ne unettomat yöt tunutuvat jokaisella, eli ja oli miten hyvänsä.
[/quote]Miksi et vastaa nelosen kysymyksiin?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 14:38"]
[/quote]Miksi et vastaa nelosen kysymyksiin?
Vastasin jo osittain. Asumme Hämeessä, uskonto ei tunnu liittyvän asiaan. Kyse ei ole välttämättä suurperheistä vaan mikä tahansa perhekoko (2–8) lasta aiheuttaa katkeruutta.
Luulenpa, että olet ihan itse kehitellyt päässäsi nämä kaikki asiat mitä luettelot "muiden" asioiksi. Sinulla on siis liikaa aikaa miettiä tällaisia turhuuksia ja pääsi alkaa hajoamaan omiin kotkotuksiisi. Rauhoitu ja vedä henkeä. Keskity ihan siihen omaan elämään ja sen haasteisiin ja unohda muiden ihmisten mietiskely. Älä opeta lapsellesi vainoharhaista ajattelutapaa.