Salaisuus liittyen tunnettuun poliitikkoon
Tilanne on nyt se, että tiedän asioita liittyen erääseen erittäin tunnettuun suomalaiseen poliitikkoon. Nämä asiat ovat sellaisia, jotka eivät kestäisi päivänvaloa.
Pyörin nuorempana melko erikoisissa piireissä. Samassa porukassa saattoi olla rikkaita, hyvän koulutuksen saaneita sekä ojassa nukkuvia narkkareita. Samoissa piireissä kulki myös tämä poliitikko. Kutsukaamme häntä nyt vaikka Pekaksi. Näissä piireissä tapahtui paljon rikollisia asioita. Itse en ikinä ollut mukana rikoksissa, enkä tiedä niiden henkilöiden nimiä, jotka rikoksia tekivät. Tiedän vain että lain rikkomista tapahtui useasti. Enkä puhu mistään varastamisesta tai humalassa ajamisesta. En kuitenkaan usko että tämä "Pekka" olisi itse ollut osallisena näissä rikoksissa, mutta pelkkä tieto siitä mitä hänen ystävänsä tekivät nuoruudessaan riittäisi niin sanotusti suistamaan hänet vallasta.
Itse jäin työttömäksi kolme vuotta sitten, ja rahani ovat lopussa. Yritän altiivisesti etsiä töitä, mutta useimmat firmat eivät ota viisikymppisiä töihin, varsinkaan laman aikana. Minulla on kaksi teini-ikäistä lasta, ja olen yksinhuoltaja. Mieheni kuoli vatsasyöpään neljä vuotta sitten. Tiedän, että jos myisin tarinan tästä "Pekasta" medialle, saisin sen verran rahaa, että voisin elättää lapseni täysi-ikäisiksi ilman valtion tukia.
Ongelma on se, etten kehtaa. Tällä "Pekalla" on kaikki hyvin. Ja jos kertoisin lehdistölle sen mitä "Pekasta" tiedän, hän jäisi työttömäksi, ja kaikki halveksisivat häntä.
En tiedä mitä tehdä. Onko kenelläkään ollut saman kaltaisia kokemuksia mutta pienemmässä mittakaavassa? Mikä on moraalisesti oikea tapa toimia?
Kommentit (50)
Riippuu useasta eri tekijästä, kiinnostaako tarinasi lehtiä. Lehdet/toimitukset/toimittajat eivät ole vapaita julkaisemaan mitä tahansa, kaikki on melkolailla ennaltasovittua mitä kirjoitetaan ja mitä ei. Seiska maineestaan huolimatta ei sattumalta julkaise mitään, mikä ei senhetkisiin intresseihin sovi.
On urbaanilegendaa, että paljastusjutuilla löisi rahoiksi. Aivan siitä riippumatta, onko tarjottu tarina totta vai ei.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 13:16"]Onko Pekka persu?
[/quote]
Ai Haavisto?
Kaltaisiasi Suuren Salaisuuden vartijoita on median kimpussa kiusaksi saakka. Toimituksissa juniorit pannaan kuuntelemaan heidän jorinansa, tarjoamaan kahvit ja saattelemaan ulko-ovelle. Ja nämä ovat ne parhaat tapaukset, jotka sentään pääsevät toimitukseen käymään.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 13:21"]Jos Pekka ei ole itse osallistunut niin miksi hän kärsisi tästä niin paljon? Miksi sinä et kärsisi samalla kun tuot asian julkisuuteen jos nämä rikokset ovat niin kamalia-olethan suojellut rikollisia jättämällä kertomatta.
[/quote]
Koska tämä kyseinen Pekka edustaa ideologiaa, jossa lain rikkominen on kamalin asia maailmassa. Hän on antanut ihmisten ymmärtää, että hän on korkean koulutuksen saanut täydellinen ihminen. Todellisuus on jotain aivan muuta.
vastauksena toiseen argumenttiisi, en suojele rikollisia. En tiedä nimiä, tapahtuma-aikoja tai yksityiskohtia. Ja ne joista tiedän, tietävät myös poliisit. Useimmat näistä ovatkin jo istuneet tuomionsa linnassa.
Ap
[/quote]
Luulen että siinä tapauksessa myös poliisi tietää tämän Pekan osallisuudesta.
Ilmeisesti arvioin jutun arvon melko yläkanttiin, joten todennäköisesti en jatka tarinan levittämistä lehdistölle. Toisaalta tuntuu, että ihmisten pitäisi saada tietää totuus. Voinko tämä "Pekka" syyttää minua kunnianloukkauksesta jos tarina tulee julkisuuteen ilman todisteita? Voinko lähettää seiskalle tai muulle lehdelle tarinan anonyymisti?
Ap
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 13:33"]
Ilmeisesti arvioin jutun arvon melko yläkanttiin, joten todennäköisesti en jatka tarinan levittämistä lehdistölle. Toisaalta tuntuu, että ihmisten pitäisi saada tietää totuus. Voinko tämä "Pekka" syyttää minua kunnianloukkauksesta jos tarina tulee julkisuuteen ilman todisteita? Voinko lähettää seiskalle tai muulle lehdelle tarinan anonyymisti? Ap
[/quote]
Voit kertoa tarinan täällä niin Iltalehti tai Iltasanomat poimii sen pääuutiseksi.
Miksi et kiristä Pekkaa suoraan? Voit saada paremmat massit eikä kenenkään elämää tarvitse pilata
Pelkkä surkes kiristäjä taidat vain olla.
Onpas sinulla harhainen käsitys palkkioiden suuruudesta.
Ei niillä rahoilla ketään kasvateta aikuiseksi. Ymmärrän että köyhänä sitä miettii kaikenlaisia ansaintakeinoja. Tee rehellistä työtä, kouluttaudu uudeleen, ota vastuu elämästäsi ja luo ura vaikka politiikkona. Älä kadehdi "Pekkaa" joka on noussut suosta. Juttuhan tuottaisi todennäköisesti hyvää "Pekalle".
Muistapa miten politiikot Kanerva, Juhantalo, Kaikkonen uusivat eduskuntapaikkansa kaikista toilailuistaan huolimatta. Näyttää siltä että julkisuus vain ruokkii suosiota vaikka olisikin negatiivista.
Elämme Suomessa ei Amerikassa jossa raha liikkuu toisella tapaa.
Itsellänikin olisi paljastettavaa muutamasta päättäjästä mutten moiseen ala. Jokainen tekee elämänsä varrella virheitä ja osa niistä ottaa jopa opikseen.
Olen kouluttautunut uuteen ammattiin keski-ikäisenä, sain työtä ja parempaa palkkaa kuin koskaan aiemmin. Lapset aikuistumassa ja olen ollut yh. Epätoivon hetkiä on ollut taloudellisessa pärjäämisessä, likaiseen peliin en ole kuitenkaan lähtenyt.
Seiska maksoi yhdestä turkulaista poliitikkoa koskevasta pikkujutusta 2000 euroa, ja siinä ilmiantaja kommentoi tyylillä "en nyt kommentoi", "en ehdi puhua, kiitos soitosta" eli ilmiantaja sai pari tonnia siitä ettei kieltänyt asiaa. Homma käyty yksityiskohtia myöten läpi ja sovittu lounaan ääressä.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 13:40"]
Seiska maksoi yhdestä turkulaista poliitikkoa koskevasta pikkujutusta 2000 euroa, ja siinä ilmiantaja kommentoi tyylillä "en nyt kommentoi", "en ehdi puhua, kiitos soitosta" eli ilmiantaja sai pari tonnia siitä ettei kieltänyt asiaa. Homma käyty yksityiskohtia myöten läpi ja sovittu lounaan ääressä.
[/quote]
Ainiin ja ilmiantaja tietysti esiintyi jutussa nimettömänä: "Soitimme poliitikon kanssa iltaa viettäneelle naiselle..."
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 13:21"]Jos Pekka ei ole itse osallistunut niin miksi hän kärsisi tästä niin paljon? Miksi sinä et kärsisi samalla kun tuot asian julkisuuteen jos nämä rikokset ovat niin kamalia-olethan suojellut rikollisia jättämällä kertomatta.
[/quote]
Koska tämä kyseinen Pekka edustaa ideologiaa, jossa lain rikkominen on kamalin asia maailmassa. Hän on antanut ihmisten ymmärtää, että hän on korkean koulutuksen saanut täydellinen ihminen. Todellisuus on jotain aivan muuta.
vastauksena toiseen argumenttiisi, en suojele rikollisia. En tiedä nimiä, tapahtuma-aikoja tai yksityiskohtia. Ja ne joista tiedän, tietävät myös poliisit. Useimmat näistä ovatkin jo istuneet tuomionsa linnassa.
Ap
[/quote]sen täytyy olla Sipilä :D
Lähtökohtasesti ajattelen niin, että nuoruuden asiat ei vaikuta enää aikuisuudessa. Meistä jokainen on elänyt enemmän ja vähemmän villin nuoruuden...
Mä sanon että anna olla, pelkkä sohvalla istuminen valokuvassa ei vielä ole todiste. Kunnianloukkaussyyte voi olla taloudellesi isompi rasite.
Tai kirjoitat romaanin.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 13:40"]
[/quote]
On huomattava ero siinä, onko jotakin arveluttavaa tai jopa lainvastaista tehnyt henkilö, joka jo teon aikana oli poliittisessa luottamustehtävässä, vai onko kyse sittemmin politiikkaan menneen henkilön nuoruuden toilailuista. USA:ssa tietenkin kaivetaan esiin kandidaattien teot Kindergartenista saakka, mutta onneksi ei Suomessa. Paitsi tietenkin somessa, jossa 3-vuotiaana suoritettu töniminen hiekkalaatikolla on poliitikolta valtakunnanoikeuden arvoinen teko.
Suomessa ei kai palkkioita maksa kuin Seuska ja Hymy. Palkkiot ovat siis korkeintaan muutamia tonneja, viidellätonnilla pitää jo kertoa, että ministerillä on toinen salainen perhe, jossa olet lastenhoitajana ollut ikuisuuden ja paljastat kaikki salaisuudet omalla nimelläsi mukaan lukien sen kerran kun ostit huumeita ministerille.
Sitten on niin, että roskatoimittajat kyllä useimmiten tietää kaikki tuollaiset. Kuuluu ammattitaitoon. Aina ei kannata vaan julkaista.
Kuinkahan moni poliitikkopekka on istunut esim Frykmanin vieressä sohvalla?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 13:21"]Jos Pekka ei ole itse osallistunut niin miksi hän kärsisi tästä niin paljon? Miksi sinä et kärsisi samalla kun tuot asian julkisuuteen jos nämä rikokset ovat niin kamalia-olethan suojellut rikollisia jättämällä kertomatta.
[/quote]
Ap