Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä on ku ette anna lastenne päättää?

Vierailija
13.07.2015 |

Oon töissä eräässä jäätelöbaarissa. Lapsiperheitä käy päivässä erittäin monia ostamassa jäätelöä, ja niin monta kertaa kuulen keskustelun joka menee jotakuinkin näin:
"Mitä sä Petteri näistä jäätelöistä haluat?"
"Päärynää"
"Et sä kyllä siitä tykkää yhtään"
"Eiku päärynää!"
"Sä et tykkää siitä usko jo, valitse toinen"
"Sateenkaari sitten..."
"Et sä kyllä varmaan siitäkään tykkää, ota nyt oikeesti joku mistä pidät"

> no sitten ne päätyy ottamaankin jotain minkä lapsi haluaa "mutta ei tykkää" ja erittäin nautinnolla näyttää sitä jädeä pöydässä vetävän...

Miten lapset voi tottua uusiin makuihin jos ei anneta kokeilla? Toki ymmärrän että jo yhden jäätelöpallon hinta on törkeä ja inhottaa jos se jäätelö jääkin syömättä, mut hei, ei sitä voi tietää jos ei kokeile.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:28"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:24"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 14:03"]

Juuri noin kuten 27 sanoo. Vaatteitakin ostaessa olen antanut lapsille jotain ehtoja ja sitten ovat itse saaneet päättää, ottavatko sinisen vai vihreän paidan tai että valitsevatko leijonan vai karhun kuvan. Lapsi kokee tehneensä ostoksen itse ja se vaatteen ostaminen/valinta ei ole pojille ollut koskaan vaikeaa aikuisenakaan, kun ei ole aina annettu kaikkea valmiiksi tai määrätty että nyt pistät päällesi tuon. Pienissä asioissa on hyväksi opettaa päätöksentekoa jo pienestä pitäen, niin isona osaa tehdä niitä isoissa asioissa. Sääliksi käy lapsia, jotka elävät tyrannian alla niin ettei saa edes sukkia valita itse. 

[/quote]

*huoh* Eli jos on sitä mieltä, että perhe ei ole demokratia, niin on tyranni? Missä kohtaa sanoin, että lapsi ei saa päättää koskaan mitään? Kyllä saa valita paidan värin ja jäätelön maunkin, mikäli se valinta ei kestä puolta päivää. Mutta oikeasti sellaiset vanhemmat on mun mielestäni pahasti hakoteillä, jotka alkavat neuvotella pienen lapsensa kanssa joka jumalan asiasta ja valinnasta. Sitten ihmetellään, kun arki ei oikein suju. :) 

[/quote]Missä vaiheessa ajattelit opettaa lapsesi valitsemaan itse? Vai meinaatko että lapsella on aikuisena palvelijat ja stylistit jotka päättää lapsen puolesta? :p Muistathan ajatella lapsen kannalta asiaa, eikä vain niin että sinulle olisi helpompaa ja nopeampaa.

[/quote]

Hyvin ovat oppineet, täysi-ikäisiä jo. :) Ei tarvinnut erikseen opettaa.

Vierailija
42/50 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:12"]

Ps. Nimimerkillä eilen todistin sitä kun lapsi alkoi itkemää , koska ei saanut valitsemiaan lisukkeita annokseen, ja ihan vaan siksi kun vanhemmat yhdessä pohtivat että noi ei kyllä oo kovin hyviä... ENTÄS JOS SE LAPSI VAIKKA TYKKÄIS?

[/quote]

This! Pitäisi tehdä lakimuutos, ettei lapsia sais tehdä ihan kuka tahansa persevittu. Miten vitun ääliöitä ihmiset vielä tänäkin päivänä oikein voivat olla. Ei oo todellista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:48"]

Tottahan nyt lapsen pitää saada ihan itse päättää kaikista mahdollisista asioista. Onnea vaan teinivaiheeseen näille kasvattajille.... Tsiisus. 

[/quote]

jep näen näitä kulta mussukoita päivittäin ylä asteella, on merkki vaatteet , mopoautt ym..käytös tapoja 0, aikuisia kohtaan ollaan aivan järkyttäviä ja kaikkitietäviä, ja sähän et mua määrää et sä mun äiti oo, oo ja tätä rataa,,, sotketaan tahallaan, ettei siivooja vaan pääsisi liian helpolla.

Vierailija
44/50 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sä tiedät ettei ole jo kokeillut sitä päärynää?

Vierailija
45/50 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. Nimimerkillä eilen todistin sitä kun lapsi alkoi itkemää , koska ei saanut valitsemiaan lisukkeita annokseen, ja ihan vaan siksi kun vanhemmat yhdessä pohtivat että noi ei kyllä oo kovin hyviä... ENTÄS JOS SE LAPSI VAIKKA TYKKÄIS?

Vierailija
46/50 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:12"]Mistä sä tiedät ettei ole jo kokeillut sitä päärynää?
[/quote]

Totta, onhan näitäkin ketkä siinä sit juttelee et hei, muistatko kun viimeeks otit etkä tykännyt. Se on asia erikseen! Mut jostain kumman syystä sitten kun annetaankin sen lapsen ottaa se mistä ei muka tykkää, niin näyttää syövän sen erittäin nautinnolla..

Vierailija
47/50 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 13:06"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 13:01"]

Tottahan nyt lapsen pitää saada ihan itse päättää kaikista mahdollisista asioista. Onnea vaan teinivaiheeseen näille kasvattajille.... Tsiisus. 

[/quote]

Sinä et taida ymmärtää mitään perheen sisäisestä demokratiasta?

[/quote]

juu enkä haluakaan ymmärtää. Teilläkö lapset ovat ihan täysivaltaisia äänestäjiä perheen päätöksenteossa?Antaisitte lasten olla lapsia ja ottaisitte itse aikuisina vastuun päätöksistä. 

[/quote]

Kummasti niistä lapsistamme kasvoi sangen yhteiskuntakelpoisia aikuisia kansalaisia, joista yksi jopa saattaa opettaa sinun lapsiasi:)

Sinä et edelleenkään ymmärrä mitään perheen sisäisestä demokratiasta.

Vierailija
48/50 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lapsemme ovat jo kouluikäisiä, joten ei ole kauheaa itkupotkuraivaria luvassa, vaikka haluttu "herkku" ei olisikaan herkkua. Juuri nimittäin poikamme halusi välttämättä kirsikkakolaa. Sanoin, että et pidä siitä, koska se maistuu säilykekirsikoilta, joita inhoat. Poika vaan kärtti. Sanoin, että viimeksi kun maistoit kirsikkakolaa sanoit, että miten voikaan olla näin pahaa juomaa. Ostettiin kola, poika maistoi ja sanoi että ihan kauhean makuista. Isänsä suostui juomaan sen, ei sentään viemäriin mennyt. Poika oli kuivin suin.

Sama poika on myös halunnut tuttifrutti-jäätelöä (juu tiesin että ei pidä, eikä pitänyt), sitruunäjätskiä (yök) ja triplasuklaajätskiä (liian makeaa, en syö).

Vierailija
49/50 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 18:51"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 13:06"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 13:01"]

[/quote]

Sinä et taida ymmärtää mitään perheen sisäisestä demokratiasta?

[/quote]

juu enkä haluakaan ymmärtää. Teilläkö lapset ovat ihan täysivaltaisia äänestäjiä perheen päätöksenteossa?Antaisitte lasten olla lapsia ja ottaisitte itse aikuisina vastuun päätöksistä. 

[/quote]

Kummasti niistä lapsistamme kasvoi sangen yhteiskuntakelpoisia aikuisia kansalaisia, joista yksi jopa saattaa opettaa sinun lapsiasi:)

Sinä et edelleenkään ymmärrä mitään perheen sisäisestä demokratiasta.

[/quote]

Enkä edelleen haluakaan ymmärtää, koska perhe ei ole demokratia. Lopeta jankuttaminen. :) Ja kas kummaa, minunkin lapsistani kasvoi sangen yhteiskuntakelpoisia kansalaisia. Mitenkäs tämä on edes mahdollista? ;) 

Vierailija
50/50 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä näkökulmia! Musta vaan tuntuu, että joiltain tais mennä aloitukseni pointti vähän ohi.. Tässä on mun mielestä hyvä kommentti joka ainakin mun ajatuksia tiivistää aika hyvin:

-ap

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:02"]

Ymmärrän molempia puolia, mutta toimin itse ehdottomasti niin, että annan lapsen viimekädessä päättää. Vain sillä tavoin oppii (myös sietämään valintojen ikäviä seurauksia). Käyn kyllä lapsen kanssa keskustelua. Muistutan, että viimeksi et pitänyt päärynästä, haluatko sen kuitenkin vai otatko varmasti hyvän mansikan vai kokeiletko kenties jotain ihan uutta? Jos vikaan menneestä valinnasta tulee itku, mitä sitten? Se on elämää! Ei tietä voi tasoittaa lapsen eteen loptuttomasti. Lapselle selitettiin kokonaiskuva ja hän sai tehdä valinnan. Jos valinta meni peileen ja se harmittaa, niin sekin on ok. Saa harmittaa ja se harmituskin menee ohi. 

Näin se jäätelökiskalla käyntikin voi opettaa jotain olennaista elämästä.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi