Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kova yöhikoilu ja epämääräiset oireet!

Vierailija
13.07.2015 |

onko kellään kokemusta kovasta yöhikoilusta uutena oireena? Lakanat ovat rintakehän/pään alueelta usein litimärät aamulla vaikka en käytä edes täkkiä. Myös hengenahdistusta on, koko päivän jopa ja pientä Yskää välillä. Voiko kova yöhikoilu olla täysin vaaratonta??myös muita epämääräisiä oireita on, kuumia aaltoja, kipuiluja, vatsa turpoaa illaksi (syömisistä riippumatta) Kilpparin syyksi olen laittanut kaiken mutta lääkitys ei tunnu hyvin auttavan ja oireet eivät mielestäni täsmää perinteiseen kilpir.vajikseen. en ole liikatoiminnalla, hikoilu ei siis johdu siitä. Olen todella huolissani.
N 28

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos oikein kauheita tauteja miettii niin ainakin lymfoomaan ja hiviin käsittääkseni liittyy yöhikoilu. Varmaan kannattaisi käydä lääkärissä mielenrauhan vuoksi.

Vierailija
22/41 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin, itsellekin tuli tuo tuberkuloosi mieleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lääkärissäkäyntiä, ilmesiseti sinulla on joku tulehdus.

Vierailija
24/41 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:31"]En käytä ollenkaan. Tai kun olen yrittänyt ottaa muutaman niin alkaa ahdistamaan vielä enemmän, ja väsyttää vielä enemmän. Minulla on lapsia. Voiko esim.myöhään illalla syöminen aiheuttaa yöhikoilua?
[/quote]
Olen siis ap. Imusolmukesyöpää olen tässä juuri pelännyt. Tuberkuloosiin en usko. Olen aika peloissani tästä. Minulla on lapsiakin. Hengenahdistus Ollut muutamia vuosia. Lisäksi edellisessä asunnossamme saattoi olla hometta/toksiineja. Nyt olemme olleet puoli vuotta poissa sieltä.

Vierailija
25/41 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt liikaa, sulla on liian paksu peitto ja vaihdevuodet alkamassa.

Vierailija
26/41 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä ihan liikatoiminnan oireilta. Minullekin tulee liikatoiminnan oireita, vaikka arvot olisivat viitteissä. Kannattaa vähentää lääkitystä ja seurata omaa oloa. Jos syöt kokonaista tablettia, niin vähennä vaikka siten, että otat jokatoinen päivä puolikkaan ja jokatoinen kokonaisen.

Vierailija
27/41 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:31"]En käytä ollenkaan. Tai kun olen yrittänyt ottaa muutaman niin alkaa ahdistamaan vielä enemmän, ja väsyttää vielä enemmän. Minulla on lapsia. Voiko esim.myöhään illalla syöminen aiheuttaa yöhikoilua? [/quote] Olen siis ap. Imusolmukesyöpää olen tässä juuri pelännyt. Tuberkuloosiin en usko. Olen aika peloissani tästä. Minulla on lapsiakin. Hengenahdistus Ollut muutamia vuosia. Lisäksi edellisessä asunnossamme saattoi olla hometta/toksiineja. Nyt olemme olleet puoli vuotta poissa sieltä.

[/quote]

Aattelit sitten vaan kattella mihin suuntaa se kehittyy?

Vierailija
28/41 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiv raskausaikana suljettu pois. En urheile juuri lainkaan enään koska tuntuu ettei saa vedettyä henkeä sisäänpäin. ap

Vierailija
29/41 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:31"]En käytä ollenkaan. Tai kun olen yrittänyt ottaa muutaman niin alkaa ahdistamaan vielä enemmän, ja väsyttää vielä enemmän. Minulla on lapsia. Voiko esim.myöhään illalla syöminen aiheuttaa yöhikoilua? [/quote] Olen siis ap. Imusolmukesyöpää olen tässä juuri pelännyt. Tuberkuloosiin en usko. Olen aika peloissani tästä. Minulla on lapsiakin. Hengenahdistus Ollut muutamia vuosia. Lisäksi edellisessä asunnossamme saattoi olla hometta/toksiineja. Nyt olemme olleet puoli vuotta poissa sieltä.

[/quote]

Aattelit sitten vaan kattella mihin suuntaa se kehittyy?
[/quote]
Olen käynyt useaan otteeseen hengenahdistuksen takia lääkärissä. Puhallus/astma kokeen tekivät, tulos: hieman alentunut toimintakyky keuhkoissa-> ei mitään toimenpiteitä. Liikatoiminnalla en ole, lepopulssi 56-62, vatsa ei löysällä Ym. Tunnistan kyllä liikatoiminnan. Matalahkot (?) Verenpaineet 97/67 - 105/66
Ap.

Vierailija
30/41 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ikä 28 joten vaihdevuodet poissuljettu.en ole juuri synnyttänyt .bmi 27

Vierailija
31/41 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:46"]Ja ikä 28 joten vaihdevuodet poissuljettu.en ole juuri synnyttänyt .bmi 27
[/quote]
Vaihdevuodet ei ole poissuljettu vaikka harvinaista.

Vierailija
32/41 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli yöhikoulua ja hengitysongelmia ennen kuin hypotyreoosi todettiin. Ehkä sun lääkitys on liian matala. Tsh saa mennä tosi matalalle ilman että olisi liikatoiminnalla.

Vierailija
33/41 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähti yöhikoilu, kun sain uniapneaan hoidon. Oli mulla myös päivällä välillä sellaista tunnetta ettei saa happea. Uniapneaa ei kovin äkkiä mulla edes epäilty.

Vierailija
34/41 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla uniapnea. Monesti se liittyy kilppariongelmiin. Mulla on uniapnea ja se aiheuttaa tosi voimakasta yöhikoilua ja väsymystä päiväsaikaan. Kannattaa hakeutua unitutkimukseen. Mulla on tutkimus tehty, mutta tuloksia en ole vielä saanut.

Vierailija
35/41 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mulla on toisinaan hrngitysvaikeuksia. T. 20

Vierailija
36/41 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulin että uniapnea on vaan tosi ylipainoisilla....saatan olla vähän vajaalla mutta luulin automaattisesti ettei hikoilu ikinä liity vajaatoimintaan (ainoastaan liikatoimintaan)
Tuota vaihdevuosijuttua en tiennyt.

Vierailija
37/41 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Vierailija
38/41 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:38"]

Hiv raskausaikana suljettu pois. En urheile juuri lainkaan enään koska tuntuu ettei saa vedettyä henkeä sisäänpäin. ap

[/quote]Sulla on ylävartalon lihakset jumissa. Mene hierojalle. 

Vierailija
39/41 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöhikoilu aiheuttavia sairauksia ja tiloja ovat seuraavat:

Vaihdevuosien hormonimuutokset (ks. 1). Naisilla oireet liittyvät vähentyneeseen estrogeeni-hormonin tuotantoon. Tällöin yleensä esiintyy myös kuumia aaltoja ja muita vaihdevuosiin liittyviä oireita. Miehilläkin testosteroni-hormonituotannon heikkeneminen saattaa lisätä hikoilutaipumusta (ks. 2).

Lihavuus. Yöhikoilua siintyy ylipainoisilla enemmän kuin normaalipainoisilla. Osaksi se johtuu lihavuuden aiheuttamista sairauksista, esimerkiksi uniapneasta tai diabeteksesta. Myös huomattava lihavuus sinänsä ilmeisesti lisää taipumusta yöhikoiluun.

Runsas alkoholin käyttö. Alkoholi vaikuttaa suoraan sympaattiseen hermostoon, etenkin runsaasti käytettynä.

Uniapnea-oireyhtymä (ks. 3). Sairauden oireita ovat lisäksi voimakas kuorsaus ja hengityskatkokset sekä päiväajan väsymys.

Refluksitauti (mahansisällön nousu ruokatorveen, ks. 4). Refluksitautiin liittyy usein närästystä (ks. 5). Joskus sen ainoa oire on yöaikainen hikoilu.

Diabeteksen hermovaurio (ks. 6). Diabeteksen lisäsairautena esiintyy usein autonomisen hermoston häiriöitä, joiden tyypillinen oire on hikoilu.

Lääkkeet. Moniin lääkkeisiin liittyy haittavaikutuksena liikahikoilua. Näitä ovat etenkin tietyt masennuksen ja muiden psyyken häiriöiden hoitoon käytetyt lääkkeet.

Kilpirauhasen liikatoiminta (ks. 7). Sen muita oireita ovat laihtuminen, tiheä sydämen syke ja usein löysät ulosteet.

Jotkut reumaattiset sairaudet, joihin voi liittyvä ruumiinlämmön vaihteluihin liittyvää hikoilua. Näitä ovat esimerkiksi reumaattinen monilihassairaus (polymyalgia reumatica, ks. 8 ja SLE, ks. 9).

Krooninen (pitkäaikainen) bakteeri- tai virustulehdus. Näitä ovat esimerkiksi tuberkuloosi (ks. 10) sydänläppien tulehdus (ks. 11) ja HIV-infektio (ks. 12), jotka kaikki ovat harvinaisia. Niissä yöhikoilu voi olla ensimmäinen tai pääasiallinen oire.

Jotkin syöpämuodot. Imusolmukesyövässä (ks. 13) ja kroonisissa leukemioissa (ks. 14) yöhikoilu on tyypillinen oire. Muita oireita ovat väsymys ja suurentuneet imusolmukkeet. Nämä syöpämuodot ovat melko harvinaisia.

Sydänsairaus. Sydämen vajaatoiminnassa (ks. 15) sydän joutuu makuuasennossa tavallista kovemmalle, mikä aiheuttaa yöhikoilua. Joskus sepelvaltimotautiin (ks. 16) liittyvä sydänlihaksen hapenpuute on kivuton ja ilmenee pelkkänä hikoiluna.

Läheskään aina ei yöhikoiluun löydy tutkimuksista huolimatta mitään syytä. Luotettavia tutkimuksia ei ole siitä, kuinka usein yöhikoilun syynä on jokin sairaus tai muu hoidettavissa oleva syy.

Vierailija
40/41 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapneaa voi olla hoikillakin ja varsinkin, jos on kilpparin vajaatoimintaa, niin se voi aiheuttaa uniapneaa. Jos esim. kilpparit on suurentuneet, niin voivat tukkia hengitysteitä ja aiheuttaa yöllisiä hengityskatkoksia. Myös suuret kita- tai nielurisat ja rakenteellisesti ahtaat ylähengitystiet voivat aiheuttaa uniapnean. Kannattaa tutkituttaa.