kova yöhikoilu ja epämääräiset oireet!
onko kellään kokemusta kovasta yöhikoilusta uutena oireena? Lakanat ovat rintakehän/pään alueelta usein litimärät aamulla vaikka en käytä edes täkkiä. Myös hengenahdistusta on, koko päivän jopa ja pientä Yskää välillä. Voiko kova yöhikoilu olla täysin vaaratonta??myös muita epämääräisiä oireita on, kuumia aaltoja, kipuiluja, vatsa turpoaa illaksi (syömisistä riippumatta) Kilpparin syyksi olen laittanut kaiken mutta lääkitys ei tunnu hyvin auttavan ja oireet eivät mielestäni täsmää perinteiseen kilpir.vajikseen. en ole liikatoiminnalla, hikoilu ei siis johdu siitä. Olen todella huolissani.
N 28
Kommentit (41)
Mulla on vastaavia oireita ja diagnoosiksi sain ensin refluksin vuosi sitten (tähystettiin ja löytyi palleatyrä) ja viimeksi kilpirauhasen vajaatoiminnan. Vaihdevuodet eivät ole vielä alkaneet, se katsottiin hormonikokeilla.
Kuinka usein ja millä tavalla refluksi ilmenee? Minulla on ajoittain tyhjämahakipua, pientä närästystä ja pahoinvointia. Harvoin saattaa mahan sisältöä nousta kurkkuun asti jopa. Mutta tämä ei ole mielestäni säännöllistä eikä hallitsevaa vaan joskus.(2-3 x kk)
Ap.
Joko varasit ajan oikealle lääkärille?
Ja oletin että estrogeenin vähyyteen (vaihdevuosioireet) liittyy aina kuivat limakalvot(joita minulla ei ole)
Kilpparivajikseni on ns.epätyypillinen, tsh normaali (alle 3) t4v alhainen.
Ap.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:35"]Joko varasit ajan oikealle lääkärille?
[/quo
te]tk-lääkärit kun eivät mitään tutki, vaan kaikki menee aina jonkun muun piikkiin (on lapsia, kiire, stressi, masennus ym. Arvausdiagnooseja) pieni verenkuva riittää kaikkien tautien poissulkemiseen....
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:40"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:35"]Joko varasit ajan oikealle lääkärille?
[/quo
te]tk-lääkärit kun eivät mitään tutki, vaan kaikki menee aina jonkun muun piikkiin (on lapsia, kiire, stressi, masennus ym. Arvausdiagnooseja) pieni verenkuva riittää kaikkien tautien poissulkemiseen....
[/quote]
Ap
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:34"]
Kuinka usein ja millä tavalla refluksi ilmenee? Minulla on ajoittain tyhjämahakipua, pientä närästystä ja pahoinvointia. Harvoin saattaa mahan sisältöä nousta kurkkuun asti jopa. Mutta tämä ei ole mielestäni säännöllistä eikä hallitsevaa vaan joskus.(2-3 x kk) Ap.
[/quote]
No mulla oli tosi harvoin varsinaista poltetta ylämahassa, ehkä kerran parissa viikossa huomasin jotain. Enemmänkin refluksi tuntui palan tunteena kurkussa ja rintalastan alla semmosena paineena, just niin että oli vaikea vetää kunnolla henkeä. Kumartuessa ja röyhtäisessä nousi ruokaa suuhun. Lisäksi oli mieletöntä yöhikoilua ja päivälläkin kuumia aaltoja. En olisi itse arvannut refluksiksi, koska tosiaan kipua ja tuskaista närästystä ei ollut. Lääkäri antoi kokeeksi kuukauden happosalpaajalääkkeet, jonka jälkeen passitti gastroskopiaan. Sieltä löytyi löysä vatsaportti, palleatyrä ja tulehdus ruoka torven limakalvoilla. Selvä refluksi siis.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:35"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:31"]En käytä ollenkaan. Tai kun olen yrittänyt ottaa muutaman niin alkaa ahdistamaan vielä enemmän, ja väsyttää vielä enemmän. Minulla on lapsia. Voiko esim.myöhään illalla syöminen aiheuttaa yöhikoilua?
[/quote]
Olen siis ap. Imusolmukesyöpää olen tässä juuri pelännyt. Tuberkuloosiin en usko. Olen aika peloissani tästä. Minulla on lapsiakin. Hengenahdistus Ollut muutamia vuosia. Lisäksi edellisessä asunnossamme saattoi olla hometta/toksiineja. Nyt olemme olleet puoli vuotta poissa sieltä.
[/quote]
Astma? Mulla yöhikoiluun ei muuta löytynyt syytä kuin astma. Myös yskiminen sopii ja hometalo. Tai joku muu keuhko tai hengitystie peräinen.
Ja refluksi ja närästys ym myös sopisi hengitystie peräiseen.
Stressi ja paniikki oli itsellä. Ylikuntoa ehkä, mutta lähinnä henkistä...
Imusolmukesyöpä ja leukemia. Läheiseni, joka sairastui, kärsi juurikin kovasta yöhikoilusta.
Itselläni voimakas yöhikoilu (tutkittiin vaihdevuodet, ei ollut) ja hengitystieoireet (tutkittiin astma, ei ollut) johtuivat selvästi vuosikausia jatkuneesta stressistä. Vaihdoin työpaikkaa, hengitysongelmat käytännössä poissa, yöhikoilut hellittäneet selvästi. Tuon stressin osuutta ei hämmästyksekseni lääkärit huomioineet, vaikka hormoniasioihin sittemmin hieman tarkemmin perehdyttyäni yhteys näyttää aika selvältä.
Kyllä lääkärissä kannattaa silti noita vakavampia syitä sulkea pois, ja sitten miettiä tällaistakin mahdollisuutta.
Onko sun kaula turvonnut?
Mua ahdisti henkeä,kun kilppari oli kasvanut.
Ite en sillon älynnyt vaikka kuvissa näkyy selvästi.
Jos tsh on n. 3 voi olla silti vajaatoimintaa,mulla täytyy olla reilusti alle kahden tai muuten vajiksen oireet.
vatsan turvottelu viittaa vajaaseen ja jos sun t4v on korkeahko niin voit saada myös liikatoiminnan oireita,kuten hikoilu.
oon joskus syönyt liika-ja vajaatoimintaan yhtäaikaa lääkkeitä.sillon hikoilin.
Ja sen oon huomannut,et mitä enempi syön sokeria niin yöllä hikoilee.
Sulla voi olla tulehdus kilpirauhasessa.
Mee lääkäriin!
Onko ap:llä tulehduskipulääkkeitä käytössä säännöllisesti? Itselläni ja yhdellä tutulla on aiheuttanut tulehduskipulääkkeen säännöllinen käyttö kuvaamasi kaltaista yöhikoilua.
Käytätkö paljon alkoholia? Fyysiset ieroitusoireet voivat juomisen lopettamisen jälkeen kestää viikkojakin.
En käytä ollenkaan. Tai kun olen yrittänyt ottaa muutaman niin alkaa ahdistamaan vielä enemmän, ja väsyttää vielä enemmän. Minulla on lapsia. Voiko esim.myöhään illalla syöminen aiheuttaa yöhikoilua?
Urheiletko hulluna? Fitness-ruokavaliolla ryyditettynä?
Olen ollut stressaantunut,kilpirauhasen vajaatoiminta on ja suvussa sitä myös. Tuo kilpparilääkitys on hankala saada kohdalleen kun on epämääräistä hikoilua ja oirehdintaa. Paino vaihtelee 1-2kg silloin tällöin, ei sen enempää. Lihakset tuntuvat kyllä jumiutuneilta, voiko se olla ainut syy hengitysongelmiin?
Ap.