**plussanneet CLOMISTIT,viikko39**
hyvää uutta viikkoa kaikille!!!!!
toivottavasti joku ei jo ole aloittanut tätä,en ainakaan huomannut!?
mitäpä kuuluu?
tänne ei uutta...sain kelan päätökset ja äitiysloma alkaa sitten 5.12, mutta lomalle jään jo 3.11 pidän ne ensin pois...ihanaa!!! eli noin 5 viikkoa olisi enää töitä :)
äitiyspakkaus tulee parin viikon sisällä jo :)
onko muuten kiva? te jotka sen jo olette saaneet...?
uutta ultraa sitten vaan odotellaan, se on ensi kuun lopulla. katsotaan sitten sitä munuaistilannetta uudestaan. sitä ennen on vielä lääkärineuvola, normaali käynti.
mutta ilmoitelkaahan kuulumisistanne :)
yöö ja poika 24+2
Kommentit (8)
no,huh...kyllä varmasti säikähdit. mutta ihana juttu että kaikki oli hyvin :) :) loistavaa!
Kävin eilen neuvolassa terkalla ja lääkärissä kun olin tehnyt oharit viime perjantaina. Luulin oikeasti, että aika terkkarille olisi ollut vasta tulevana perjantaina...no onneksi aika järjestyi hienosti ja terkka ymmärsi hyvin :-)
Kaikki oli muuten ok, mutta painoa oli tullut ihan liikaa taas, melkein kilo per viikko...huih! Minkähänlainen valas minusta vielä tulee kun ei tuo lähtöpainokaan ollut mikään vähäinen. Nyt on kasassa jo 15,5kg...!
Hemoglobiini oli myös huono, vain 111...eli rautaa, rautaa käskettiin vain popsimaan.
Lääkärintarkastuksessa kävikin sitten ilmi, että kohdunsuu on pehmennyt sen verran, että nyt pitää ottaa rennosti loppuaika. Ei yltiöpäistä rehkintää. Olin juuri edellisenä päivänä pessyt ikkunoita täällä kotona ja sain iltapäivällä lapsia koulusta hakiessani jonkun ihan kumman kipukohtauksen. Oksetti ja vatsa oli ihan tulessa, sellaista menkkakivun tapaista ihan hirvittävää kipua, joka salpasi hengityksen. Teki oikeasti mieli kesken matkan käpertyä makuulle puistonpenkille, särky oli niin rajua. Kai se oli sitten kunnon supistus. Minulla on muutenkin nuo oireet jo sellaisia kuin mitä kahdessa aiemmassa raskaudessa on ollut lähellä laskettua aikaa. Nyt pitää sitten vain levätä ja toivoa, ettei kohdunsuu kypsy liikaa seuraavien kolmen, neljän viikon aikana.
Saikku jatkuu sitten ensi viikosta äitiysloman alkuun ja tarvitsen KELAA varten lääkärin B-lausunnon kun 60 päivää saikkua on täynnä. Neuvolalääkäri on jo luvannut kirjoitttaa sen. Äitiysloma alkaa 13.10.
Onhan tässä tapahtunut paljon kivojakin asioita. Sain viime viikolla äitiyspäivärahapäätökset ja äitiyspakkauksenkin. Ihania vaatteita ja muuta tavaraa, mutta jo kaksi pakkausta aiempina vuosina vastaanottaneena täytyy ihmetellä, että vaatteita oli vähemmän kuin ennen, varsinkin pieniä 62-70cm kokoisia. Olen sitten ihan hyvällä omallatunnolla ostellut vauvalle kaikkea uutta ;-) Pakkauksen vaatteiden väri oli mielestäni myös melkoisen sinivoittoinen, mutta voihan tytöllekin vaaleansinistä pukea, ei siinä mitään ;-) Olen kuitenkin ihan tyytyväinen pakkaukseen!
Tänään ostimme myös vaunut! Kerrassaan kivat ovat ja olen erittäin tyytyväinen hankintaamme. Ostimme Emmaljungan Cerox-rattaat pehmeällä kantokopalla. Laadukkaasti näyttivät olevan tehdyt ja odotan innolla, että pääsen vauvan kanssa lenkkeilemään. Väriksi valitsimme " junglet" , sellaiset ihanat sammalen vihreät, joissa on vaaleata ja vähän tummempaa vihreää. Tuossa ne nyt nököttävät koottuina olkkarin nurkassa :-)
Tulevana lauantaina voimme käydä hakemassa myös Askosta ostamamme lipaston ja kun saamme sen koottua, voin vihdosta viimein alkaa pesemään vaatteita ja laittamaan niitä paikoilleen.
Helinällä oli kivoja kuulumisia ultrasta, vaikka tuo liman tuleminen varmaan pelottikin. Jännä, että tunnet jo liikkeet. Olen varmaan ihan epänormaali kun tunsin tästä liikkeet vasta viikon 22 tienoilla ja tämä on sentään jo kolmas muksu...no, minullahan on istukka edessä ja toppauksia myös omasta takaa...eli mennee niiden syiden piikkiin.
Yöölle myös terveisiä. Tulehan kertomaan niitä ultrakuulumisia sitten heti kun olet siellä käynyt. Minulla on lokakuun lopussa kokoarviokäynti TAYSiin ja pääsen näkemään vauvan viimeistä kertaa kohdussa...silloin on jo viikko 38, eli sitten ei enää mene kovin kauan kun saan pidellä pikkuista tuhisijaa sylissäni...
Tässäpä näitä kuulumisia. Tulipa stooria, mutta niinhän se on, että kun harvakseltaan kirjoittelee, on asiaakin sitten paljon.
Kanelisokeri 32+4
no,onhan hyvä että pääset jo kotiin lepäilemään...
ja toivottavasti vaavi pysyisi masussa vielä hetken :)
varmasti ihanat rattaat...
juu,tulen kyllä kertomaan kun olen siellä ultrassa käynyt,mutta siihen on vielä monta viikkoa.
kuulemisiin.
Hmm... yöö: jos sinäkin jo olet saanut ä-raha päätöksen niin mikähän mulla mättää... äippäloma alkaa nimittäin 26.10 enkä päätöstä ole saanut, ä-avustus on tullut (raha) kylläkin. Käyn päivittäin kelan sivuilta asiaa tarkistamassa, mutta eipä siellä mitään tapahdu, se siellä näkyy että hakemus on sinne saapunut ja sekin jo elokuun puolella.
Voi hitsi jos työnantaja ei ole hoitanut kaikkea tarpeellista sinne niin jiihaa!
No pitänee vielä ens viikko seurata tilannetta ja sitten käydä tai soittaa kelaan että mikä maksaa.
Mutta muuten masussa kaikki ihan ok. Hb oli hieman laskenut vaikka rautaa olenkin koko ajan ottanut, ei se nyt mikään hälyyttävä tuo 116 ole mutta pitää nyt vielä yrittää sitä nostattaa.
Ja mikä oli piristävintä kuulla, niin paino oli hieman laskenut :)
Lääkärineuvola onkin sitten loppukuussa niin saa hieman tietoa missä mennään.
Supisteluja ei ole onneksi kuin ehkä yksi tai kaksi päivässä ja nekin melkein tulee kävellessä.
Kanelisokeri: hyvät vaunut valitsit:) Meillä on vuoden 2000 emmaljungan koppa-ratasyhdistelmät ja hyvin palvelee vielä tämän kolmosenkin. Pyörät ajattelin uudistaa ja ostaa ilmakumit alle.
viliweera 31+0
Loppusuoralla täällä mennään ja alkaa olla jos vaikka mitä ongelmaa. Olin neuvolassa tänään, ja vauvan asentoa lukuunottamatta lähes kaikki oli yllättäen pielessä. Tai siis olenhan toki kotonakin huomannut turvotuksia tulleen ja että olo on raskas. Mutta että painoa oli tullut 1700 g viikossa!!! Pissassa oli proteiinit yhdellä plussalla ja verenpainekin turhan korkea, joten kovin hehkeät ei ole fiilikset. Maanantaina menen seuraavan kerran neuvolaan, toivottavasti nuo ongelmajutut siihen mennessä helpottaa, muuten tulee lähete äippäpolille. Herkästi käski terkkari viikonloppunakin hakeutua polille jos tulee päänsärkyä tai pahoinvointia. Paljon pitäisi nyt yrittää levätä, mutta mitenkäs lepäät kun kotona on kaksi vilkasta alle 4 v poikaa ja mies raataa pitkää päivää työssä ja harrastuksissaan (ei ole viime viikkoina ottanut tosissaan kun olen valittanut väsymystäni ja huonoa oloa). Ettäm huh.
Jotain positiivistakin kerrottavaa onneksi on. Vihdoinkin on alkanut supistella! Varsinkin öisin tulee kipeitä herätyksiä. Ja tänään illlallakin supisteli monen tunnin ajan, mutta ei vielä valitettavasti säännöllisesti tai tarpeeksi kivuliaasti että olis voinut synnärille lähteä. No, onneksi en lähtenyt, sillä tunti sitten supistelu loppui ja jännityksellä tässä odotellaan millainen yö edessä. Tosi mielelläni jo lähtisin synnyttämään. Yliaikaiseksi ei tosiaan tarvitsisi mennä, varsinkaan nyt kun on alkanut ilmetä noita toksemian oireita. Joten kaikki supparit tervetuloa tännepäin!
Kiva kuulla teidän kaikkien kuulumisia ja että monella oli asiat raskauden suhteen hyvin.
Severon rv 38+2
Loppurutistusta vailla eli sunnuntaina alkaa 40. rv
Ensiviikolla menen ä-polille ultraukseen lapsiveden takia. Ilmaisin neuvolassa huoleni lapsivedenmäärästä (esikoisella lopussa vähän) ja sain sitten lähetteen. Keskiviikkona sitten kuulumiset.
Kävin äsken kaverillani, joka sanoi että " onpas vatsasi pieni" : ) No en kyllä todellakaan ole mikään valas. Edessä vaan tuo jalkapallo ja takaa katsottuna ei kyllä edes huomaisi raskautta... Kiitos pituuteni ja geenien.
Turvotukseltanikin olen säästynyt, mutta jotain negatiivistäkin : ( Nimittäin suonikohjuja ja näkyviä hiussuonipurkaumia tuli toiseen jalkaan elokuussa marjapuskassa seisomisesta ja ovat KARMEAT!!! Hyvästi minihameet : ( Kylläkin tämä samainen kaveri jonka tänään tapasin lohdutteli, että haalistuvat ajanmyötä, kun verimäärä vähenee (hänellä oli siis sama tässä viimeisimmässä raskaudessa).
Muuten aika rauhallisin mielin odottelen. Supisteluja tulee, mutta ei mitään kovin kivuliaita. Paikat oli kuitenkin jonkinverran pehmenneet viime lääkärikäyntiin, joten jotain edistystä kuitenkin. Ja ke niistä sitten lisää....
Hyvää viikonloppua kaikille!
Art rv 38+5
niin missäköhän se sinun päätöksesi viipyy??? itsellä ne tosiaan tuli 2 viikossa ja nyt jo... ja kaikki päätökset tuli samana päivänä,siis pakkauksen ja äitiysrahojen jne.
voikohan paikkakunta vaikuttaa niin paljon? itse asun pienellä paikkakunnalla,joten tuskin mitään ruuhkia on,mutta soita sinne ensi viikolla..kyllähän niiden olisi pitänyt soitella sulle tai töihisi jos jotain lappuja hakemuksista puuttuisi. :)
voi kun moni on jo ihan loppusuoralla....onnea loppurutistukseen!!!!!!!!!!!
se onkin kovin rutistus,mutta sitten se on ohi ja toivottavasti kaikki menee hyvin :) :)
perässä tullaan... yöö ja poika 24+6
Heippa vaan kaikille ja hyvää alkanutta viikkoa!!
Mulla itsellä ei viikko alkanut kovin hyvissä merkeissä, aloin eilen päivällä vuotaa sellaista rusehtavaa limaa tai lähinnä se tuli valkovuodon mukana ja olin ihan varma, että nyt tää menee kesken. No itkin koko päivän ja sitten illalla kun telkkua katselin niin tuntui muutama minuutti masussa ihan kuin liikkeitä. Mahan muotokin vaihteli ja olin ihan ihmeissäni, että voiko näillä viikoilla muka tuntea liikkeitä. Tänä aamuna oli sitten se np-ultra ja 5,2cm sintti siellä piti todella vilkasta elämää ja niskaturvotus oli 1mm elikkäs kaikki oli pienellä paremmin kuin hyvin. Mun vuotokaan ei sitten tullut kohdusta vaan jostakin kohdunsuulta ja kuulemma tulee valkovuodon kanssa joten sitä vuotoa on seurattava jos alkaa haista tai mulle tulee kuumetta ettei kehitä mitään tulehdusta. Muuten on täysin vaaratonta toi vuoto. Supisteluille ei voida muuta kuin pelkkää lepoa. Mulla on kait sitten vaan niin supistusherkkä kohtu, että se reagoi kaikkeen. Mun äidillä on kyllä ollut sama juttu, että kai se on sitten sukuvika. No mitään raskaita juttuja ei saa tehdä ja levätä pitää paljon ja näitä ohjeita pitää noudattaa tai muuten kutsuu sairaalan sänky ja sinne en kyllä mene. Otetaan iisisti kotona, tytön kanssa voi kuitenkin nukkua päikkyjä eikä mun tartte täällä kotona mitään riekkua, kyllä ne imuroinnit ynnä muut hoitaa mies. Mies kyllä muutenkin pitää tällä hetkellä huolen etten rasita itteeni yhtään, on kyllä ihanaa, että musta huolehditaan näin hyvin.Lääkäri sanoi kuitenkin, että enköhän pääse ihan loppuun asti vaikka supisteleekin. Pääsinhän esikostakin kun supparit alko vk 17 ja kesti loppuun asti välillä tosi kipeinä. Vk 31 aloin avautua esikosta, mutta silti mentiin 8päivää lasketun yli. Välillä hain prikanyl-piikkiä ja samaa tehdään nytkin jos pahoja supistuksia tulee. Kovasti jaksamisia lääkäri toivotteli tähän raskauteen. No onneksi tää kaikki sitten hyvin palkitaan. Piti muuten sanoa vielä tuosta vuodosta, että se loppuikin sitten jo eikä ole tänään tullut koko päivänä joten toivon, että pysyykin poissa. Niin ja niistä liikkeistä...lääkärin mukaan täysin mahdollista että näillä viikoilla tuntee jo liikkeet varsinkin kun on kakkonen kyseessä. Tänään oon kyllä kanssa niitä liikeitä tuntenut, kun meen oikeelle kyljelle makoilemaan niin saattaa muutaman minuutin pikkukaveri käydä nyrkkeilemässä, mutta sitten ne loppuu. Kuitenkin ihana tunne ja näin aikasin mikä kyllä ihmetyttää mua suuresti.
Mutta tälläistä tänne...viikonjatkoja kaikille ja vauvauutisia saa varmaan tällä palstalla alkaa oottelemaan...