Mistä johtuvat keski-ikäisten naisten vatsaröllykät?
Kiinnitin kahvilassa istuessani ja ihmisiä tarkkaillessani huomiota mielenkiintoiseen seikkaan.
Keski-ikäisten miesten tynnyrivatsojen syy tiedetään: liiallinen ruoasta ja juomasta nautiskelu. Vatsaonteloon keääntyvä viskeraalinen rasva on terveydelle kaikkein haitallisinta mutta se muodostaa usein yhtenäisen kummun, joka ei pistä silmään ja on tavallaan ihan sympaattinenkin.
Miksi sitä vastoin monella keski-ikäisellä naisella on vatsan seutu kuin leikkuupuimurin jäljiltä? Vaikka naisen kasvot olisivat hoikat, hänen housunkauluksestaan saattaa tursuta vatsamakkaroita, vatsanahka löystyy ja vyötäröllä roikkuu jenkkakahvat. Keho voi näyttää epäsuhtaiselta ja nainen siksi ikäistään vanhemmalta.
Ovatko tällaiset muutokset seurausta raskaudesta ja synnyttämisestä, kerääkö naisen keho rasvaa eri tavalla kuin miehen, vai mistä on kysymys?
Kommentit (29)
Minulla normaalisti kertyy se vähä rasva mitä on niin mahaan ja rintoihin. Raskaus venytti nahan, ja nahka ei enää pidä mahaani tiukkana. Jos haluaisin samanlaisen vatsan kuin ennen raskautta, pitäisi olla ihan rasvaton. Siltikin istuessa nahka saattaisi lörpsähtää housun kauluksen päälle. Ja en siis ole lihava eikä vatsaan jäänyt sellaista roikkuvaa nahkaa vaan näyttää seistessä ihan normaalille. Keski-Ikää odotellessa :D
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 17:50"]
... kiinnitin huomiota, kuinka parikymppiset ja nuoremmatkin tuijottivat nyrpeännäköisenä vatsaani, kun kuljin lasten kanssa kaupungilla. Minulla ei ollut makkaroita, mutta heillä oli.
[/quote]
Voi herran pieru sentään mikä perusteeton itserakkaus tällä matamilla! =D KUKAAN ei tuijota "nyrpeästi" makkaronta vatsaa, ei kukaan.
Se on luonnon luoma varalta, että sairastuu rintasyöpään. Siitä on helppo muotoilla uusi rinta.
Itsellä on ainakin nuoresta asti kerääntynyt ihan kaikki ylimääräinen rasva vatsaan, valitettavasti!
Kertokaa miten makkaroista pääsee eroon! Mulla on 3 kg vararengas ja se on ja pysyy.
Mitä liikuntaa? Auttaako joku luontaistuote esim vihreätee? Lähinnä mikä vauhdittaisi rasvanpalamista.
Kävelen pitkiä lenkkejä - vauhtia varmaan pitäisi lisätä, että hengästyisi...
Jotain vinkkejä vai rasvaimun!?
Kyllähän naisillakin on kaljamaha - tasa-arvoa!
Mulla jäi raskauksien jälkeen sellainen 7 kk raskausmahaa muistuttava röllykkä. Olen muuten varsin hoikka joten maha erottuu erityisen hyvin. Onneksi sen saa vaikka juhlamekkoon muotoilevilla alusvaatteilla puristettua litteäksi. Arkena sitten vaan isot tunikat ja muut peittävät vaatteet mahaa peittämään.
Läskistä ja liikkumattomuudesta kuten kaikenikäisillä. Toisaalta on meitäkin joilla niitä ei ole mutta sen eteen on tehtävä töitä ainakin vähän. Ja toki raskaudet venyttävät nahkaa niin ettei se enää vetäydy täysin tiukaksi.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 10:59"]
Pielessä oleva ravinto ja olematon fyysinen kunto aiheuttaa lihavuuden ja kehon epäsuhtaisuuden. Löysä säkki ei montaa metria metsässä jaksa juosta.
[/quote]
Löysä säkki istuu löysällä sohvalla, symbioosin merkkejä ilmassa!