Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys Prednison -lääkkeestä: reseptillä vai ilman?

Vierailija
12.07.2015 |

onko paikalla apteekkialan asiantuntijaa, farmaseutteja tms? Onko Prednison (5 mg) tai vahtoehtoisesti Prednisolon (5 mg) kortisonilääkkeet reseptilääkkeitä? Vai ihan käsikauppatavaraa?

mitä eroa noilla em. edes on? Molemmat kortisoneja ja nimikin melkein identtinen?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reseptillä. Samaa ainetta nuo ovat.

Vierailija
2/16 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat reseptillä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittavaikutuksia teille on tullut noista?

Vierailija
4/16 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ajattelit itse napsitun kortisonin auttavan?

Vierailija
5/16 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin monesti miettinyt mitä eroa noilla Prednison/solon lääkkeillä on? Ei avaudu maallikolle ollenkaan, miksi samaa tavaraa myydään eri nimillä kun nimetkin on kaiken lisäksi noin samanlaiset?

Vierailija
6/16 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 12:22"]

Itsekin monesti miettinyt mitä eroa noilla Prednison/solon lääkkeillä on? Ei avaudu maallikolle ollenkaan, miksi samaa tavaraa myydään eri nimillä kun nimetkin on kaiken lisäksi noin samanlaiset?

[/quote]

Oisko kahden eri lääketehtaan tuotteet, joissa sama vaikuttava aine? Esim. ketorin ja ketomex. 

Vierailija
7/16 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole ihan samaa ainetta. Mulle antoivat kerran apteekissa väärän purkin (!!!), eikä ollut se ja sama kumpaa olisin syönyt.

Vierailija
8/16 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri valmistajilla eri nimiset lääkkeet. Jos syöt 5 mg päivässä, niin ei pitäisi tulla mitään sivuvaikutuksia lyhyellä käytöllä. Mulle 20-40 mg päivässä tuo virtaa, unettomuutta, sydämentykytystä ja ruokahalua.

Vierailija
9/16 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 12:25"]Eivät ole ihan samaa ainetta. Mulle antoivat kerran apteekissa väärän purkin (!!!), eikä ollut se ja sama kumpaa olisin syönyt.
[/quote]

Jatkan, eli siis toisessa vaikuttava aine on prednisoloni ja toisessa prednisoni.

Vierailija
10/16 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 12:22"]

Mihin ajattelit itse napsitun kortisonin auttavan?

[/quote]

Aikoinani olen itse käyttänyt ihon allergiseen reaktioon, ja yllätysyllätys, koirallemme on määrätty samaa lääkettä jossakin vaiheessa saman tyyppiseen vaivaan. Koiralle tosin ilmeisesti Predisonia, minulle ihmiselle Prednisolonia. Annostus luonnollisesti eri vaikka lääkevalmisteita sama. Yllättävän kestävä lääke näyttää olevan, vuosikausia vielä jäljellä parasta ennen päivään.

Vierailija
11/16 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika meno noista kortisoneists vähän sekaisin. Ihme hypervaihde päälle.

Vierailija
12/16 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä annettu koiralle jompaa kumpaa kun ihossa oli atooppista ihottumaa. 5 milligrammaa, puolitettuna ja myöhemmin kokonaisena. Ihmisille ei meidän perheessä ole ollut tarvetta kortisoneille.

Vierailija
13/16 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihan sama. Eli ei ole rinnakkaisvalmiste.

Vierailija
14/16 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän eri molekyyli, eli eri valmiste on kyseessä mutta teho ja vaikutusaika lähes identtiset.

Vierailija
15/16 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeisiin allergiaoireisiin otan muutamana päivänä yhden tai puolikkaan. En muista mg-määrää, mutta pienikin määrä saa kierrokset ja unettomuuden. Lääkärit ei kovin mielellään määrää sitä. Se on tehokas lääke moniin sairauksiin, mutta pitkäaikaisessa käytössä voi aiheuttaa mm. turvotusta, osteoporoosia jne. Ei mitään kevyttä kamaa.

Vierailija
16/16 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 13:02"]

Se on vähän eri molekyyli, eli eri valmiste on kyseessä mutta teho ja vaikutusaika lähes identtiset.

[/quote]

Eli periaatteessa ihan sama, kumpaa määrätään jos teho käytännössä sama?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme