Matkakokemuksia Turkki, Side?
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 11:16"] [quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 11:13"]Ripuli, ripuli, ripuli [/quote] olen käynyt 7 kertaa eri puolilla Turkkia, niin kaupungissa kuin maaseudulla. En ole koskaan saanut mahatautia. [/quote] minä olen kolme kertaa, joka reissulla. Ei enää koskaan Turkkiin. [/quote] Vika lienee kyllä jossain muussa kuin matkakohteessa.
[/quote]
Samaa uskon, olisiko vaikka älyssä puutteita, vakavahkoja!
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 11:41"]
Viime syyskuussa oltiin Sidessä, oli tosi lämmin ja merivesi varsinkin ihanan lämmintä! Tylsästi vietettiin suurin osa lomasta ihan hotellin altaalla ja rannalla. Pari käväisyä Siden keskustan kävelykaduille, oli kaunista ja viihtyisää! Vesiputous myös kaunis, mutta vähän turistirysä. Kulkeminen helppoa pikkubusseilla tai takseilla. En itse ihastunut Turkkiin suuremmin, muut Välimeren maat kolahtavat enemmän, mutta lämpöä ja aurinkoa sieltä sai takuuvarmasti ja Side on kohteena varmasti hyvä, erityisesti lapsiperheelle.
[/quote]
Kiitos. Itse olin ajatellut alunperin kaupunkilomakohdetta Italia, Espanja, Portugali tms., mutta jälkikasvu tyrmäsi ajatuksen heti. Nyt alkaa olla jo rantalomamatkat varattuja maihin, joihin olisin halunnut, sen vuoksi tuo Turkki vaikuttaisi ilmojen puolesta yhdeltä vaihtoehdolta.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 11:26"]Sain Sidestä niin kauhean ripulin, että jatkui vielä kotimaassakin. Olen käynyt Alanyassa, Antalyassa, Belekissä ja Sidessä. Halpojen matkojen vuoksi. En mene enää, keräämme perheenä 500€ lisää, niin päästään muualle kuin Turkkiin. Sain ripulin myös Belekissä ja Alanyassa. Alanyassa oli lämmintä +37 ja hotellin ilmastointi rikki, huh hellettä.
[/quote]
Mihin aikaan vuodesta olet ollut? Mä olen käynyt Alanyassa kaksi kertaa, ensimmäinen kerta oli elokuussa, jolloin oli varjossakin lähes 40 astetta ja se oli ehdottomasti liikaa, mutta toisella kerralla kävin toukokuussa ja olisiko lämpö silloin ollut 30 kieppeillä ja silloin oli hyvä olla. Eli en kyllä usko, että lokakuussa enää on lähemmäs 40 astetta.
Mä kyllä tykkäsin olla siellä, mutta mä otinkin ne lomat kyllä rentoutumisen kannalta eli altaalla ja rannalla tuli maattua.. Meillä oli molemmilla kerroilla all inclusive, eli syötiin oikeestaan vain hotellilla ja kukaan ei muistaakseni saanut mitään mahatauteja koko loman aikana (syötiin myös jäätelöä hotellilla) ja kaiken lisäksi oma vatsani menee herkästi sekaisin, joten en voi kyllä valittaa mistään ruokaan liittyvästä. Tottakai kaupungilla saa olla varovainen ja täytyykin, mutta ei jos ei välitä huutelusta ym. niin kyllä siitä lomasta pystyy nauttimaan! Ja sen voin vielä kertoa, että kunhan matkavakuutukset on kunnossa, ei tarvitse huolehtia sairastumisista/pienistä tapaturmista, sillä ne hoituvat todella hienosti vakuutusyhtiöiden ylläpitämillä lääkäriasemilla! :)
[/quote]
Ollaan oltu huhtikuussa, elokuussa kaksi kertaa ja syyskuussa. Ei varmaankaan ole niin kuuma enää lokakuussa. Meillä syyskuun matkalla satoi joka päivä, Antalyassa oltiin. Kovia ukkosia ja rankkasateita, kadut lainehti. Siellä on mahtava museo, jossa voi viettää sadepäivän. Kannattaa käydä, Antalyassa mahtavia museoaarteita! Pitkä historia. Antalya on iso kaupunki, erilaista kuin Sidessä tai Belekissä.
30 jatkaa vielä :)
Eli syötiin hotelleissa ihan irtojäätelöä. Joka päivä tunnin ajan sai meidän hotellissa aina allasalueella irtojäätelöä (oli siis sellanen kylmävaunu, missä oli vaikka mitä jätskimakuja ja sai itse päättää ottaako vohveliin ym. :)) Ja olen siis mennyt Siden ohi vain bussilla, mutta en usko että se muussa kuin koossa eroaa paljonkaan Alanyasta :)
Ja meillä on aina ollut mukana käsidesiä! Huuhdo sillä kädet aina ennen kuin syöt ja olet koskenut rahoihin! Sillä pääsee jo pitkälle :)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 11:54"]30 jatkaa vielä :)
Eli syötiin hotelleissa ihan irtojäätelöä. Joka päivä tunnin ajan sai meidän hotellissa aina allasalueella irtojäätelöä (oli siis sellanen kylmävaunu, missä oli vaikka mitä jätskimakuja ja sai itse päättää ottaako vohveliin ym. :)) Ja olen siis mennyt Siden ohi vain bussilla, mutta en usko että se muussa kuin koossa eroaa paljonkaan Alanyasta :)
Ja meillä on aina ollut mukana käsidesiä! Huuhdo sillä kädet aina ennen kuin syöt ja olet koskenut rahoihin! Sillä pääsee jo pitkälle :)
[/quote] Eroaa täysin Alanyasta. Ei ole sananlainen rysä. Tyrkytystä ei ole. Sidessä lomailee myös paikalliset ja muutenkin paikallisasutusta on runsaasti. Side on kiva paikka.
Se lääkäritoiminta on sitten bisnes. Kun sairastuin ripuliin Alanyassa, lähiomainen oksenteli myös ja lääkäri määräsi hänet vuodelepoon sairaalaan ja tiputukseen. Seuraavana iltana menimme hakemaan pois, mutta mukava lääkäri suositteli, että jäisi vielä seuraavaan päivään. Omaiseni ei suostunut, olo oli jo hyvä. Olen kuullut, että se lääkäritoiminta vakuutusyhtiön piikkiin on niille kultakaivos, siksi suosittelevat pidempiä hoitojaksoja kuin olisi tarpeen. Kannattaa käyttää omaa järkeä siis. Terv. se joka käynyt Sidessä, Belekissä, Alanyassa ja Antalyassa
Oma kokemukseni lääkäritoiminnasta on siis nimenomaan pienien juttujen parissa, esim. haavojen hoito ja puhdistus ym. hoituvat tosi hyvin ja vakuutusyhtiö ei ikinä ottanut näiden osalta mitään yhteyttä. Eli siis lääkäriin menoa ei tarvitse missään nimessä pelätä, niinkuin itse aluksi tein! Menin vasta kun en enää pystynyt kävelemään rakon takia (yritettiin itse hoitaa niin kuin kotonakin, mutta kuumuus ja erilaiset bakteerit ym. veivät voiton). Ja siitä tulikin mieleen, että kannattaa ottaa huomioon, että erilainen ilmasto voi vaikuttaa jalkojen turpoamiseen ym. todella paljon! (En sitten tiedä vaikuttaako läheskään kaikilla, mutta ajattelin vain varoittaa :)) Eli kannattaa varata kaikille useammat erilaiset kengät mukaan! Itselläni vanhat rakkaat kengät eivät olleetkaan enää samaa mieltä lämpimämmässä ilmastossa ja sain tuta sen todella kipeästi! Eli oikeasti oma mielipiteeni on että crocsit/puutarhakengät on altaalla ja rannalla ehdottamasti parhaat kengät (vaikka kuinka olisikin juntit!) jos on yhtään taipumusta jalkojen turpoamiseen ym. Ne myös suojaa rannalla kuumalta hiekalta tarvittaessa toisin kuin esim sandaalit :)
Ja se vielä piti sanoa, että kun on käynyt Turkissa lomakauden alkaessa ja sen jo ollessa loppumaan päin, näkee hyvin, että loppukaudesta myyjät eivät ole enää yhtään niin aggressiivia ja hyökkääviä. Toukokuussa kauppiaat tekevät kaikkensa, jotta saisivat rahaa ja onhan se ihan ymmärrettävääkin, sillä monille turismi on ainut elinkeino ja talven eli turistomuttomuuden jälkeen rahaa on taas saatava..
Kiitos näistäkin, hyödyllistä tietoa! Mitenkäs tuo pukeutuminen, onko jotain erityistä, mikä pitäisi huomioida, jos poistuu hotellialueelta? Tai jotain muuta, mitä pitäisi ehdottomasti välttää tms.?
ap
Omasta mielestäni lomakohteissa pukeutuminen on aika vapaamielistä. Itse ainakin kuljin kaduilla ihan vapaasti shortseissa, topeissa ja mekoissa, mutta omaan tyyliini kuitenkaan ole ikinä kuulunut pylly vilautti kadulla ;) (joku kommentoi tätä kuitenkin, eli ei, pakarani eivät näy shortsit jalassa ollessani :)) ja ollessani hotellilla/rannalla ja hakiessasini vaikka tiskiltä juotavaa en kyllä läheskään aina pukenut bikineiden päälle mitään, sillä kyllä ne hotelleissa työskentelevät tietävät että länsimaissa pukeutuminen on vapaampaa ja nyt ollaan lomalla :) Uskon että tätäkin joku vielä kommentoi, mutta näin se nyt vain on ja samalla tavalla aion tulevaisuudessakin käyttäytyä :))
Muistat vaan että et ota mitään liian suoria katsekontakteja ym. ja käyttäydyt normaalin kohteliaasti niin se riittää. Ja en tiedä/muista minkälaista tippikulttuuri t
Turkissa on, mutta me ollaan aina lähtiessä annettu meidän vakio/suosikki siivoojille ja tarjoilijoille tipit, ei oikeastaan muille :)
Anteeksi kaikki kirjoitusvirheet, puhelin ei vaan on oikeen yhteistyötuulella :)
Me ollaan kerran oltu Alanyassa, oban puolella. Oli kiva ja rauhallinen paikka. Tosi käytiin shoppailemassa Alanyan keskustassa. Kivoja kiinteähintaisia kauppoja löydettiin useita. Syksyllä menossa uudestaan, tosin eri paikkaan.
Vatsatautia ei saatu kukaan, paitsi miehellä oli lähtöopäivänä vatsa vähän löysällä ja kipeä. Liekö ollut nestehukkaa, kun olut maistui vettä paremmin edellisenä päivänä :/
Käsidesit mukaan, maitohappobakteerit käyttöön jo viikko ennen matkaa (ja nimenomaan ne matka maitohappobakteerit, turkissa on erilainen bakteerikanta kun suomessa) katsoo vähän mitä syö ja missä. Ja muistaa juoda, monet vatsataudit on nestehukasta johtuvia!
Eipä haittaa, kiitos :).
Olisi pari supertyhmää kysymystä, ehkä kehtaan kuitenkin kysyä.. eli rahanvaihdosta, jos ei omista Visaa? Otetaanko sitten euroja mukaan ja vaihdetaan siellä vai jo täällä?
Ja puhelimen käytöstä, emme ilmeisesti voi keskenämme soittaa siellä, täytyykö ostaa prepaidit vai toimiiko meidän puhelimet siellä? Älkää naurako.. olen matkustanut viimeksi aikaa ennen kännyköitä..
Turistikohteissa voi pukeutua niinkuin muissakin rantakohteissa. Jos menee moskeijoihin yms. niin sitten peittävämpi pukeutuminen. Hotellialueella ja rannalla voi ihan huoletta kulkea bikineissä. Tosin syömään kun menee niin kohteliasta on pukeutua vaikka hellemekkoon.
Syyskuussa pari vuotta sitten oli joka päivä reilusti yli +30. Rannalla ei tuntunut tukalalta, mutta kerran käytiin keskipäivällä syömässä kaupungilla ja voi luoja miten kuuma siellä oli :D mutta eipä tuo haitannut, lämpöä mentiin hakemaankin!
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 13:25"]
Eipä haittaa, kiitos :).
Olisi pari supertyhmää kysymystä, ehkä kehtaan kuitenkin kysyä.. eli rahanvaihdosta, jos ei omista Visaa? Otetaanko sitten euroja mukaan ja vaihdetaan siellä vai jo täällä?
Ja puhelimen käytöstä, emme ilmeisesti voi keskenämme soittaa siellä, täytyykö ostaa prepaidit vai toimiiko meidän puhelimet siellä? Älkää naurako.. olen matkustanut viimeksi aikaa ennen kännyköitä..
[/quote]
Rahaa kannattaa vaihtaa vasta paikanpäällä. Mastercardit käy myös, jos sellaisen omistaa. Ei huoli Visa olla :) Eurot käy myös melkein joka paikassa.
Puhelimien toimiminen riippuu ihan millainen liittymä sinulla on. Kannattaa operaattorilta tarkistaa tuo ulkomailla puhuminen, kyllähän ne toimii jos haluaa.
Useimmissa kojuissakin käy eurot, mutta varuulta kannattaa vaihtaa edes vähän sikäläisiä rahoja :) paras kurssi on yleensä paikanpäällä, ovat yleensä samalla paikkoja joihin voi jättää lähtevät kortit ja voi kai ostaa myös prepaideja, mutta kyllä meillä ainakin on aina omat liittymät toimineet (muista vaan että puhelut voivat olla paljonkin kalliimpia kuin Suomessa) Ja jos siis on pankkikortti niin voit tietenkin nostaa automaatista rahaa :) (matkatoimistot antaa yleensä lapun missä on selitetty miten se toimii :)) niin ja yleensä suomessa pankissa on huonoin valuuttakurssi eli suosittelen vaihtamaan mieluiten vasta perillä tai sit lentokentällö (kurssi vaihtelee koko ajan, mutta on yleensä määränpäähän paras) ja usein hotellillakin voi vaihtaa ainakin vähän rahaa :)
Ja anteeksi jos kerron mielestäsi liikaa tai liian sekavasti, mutta omasta mielestä olisi ollut kiva tietää moni juttu jo ennen ensimmäistä omaa matkaa :) eli muista että aurinko voi yllättää siellä varsinkin tällaisen kesän jälkeen! :) eli aurinkorasva, aurinkorasva ja vielä kerran aurinkorasva! :) ja jos palat, ainakin omasta mielestäni ehdottamasti paras hoitokeino on maustamaton jugurtti! Sotkuista mutta auttaa hyvin! :)) ja muista esim. hampaita pestessäkin pullovesi! Tulee helposti otettua raanasta vettä ( tiedän omasta kokemuksesta :))
Hampaat voi hyvin pestä hanavedellä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 11:31"]Kiitos vastanneille. Onko vatsataudin mahdollisuus Turkissa jotenkin erityisen suuri, jos välttäisi kuitenkin tiettyjä ruoka-aineita ja joisi pullotettua vettä + hyvä käsihygienia? Kertokaa, ensimmäinen matka.. löytyisikö jostain lista, mitä ruokia tuolla kannattaisi vältellä? Hotelli, jota olin ajatellut, on kyllä vissiin ok, viisi tähteä, mutta merkkaakos tuo mitään? ap [/quote] Me on pärjätty sillä, että juodaan pullovettä, ei jääpaloja ja jäätelöä ei irtomyynnistä. Mukana kannan aina käsidesiä, jota laitetaan ennen ruokailua. Ja muistuta lapsia, ettei uima-altaan vettä juoda.
[/quote]
Kiitos, tyhmä kysymys: voiko hotellissa syödä jätskiä, vai ihan kaikkea irtojädeä vältettävä?
[/quote]
Syö jäätelöä huoletta, paperissa oleva jätski on ok. Irtojäätelö ei ole yhtä hygieenistä kuin Suomessa. Jos on viiden tähden hotelli, ruoka on varmaankin ok. Älä osta kadulta irtojätskiä äläkä katuruokaa, jota yleisesti myydään Turkissa, mutta ei muistaakseni Sidessä ollut.