Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En aio kertoa lapseni sukupuolta ennen nimiäisiä!

Vierailija
12.07.2015 |

Syy: en halua saada vain pinkkiä/sinistä krääsää, kuten esikoisen kohdalla kävi. Ärsyttävää!

Ajatuksia tästä?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:05"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:02"]

Toimimme itse näin jo esikoisen kohdalla. Ai että se ärsytti monia sukulaisia, kun ei kuulemma sitten osannut ollenkaan ostaa sopivia lahjoja :D

Nää on näitä, joiden mielestä vain pojille kuuluu ostaa palapelejä/autoja ja vain tytöille nukkeja... Etteivät nyt vain tytöt oppisi rakentelua ja pojat sosiaalisia taitoja.

[/quote]

Ja tämä jatkuu läpi lapsuuden, valitettavasti.

Meillä tyttö inhoa nukkeja yms. ja rakastaa palapelejä ja legoja. Poika taasen ei välitä mistään, missä täytyisi istua aloillaan. Kaikista pyynnöistä huolimatta, tyttö saa aina lahjaksi nukkeja ja tarvikkeita niille ja poika esim. juuri palapelejä.

[/quote]

En voi käsittää, kuinka vaikeaa olisi kysyä vanhemmilta, mistä lapsi pitää! Jos kerran hankkii lahjan, voisi edes ostaa lapselle mieluisan!

Vierailija
22/69 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:47"]

Mikäs siinä, itselle voisin kuvitella että ois vaikeeta pitää salassa, esim jos joku tulee sairaalaankin katsomaan ja näin. Usein myös näkee kasvoista, että onko tyttö vai poika.

[/quote]

Ai VASTASYNTYNEESTÄ?? :DDDDDDDDD No ei kyllä näe, usein vielä 5-vuotiaatkin ovat ihan vain lapsen näköisiä, tyttö/poika -ulkonäkö tulee hiusten pituudesta ja vaatteiden väreistä/malleista.
[/quote]
Höpö höpö... ainakin mun lapsesta näki kilometrin päähän jo vastasyntyneenä, että poika on. Kukaan ei olisi voinut erehtyä luulemaan tytöksi, vaikka käytin hällä punaisiakin vaatteita. Harvemmin oli edes sinistä, muita värejä kyllä. Jossain vaiheessa oli pitkähköt laineikkaat hiuksetkin, mutta edelleen ei voinut erehtyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkään lahjat rahana. Nimiäiskutsuun minimi 200e koska kyseessä on lapsen ensimmäinen ja ainutkertainen oma juhla ;D

Vierailija
24/69 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:07"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:05"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:02"]

Toimimme itse näin jo esikoisen kohdalla. Ai että se ärsytti monia sukulaisia, kun ei kuulemma sitten osannut ollenkaan ostaa sopivia lahjoja :D

Nää on näitä, joiden mielestä vain pojille kuuluu ostaa palapelejä/autoja ja vain tytöille nukkeja... Etteivät nyt vain tytöt oppisi rakentelua ja pojat sosiaalisia taitoja.

[/quote]

Ja tämä jatkuu läpi lapsuuden, valitettavasti.

Meillä tyttö inhoa nukkeja yms. ja rakastaa palapelejä ja legoja. Poika taasen ei välitä mistään, missä täytyisi istua aloillaan. Kaikista pyynnöistä huolimatta, tyttö saa aina lahjaksi nukkeja ja tarvikkeita niille ja poika esim. juuri palapelejä.

[/quote]

En voi käsittää, kuinka vaikeaa olisi kysyä vanhemmilta, mistä lapsi pitää! Jos kerran hankkii lahjan, voisi edes ostaa lapselle mieluisan!

[/quote]

No älä! Onneksi meidän lapsilla on fiksut kummit ja isovanhemmat, vaikka itse kärsin lapsena tuosta tyttö-stereotypiasta.

T: 10-vuotiaasta alkaen meikkejä ja hiuskoristeita lahjaksi saanut, vaikka kirjat ja pleikkapelit olivat mieluisampia...

Vierailija
25/69 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:01"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:58"]

Pöh, kerrot sukulaisille ja tuttaville ettet halua pinkkiä tai vaaleansinistä, tykkäätte enemmän tummista väreistä-perusväreistä- valkoisesta-keltaisesta-raidallisesta-haluatte hopeaa mielummin kuin  kultaa-.... jne. 

Miksi pitäisi tehdä asiasta ongelmaa tai jopa salailla lapsen sukupuolta, jos voi vaan kertoa minkälaisia lahjoja toivoo tai mistä tyylistä tykkää ja ei tykkää. 

[/quote]

Jos on kovinkin jääräpäisiä tai muuten vanhoihin tapoihin kangistuneita niin todennäköisesti pyynnöt ohitetaan olankohautuksella. Ihan kokemuksesta tiedän. KUn sillä tytöllä nyt vain täytyy olla vaaleanpunaista, sanoo Terttu-täti 58v.

[/quote]

No sitten Terttu- täti ostaa pinkit pitsiverhot tai traktorin. Eihän siinä mitää pahaa ole, joskus lahjat eivät vaan ole oman maun mukaisia. 

Ja kun puhutaan nimiäislahjoista, kyseessä kuitenkin on vastasyntynyt vauva eikä esim. leikki- ikäinen jonka omia mieltymyksiä hoivaleikkeihin tai rakenteluleikkeihin toivoisi kunnioitettavan kun rahaa niihin kuitenkin palaa. Vauva- iässä lahjat tulevat lähinnä vanhemmille ja kohteen omaa mielipidettä ei kysytä. 

Vierailija
26/69 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:04"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:58"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:51"] [quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:47"] Kuulostaa oudolta. Etkö pysty kieltämään pinkkiä jasinistä krääsää muuten? [/quote] En pystynyt. Esikoinen on tyttö ja 30 onnittelukortista 29 oli pinkkejä/vaaleanpunaisia, yksi itse tehty keltainen. Lahjavaatteet pinkkejä hörhelöitä, esineet vaaleanpunaisia. Vaikka nimenomaan esitin lähimmille ystäville/sukulaisille toiveen, että ostaisivat muutakin kuin sitä pinkkiä. T. ap [/quote] Valmiita onnittelukortteja on TODELLA vaikea löytää muita kuin vaaleanpunaisia ja -sinisiä. Ikävä kyllä. Vaatteita ja muuta roinaa voi ihan hyvin kierrättää joko myymällä tai lahjoittamalla. Kun lapsen sukupuoli kerrotaan, hän tulee joka tapauksessa saamaan sukupuolen mukaan valittua tavaraa lahjoiksi, halusit tai et, jos ystävät ja sukulaiset ajattelevat tuolla tavalla kapeasti. [/quote] Siis ei todellakaan ole vaikea löytää muun värisiä onnittelukortteja!! Kun vaan menee sitä lähi-Siwaa edemmäksi.

[/quote]

Ei ehkä siinä tapauksessa, jos valitsee tekstittömän kortin. Väittäisin silti, että suuri osa valitsee sen kummemmin miettimättä kortin jossa on valmiiksi teksti. Ja koska ap:n tapauksessa kaikki "Kastepäivänä" -kortit ovat pois laskuista, jäljelle jää käytännössä vaaleanpunaiset "tyttövauvalle" ja vaaleansiniset "poikavauvalle" -kortit. Näin se tahtoo olla, isommissakin kaupoissa.

Ap:n lapsen syntymää ei ilmeisesti ole mainittu syntyneiden palstalla?

Vierailija
27/69 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:09"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:47"] Mikäs siinä, itselle voisin kuvitella että ois vaikeeta pitää salassa, esim jos joku tulee sairaalaankin katsomaan ja näin. Usein myös näkee kasvoista, että onko tyttö vai poika. [/quote] Ai VASTASYNTYNEESTÄ?? :DDDDDDDDD No ei kyllä näe, usein vielä 5-vuotiaatkin ovat ihan vain lapsen näköisiä, tyttö/poika -ulkonäkö tulee hiusten pituudesta ja vaatteiden väreistä/malleista. [/quote] Höpö höpö... ainakin mun lapsesta näki kilometrin päähän jo vastasyntyneenä, että poika on. Kukaan ei olisi voinut erehtyä luulemaan tytöksi, vaikka käytin hällä punaisiakin vaatteita. Harvemmin oli edes sinistä, muita värejä kyllä. Jossain vaiheessa oli pitkähköt laineikkaat hiuksetkin, mutta edelleen ei voinut erehtyä.

[/quote]

Jaa no minun 8-vuotiaani (tyttö, polkkatukka pitkällä otsiksella) on kaikkien mielestä aina poika, kun hänellä on lippis ja sinistä/mustaa päällä. Sukupuoli "päätellään" vaatteiden perusteella, ihan vauvasta asti ollut näin.

Vierailija
28/69 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:47"] Mikäs siinä, itselle voisin kuvitella että ois vaikeeta pitää salassa, esim jos joku tulee sairaalaankin katsomaan ja näin. Usein myös näkee kasvoista, että onko tyttö vai poika. [/quote] Ai VASTASYNTYNEESTÄ?? :DDDDDDDDD No ei kyllä näe, usein vielä 5-vuotiaatkin ovat ihan vain lapsen näköisiä, tyttö/poika -ulkonäkö tulee hiusten pituudesta ja vaatteiden väreistä/malleista. [/quote] Höpö höpö... ainakin mun lapsesta näki kilometrin päähän jo vastasyntyneenä, että poika on. Kukaan ei olisi voinut erehtyä luulemaan tytöksi, vaikka käytin hällä punaisiakin vaatteita. Harvemmin oli edes sinistä, muita värejä kyllä. Jossain vaiheessa oli pitkähköt laineikkaat hiuksetkin, mutta edelleen ei voinut erehtyä.

[/quote]

Minä testasin joskus asian esikoisen (pojasta) kohdalla (joo, oli tylsää :D). Kun lapsen päällä oli ihan pojan vaatteet, lapsi meni pojasta. Kun päällä oli vaaleanliilaa, kaikki luulivat tytöksi.  Kun oli neutraalia väriä, sukupuolta kysyttiin.

Vierailija
29/69 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitto tätä nykymenoa. Onneksi ei tarttekaan ymmärtää ja kun näitä ei tuttavapiirissä niin ei tartte edes teeskennellä ymmärtävänsä.

Vierailija
30/69 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Meillä taas kummankin lapsen kohdalla on luultu olevan toista sukupuolta, vaikka kuinka olisi tyttöä puettu pinkkiin ja poikaa sinisiin. Kai se on vauvasta ja/tai katsojasta kiinni. Varsinkin iäkkäät erehtyvät usein.

Vierailija
31/69 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikien leikkejä minäkin leikin ja ihan hetero-mummo oon. Mitä väliä väreillä. Teillä on terve lapsi, kulkekoon missä väreissä vain. 

Vierailija
32/69 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:10"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:04"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:58"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:51"] [quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:47"] Kuulostaa oudolta. Etkö pysty kieltämään pinkkiä jasinistä krääsää muuten? [/quote] En pystynyt. Esikoinen on tyttö ja 30 onnittelukortista 29 oli pinkkejä/vaaleanpunaisia, yksi itse tehty keltainen. Lahjavaatteet pinkkejä hörhelöitä, esineet vaaleanpunaisia. Vaikka nimenomaan esitin lähimmille ystäville/sukulaisille toiveen, että ostaisivat muutakin kuin sitä pinkkiä. T. ap [/quote] Valmiita onnittelukortteja on TODELLA vaikea löytää muita kuin vaaleanpunaisia ja -sinisiä. Ikävä kyllä. Vaatteita ja muuta roinaa voi ihan hyvin kierrättää joko myymällä tai lahjoittamalla. Kun lapsen sukupuoli kerrotaan, hän tulee joka tapauksessa saamaan sukupuolen mukaan valittua tavaraa lahjoiksi, halusit tai et, jos ystävät ja sukulaiset ajattelevat tuolla tavalla kapeasti. [/quote] Siis ei todellakaan ole vaikea löytää muun värisiä onnittelukortteja!! Kun vaan menee sitä lähi-Siwaa edemmäksi.

[/quote]

Ei ehkä siinä tapauksessa, jos valitsee tekstittömän kortin. Väittäisin silti, että suuri osa valitsee sen kummemmin miettimättä kortin jossa on valmiiksi teksti. Ja koska ap:n tapauksessa kaikki "Kastepäivänä" -kortit ovat pois laskuista, jäljelle jää käytännössä vaaleanpunaiset "tyttövauvalle" ja vaaleansiniset "poikavauvalle" -kortit. Näin se tahtoo olla, isommissakin kaupoissa.

[/quote]

Olen vielä raskaana, mutta esikoisen kohdalla mainitsimme ja saatamme tehdä nytkin niin. Sukulaisia ei asu ihan lähellä (paikallislehden levikkialueella), joten he eivät ainakaan viimeksi itse nähneet ilmoitusta. T. ap

Vierailija
33/69 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ainakaan pk-seudulla ei ole syntyneiden palstaa. Vanhemmat voivat laittaa ilmoituksen Hesariin jos kiinnostaa.

Vierailija
34/69 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea! Tai oikeastaan voisi tehdä niin, että kertoo osalle että on tyttö tulossa ja osalle että saamme pojan. Sitten ainakin saisi 50/50 sinistä ja pinkkiä, itse pidän molemmista väreistä!

Vierailija
35/69 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No äitini suuttui hillittömästi, kun askartelin siskoni vauvan syntymän kunniaksi valkoisen kortin sinisillä kukkasilla. Olisi kuulemma pitänyt olla pinkkiä tytölle... Kun itse saan joskus lapsia, voisin ihan äitiä näpäyttääkseni tehdä näin :D

Vierailija
36/69 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun puhutaan nimiäislahjoista, kyseessä kuitenkin on vastasyntynyt vauva eikä esim. leikki- ikäinen jonka omia mieltymyksiä hoivaleikkeihin tai rakenteluleikkeihin toivoisi kunnioitettavan kun rahaa niihin kuitenkin palaa. Vauva- iässä lahjat tulevat lähinnä vanhemmille ja kohteen omaa mielipidettä ei kysytä. 

[/quote]

Mun mielestä ristiäis/nimiäislahja on nimenomaan sille vauvalle. Mutta sen ei tarvitse olla 2kk ikäisen käyttöön, vaan lahja voi sellainen, mitä lapsi voi käyttää hieman vanhempana.

Vierailija
37/69 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:21"]

No äitini suuttui hillittömästi, kun askartelin siskoni vauvan syntymän kunniaksi valkoisen kortin sinisillä kukkasilla. Olisi kuulemma pitänyt olla pinkkiä tytölle... Kun itse saan joskus lapsia, voisin ihan äitiä näpäyttääkseni tehdä näin :D

[/quote]

Tähän liittyen. Olin ostamassa veljen esikoiselle ristiäislahjaa koruliikkeestä. Siellä myyjä ryhtyi paketoimaan ja kysyi, että onko lapsi tyttö vai poika. Vastasin että poika, ja myyjä kaivoi vaaleansinisen paperin esiin. Hän vaikutti aika närkästyneeltä, kun kysyin löytyykö muun värisiä papereita. Valkoinen sitten löytyi ja siihen hopeinen nauha. En tiennyt mitä olisi pitänyt ajatella, mutta samassa liikkeessä en ole enää asioinut.

Vierailija
38/69 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:12"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:09"]

[/quote]

Jaa no minun 8-vuotiaani (tyttö, polkkatukka pitkällä otsiksella) on kaikkien mielestä aina poika, kun hänellä on lippis ja sinistä/mustaa päällä. Sukupuoli "päätellään" vaatteiden perusteella, ihan vauvasta asti ollut näin.
[/quote]
Edelleen, höpö höpö... kunhan nyt keksitte näitä selityksiä, jotta voitte pitäytyä väitteessänne. Meidän suvussa ei ainakaan näin sukupuolettoman näköisiä lapsia ole ollut yhtäkään. Kaikki olleet tunnistettavissa tytöksi tai pojaksi. Mutta jatkakaa rauhassa mussutuksianne...

Vierailija
39/69 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis huhhuh..kyl on pulmat!!!

Vierailija
40/69 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolettomalle vauvalle annetaan rahaa lahjaksi . Sitätähän ap toivoo!