Oletteko te SAVOLAISET lupsakoita?
Kun itsellä on sukujuuria kaikkialta muilta suunnilta paitsi idästä. Ainakin muualla esiintyy vähän sitä stereotyyppistä kulttuuria. Itä-Suomi ei kuitenkaan ole hallussa enkä ole käynyt Savon mailla ollenkaan. Joskus lapsena oikein toivoin, että ois sukua sieltä, kun tykkäsin Kalakukosta (laulu)!:) Millaisia te olette/kulttuuri siellä?
Kommentit (44)
Kuopiossa sanotaan minä. Ei todellakaan mie tai miä. Lupsakka ottaa kiukkua:)
Savonlinnan seudulla vissiin käytetään tuota mie, Mikkeliläiset tuntuu sanovan Miä, mutta siellä oikeessa Savossa eli Kuopion seuduilla on minä ja sinä sekä ne.
On ne osa lupsakoita, minä olen hiljainen ja omiin oloihin vetäytyvä, mutta huumorintajua löytyy sitten kun tutuksi tulee.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:40"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:26"]Ei täällä puhuta mie t.savolainen [/quote] Miten sit? Lappeenrannassa päin ainakin mie. Opeta.
[/quote]
Lappeenranta ei ole Savoa ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 02:38"]
Pohjois-Savossa saatetaan sanoa mie, paljoa ole siel pyörinnä ni en miä tiijä, Etelä-Savossa on minä, miä ja jotkut käyttää tuota mie. Eikä savon murre ole yhtenäinen, seurustelin savolaisen kanssa mutta nii vaan joutu totteemaan ettei ymmärrä kun äijin kanssa viännettiin oman alueen savvoo.
[/quote]
Ei sanota Pohjois-Savossa mie. Siinä vaiheessa kun minä muuttuu mieksi, olet saapunut Pohjois-Karjalaan.
Kateellista porukkaa. Tutun moikkaaminen on vaikeaa. Uuden tuttavuuden kohdatessa vanha kaveri unohdetaan. Ja tyttöporukassa puukotetaan selkään se mikä keretään. Mennään massan perässä vaikka hyppää sillalta jokeen, ku matkitaan vaan toisia eikä tehdä niin kuin itsestä tuntuisi parhaimmalta.
Pohjois-Savon murteessa, elikkä Kuopion seuvulla persoonaronominit männöö näen:
Minä, sinä, se, myö, työ, ne.
Tästä ee tarvihe enempee keskustella, kun asia vuan on tälleesä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 09:05"]Pohjois-Savon murteessa, elikkä Kuopion seuvulla persoonaronominit männöö näen:
Minä, sinä, se, myö, työ, ne.
Tästä ee tarvihe enempee keskustella, kun asia vuan on tälleesä.
[/quote]
Voep myös sannoo hyö. (=he)
Vitun raastavaa porukkaa. Tekohauskoja.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 09:12"]
Vitun raastavaa porukkaa. Tekohauskoja.
[/quote]
Ja tosikoita. Yksi kerran kävi kaulaan kiinni kun sanoin että tekohauska paska. Melkein pullistui silmät päästä mutta tajusi lopettaa ajoissa. Muuten olisi henki mennyt.
Laiskoja, saamattomia, kateellisia ja kieroja. Ehkä suurin syy on savolaisten tyhmyys, joka johtuu vuosien sukurutsauksesta - kaskikansaa ja kaukana toisistaan. Paras puoliso oli oma veli tai serkku.
Savolainen työ, alottamista vaille valmis- sanonta saa ihan erilaisen ja raivostuttavan piirteen, kun täällä on pakko elää.
Luottaa ei kannata sekuntiakaan ei edes virkamiehiin.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 23:42"]Täällä ollaan tosiaan välinpitämättömiä eikä uskalleta tehdä asioille mitään. Hyvin ollaan kylmiä ja kieroja. Ei sanota mitä oikeasti ajatellaan ja ollaan edessä päin mielinkielin, mutta. ..sanoo 11 -vuotta asunut eikä vieläkään pääse näistä selville.
[/quote]
Jaa. Ei olla kylmiä eikä ilkeitä syyttä. Mutta moneen junaan on lähtijöitä. Juoruilu on savolaisilla verissä ja toisten asiat puhutaan siinä missä omatkin. Joku tulkitsee ilkeilyksi, savolaiselle se on vain ajanvietettä. Olen kotiseudulta muuttanut pois töiden perässä pk-seudulle 20 vuotta sitten, enkä ole vieläkään tottunut kireyteen ja itsensä korostamiseen. Pk-seudulla ollaan niin olevinaan ja aina olevinaan kiire ja kireys päällä. Savonmaalla otettais luulot pois moisilta vouhkaajilta.
Muuten ihan mukavaa porukkaa mut miks pitää aina huutaa sitä omaa murrettaan? Varsinkin naiset mekastaa kun mustalaiset, hirnuu ja viäntää. Rasittavaa.
Savolainen lupsakkuus loppuu tasan omaan henkilökohtaiseen kuplaan. jos hupi kääntyy omaan itseen, huumorintaju loppuu siihen paikkaan. Muille nauraminen ja vinnoilu kyllä onnistuu.
Voep olla että ollaan, voep olla, että ei.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:13"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:03"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:02"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:48"]Tuu ihmeessä kahtomaan. Ollaan myö aeka lupsakkoo porukkoo, ee tok aena mut usseemmiten. Suatettaa olla jonnii mielestä kieroo sakkia, liekkö usoos... [/quote] No mie tuun kahtomaan [/quote] Miekii [/quote] Sieki tuut? Jee
[/quote] Tervettulloo savommualle jotta rytkähti! Joko suap laettoo kalakukon paestumaan?
Sinäki tervetulloo Kuopijjoon. Ei olla miittään sie-porukkoo. Ja tosikoeta ollaan että mätkähti.
(Kalle Väänänen, Savolaista sananrieskoo)
Elä kiireellä immeinen ihtees pilloo,
hermos jos männöö, onko siitä illoo?
Elä pikajunan vaahtia hössötä aena,
vuan päevälläkkii joskus piäs pehkuu paena.
Toppuuta joskus tuo tulinen tahti.
Kokkeele mittee on tuo ruokalevon mahti!
Kohta jo huomoot kuinka oes sommoo,
katkasta virta, antoo hermoille lommoo!
Elämänohjeita
(Olavi Rytkönen)
Liian paljon hyvvee on ihanoo.
Anna kaekkes, vua elä periks.
Kompastelu voep estee kuatumisen.
Joka ihteesä luottaa, se kykysä tuploo.
Elämän tarkotus on murheen karkotus.
Naara itelles ennen ku muut kerkijää.
Ikkee tulloo, vuan vanahaks ee tarvihe tulla.
Huominen on monesti viikon kiireisin päevä.
Jos mieles tyhjenöö, elä unneuta katkasta iäntä.
Lukemalla ee uimaan opi, vetteen se on mäntävä.
Ne tekköö, jotka ossoo. Jotka ee ossoo, ne arvostelloo.
Murheen kantaa yksinnii, vuan illoon pittää olla kaks.
Misteepä sen tietää mihinkä pystyy ennen ku kokkeiloo.
Turha hättäely ja voohoilu on mieljkuvituksen viärinkäättöö.
Koppoo kiinni tästä päevästä -- huomisessa on omat kahvasa.
Et ossoo naatiskella jootilaesuuvesta, jos siulla ee oo paljo töetä.
Monesti voettajat on hävinneitä, jotka piätti koettoo kerran vielä.
Rahalla et voe ostoo ystäviä, mutta suatpahan tasokkaeta vihollisia.
Leoka pystyyn ku tulloo kova paekka -- pyssyypähän aenae suu kiinni.
Kaks syytä olla tekemättä mittään:
- Oot yrittännä ennenkii.
- Et oo ennenkään yrittännä sitä.
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin!
Nro 19 : itse olen Etelä- Savosta, ja siellä sanotaan miä. :D