Tulevan papin puoliso - kysymyksiä?
Olen avoliitossa kuukauden päästä valmistuvan tulevan papin kanssa. Haluatko kysyä jotakin? Mies on nyt rippileirillä ja minulla tylsää.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:33"]
oletko itse uskovainen?
[/quote]
Olen tapauskovainen. Eli kuulun kirkkoon ja olen käynyt joskus esim adventtina kirkossa kuuntelemassa joululauluja. Arjessani usko ja uskonto ei juurikaan näy.
- Ap
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:37"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:24"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:22"]
Kutsutko itseäsi sitten ruustinnaksi vai pastorskaksi?
[/quote]
En kummaksikaan :) En halua, että mieheni tuleva ammatti määrittelee minua. Mieheni ammatti ei ole minä. Minulla on oma ammattini ja nimi
- Ap
[/quote]
Määrittelit kuitenkin avauksessa itsesi juuri noin.
Joku epävarmuus itsestänne paistaa läpi ketjun. Mies on vihkiytymässä papiksi, joka ilmeisesti edellyttäisi tunnustettua suhdetta. Olet valmis muuttamaan kirjat muualle sitä varten? Eikö ole helpompi kirjoittaa paperit avioliitosta vaikka maistraatissa vai onko suhde sellainen, jota et koe avioliitoksi?
[/quote]
Olen myös lastentarhanopettajan tytär ja kauppatiedettä opiskelevan isosisko. Ajattelin tätä ketjua aloittaessani, että voisin vastata kysymyksiin papin puolisona olemisesta, sillä kokemuksieni mukaan joillakin herää tästä kysymyksiä. Arjessa en esittele itseäni mitenkään mieheni (tai kenenkään muun) statuksen kautta. Ketjun otsikko ja aihe kuvastaa juuri sitä, mistä tahtoisin tässä keskustella.
olen valmis muuttamaan erilleen pappisvihkimyksen saamista varten. Nopeiden maistraattihäiden kannalla en ole, sillä tahtoisin juhlistaa häitä sukulaisten ja ystävien kannsa. Miehenikin tahtoisi kirkkohäät ja juhlat. Olemme siis kihloissa ja hääjärjestelyt on aloitettu.
- Ap
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:17"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:08"]
Että eikö papin kuuluisi olla esimerkillinen eikä saa asua avoliutossa. Ainakin Marianne Heikkilä sanoi minusta joskus noin. (Julkkispappi)
[/quote]
Pappi ja ei vielä papiksi vihitty voi ja saa asua avoliitossa. Avoliiton onglemallisuus tulee esille pappisvihkimyksen aikaan, sillä monet piispat eivät suostu antamaan pappisvihkimystä, jos vihittävä on _sen aikaan_ avoliitossa. Eli enne pappisvihkimystä täytyy siirtää kirjat eri osoitteisiin ja pappisvihkimyksen jälkeen voi taas muuttaa yhteen.
Tämä on aika yleinen tapa.
- Ap
[/quote]
Miksi miehesi haluaa elää valheessa? Hänellä on ilmaisimmin eri arvot kuin kirkolla, mikäli teilläkin on kohta edessä "erilleen muutto" tai avioliitto, jotta mies saisi pappisvihkimyksen. -4-
Mikä oli kirkollisverosi määrä viimeisimmäksi vahvistetussa verotuksessa?
Missä on kirkon lähimmäisenrakkaus tai muista välittäminen? Miksi kenenkään tulisi enää kuulua kirkkoon?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:57"]
Missä on kirkon lähimmäisenrakkaus tai muista välittäminen? Miksi kenenkään tulisi enää kuulua kirkkoon?
[/quote]
Näihin en valitettavasti minä osaa kertoa vastausta, ainakaan sellaista, joka pohjautuisi uskoon tai teologiaan. :/
Kuulin joskus, että kirkon opettama lähimmäisenrakkaus ei yllä koskemaan kirkon työntekijän perhettä. Perhe saa olla aika yksin papin työaikojen vuoksi.
Luulen, että sitä lähimmäisenrakkautta ja välittämistä löytyy joistakin kerhoista ja leireillä. Olen kuullut monien opiskelututtujen kehuvan aikuisten viikonloppuleirejä ja jotain raamattupiiriä. Jotku perhekerhotkin ovat töynnä mukavia ihmisiä. Itse en ole ikinä osallistumut tällaisiin.
- Ap
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:24"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:22"]
Kutsutko itseäsi sitten ruustinnaksi vai pastorskaksi?
[/quote]
En kummaksikaan :) En halua, että mieheni tuleva ammatti määrittelee minua. Mieheni ammatti ei ole minä. Minulla on oma ammattini ja nimi
- Ap
[/quote]
Määrittelit kuitenkin avauksessa itsesi juuri noin.
Joku epävarmuus itsestänne paistaa läpi ketjun. Mies on vihkiytymässä papiksi, joka ilmeisesti edellyttäisi tunnustettua suhdetta. Olet valmis muuttamaan kirjat muualle sitä varten? Eikö ole helpompi kirjoittaa paperit avioliitosta vaikka maistraatissa vai onko suhde sellainen, jota et koe avioliitoksi?