Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä joka syötät lapsellesi herkkuja

Vierailija
11.07.2015 |

kuten karkkia, jäätelöä, limuja, sipsiä yms sokerihiilaripaskaa, mikä on motiivisi? Lasta palkitaan kauniiden sanojen sijaan herkuilla ja huutava lapsi saadaan hiljaiseksi ostamalla suklaapatukka. Eikö suklaavanukkaita voisi korvata jogurtilla tai rahkalla? Tai karkkia hedelmillä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeahan se on valvoa mitä nuo omilla rahoillaan ostavat.

Vierailija
2/21 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:40"]

[/quote]

Ymmärrän, että lapsi omilla rahoillaan tahtoo ostaa herkkuja, mutta tarkoitin lähinnä vanhempia jotka ahtavat alle kouluikäisiin lapsiin kilokauppalla sokeria ja kaupassa ovat täysin lapsiensa vietävissä. Karkkihyllyllä lapsi alkaa kiljua kun haluaa muumilakuja ja äiti hiljentää lapsensa heittämällä sen koriin. Sama toistuu limuhyllyllä ja murohyllyllä jne...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä syötetä lapsia hiljaiseksi, edes tuttia eivät saaneet. Sen sijaan saavat suklaata tai tuoretta pullaa, marjapiirakkaa, jäätelöä toisinaan. Lisäaineita eivät syö, esim pikaruokaa kuin pari kertaa vuodessa. Marjoja ja juureksia, vihanneksia päivittäin, kerroan viikossa punaista. Kaikki hoikkia ja urheilullisia.

Vierailija
4/21 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:40"]

[/quote]

Ymmärrän, että lapsi omilla rahoillaan tahtoo ostaa herkkuja, mutta tarkoitin lähinnä vanhempia jotka ahtavat alle kouluikäisiin lapsiin kilokauppalla sokeria ja kaupassa ovat täysin lapsiensa vietävissä. Karkkihyllyllä lapsi alkaa kiljua kun haluaa muumilakuja ja äiti hiljentää lapsensa heittämällä sen koriin. Sama toistuu limuhyllyllä ja murohyllyllä jne...
[/quote]

Kannattaa rajata ikää jo aloituksessa jos sillä oli tässä merkitystä.

Vierailija
5/21 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisopettajana olen huomannut saman ilmiön; lapset juovat energiajuomia ja syövät patukoita koulun pihalla. Liikuntatunneilla viidesluokkalaiset ovat rapakunnossa, eivät jaksa hölkätä edes pienen pesiskentän ympäri ilman nurinaa ja valitusta ja osa laahustaa puolihölkäten perässä . Surullista! Silloin kun minä olin ala-asteella niin lapset eivät todellakaan syöneet jatkuvasti karkkia, vaan viikkorahoilla ostettiin ihan muuta, esim divari tai lähikioskin lehtihylly olivat suosittuja tuhlauspaikkoja.

Vierailija
6/21 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:39"]kuten karkkia, jäätelöä, limuja, sipsiä yms sokerihiilaripaskaa, mikä on motiivisi? Lasta palkitaan kauniiden sanojen sijaan herkuilla ja huutava lapsi saadaan hiljaiseksi ostamalla suklaapatukka. Eikö suklaavanukkaita voisi korvata jogurtilla tai rahkalla? Tai karkkia hedelmillä?
[/quote]

Miksi jogurtti tai rahka on puhdasoppinen herkku mutta vanukas ei? Siksikö kun lapset pitävät vanukkaista niin kovasti? Vai oliko kyseessä maustamaton jogurtti tai rahka. Ei varmaankaan tarvitse pelätä lasten kokevan liian palkitsevina.

Vierailija
7/21 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei? Meillä on karkkipäivä perjantaisin ja pienet saavat eurolla karkkia. Tuoreet itsetehdyt sämpylät ovat suurinta herkkua vaikka hiilaripaskaa ovatkin, samoin pannukakku. Lauantai-iltaisin saavat palan pizzaa ja pienen lasin kokista. Kaikki muut viikon 35 ateriasta ovat terveellisiä.

Vierailija
8/21 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukkuja varmasti satelee, mutta meillä on rehdisti karkkipäivä. Silloin saa syödä pienen määrän hyvää, herkutella ja nauttia siitä. Huonoa käytöstä ja huutamista ei ikinä palkita herkuilla ja hyvästä käytöksestä saa kiitosta.

Vierailija
9/21 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas asenteellista tekstiä... "Syötätte", "Ahdatte".... Tuskin kukaan pakkosyöttää lapsilleen herkkuja vaikka lapsille toisinaan niitä tarjotaankin. :)
Ja tiedän, että on perheitä joissa lapset kyllä tuntuvat elävän pelkillä herkuilla ja surullistahan se on.... :(

Vierailija
10/21 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:49"]Sijaisopettajana olen huomannut saman ilmiön; lapset juovat energiajuomia ja syövät patukoita koulun pihalla. Liikuntatunneilla viidesluokkalaiset ovat rapakunnossa, eivät jaksa hölkätä edes pienen pesiskentän ympäri ilman nurinaa ja valitusta ja osa laahustaa puolihölkäten perässä . Surullista! Silloin kun minä olin ala-asteella niin lapset eivät todellakaan syöneet jatkuvasti karkkia, vaan viikkorahoilla ostettiin ihan muuta, esim divari tai lähikioskin lehtihylly olivat suosittuja tuhlauspaikkoja.
[/quote]

Olen syntynyt 70-luvulla ja joka ainoa markka käytettiin kyllä karkkiin. Ostettiin 5 ja 10 pennin karkkeja vaikka vain muutama mihin rahat riitti.

Vierailija
11/21 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:49"]Sijaisopettajana olen huomannut saman ilmiön; lapset juovat energiajuomia ja syövät patukoita koulun pihalla. Liikuntatunneilla viidesluokkalaiset ovat rapakunnossa, eivät jaksa hölkätä edes pienen pesiskentän ympäri ilman nurinaa ja valitusta ja osa laahustaa puolihölkäten perässä . Surullista! Silloin kun minä olin ala-asteella niin lapset eivät todellakaan syöneet jatkuvasti karkkia, vaan viikkorahoilla ostettiin ihan muuta, esim divari tai lähikioskin lehtihylly olivat suosittuja tuhlauspaikkoja.
[/quote]

Olen syntynyt 70-luvulla ja joka ainoa markka käytettiin kyllä karkkiin. Ostettiin 5 ja 10 pennin karkkeja vaikka vain muutama mihin rahat riitti.
[/quote]

Ja kerättiin pullojakin jotta saatiin karkkia.

Vierailija
12/21 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiskalle tiedoksi:

Jacky Makupalassa on 126 kaloria, 19g hiilareita.
Valio Rahkassa on 60kcal ja 4.3g hiilareita.

Valio mansikkajogurtissa on 80kcal ja 12g hiilareita.

Vierailija
13/21 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö... :D Ei herranjumala... Meillä syödään karkkia tai pullaa tai piirakkaa tai suklaata (*gasp!*) JOKAISEN ruuan päälle, tiedätkös, jälkiruoka. Ei, meillä ei vedetä levyllistä suklaata, pussillista tai edes laatikollista karkkia, vaan pieni suupala. Ja kun se sokeri ja karkki ei ole mörkö, ei siitä riidellä, ei edes kaupan karkkihyllyllä. Pyytävät kyllä, että otetaanko tuota, mutta eivät vedä itkupotkuraivareita vaikkei otetakaan. Muumitikkari syödään varmaan kolmessa osassa (jää aina kesken), yhden keksin ehkä jaksavat nippa nappa syödä. Suklaata uppoaa ruutu tai joskus kaksi.

Lapsen voi opettaa kohtuuteen, ihan kaikessa. Sinun kohdallasi, ap, kohtuutta ei ole opetettu, sillä ortorexia on yksi syömishäiriön muodoista ja nähtävästi kärsit siitä. Sokeri on sokeria oli se sitten hedelmässä tai karkissa, ihan samaa tavaraa elimistölle. 

t: kotiäiti, jonka kaikki lapset ovat ihan normaalipainoisia ja -järkisiä, ja jotka juoksevat ulkona monta tuntia päivässä, satoi tai paistoi.

Vierailija
14/21 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 70-luvulla ja päiväkahvilla oli pullaa tai marjapiirakkaa joka päivä! Karkkipäivä kerran viikossa. Mutta illat juostiin pihalla eikä tuijotettu ruutua. Mutta kyllä meillä sokeria syötiin.

Vierailija
15/21 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi alkoi kolmivuotiaana saamaan karkkia kun meni tarhaan ja tutustui karkkien maailmaan :) 

Ei siinä ollut mitään pahaa, karkit ovat ihana ja suuri asia lapselle makeutensa, ulkonäkönsä ja harvinaisuutensa vuoksi, kuten myös vaikkapa kirsikat. 

Noin nelivuotiaana aloin opettamaan viikkorahakulttuuria ja valintoja, sai 50c lauantaina ja sitten mentiin nurkkakauppaan jossa sai päättää, ostaako yhden chupachupsin (30c siihen aikaan) ja kaksi pikkujuttua (10c kappale), vai vaan yhden chupachupsin ja säästää sen 20c seuraavaan lauantaihin. 

Karkkipäivästä riitti sitten iloa pitkäksi aikaa, ensin huolellinen suunnittelu ja jahkailu, miten rahan ja mahdolliset säästöt käyttää, sitten varsinainen ostotapahtuma, sitten syöminen ja jälkikäteen pitkät keskustelut omenachupachupsin meriiteistä vs. mansikka- kermamaku. 

Karkit ovat ihana osa lapsuutta, etenkin jos ne pidetään sellaisena erikoisuutena eikä iloa jokapäiväistetä. Minä muistan lapsuudestani sen huolellisen suunnittelun jonka pieni hedelmäpastilliaski siskon kanssa aiheutti, vihreät olivat parhaita joten ne säästettiin viimeiseksi. 

:D

Vierailija
16/21 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:49"]Sijaisopettajana olen huomannut saman ilmiön; lapset juovat energiajuomia ja syövät patukoita koulun pihalla. Liikuntatunneilla viidesluokkalaiset ovat rapakunnossa, eivät jaksa hölkätä edes pienen pesiskentän ympäri ilman nurinaa ja valitusta ja osa laahustaa puolihölkäten perässä . Surullista! Silloin kun minä olin ala-asteella niin lapset eivät todellakaan syöneet jatkuvasti karkkia, vaan viikkorahoilla ostettiin ihan muuta, esim divari tai lähikioskin lehtihylly olivat suosittuja tuhlauspaikkoja.
[/quote]

[/quote]
Juurikin näin. Ei kukaan mennyt divariin ostelemaan lehtiä. Kyllä ylimääräiset hilut karkkiin tai jätskiin meni.

Vierailija
17/21 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:56"]Seiskalle tiedoksi:

Jacky Makupalassa on 126 kaloria, 19g hiilareita.
Valio Rahkassa on 60kcal ja 4.3g hiilareita.

Valio mansikkajogurtissa on 80kcal ja 12g hiilareita.
[/quote]
hyvä esimerkki. Maustamaton rahka selvästi "terveellisempi" mutta ei millään lailla vertailukelpoinen tuote. Vaniljan makuinen rahka onkin käytännössä vanukasta.

Vierailija
18/21 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:40"]Vaikeahan se on valvoa mitä nuo omilla rahoillaan ostavat.
[/quote]

Kasvatus pielessä jos sun muksut vetää liikaa mässyä.

Vierailija
19/21 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitukseni ei ollut provota tai väittää että sokeri olisi jonkin sortin tabu tahi pahasta. Aloitus oli lähinnä niille jotka oikeasti antavat lapsiensa mässäillä mitä tahansa ja antavat lapsilleen jatkuvasti herkkuja. Karkkipäivä on mielestäni ok, mutta vain kerran viikossa. Asia tuli mieleeni kun katsoin tänään kaupassa erään perheen ostoksia liukuhihnalla; monta karkkipussia ja patukkaa sekä limuja ja mehuja joka sorttia. Kun äiti oli saanut ostokset pakattua hän antoi 3-4-vuotiaalle nurisevalle lapselle ison suklaapatukan ja tripin palkinnoksi siitä että oli jaksanut kauppareissun niin hienosti..

Ap

Vierailija
20/21 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 23:06"]

Tarkoitukseni ei ollut provota tai väittää että sokeri olisi jonkin sortin tabu tahi pahasta. Aloitus oli lähinnä niille jotka oikeasti antavat lapsiensa mässäillä mitä tahansa ja antavat lapsilleen jatkuvasti herkkuja. Karkkipäivä on mielestäni ok, mutta vain kerran viikossa. Asia tuli mieleeni kun katsoin tänään kaupassa erään perheen ostoksia liukuhihnalla; monta karkkipussia ja patukkaa sekä limuja ja mehuja joka sorttia. Kun äiti oli saanut ostokset pakattua hän antoi 3-4-vuotiaalle nurisevalle lapselle ison suklaapatukan ja tripin palkinnoksi siitä että oli jaksanut kauppareissun niin hienosti..

Ap

[/quote]

No on aika rohkeaa silti olettaa, että ruokavalio koostuu pelkästään noista... Tuollaisen kuvan saisi varmaan meistäkin, jos osuisitte cittarin kassalle samaan aikaan - sieltä ostan vain irkkareita, pillimehuja ja gluteenittomia keksejä/pullaa/kakkua/makaronia kahdelle neljästä lapsestamme sekä kylässä usein käyvälle keliakiaa potevalle mummille tarjottavaksi, kuukauden tai jopa kahden satsin kerralla. Normiruuat kuten ne kasvikset ja vihannekset hedelmineen ostamme Lidlistä. :D