Sijoitukset -3000 euroa vajaassa puolessatoista kuukaudessa
Ja edelleen vaan laskee. Pientä epätoivoa pukkaa. Uusi puhelin pitäisi hankkia. Kesälomallakin haluaisin jotain tehdä. Vielä olen 3000 e plussalla voitoissa, mutta ei taida kauaa kestää.
Kommentit (48)
Eiköhän ne laske sinne koronaa edeltävään aikaan ja vähän allekin ennen kuin alkavat taas nousta.
Ei pidä sijoittaa rahoja, joita kuvittelee tarvitsevansa 15v sisällä.
Itsellä näyttäisi olevan miinusta joku -8000 joulukuuhun, mutta ei tämä ole ensimmäinen kerta, pankkikriisin aikaan 2008 ja sitten vuoden 2015 tienoilla tilanne oli välillä kovin surkea.
Lakkaa tuijottamasta lukuja joka päivä, jos tarviit rahoja tiettyihin suht. huokeisiin tuotteisiin ja palveluihin kannattaa säästää pankkitilille (ei niitä muutamassa kuukaudessa inflaatio niin kamalasti ehdi syödä) eikä pitkäaikaisempaan sijoittamiseen rarkoitettuihin instrumentteihin.
Katsoin juuri omia sijoitusrahastojani.
3kk, 1v, 5v ja 10v aikavälillä kaikki selkeästi plussalla.
Ja noista 10v aikaväli on ainoa jolla on mitään merkitystä, koska muistammehan suositellun sijoitusajan jos osakerahastoihin sijoittaa.
Suomalaiset aina ostavat kun menneisyys näyttää hyvältä, ja myyvät salaliittoa huutaen kun tulee laskua.
Just nyt ei olis kannattanut alkaa sijoittamisen yrittämistä. Olin väärään aikaan liikkeellä.
Ei kannata ollenkaan käydä katsomassa niitä sijoituksia, jos alkaa stressata. Katsot vaikka sitten vuoden päästä, miltä näyttää (jos et treidaa jatkuvasti). Ei kannata tosiaan sijoittaa rahoja, joita tietää nopeasti tarvitsevansa. Aikajänne lasketaan kuitenkin yleensä vuosissa.
Muutama tonni itselläkin miinuksella. Mutta en panikoi vielä. Korona pudotti omia kursseja kolmanneksella nopeasti, mutta useat osakkeet nousivat takaisin. Tyhmän tempun teki tuon kotonatiputuksen kanssa tuttava, joka oli juuri aloittanut sijoitushommat, ja totesi, että eihän tästä osakesäästötilihommasta tule mitään. Ja taisi myydä kaikki isolla tappiolla.
Vierailija kirjoitti:
Muutama tonni itselläkin miinuksella. Mutta en panikoi vielä. Korona pudotti omia kursseja kolmanneksella nopeasti, mutta useat osakkeet nousivat takaisin. Tyhmän tempun teki tuon kotonatiputuksen kanssa tuttava, joka oli juuri aloittanut sijoitushommat, ja totesi, että eihän tästä osakesäästötilihommasta tule mitään. Ja taisi myydä kaikki isolla tappiolla.
Voit varautua vielä isompaan pudotukseen. Puten takaraivon kiristys ei taida helpottaa vähän aikaan. Putte pistää koko länsimaailman talouden romahtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Just nyt ei olis kannattanut alkaa sijoittamisen yrittämistä. Olin väärään aikaan liikkeellä.
Ei ikinä ole väärä aika, kun jatkaa säännöllisesti ja hyvällä hajautuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit varautua vielä isompaan pudotukseen. Puten takaraivon kiristys ei taida helpottaa vähän aikaan. Putte pistää koko länsimaailman talouden romahtamaan.
Tuo on kuultu moneen kertaan. Joka vuosi ennustetaan maailmanloppua jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en osta ainakaan ennen kuin tasaantuu. Haluan nähdä muutakin kuin miinusmerkkejä. Ei juuri nyt olisi varaakaan enää.
Mitä sijoituksillesi tapahtuu kun sota alkaa? Suojaako joku laki suomalaisten sijoituksia?
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata sijoittaa jos markkinoiden heilahtelu vie yöunet.
Odotinkin tätä vakikliseettä. Millaiset ihmiset antavat tällaisen lausunnon, kun joitakin toisia ihmisiä pelottaa? Sellaiset ihmiset, joilla on hyvin vajavaiset kyvyt käsitellä tunteita, etenkään negatiivisia tunteita.
Tällaisia ihmisiä ahdistaa se, että itse tai edes joku toinen tuntisi pelkoa ja ahdistusta. Heidän ainoa tapansa käsitellä asiaa on yrittää kieltää toisia ihmisiä kokemasta tai ainakaan ilmaisemasta ääneen tuntemuksia, jotka tuottavat jopa ventovieraiden ihmisten ilmaisemina heille itselleen niin paljon ahdistusta, että ainoa, mihin he pystyvät, on yrittää kieltää ihmisiä tuntemasta mitään.
Tämä vakiklise siitä, että jos et kestä, poistu markkinoilta on omalla tavallaan sukua parisuhteilijoiden raivoajille, jotka pienenkin riidan uhatessa alkavat naama punaisena huutaa, että jos ei miellytä, niin tuossa on ovi, ala vetää.
Ap, älä välitä.
On tervettä tuntea pelkoa, kun kurssit menevät alaspäin. Luonto on antanut meille tunteet, myös pelon käyttöä varten, vaikka aina löytyy näitä tunnevajaataitoisia, jotka yrittävät väittää muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en osta ainakaan ennen kuin tasaantuu. Haluan nähdä muutakin kuin miinusmerkkejä. Ei juuri nyt olisi varaakaan enää.
Et voi ennakkoon tietää, milloin tilanne on tasaantunut. Voi olla että näyttää, että tilanne rauhoittuu, mutta kun laitat rahat sisään, seuraavana päivänä romahtaa. Siksi en itse ajoita vaan säästöt rullaa suunnilleen samalla summalla joka ikinen kuukausi, ei väliä maailman tai pörssin tilanteesta. Jos ei halua nähdä tilillään punaista, ei kannata kirjautua pankkiin. Kyllä ne sieltä ajan kanssa nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi ennakkoon tietää, milloin tilanne on tasaantunut. Voi olla että näyttää, että tilanne rauhoittuu, mutta kun laitat rahat sisään, seuraavana päivänä romahtaa. Siksi en itse ajoita vaan säästöt rullaa suunnilleen samalla summalla joka ikinen kuukausi, ei väliä maailman tai pörssin tilanteesta. Jos ei halua nähdä tilillään punaista, ei kannata kirjautua pankkiin. Kyllä ne sieltä ajan kanssa nousee.
Tjaa. No mä annan koko homman olla nyt jäissä vähän aikaa.
Tämän takia säästän vain tilille 200-400e/kk. Ei ole varaa menettää mitään.
Samaa näyttää sijoitustili täälläkin. Kyllä se siitä vielä nousee, joskus.