Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiraexpertit, neuvoja koiran rähjäykseen? (PITKÄ tarina!)

Vierailija
11.07.2015 |

Auttaiskohan leikkaus? Vai mitä tässä nyt pitäisi tehdä (itseäni ei sinänsä asia vaivaa, mutta kaveria kyllä vaivaa ja olen hänen mielestää paska omistaja..). Sori PITKÄ viesti, TIEDÄN!

Koira on melkein 3v (täyttää ensi kuussa 3v), leikkaamaton husky mix (puoliksi husky ja toinen puolisko ajokoiraa + noutajaa). Tulee toimeen leikattujen kanssa, nuo saavat tehdä mitä tahansa (rähistä, nylkyttää, uhitella, pullistella jne.) eikä reagoi mitenkään.

Jos leikkaamaton tulee selkään, niin rähähtää ja vetää toisen kanveesiin ja alistaa. Jos leikkaamaton rupeaa haastamaan riitaa (esim. tuijottamalla, jäykistelemällä jne.) oma koira kyllä vastaa siihen ja on valmis pieneen matsiin. Joskus saattaa itse mennä "pullistelemaan".

Esimerkkeinä.

Ollaan koirapuistossa ja siellä on myös muutama narttukaveri. Ohi menee leikkaamaton uros, joka jää patsastelemaan aidan toiselle puolelle. Oma koira menee salamana aidan viereen ja jäykistelee (mutta EI tuijota), toisesta koirasta riippuen koiran saa huudettua vierelle ja käskyttää odottamaan. Välillä olen myöhässä pari sekunttia ja käskyttäminen menee kuuroille korville. Koira ei enää kuule. Yleensä noissa tilanteissa toinen uros on aloittanut sen haastamisen ja tuijottamisen, johon koira vastaa ja jos toinen rähähtää, niin oma vastaa rähinään.  MUTTA.. Koira ei mene ns. "tappomoodiin" eli EI käy kiinni vieressä olevaan kaveriin (pari tuttua urosaggre koiraa on tehnyt niin, että on ottanut sijaiskärsijäksi sitten lähimmän kaverin ja käynyt sen päälle rähisten ja yrittäen purra). 

Yksin ollessa koira on helpompi käskyttää vierelle jo heti, kun näkee toisen koiran tulevan ja koiran suuntavaan suoraan aidan vierelle. Yrittää mennä aidalle, mutta tulee takaisin (tämä kyllä pitää ehkä toistaa useamman kerran, jos toinen jää aidan viereen roikkumaan...).

Välillä menee aidan viereen haukkumaan, karvat eivät ole pystyssä ja koira on suht rentona ja häntäkin välillä heiluu. Tästä kaveri valittaa, että koira rähisee. Toki se voi kuulostaa rähinältä, kun koiralla on todella MATALA ääni. Mutta jos yhtään kuuntelee rähinä ääntä, niin tuo on täysin erillainen ääni. Tämän tavan koira oppi kaveriltaan, joka haukkuu joka ikisen ohikulkijan. (Myös ihmiset, oma ei niihin reagoi).

Sitten remmikäyttäytymiseen.. Koira kävelee nätisti ja hihna löysällä (välillä kyllä vetää, jos kuulee esim. koirapuistosta kaverin haukkumisen). Muutama uros joudutaan ohittamaan käskyttämällä eli koira lyhyelle hihnalle, koira sivulle ja napakasti "mennään" käskyttämällä. Yleensä onnistutaan hyvin, mutta jos toinen uros laittaa rähinän päälle ja yrittää tempoa hihnassa, omakin saattaa yrittää sitä. Koiran kyllä saa helposti hallintaan ja ruotuun, kun "karjasee" MENNÄÄN ja blokkaa koirien katsekontaktin.

Nyt kaveri on sitten levittänyt juttua, että meidän koira on aggressiivinen, kun se on muka käynyt toiseen käsiksi. Kyseinen kaveri oli kaksi kertaa samaan aikaan puistossa ja kolmas kerta kävi "ilman heitä".

1. Puistoon tuli n. 1,5 vuotias leikkaamaton uros russeli,  joka oli edellisellä puistoilu kerralla koko ajan mun koiran takajalassa kiinni ja nylkyttämässä (ja omistaja ei toki tee mitään asialle.. Ei kiellä tms.). Koira katseli tuota puuhaa n. 10 miinuuttia ja sitten rähähti, ei yrittänyt purra tms. Tuon takia seurasin kaksikon puuhia KOKO ajan.

Russeli yritti vähän väliä haastaa tuijottamalla ja jäykistelemällä. Kun se ei auttanut, niin yritti sitten murinalla saada jotain säpinää aikaiseksi. Murisi useamman kerran. Lopulta sitten kävi niin, että russeli meni kaveri koiran peppua haistelemaan ja yritti selkään (koiralta oli juoksut loppunut n. viikkoa aikaisemmin). Mun koira meni väliin ja mulkaisi. Johon russeli vastasi pöhähtämällä -> oma koira veti tuon kanveesiin ja alisti. Ääntä toki kuului molemmilta, mutta missään välissä hampaat eivät olleet käytössä. Eli se oli lähinnä sellaista machoilua. Tuon jälkeen oma koira pääsi jäähylle loppuajaksi, kun toinen yritti väen vängällä tulla uhittelemaan ja pullistelemaan.

2. Oltiin kahdestaan puistossa, kun sinne tuli leikattu uros. Otin koiraa pannasta kiinni, ettei karkaa portista. Uros tuli suoraan haukkuen päälle (ja itse en ehtinyt irrottaa otettani pannasta) ja oma koira koki tuon uhkaavana (sen päälle kävi iso uros husky tai malamuutti, kun tuo oli n. vuoden ikäinen). Ja siinä oli kunnon matsi käynnissä. Oma koira oli se altavastaaja.Toinen omistaja sanoi, että oma koira oli nyt se syyllinen, EI sun koirasi. (Nooo kaveri on toista mieltä.. Vaikkei edes ollut paikalla.. Ja tuosta russeli tapauksesta väittää edelleenkin, että mun koira on yksistään syyllinen..). Loppu puistoilu meni siihen, että mun koira piilotteli penkkien alla ja jos toinen tuli lähelle, piiloutui ihmisen selän taakse/yritti kiertää kaukaa.

3. Pari viikkoa myöhemmin oltiin taas puistossa, kun tuo uros tuli. Oma koira selvästi aristeli tuota, (kiersi kaukaa häntä koipien välissä ja korvat päätä myöten viistäen jne.), jo silloin, kun tuo bongasi tuon koiran jo kaukaa, tuli tuo istumaan mun jalan viereen ja kun nuo tulivat portille, meni selän taakse piiloon. Alku puistoilu meni siihen, että oma koira piilotteli penkin alla häntä koipien välissä.. Mun koira meni sitten moikkaamaan yhtä tuttua tyyppiä ja hyppäsi aitaa vasten. Toinen uros toki tuli kanssa aidalle ja hyppäsi suoraan mun koiran päälle (vahingossa?) ja sen jälkeen olikin sitten tappelu käynnissä. Oma koira huutaa hengen hädässä toisen alla, joka pitää kunnon tapporähinää. Omistaja (eikä puistoon tullut kaveri) tehnyt asialle mitään eli jouduin karjumaan ja vetämään toista koiraa irti omasta. Loppu tulos -> omalla koiralla kyljessä vekki, leuan alla vekki, kyljestä karvatuppoja irronnut.  Hetken aikaa vielä oltiin ja koira yritti piiloutua penkin alle (ja piippaili). Kukaan ei pysty sanomaan tuosta, että kumpi oli syyllinen. Epäilen vahvasti (ja samaten tuo uroksen omistaja), että vieras oli syyllinen, koska ahdisti mun koiran ns. nurkkaan. Syyllisestä kielii myös se, että meidän lähdettyä yksi toinen kaveri tuli tuonne ja tuo uros kävi nartun päälle rähisten (kaverin narttu sai useamman hampaan reiän). Ja ihan ilman mitään syytä räjähti.

Olemme olleet monta kertaa myös vieraitten leikkaamattomien uroksien kanssa, ilman mitään ongelmaa. Kumpikaan ei ole yrittänyt haastaa riitaa jne. Eli tuo on "pärstästä" kiinni, että kenen kanssa tuo tulee toimeen ja kenen ei.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kissa

Vierailija
2/13 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitänee poistua koneelta, luin "koiran räjäytykseen" :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ei sulla ole ongelmaa. Alkukantaiset koirat ei useinkaan ole mitään koirapuistokoiria. Ne eivät nauti jatkuvista satunnaisista koirakontakteista, vaan tarvitsevat pysyvän sosiaalisen ympäristön jossa on pysyvä hierarkia ja pysyvät koirat, koska niiden laumakäyttäytyminen on niin voimakasta. Sun koira on nyt tullut aikuiseksi, se ei enää pysty suhtautumaan toisiin koiriin kuten pentuna ja nuorena.

On ihan tyypillinen tarina, että puistossa menee hyvin niin kauan kunnes koira on oikeasti sukukypsä. Ja sitten ihmetellään, että mikä meni kasvatuksessa pieleen kun koira ei olekaan enää helppo. Mikään ei ole mennyt pieleen. Koirapuistojen aika on vaan mennyt ohi sen koiran osalta, ja on aika keskittyä ennestään tuttuihin, kivoihin kaverikoiriin, joita tavataan rauhallisessa paikassa vapaana.

Ei sun koiralla ole ongelmaa. Se on vaan väärässsä ympäristössä joka on sille liian kiihdyttävä ja liian stressaava. Ei koiraa tarvitse muuttaa, vaan sinä omistajana valitset sille sellaiset ympäristöt, jossa se voi rentoutua.

Vierailija
4/13 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä puistoilet koirasi kanssa, kun ongelmia tulee? Itse ole suurtakin suuremman egon omaavan pikkukoiran omistaja ja tiedän koirani puutteet, kun sinäkin tiedät oman koirasi ongelmat (heikot kohdat) niin miksi enää lietsot niitä?

Välttelen mahdollisimman paljon koiralleni hankalia tilanteita, koska parinkaan vuoden yrittämisellä emme saaneet haluamaamme tulosta, vaikka koira toki kehittyikin valtavasti.

Vierailija
5/13 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiain ollaan puistoiltu vaan tuttujen koirien kanssa (koiralla on yksi leikattu uros kaverina, 3 narttua + yksi 7kuinen saku uros, satunnaisesti ollaan oltu myös parin tutun leikatun uroksen kanssa samaan aikaan puistoilemassa). Vieraiden kanssa ei mennä ollenkaan. 

Ja jos joku kysyy, että saako tulla? Niin ensimmäinen kysymys on, että kumpi se on? Ja onko leikattu ja tuleeko toimeen leikkaamattomien kanssa. Tuo sen takia, että talvella oli sellainen tilanne, että oltiin puistossa ja sinne tuli yksi tuttu narttu kaverin (leikattu uros) kanssa. Uroksen omistaja "vannotti", että koira tulee kaikkien kanssa toimeen. Kävikin sitten niin, että uros kävi rähisten mun koiran päälle ja loppu aika meni siihen, että koira ahdisteli koko ajan mun koiraa nurkkaan. Hetken nuo sitten olivat ja läksivät.

Koirapuisto on ainoa paikka, missä tuo voi leikkiä kavereiden kanssa :( Vaikka tuolla onkin pomminvarma luoksetulo metsälenkeillä, niin kaveri koirat onkin sitten mallia: Haistakaa paska, tuun sitten kun tuun, älkää jääkö mua odottamaan! Ja häntä ja peppu vaan vilkkuu, kun koira/t ottavat tassut alleen :( Metsässä tuon toki saisi kunnolla väsytettyä, kun metsässä saa rallittaa niin paljon, kun sielu sietää eikä ole turhia esteitä blokkaamassa tietä :D Mutta kyllä tuo puistossakin väsyy, kun on saanut pari tuntia rallittaa kaverien kanssa.

Vierailija
6/13 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:10"]

Osta kissa

[/quote]

Kiitos, mutta ei kiitos.. Huushollista löytyy jo kaksi kissaa :D Ja ei tarvita yhtään lisää.

Vierailija
7/13 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koirasi on jo kertaalleen ottanut yhteen jonkun tietyn koiran kanssa, ei kannata päästää koiria enää toistensa lähelle. Monet uroskoirat eivät siedä toisia uroksia, varsinkaan jos molemmilla on pallit tallella. Koirapuistot sopivat itse asiassa aika harvoille koirille. Jatkuvasti toisiin uusiin koiriin tutustuminen voi olla koiralle stressaavaa. Luonnossa susilaumat kiertävät toisensa. Koiralle riittää oma perhe ja muutama koirakaveri.

Ymmärsin tekstistä että toinen koira hyökkäsi oman koirasi pääälle. Tämä toinen koira kuulostaa aggressiiviselta ei sinun koirasi.

Olet tehnyt oikein kun olet ennakoinut koiran toimintaa ja käskenyt sen esim viereen ennen kuin koira on ehtinyt reagoida. Jokainen sukukypsä koira katsoo tehtäväkseen osallistua lauman puolustukseen, mutta mitä paremmin koira pystyy luottamaan sinun taitoihisi suojata koiraa ja laumaa, sitä rauhallisemmin ja rennommin koira voi olla uhkaavankin oloisissa tilanteissa.

Vierailija
8/13 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:27"]

Miksi ihmeessä puistoilet koirasi kanssa, kun ongelmia tulee? Itse ole suurtakin suuremman egon omaavan pikkukoiran omistaja ja tiedän koirani puutteet, kun sinäkin tiedät oman koirasi ongelmat (heikot kohdat) niin miksi enää lietsot niitä?

Välttelen mahdollisimman paljon koiralleni hankalia tilanteita, koska parinkaan vuoden yrittämisellä emme saaneet haluamaamme tulosta, vaikka koira toki kehittyikin valtavasti.

[/quote]

Jaa, että pitäisi sitten muuttaa johonkin korpeen, missä ei ole muita koiria. Selvä. yleensä aamulla menee tosi harvoin koiria ohi (ehkä pari kertaa viikossa), illalla sitten saattaa mennä pari koiraa puiston ohi, välillä ei mene ketään. Ja välillä menee "vähän väliä" joku ohi. Kaveri myös siitäkin mollasi, että meillä on johtajuus hukassa :O Koira kyllä tietää tasan tarkkaan paikkansa. Eli sen, että se on alimmaisena, jopa kissat menee siitä yli, että hujahtaa. Mutta sitten taas.. Kaveri onkin paraskin puhuja..

Hänellä mm. koirat vetävät (ja yleensä se menee niin, että koirat ulkoiluttavat emäntää eikä toisin päin :D), kerjäävät (ja saavat siitä myös palkinnon.. Eli kun koira/t tarpeekis kauan kyttäävät ruokapöydän vieressä, niin saavat lautaselta jotain.. Tai jos tuo syö puistossa jotain, niin sitten palkitsee koirat kerjäämisestä ja antaa esim. jäätelöstä osan koirille). Koirat myös saavat aivan vapaasti nukkua sängyssä tai sohvalla, kaveri on se, joka siirtyy, ei koirat.. Koirat eivät myöskään kuuntele yhtikäs mitään (toinen tykkää juntata kaverin maahan eikä laske ylös, vaikka mikä olisi ja toinen puolestaan tykkää syödä multaa/kaivella jätti kuoppia).

Meillä ei ole noita ongelmia. Koira kyllä siirtyy sohvalta, ei kerjää jne.

Vierailija
9/13 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:41"]

Jos koirasi on jo kertaalleen ottanut yhteen jonkun tietyn koiran kanssa, ei kannata päästää koiria enää toistensa lähelle. Monet uroskoirat eivät siedä toisia uroksia, varsinkaan jos molemmilla on pallit tallella. Koirapuistot sopivat itse asiassa aika harvoille koirille. Jatkuvasti toisiin uusiin koiriin tutustuminen voi olla koiralle stressaavaa. Luonnossa susilaumat kiertävät toisensa. Koiralle riittää oma perhe ja muutama koirakaveri. Ymmärsin tekstistä että toinen koira hyökkäsi oman koirasi pääälle. Tämä toinen koira kuulostaa aggressiiviselta ei sinun koirasi. Olet tehnyt oikein kun olet ennakoinut koiran toimintaa ja käskenyt sen esim viereen ennen kuin koira on ehtinyt reagoida. Jokainen sukukypsä koira katsoo tehtäväkseen osallistua lauman puolustukseen, mutta mitä paremmin koira pystyy luottamaan sinun taitoihisi suojata koiraa ja laumaa, sitä rauhallisemmin ja rennommin koira voi olla uhkaavankin oloisissa tilanteissa.

[/quote]

Tuo uros, joka on nyt kaksi kertaa käynyt päälle on leikattu. Olinkin vähän kahden vaiheilla, että uskallanko jäädä, mutta se oli virhe. SUURI virhe. Jos se on musta kiinni, niin kolmatta kertaa EI tule. Jo tuo nartun päälle käyminen kielii siitä, että tuossa koirassa on jotain vialla. Tuo on nimittäin todella harvinaista, että uros käy narttuun kiinni (siis terve koira, sairaat koirat on aina asia erikseen).

huomasin, että tuosta ensimmäistetä viestistä jäi yksi sana pois. Eli koira tulee kaikkien narttujen ja leikattujen urosten kanssa toimeen. Ne saavat tehdä mitä tahansa. Leikkaamattomien kanssa tulee varauksella toimeen (tuo russeli oli ensimmäinen leikkaamaton uros, jonka kanssa oli ongelmaa, muutaman muun kanssa on kyllä tullut toimeen). 

Kyllä muutamalla tutulla on joku ihme käsitys, että leikkaamaton uros = urosaggre koira, joka ei siedä edes niitä leikkattujakaan :O Mikä on sinänsä outoa, koska tunnen useammankin leikatun urosaggren koiran, joka ei siedä leikkaamattomia uroksia ja leikatutkin on vähän niin ja näin :O 

Vierailija
10/13 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa mieltä olen, kuin 4 vastauksessa. Ei ole enää koirapuistokoira, eikä sillä ole oikeastaan väliä, kumpi koirista on "syypää" jos tappeluita kuitenkin tulee. Koirapuistoissa valitettavasti käy myös paljon erittäin laiskoja koiranomistajia, jotka eivät jaksa itse liikkua riittävästi ja kouluttaa koiriaan. Vaikka sinä tuntisit oman koirasi, moni muu ei tunne omaansa, itselläsikin oli jo tästä kokemusta.
Aina koiran ottaessa täytyy pitää mielessä se vaihtoehto, että koira ei tule toimeen kaikkien kanssa. Koirapuisto ei voi olla se "ainoa" tapa saada energiaa pois. Kaikki ohjattu tekeminen, jossa koira joutuu pysymään rauhallisena ja keskittymään omistajaan, kuluttaa koiraa erittäin paljon. Tee sellaisia asioita, jossa koira joutuu tekemään "töitä". Vapaa leikki stressaavassa ympäristössä, ei edesauta koiraa rauhoittumaan, vaikka hetkellisesti koira väsyy. Husky on työkoira, siksi vaatii paljon, mutta koirakin nauttii, kun saa sitä ohjattua toimintaa. Jos puistossa haluaa käydä, mene hiljaisina aikoina ja sano vieraille, ettei koirasi välttämättä tule toimeen ja lähde silloin pois. Itselläni on kokemusta ns haastavasta koirarodusta ja hyvin pärjää aikuisen koiran kanssa ilman koirapuistoja, vaikka olisi energinen koira.

Vierailija
11/13 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko tekstiä, mutta oman koirani olen opettanut olemaan rähjäämättä hihnassa liikkuessa, niin että pyrin havaitsemaan toiset koirat, ennen omaani. En kiinnitä muihin koiriin mitään huomiota, enkä puolestaan omaani. Saatan vaivihkaa lyhentää hihnaa ja jos koira alkaa vetämään, niin annan vetää. Silloin vaan pyrin liikkumaan sinne minne olimmekin menossa, sekä pitämään ajatukseni poissa ohitustilanteesta tms.

VAikka kuinka rähjäisi, niin senkun vaan painan menemään, enkä puhu koiralle ellei ole pakko, mutta puhe ei saa liittyä hiljaa olemiseen tms.

Tämä on auttanut huomattavasti. Koira ei enää rähjää lähestulkoon ollenkaan muille koirille, saati ala vetämään toisen koiran nähdessään. Joskus satunnaisesti saattaa niin tehdä, mutta silloinkin vaan menen, enkä anna huomiotani koiralle.

Vierailija
12/13 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 23:10"]

Ihan samaa mieltä olen, kuin 4 vastauksessa. Ei ole enää koirapuistokoira, eikä sillä ole oikeastaan väliä, kumpi koirista on "syypää" jos tappeluita kuitenkin tulee. Koirapuistoissa valitettavasti käy myös paljon erittäin laiskoja koiranomistajia, jotka eivät jaksa itse liikkua riittävästi ja kouluttaa koiriaan. Vaikka sinä tuntisit oman koirasi, moni muu ei tunne omaansa, itselläsikin oli jo tästä kokemusta. Aina koiran ottaessa täytyy pitää mielessä se vaihtoehto, että koira ei tule toimeen kaikkien kanssa. Koirapuisto ei voi olla se "ainoa" tapa saada energiaa pois. Kaikki ohjattu tekeminen, jossa koira joutuu pysymään rauhallisena ja keskittymään omistajaan, kuluttaa koiraa erittäin paljon. Tee sellaisia asioita, jossa koira joutuu tekemään "töitä". Vapaa leikki stressaavassa ympäristössä, ei edesauta koiraa rauhoittumaan, vaikka hetkellisesti koira väsyy. Husky on työkoira, siksi vaatii paljon, mutta koirakin nauttii, kun saa sitä ohjattua toimintaa. Jos puistossa haluaa käydä, mene hiljaisina aikoina ja sano vieraille, ettei koirasi välttämättä tule toimeen ja lähde silloin pois. Itselläni on kokemusta ns haastavasta koirarodusta ja hyvin pärjää aikuisen koiran kanssa ilman koirapuistoja, vaikka olisi energinen koira.

[/quote]

Missään tokossa tms. ei käydä. Jälki kiinnosti, mutta se jäi ja jäi. En vaan uskalla mennä mihinkään isoon ryhmään, joka on täynnä vieraita ihmisiä. (Ja tähän on syynä yksi fobia, EI koirasta johtuva syy). Jälki sopisi tuolle lositavasti, muutaman kerran ollaan oltu raunioilla ja koira kyllä hiffasi heti, mitä tehdä ja löysi umpipiiloistakin heti. 

Kotitokoa harrastetaan. Koira pääsee lenkeillekkin (eli EI ole kyse laiskuudesta! Vaan ihan siitä, että itsekkin pääsen ihmisten ilmoille ettei tarvi yksin möllöttää sisällä, kun en missään käy). Mutta ei parin tunnin lenkillä saa tuota väsytettyä.. Esim. yksi ilta tehtiin 9 kilsan lenkki, osan matkaa hölkäten ja kyllä sitä virtaa riitti vielä kotonakin, kaivoi jostain tennispallon ja leikki sillä ties kuinka kauan. Metsälenkki on paras väsytys keino, metsässä, kun saa juosta täysillä.

Ja kyllä.. EI ole ensimmäinen koira. Ja KYLLÄ, tiedän, että husky on työkoira ja energinen ja niin edelleen. Itse asiassa.. Mun koira taitaa olla pentuesisaruksista ainut, joka ei ole vaihtanut kertaakaan kotia. Esim. kaksi tuon siskoista on nyt jo neljännessä kodissa. Nuo olivat puolitoista vuotiaaseen mennessä vaihtaneet noin monta kertaa kotia :O Ja suurin syy: koira on LIIAN ENERGINEN ja haastava ja plap plap. Kyllähän meilläkin oli murkkuaikana muutama vääntö (jos mennään metsään, niin pitääkö tulla HETI kutsuttaessa vai sopiiko tulla sillon, kun huvittaa. Nuo väännöt olivat ainoita). Ja joo, olihan tuo energinen pentuna. Nyt alkaa olla jo rauhoittunut, mutta kyllä edelleenkin on päiviä, jos ei ole päässyt kavereiden kanssa juoksemaan, niin sitten hyppii seinille. 

ap

Vierailija
13/13 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap , en tarkoittanut, että sinä olisit laiska, koska käyt koirapuistossa. Tiedän vaan omalta asuinalueelta ihmisiä, jotka ajaa aina autolla koirapuistoon ja vie suoraan työpäivän päälle täysin ylikierroksilla käyvät koirat sinne riehumaan. Koiria voi olla samaan aikaan 8 tai enemmän yhdellä puolella ja se meteli on jotain aivan järkyttävää. Täysin kiihtynyttä ja hysteeristä haukkua ja ravaamista, tekee pahaa pelkästään kävellä siitä ohi. Olet paljon tehnytkin koirasi kanssa ja se on hienoa. Mä jatkaisin koiran ja omistajan suhteen vahvistamista ja asettaisin niitä koulutustavoitteita just siihen omaan arkeen. Itsekin treenaan koiran kanssa ihan kotioloissa. 11