Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työntekijä purkaa toistaiseksi olevan työsopimuksen koeajalla ilman perusteluja?

Vierailija
23.02.2022 |

Kertokaa miten asia on ay väki

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustelut pitää kertoa.

Vierailija
2/56 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeajalla ei tarvitse kuin sanoa että lopetannytnäähommatpitäämennämoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi.

Vierailija
4/56 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko oikeastaan mitään tilannetta missä työntekijän täytyy perustella irtisanoutumista esimiehelle?

Vierailija
5/56 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi.

Laita perusteluksi työsuhteen purku koeajalla.

Vierailija
6/56 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko kertoa syytä ja tiettyjä syitä EI KANNATA kertoa!

Jos sanot vaihtavasi toiseen työpaikkaan esim. paremman palkan vuoksi, työnantaja voi haasta sinut sopimusrikkomuksesta! Sen sijaan perustelu "tämä ei ollut sitä mitä odotin" on ok.

Vierailija
7/56 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kannattaa totella näitä ohjeita ja ihmetellä sitten, miten kävikään. On olemassa ihan ennakkotapauskin siitä, kun työntekijä on purkanut työsuhteen koeajalla asiattomalla perusteella, mutta älä suotta googleta vaan usko palstatrolleja...

Vierailija
8/56 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko kertoa syytä ja tiettyjä syitä EI KANNATA kertoa!

Jos sanot vaihtavasi toiseen työpaikkaan esim. paremman palkan vuoksi, työnantaja voi haasta sinut sopimusrikkomuksesta! Sen sijaan perustelu "tämä ei ollut sitä mitä odotin" on ok.

Voihan se haastaa, mutta itse se sen koeajan sinne sopimukseen kirjoitti.

Jos on elintärkeä työntekijä, niin ei kirjoita sitten sitä koeaikaa sinne soppariin.

Vierailija
9/56 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa perusteluksi "en usko tämän yrityksen tulevaisuuteen".

Vierailija
10/56 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä perustellut mitenkään. Olen jättänyt vain irtisanomisilmoituksen ja päivämäärän milloin häivyn.

Vierailija
11/56 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

taidan olla aika häiriintynyt kun nauran kyyneleet silmissä.

Vierailija
12/56 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittaa perusteluksi "työsuhteen purku koeajalla".

Vierailija
13/56 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikapurku on mahdollista sekä työntekijälle että työnantajalle. Selkeä syrjintäperuste on tälle este ( sairaus, ikä, syntyperä, sukupuoli tms.). Tämä on mahdollisuus päättää työsuhde heti ilman perusteluja. Toisaalta työsuhteen päättämisen todellista syytä voi olla vaikea toteen näyttää, eikä arjen oikeustaju välttämättä toteudu. Koeaika on mahdollisuus ja toisaalta uhka. Riippuu näkökulmasta - ja tuurista.

Vierailija
14/56 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koeaikapurku on mahdollista sekä työntekijälle että työnantajalle. Selkeä syrjintäperuste on tälle este ( sairaus, ikä, syntyperä, sukupuoli tms.). Tämä on mahdollisuus päättää työsuhde heti ilman perusteluja. Toisaalta työsuhteen päättämisen todellista syytä voi olla vaikea toteen näyttää, eikä arjen oikeustaju välttämättä toteudu. Koeaika on mahdollisuus ja toisaalta uhka. Riippuu näkökulmasta - ja tuurista.

minä rakastan tätä ilmaisua; "arjen oikeustaju" miten tämä määritellään? haluan halkoa nyt kyllä hiuksia kunnolla.

Vierailija
15/56 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minä rakastan tätä ilmaisua; "arjen oikeustaju" miten tämä määritellään? haluan halkoa nyt kyllä hiuksia kunnolla.

Voihan sen jokainen määritellä miten haluaa, ja varmasti määritteleekin. Itse tarkoitan sillä sellaista oikeudentajua, joka ihmisellä toimii ( tai sitten ei) niistä käytännön tilanteissa, joissa on tehtävä valinta tai päätös rehellisin syin tietoisesti haittaa tuottamatta itselleen tai toiselle osapuolelle, toisin sanoen pyrkimystä hyvään. Tämän määritelmän jälkeen on hyvä yrittää ajatella vähän itsekin näitä arjen tilanteita, mitä ne voisivat jokaisen omalla kohdalla olla. Se avaa parhaiten sitä arjen oikeustajua ( siis jos sitä on). oikeustajua

Vierailija
16/56 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä perustellut mitenkään. Olen jättänyt vain irtisanomisilmoituksen ja päivämäärän milloin häivyn.

Ei tietenkään paperille kirjoitettuun irtisanomisilmoitukseen laiteta mitään syytä. Ja jos pomo kysyy että miksi, niin kannattaa olla kieli keskellä suuta ja vastata ympäripyöreästi, kuten yllä on jo moneen kertaan perusteltu.

Vierailija
17/56 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sanot työkkärin tädille, jos ei ole muuta työtä?

Vierailija
18/56 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun määrä- aikaisuus päätettiin koeajalla. Mitään syytä ei sanottu. Kuulin jälkeenpäin eräältä samassa paikassa työskenneeltä, että olin esimiehen mielestä kuulemma liian hidas, nyhräsin liian kauan yhden asukkaan kanssa. Tämä vanhustenhoitoalalla.

Vierailija
19/56 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän se varsinainen kukasta kukkaan lentelijä olet!

Vierailija
20/56 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te keksitte, että työsuhteen voi purkaa perustelematta, kun jo laissa sanotaan, että "Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa syrjivillä tai muutoin koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla."

Kyllä perustelut on oltava eikä riitä, että koeaikapurku. Työnantaja voi kirjoittaa työtodistuksen, jossa työsuhteen päättymisen syynä oli "työntekijä purki sopimuksen perustelematta". Näyttää kivalta, kun seuraava työnantaja kyselee työtodistusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan