Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä te normaalit ihmiset ostatte ruokakaupasta?

Vierailija
23.02.2022 |

Minulla ei ole varsinaista syömishäiriötä (en halua laihtua tai mitään) vaikka en välttämättä joka päivä syö juuri mitään muuta kun jugurttia ja hedelmiä, joskus laitan ihan oikeaa ruokaakin. Ongelma tulee kaupassa, en tiedä mitä ostan ja päädyn ostamaan yleensä mandariineja, paprikaa, tomaattia, tofua, banaaneja ja jotain kasvipohjaista jugurttia. Olen vegaani.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa ja juomaa, tarpeen mukaan.

Vierailija
2/20 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa ja juomaa, tarpeen mukaan.

Mutta mulla ei yksinkertaisesti tee mieli ostaa oikeastaan mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te keksitte mitä haluatte syödä?

Vierailija
4/20 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkö syö kuitua lainkaan? mites vihannekset? riisi?

Vierailija
5/20 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin vegaani niin en keksisi syömistä.

Tänään ostin perunoita, kermaa, valkosipulia, naudan ulkofileepihvejä, herkkusieniä, voisilmäpullaa. Valkosipulikermaperunat ja pihvit sienikastikkeessa ruoaksi.

Vierailija
6/20 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luitko edes aloitusta?

Vierailija
7/20 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan kaupoissa vegaanituotteita, valmisaterioita nykyään vaikka kuinka. Viljatuotteitakin jne.

Vierailija
8/20 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaan vegan recipes

Vierailija
9/20 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen vaan lempi ruokia

10/20 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittele ostoslista esim. jonkun lämpimän vegaaniruoan reseptin mukaan. Kirjoitat lapulle ainekset, joita reseptissä luetellaan, ja ostat kaupasta mitä listassa lukee.

Vierailija
11/20 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunoita, porkkanoita, munia, lihaa, kalaa, voita, piimää, sipulia, appelsiineja, hernekeittoa. Siinä on perusruokasetti.

Vierailija
12/20 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko edes aloitusta?

Ja missä kohdin nämä mainitaan aloituksessa?

Vierailija
13/20 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunoita, porkkanoita, munia, lihaa, kalaa, voita, piimää, sipulia, appelsiineja, hernekeittoa. Siinä on perusruokasetti.

munia+raakaa sipulia+piimää+hernekeittoa.

pitäisikö soittaa valmiiksi onnettomuustutkintakeskukseen biokaasu vuoto vaarasta?

Vierailija
14/20 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvistui taas että suurin osa vegaaneista on yksinkertaisia.

Vierailija
15/20 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortsuja, kaljaa, nakkeja, mattopiiskoja, liukuvoidetta ja laastareita & muita paikkaustarvikkeita.

Vierailija
16/20 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla sun eväillä ei pitkälle pötkitä, puutostilat uhkaa. Sama kuin olisi sipsikaljavegaani, yhtä surkeeta.

Vierailija
17/20 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Olen itse maailman laiskin ruoanlaittaja, mutta teen yleensä vegaanista ruokaa. En siis ole vegaani.

Ostan paljon valmiita vihannessekoituksia pakkasesta, ostan tofua (joskus savutofu, yleensä marinoin itse) ja papuja/papusekoituksia. GoGreenin Chili sin carne on pelastanut monen väsyneen illan. Ns lihankorvikkeita en koskaan osta.

Toinen mitä aina löytyy melkein ostoskorista on kookosmaito. Teen keittoja ja curryja, esim kookos-kukkakaali-kikherne on tosi hyvää. "Listalta" löytyy usein myös porkkana-maapähkinävoikeitto, teen sitä kuukausittain.

Teen isoja satseja kerrallaan ja pakastan annoksina. 

Lämpimät kasvikset on mulla usein pakasteita, mutta hedelmiä ostan tuoreena. 

Vierailija
18/20 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani = syömishäiriö.

t. A-luokan lihansyöjä

Vierailija
19/20 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko luomuna siittiösoluja?

Vierailija
20/20 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aikalailla vakio-ostoslista - ja aina kaupassa on se lista mukana. Mun peruslistani ei ehkä ole kovin hyödyllinen sinulle, koska meillä ollaan sekasyöjiä, ja perheessä 6h plus kissat ja koirat. Et ehkä kuitenkaan tekisi mitään kissannameilla tai koiran puruluilla?

Mutta jos ihan ruuasta puhutaan, niin silloin siellä on hiilihydraatti (pasta, riisi, peruna jne), proteiini (tofu, pavut, liha, kala, kana, kananmunat - nämä voivat olla myös jo valmiita, kuten nakit, lihapullat, savukala), ruokaan menevät kasvikset (tomaatti, paprika, kaali, parsakaali, maissi...) ja salaatteina tai muutoin syötävät kasvikset (salaatti, kurkku, omenat, mandariinit, banaani...). Lisäksi on leipä, leivänpäälliset (teen itse paljon hummusta, ja kikherneet menevät silloin leivänpäällis-kategoriaan), ruuanvalmistustuotteet (suola, sokeri, liemikuutiot, mausteet, etikat, ruokaöljy, kerma, jauhot, hiutaleet jne) ja muut.

Minulla on mielessäni summittaisia ideoita siitä, mitä tekisin tulevan viikon aikana ruuaksi (käyn siis vain kerran viikossa kaupassa), ja sen mukaisesti sitten laadin ostoslistaa. Tiedän, kuinka paljon meillä menee viikon aikana paahtoleipää, levitettä, kananmunia jne. ja ostan siis sen vakiomäärän niitä (ellei ole jotain alennusta tai tarjousta ja tuotetta pystyy varastoimaan pitempään joko sinällään tai pakastettuna). Lisäksi aina ennen kauppaanlähtöä katson vielä läpi jääkaapin ja kuiva-ainevarastot, että puuttuuko jotain, joka ei ole vielä listallani (kirjoitan kauppalistaa koko viikon). Leivon paljon, ja tiedän suurinpiirtein, mitä kulutan viikon aikana, usein olen jo valmiiksi miettinyt, että ensi viikolla teen mutakakkua/marjapiirakkaa/pizzaa ja varmistan, että tarvitavat tuotteet ovat listalla, jos ei kotoa löydy.

Eli valmistaudun ennen kauppaanlähtöä tekemällä ostoslistan. Ja sitä ennen valmistaudun sillä, että mietin, mikä voisi olla seuraavan viikon ruokalistaa.

Ehkä jos olisin yksinasuva ja vegaani/kasvissyöjä, niin ostoslistani kuukauden suurimmalle ostosreissulle, jos kotona ei ole mitään, olisi varmaankin kutakuinkin seuraava:

tomaattimurskaa useampi purkki

maapähkinävoita

ruokaöljyä

kikherneitä

kuivattuja herneitä

kookosmaitoa

perunoita

kukkakaalia

paprikaa

riisiä

spagettia

vaaleaa leipää

levitettä (jos ei satu olemaan hyvää oliiviöljyä)

tomaatteja

kurkkua

omenoita

mandariineja

kurpitsaa (mikäli löytyy jotain kohtuullisella hinnalla)

porkkanaa

lanttua

punajuurta

valkosipulia

inkivääriä

tofupaketti

kuivattuja papuja

linssejä

chiliä

valkopippuria

paprikajauhetta

currymaustetta

jeeraa

kurkumaa

kuminaa

hernistä

sieniä

banaania

vegejugurttia (maustamatonta).

Siinä olisi aamupalat, lounaat, välipalat ja päivälliset varmaan pidemmäksikin aikaa kuin viikoksi (chili sin carnea, sweet'n sour kastikkeella wok, palak paneer tofusta, daal, hernekeitto, kasvissosekeitto, falafelejä; ainakin valkosipulileipää leipoisin lisukkeeksi).

Ja siis todennäköisesti listani ei olisi noin pitkä, koska voisin poistaa siitä aika paljon sen perusteella, mitä kotoa jo löytyy, esimerkiksi kaikki mausteet, ruokaöljyn, jauhot, levitteen, kikherneet, herniksen ja pavut, perunat, spagetit, riisit, sienet...

Minä kuitenkin teen kaiken ruuan itse, en voi valitettavasti ostaa valmisruokia, ja nuo kasvisproteiinivalmisteetkin on sellaisia, että suurinta osaa en allergian takia voi syödä. olisi kivaa ostaa välillä jotain valmistakin, mutta aina ei voi voittaa.

Teen ruokaa sen mukaan, mistä pidän, ja mihin kotoa löytyy valmistusaineet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi