Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi asiakaspalvelumalli työttömille toukokuussa 2022

Aktiivimalli 2
23.02.2022 |

https://www.te-palvelut.fi/-/tyottoman-tyonhakijan-asiointi-muuttuu-tou…
Uusi asiakaspalvelumalli otetaan käyttöön toukokuusta alkaen samanaikaisesti kaikissa TE-toimistoissa ja työllisyyden kuntakokeiluun kuuluvissa kunnissa.

Muutoksen myötä työnhakijoille tarjotaan aiempaa yksilöllisempää ja henkilökohtaisempaa palvelua. Tämä vaikuttaa asiakkaan arkeen useammalla tavalla: kasvokkain tapaamiset oman vastuuvirkailijan kanssa lisääntyvät ja niitä järjestetään aiempaa useammin. Lisäksi työnhakijan työnhakuvelvollisuus uudistuu ja karenssit lievenevät. Toukokuussa tapahtuu myös asiakkaan palvelukanavissa muutoksia. Työmarkkinatori.fi:n käyttö laajentuu ja se tulee korvaamaan valtakunnallisen te-palvelut.fi -sivuston.

Työnhakijalle asetetaan työnhakuvelvollisuus, joka tarkoittaa sitä, että hänen tulee hakea tilanteestaan riippuen kuukaudessa 0–4 työpaikkaa. Haettavien paikkojen minimimäärä (0–4) asetetaan kullekin työnhakijalle yksilöllisesti ja hän saa itse valita haettavat työpaikat. Työnhakuvelvoitteen täyttäminen korvaa osittain TE-toimiston tai kunnan tekemät työtarjoukset.

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aina voi tehdä rikos-ilmoituksia virkarikoksista kun on verhottu joidenkin virkailijoiden pyrkimyksiin kostaa joillekkin.

sitäpaitsi mediassa oli selvästi viitattu tuonkin asian voimaantuloon ensi vuoden alusta. muuta voi selitellä rikosilmoituksissa.

pst.mikäli joku haluaa lähikaupassa tullu ulisemaan kännykkään, ...

Työkkäri ei ilmoita milloin soittaa. Jos olen linja-autossa niin laitan kaiuttimelle niin että kaikki kuulee. Virkailijalle en sitä kerro.

Tai kaupassa kuulee koko kauppa karenssijutut

Puhelun voi äänittääkin. Asiakkaalla ei ole vaitiolovelvollisuutta.

Vierailija
62/104 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuo työnhakuvelvollisuusuhan on ollut aina, joten mitä tämä nyt muuttuu? Ainakin mulla on ollut vuosia suunnteilma että pitää hakea aktiivisesti työpaikkoja ,muuten työnhaku katkeaa. 

Pitääkö tuossa uudessa mallissa sitten jotenkin todistaa hakeneensa 0-4 työpaikkaa riippumatta siitä mitä siellä on tarjolla? Silloin osa saattaa olla semmoisia huuhaahakemuksia, joissa riittää että on ylempi korkeakoulututkinto ja hakee pokerina vaikka kaupunginjohtajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis toihan on se Sipilän vanha malli jota ei otettu silloin käyttöön:D

Vierailija
64/104 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tuo työnhakuvelvollisuusuhan on ollut aina, joten mitä tämä nyt muuttuu? Ainakin mulla on ollut vuosia suunnteilma että pitää hakea aktiivisesti työpaikkoja ,muuten työnhaku katkeaa. 

Kysyin kerran työkkärin virkailijalta, että mitä tuo aktiivinen työnhaku tarkoittaa, niin häneltä lipsahti, että riittää kun haet yhteen paikkaan ja sitten voit ruksata sen tehdyksi.

Ja mulle eilen kuntakokeilun ihminen huokaisi, että on nyt hieno nimi keksitty tälle, ja kukaan ei vieläkään tarkkaan tiedä mitä tulee tarkoittamaan, mutta luultavasti vain sitä , että vähän aktiivisemmin on keskusteluja kuntakokeiluihmisen kanssa. Esim. mulle tuli seuraavaksi päivämääräksi toukokuun loppupuoli, mihin mennessä pitää olla "tehtävät suoritettu" ja sanoi, että palataan asiaan sitten silloin ja mukavaa kevään odotusta ja kevättä.  Hänkin tietää realiteetit, ettei tällä alueella oikein töitä ole. 

Käski myös seurailla TEMin sivuja, sinne kuulema tulee sitten tietoa, kun tuossa asiassa edetään.

Ja vaikka tämä nyt varmaan kuulosti, että olen työvastainen, en ole. Olen 14-vuotiaasta töitä tehnyt ja inhoan nyt tätä työttömyyttä.

Suurin osa TE-toimiston virkailijoista on realistisia järki-ihmisiä riippumatta siitä mitä tavoitteita heille olisi ylhäältä päin asetettu.

Vierailija
65/104 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi tehdä työhakemus jos omalla paikkakunnalla ei ole töitä enkä omista autoa(ei ole ajokorttia tai varaa ajokouluun? 

Töitä pitää hakea muualtakin kuin omalta paikkakunnalta tai sitten hakee vaikka kotona tehtävää puhelinmyyntityötä, jos asuu siten, että ei pääse töihin. Hurjan moni työtön tuntuu asuvan 7,5 km päässä lähimmästä ihmisasumuksesta. Miten sieltä pääsee edes kauppaan?

Työmatka ei saa olla kolmea tuntia enempää

Tämä oli minulle uusi tieto. Ei missään ole kielletty tuota pitempää työmatkaa.

Ja joka tapauksessa autoton hakee töitä 7,5 km säteellä kodista, jos julkista liikennettä ei ole.

Ei ole kielletty, mutta ei ole pakko hakea töitä pidemmältä.

Totta. Mutta silti pitää hakea 7,5 km etäisyydeltä, vaikka ei olisi autoa. Se on aika pitkä matka käveltäväksi pimeänä talviaamuna.

Ei ole minun ongelma. Teen vain toimistotöitä terveydellisistä syistä

Työkkärin kanssa sovittu

Voit toki sopia työkkärin kanssa, mutta tuo sopimus päättyy 2.5. ja siitä eteenpäin toimitaan ihan lakien mukaisesti.

En voi pestä käsiä usein, vuotaa verta, hanskat ei sovi eli voin tehdä ravintolassa salaattisi likaisilla käsillä, sinä sen syöt. Eli voin toki muuallekin mennä.

No onhan näitä muitakin töitä, liikenteenohjaajaksi, postinjakajaksi tai vaikka mittahenkilöksi. Ei pidä ajatella, että olen nainen, en tee oikeita töitä.

Vierailija
66/104 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö tuossa uudessa mallissa sitten jotenkin todistaa hakeneensa 0-4 työpaikkaa riippumatta siitä mitä siellä on tarjolla? Silloin osa saattaa olla semmoisia huuhaahakemuksia, joissa riittää että on ylempi korkeakoulututkinto ja hakee pokerina vaikka kaupunginjohtajaksi.

Tietenkin pitää! Tietenkin voit tehdä myös huuhaa-hakemuksia, jos et halua töihin ja kaupunginjohtajaksi voit ilman muuta hakea, jos haluat nimesi paikallislehteen.

Vierailija
67/104 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin kerran työkkärin virkailijalta, että mitä tuo aktiivinen työnhaku tarkoittaa, niin häneltä lipsahti, että riittää kun haet yhteen paikkaan ja sitten voit ruksata sen tehdyksi.

Taisi virkailija unohtaa, että jokaisen virkailijan asettamaa työnhakuvelvoitemäärää seurataan ja esimies puuttuu aika ripeästi asiaan, jos keskiarvo on alle 3. Eli yksi paikka ei todellakaan riitä tai virkailijalta menee aika äkkiä oikeus määrittää hakumäärää.

Vierailija
68/104 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskeeko tämä myös liiton rahoilla olevia?

Vierailija
69/104 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mulle eilen kuntakokeilun ihminen huokaisi, että on nyt hieno nimi keksitty tälle, ja kukaan ei vieläkään tarkkaan tiedä mitä tulee tarkoittamaan, mutta luultavasti vain sitä , että vähän aktiivisemmin on keskusteluja kuntakokeiluihmisen kanssa. Esim. mulle tuli seuraavaksi päivämääräksi toukokuun loppupuoli, mihin mennessä pitää olla "tehtävät suoritettu" ja sanoi, että palataan asiaan sitten silloin ja mukavaa kevään odotusta ja kevättä.  Hänkin tietää realiteetit, ettei tällä alueella oikein töitä ole. 

Käski myös seurailla TEMin sivuja, sinne kuulema tulee sitten tietoa, kun tuossa asiassa edetään.

Ja vaikka tämä nyt varmaan kuulosti, että olen työvastainen, en ole. Olen 14-vuotiaasta töitä tehnyt ja inhoan nyt tätä työttömyyttä.

Sun kuntakokeiluvirkailija ei nähtävästi ole huomannut, että asiasta on järjestetty yli tusinan verran tiedotustilaisuuksia virkailijoille ja jokaisen pitäisi tässä vaiheessa tietää, mistä on kyse ja miten toimitaan.

Vierailija
70/104 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskeeko tämä myös liiton rahoilla olevia?

Kaikkia asiakkaita, myös lomautettuja ja omaehtoisessa koulutuksessa olevia.

Vierailija
71/104 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakemukset työkyvyttömyyseläkkeelle lisääntyvät.

Masennus on taikakortti. Edellisen Hallituksen aktiivimalli vei miehiä paljon työkyvyttömyyseläkkeelle

Työtön voi jäädä sairaslomalle. Varmaan toukokuussa moni jää.

Se tarkoittaa ensin 10 omavastuupäivää ilman euroakaan.

No itse ainakin nostin viimeksi toimeentulotukea kun työkkäri yritti ilmaistöihin,sitten saikutin 4 kuukautta.

Vierailija
72/104 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aina voi tehdä rikos-ilmoituksia virkarikoksista kun on verhottu joidenkin virkailijoiden pyrkimyksiin kostaa joillekkin.

sitäpaitsi mediassa oli selvästi viitattu tuonkin asian voimaantuloon ensi vuoden alusta. muuta voi selitellä rikosilmoituksissa.

pst.mikäli joku haluaa lähikaupassa tullu ulisemaan kännykkään, ...

Työkkäri ei ilmoita milloin soittaa. Jos olen linja-autossa niin laitan kaiuttimelle niin että kaikki kuulee. Virkailijalle en sitä kerro.

Uudessa mallissa ne ilmoittaa eli sinun tulee olla sovittuna aikana tilassa, jossa voit rauhassa keskustella noin 30 minuutin ajan. Jos tämä ei sovi sinulle, saat kutsun TE-toimistoon. Jos et saavu, saat selvityspyynnön. Bussissa ne kyllä ymmärtää sitä virkailijaa, hän on töissä, sinä taas et ja ne bussissa istuvat maksavat laiskottelusi.

Vierailija
73/104 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskottelu tehty helpoksi, kukaan ei edes enää yritä,kun jää paljon enemmän työttömänä ollessa kuin työssäkäyvänä:D hyvä suomi!!

Vierailija
74/104 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saku ja muut kertomassa silakoissa miks tuo on hyvä juttu  :D

Vierailija
75/104 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis toihan on se Sipilän vanha malli jota ei otettu silloin käyttöön:D

Ei ole, Sipilällä tuli karenssi vaikka 100 paikan hakemisesta jos ei päässyt töihin.

Vierailija
76/104 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensi talvena asfalttimiehet joutuvat tekemään 4 työhakemusta kuukaudessa. Pääsevät siivoojaksi.

Miksi ne menisi siivoojiksi, kun voi aurata lumia kuten nytkin.

Meidän kaupungissa ei aurata mitään. Ovat ansiosidonnaisella. Sorry, tiedän asfalttimiehiä, osa on ollut talvet Thaimaassa.

Ja sinä ruikutat täällä kateellisena, kyllä niitä hakemuksia voi lähetellä mistä haluaa. Pidä huoli omista asioistasi.

Tuohan on stanan Hönön ikuisuuskortti! Ja 22 peukkua. 

Voihan prkle, taas yksi Hönön ketju!

Vierailija
77/104 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites  Hönö se leskeneläke, sitä et vielä ole postannut................pkle

Vierailija
78/104 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisi virkailija unohtaa, että jokaisen virkailijan asettamaa työnhakuvelvoitemäärää seurataan ja esimies puuttuu aika ripeästi asiaan, jos keskiarvo on alle 3. Eli yksi paikka ei todellakaan riitä tai virkailijalta menee aika äkkiä oikeus määrittää hakumäärää.

Tympeää ja tarpeetonta työttömien pelottelua. Haettavien työpaikkojen yksilöllisestä kuukausittaisesta määrästä oli tarkoitus tulla tarkentava asetus, onkohan sitä näkynyt?

Vierailija
79/104 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kuntakokeiluvirkailija ei nähtävästi ole huomannut, että asiasta on järjestetty yli tusinan verran tiedotustilaisuuksia virkailijoille ja jokaisen pitäisi tässä vaiheessa tietää, mistä on kyse ja miten toimitaan.

Ohis, mutta teoriassa voidaan ”tietää”, että jokainen asiakas haastatellaan vaikka parin viikon välein, mutta käytännössä tiedetään ettei tule onnistumaan kuten joku viisas jossain on vuokaavioon piirtänyt.

Vierailija
80/104 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakemukset työkyvyttömyyseläkkeelle lisääntyvät.

Masennus on taikakortti. Edellisen Hallituksen aktiivimalli vei miehiä paljon työkyvyttömyyseläkkeelle

Vai taikakortti. Minulla on viisi eri psyykeen sairautta, myös 20 vuotta jatkunut keskivaikea masennus, enkä pääse edes saikulle.