TE-toimiston työtarjoukset?
Lehdistä ja muualta saa silloin tällöin lukea siitä, että työkkäri on tarjonnut jollekulle täysin epäsopivaa työpaikkaa. Onko tässä jokin väärinkäsitys vai osoittaako työkkäri oikeasti työnhakijalle paikan, jota tällä on karenssin uhalla velvollisuus hakea?
Minä olen ollut työtön työnhakija kohta neljä vuotta, mutta en ole vielä kertaakaan saanut työkkäristä työtarjousta. Miksi minulle ei tarjota, kun kerran muillekin?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin työkkärissä töissä määräaikaisena, ja halusin toki olla hyvä työntekijä ja saada jatkoa määräaikausuudelle.
Osastomme johtaja seurasi ohjelmasta, kuka virkailija on lähettänyt eniten työpaikka- ja kurssiosoituksia sai kehut ja oli viikon työntekijä.
Lähetin näitä sitten reilulla kädellä, eikä ollut niin paljon aikaa alkaa perkaamaan kovin tarkkaan.Tehtiinkö teillä mitään tilastoa miten nämä olivat toimineet?
On niistä tilastoa ja sen mukaan työtarjous on erittäin hyvä tapa saada työttömiä töihin. Osa kun menee työpaikoista, jotka ei ole te-palvelut.fi -sivulla näkyvissä, vaan työnantaja pyytää 5-10 työttömän tiedot, valitsee näistä haastatteluun ja se menee työtarjouksena työttömille. Jos ei hae, saa karenssin eikä voi nillittää, että en tiennyt, että oli vain 3 hakijaa.
SDP kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, juuri näin. Se on ihan sattumaa, mitä sieltä tulee. Aikoinaan tuoreena maisterina hain töitä ja komennettiin hakemaan paikkaa, johon haettiin tradenomia. Huomautin, etten ole tradenomi, mutta te-tädin mielestä se ei haitannut ollenkaan kun oli kerran korkeampi koulutus. Mitäpä siitä, että se oli ihan muulta alalta. Te-toimistot pitäisi lakkauttaa, ne työllistää vain näitä siellä työskenteleviä.
Pääminister määräyksellä palkattiin aktiivimalli kakkosee 1200 uutta virkailijaa, tavoite saada 10 000 ihmistä kortistosta jonnekkin.
30 vuotta menee tuolla tahdilla saada nyt olevat pois, valitettavasti työttömiä tulee koko ajan lisää
Ei ne ole uusia, ne on ne samat, jotka oli aikaisemmin nuorisotakuun takia, sitten koronan ja nyt aktiivimallin. TYöntekijöitä ei ole tullut yhtään lisää!
Viimeksi kun olin työtön, tein hyviä huonoja hakemuksia eli en saanut kutsua haastatteluun mutta velvoite oli täytetty. Kerran kävi niin, että oli oman alan paikka mutta oikeasti en sinne olisi halunnut. Haastattelussa yritin olla surkea. No, tulin valituksi koska olin ainoa hakija jolla oli pätevä koulutus. Huh, elämäni kammottavan työpaikka, mutta onneksi sitten pääsin muualle myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, juuri näin on. Niitä vedetään liukuhihnalta ja jos asiakas on koulutussuunnittelijana toiminut, ei niitä oikein koneelta löydy, joten haetaan suunnittelijalla ja jos sieltä nyt lähtee sähkösuunnittelijan työtarjous niin aina kannattaa hakea, voihan sen vaikka saada! Tai englannin opettajalle saksan opettajan pesti, kieli kuin kieli. Tai alttoviulun soittajalle viulistin paikka. Se nyt on jossain määrin ymmärrettävä erhe, mutta naurunalaiseksihan tuossa hakija itsensä tekisi.
Koska ne ovat tosi huonosti kohdistettuja, ne eivät oikein toimi. Mukana on myös paikkoja, joihin on vaikea löytää ketään, esim. henkilökohtainen avustaja. Tosi kiva etenkin niille (työantajille), kun täysin motivoitumatonta väkeä tulee haastatteluun...
Tarkoittaako "tarjoaminen" siis sitä, että käsketään hakea tiettyä työpaikkaa tai muuten? Kai nämä kirjallisina lähetetään? Miten hakua valvotaan?
Eräs tutuksi käynyt virkailija on silloin tällöin lähettänyt minulle vinkin siitä, että kaupungilla on esimerkiksi työelämävalmentajan paikkoja auki, mutta ei mitään velvoitetta kuitenkaan ole ollut. Liikuttavaa kylläkin, että hän uskoo minun olevan oikea henkilö opastamaan nuoria ja vajaavaltaisia työelämään, vaikken sinne itsekään pääse edes anomalla.
Ap
Ohjaajat ovat yleensä niitä, jotka eivät itse pääse työelämään, mutta ohjaavat muita. Ei ole vitsi. Asia selviää, kun juttelee ohjaajien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako "tarjoaminen" siis sitä, että käsketään hakea tiettyä työpaikkaa tai muuten?
Ap
Enpä sitä paremmin olisi itse osannut määritellä.
Tästä on nyt vuosia aikaa, mutta olin työkkärin kanssa sopinut ja tehnyt selväksi, että en jousta henkilökohtaisesta asiasta X työn vuoksi ja tämä oli työkkärille ihan ok. Kuitenkin minut pakotettiin hakemaan ja menemään haastatteluun sellaiseen paikkaan, jossa X oli ihan ensimmäinen asia mistä kysyttiin. Sanoin ystävällisesti etten kyseisessä asiassa jousta ja että työkkärikin tämän kyllä tietää ja se heille sopii. Ihmeteltiin haastattelijan kanssa hetki yhdessä että onpa taas hienoa resurssien käyttöä tämä tämmöinen ja toivoteltiin toisillemme hyvät jatkot. Ei tullut sanktioita, mutta ei ollut kyllä mitään järkeäkään tuossa touhussa.
Minulla on terveydenhuollosta ja kaupalliselta alalta tutkinnot eivätkä mitkään saamani työtarjoukset ole vastanneet osaamistani tai työkokemustani. On tarjottu esimerkiksi apteekkityöntekijän tehtävää, jossa TES:in mukainen palkka oli huonompi kuin ansiosidonnaiseni. Yhteen firmaan piti hakea toimistoassistentin paikkaa, vaikka heillä oli myös avoinna koulutustani ja kokemastani vastaava tiimiassistentin paikka.
Onneksi noita ei nyt kauhean usein tullut, mutta oli siinä aina oma hommansa hakea tehtävää, joka ei mitenkään vastannut omaa osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, juuri näin on. Niitä vedetään liukuhihnalta ja jos asiakas on koulutussuunnittelijana toiminut, ei niitä oikein koneelta löydy, joten haetaan suunnittelijalla ja jos sieltä nyt lähtee sähkösuunnittelijan työtarjous niin aina kannattaa hakea, voihan sen vaikka saada! Tai englannin opettajalle saksan opettajan pesti, kieli kuin kieli. Tai alttoviulun soittajalle viulistin paikka. Se nyt on jossain määrin ymmärrettävä erhe, mutta naurunalaiseksihan tuossa hakija itsensä tekisi.
Koska ne ovat tosi huonosti kohdistettuja, ne eivät oikein toimi. Mukana on myös paikkoja, joihin on vaikea löytää ketään, esim. henkilökohtainen avustaja. Tosi kiva etenkin niille (työantajille), kun täysin motivoitumatonta väkeä tulee haastatteluun...
Tarkoittaako "tarjoaminen" siis sitä, että käsketään hakea tiettyä työpaikkaa tai muuten? Kai nämä kirjallisina lähetetään? Miten hakua valvotaan?
Eräs tutuksi käynyt virkailija on silloin tällöin lähettänyt minulle vinkin siitä, että kaupungilla on esimerkiksi työelämävalmentajan paikkoja auki, mutta ei mitään velvoitetta kuitenkaan ole ollut. Liikuttavaa kylläkin, että hän uskoo minun olevan oikea henkilö opastamaan nuoria ja vajaavaltaisia työelämään, vaikken sinne itsekään pääse edes anomalla.
Ap
Ohjaajat ovat yleensä niitä, jotka eivät itse pääse työelämään, mutta ohjaavat muita. Ei ole vitsi. Asia selviää, kun juttelee ohjaajien kanssa.
Kai he ovat työelämään päässeet, kun palkattuina ohjaajina toimivat.
Minulla on työkkärin sivuilla "vahti", joka järjestää minulle sopivat työpaikat nättiin jonoon. Ensimmäisenä on jo pitkään keikkunut fagotinsoiton lehtoraatti, mutta en ole hakenut, kun en osaa soittaa mitään kovin hyvin. Tekoäly pistää välillä miettimään.
Ap
Valitettavasti työttömien hakemukset jää jonon viimeiseksi, eikä ikinä olla palkattu työtöntä. Kerran oli joku työllistetty joka käveli perässä, eikä tehnyt mitään. Se onneksi löysi jotain muuta hommaa parin viikon jälkeen. Tämä paikassa jossa vaihtuu n.20-30 työntekijää vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti työttömien hakemukset jää jonon viimeiseksi, eikä ikinä olla palkattu työtöntä. Kerran oli joku työllistetty joka käveli perässä, eikä tehnyt mitään. Se onneksi löysi jotain muuta hommaa parin viikon jälkeen. Tämä paikassa jossa vaihtuu n.20-30 työntekijää vuodessa.
Minä olen tehnyt oman alani töitä 25 vuotta ja minulla on erinomaiset työtodistukset ja hieno rivi suosittelijoita. Jättäisitkö minun hakemukseni jonon viimeiseksi ja mistä syystä?
Ap
Niihinhän voi kirjoittaa asiallisen, mutta huonon hakemuksen.
Itse olen ollut vuosia TE-toimiston kirjoilla. Nykyisin osa-aikatyö, mutta koskaan en ole saanut sieltä mitään hakukehotuksia.
Mulla on varmaan käynyt tuuri, kun itse omana työttömyysaikana sain pari oikeinkin asiallista työtarjousta. Oli vissiin kyllä sama tyyppi ne tehnyt, että osa varmaan tekee ne ihan fiksustikin siellä TE-toimistossa. Osa sitteen taas näköjään ei.
Kolmen kuukauden jälkeen loppuu ns. ammattisuoja, ja sitten voi tarjota osaamisen ja kokemuksen ohi työtä. Eihän siinä vain mitään järkeä ole niin tehdä.
Kannattaa viilata se oma hakuprofiili kuntoon, erityisesti ne soveltuvat hakutehtävät, niin tollasia hutitarjouksia tulee todennäköisesti vähemmän.
Terkuin ex-työkkäriläinen
Mä sain parin työttömyysvuoden aikana 3 tai 4 työtarjousta. Ihan asiallisia yleissihteerin paikkoja, vaikka maisteri olenkin. Mutta olen myös saanut soittoja työkkäristä, että heillä on tiedossa työpaikka, joka ei tule avoimeen hakuun ja voiko mun tiedot laittaa sinne. Ikinä nämä eivät johtaneet edes haastatteluun enkä tiennyt firman nimeä. Olen saanut aina tosi asiallista ja järkevää palvelua työkkäristä. Töitä en tosin sitä kautta koskaan.
Kaikillehan näitä ei edes tule. Tarpeeksi toivoton tapaus, kun on niin saa olla yhteydenotoilta rauhassa.
Itsekin olen ollut Työkkärin asiakkaana yli 10 vuotta ja kolme työtarjousta sieltä on tullut. Yhteydenottojakin tulee korkeintaan kaksi vuodessa. Muuten saan olla omissa oloissani.
Vierailija kirjoitti:
Onhan meillä vakituisiakin, jotka pitävät tunnin tauot eli 8 tunnista on 3 tuntia taukoa, täydet sairaslomat itsestä ja lapsista, mielenterveysongelmaisia kuten yksi esimies sairaalassa sanoi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikillehan näitä ei edes tule. Tarpeeksi toivoton tapaus, kun on niin saa olla yhteydenotoilta rauhassa.
Itsekin olen ollut Työkkärin asiakkaana yli 10 vuotta ja kolme työtarjousta sieltä on tullut. Yhteydenottojakin tulee korkeintaan kaksi vuodessa. Muuten saan olla omissa oloissani.
Itse olen ollut 4 vuoden aikana 7 kuukautta työkokeilussa ja 2 palkkatukityössä, joista toinen vuoden kestävä ja toinen 8 kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa viilata se oma hakuprofiili kuntoon, erityisesti ne soveltuvat hakutehtävät, niin tollasia hutitarjouksia tulee todennäköisesti vähemmän.
Terkuin ex-työkkäriläinen
Asiakkaan vika kun palvelu on huonoa. Tyypillistä.
Ne lakkautetaan 2024 eli parin vuoden kuluttua. Sen jälkeen saat työtarjoukset kunnasta ja tietty kunnan tehtäviin. Maisteri kelpaa päiväkotiapulaiseksi ja viulisti keräämään roskia puistosta.