Lyö kerran, lyö aina? Kysymys lähisudeväkivallasta.
Onko se näin, voiko lyövä mies parantua? Voiko hänelle antaa anteeksi vain onko seuraavaksi odotettavissa irtonaisia hampaita?
Kommentit (27)
Toiseen ihmiseen ei kosketa muuten kuin hyvällä. Muussa tapauksessa se on ulos ovesta ja heti, sekä lukkojen uudelleen sarjoitus.
Jos mies tuntuu kiihtyvän nollasta sataan uhkaavasti, käyttäytyy mustasukkaisesti tai humalassa mäiskii, niin onhan se valitettava tosiasia, että uusii tekonsa. Sitä kenenkään pidä ymmärtää ja sietää missään muodossa.
Uskon ja tiedän, että ihminen voi muuttua terapialla ja erilaisilla vihanhallinta ryhmillä. Tosin en jäisi suhteeseen katsomaan toimiiko hänelle apu. Tiedostan, että joidenkin voi olla vaikea lähteä suhteista pois.
Minä löin kerran nyrkillä humalassa avovaimolta silmän mustaksi. Tämä tapahtui vuonna 2001. Olin umpihumalassa enkä muistanut tapahtuneesta jälkikäteen kuin jotain irrallisia välähdyksiä. Olin kuulemma alkanut raivota jostain käsittämättömästä syystä. Lyöntini oli tahallinen eikä mikään vahinkohuitaisu.
Pelästyin asiaa todella paljon ja häpesin. En ollut koskaan aikaisemmin moisia tehnyt, en ole esimerkiksi mustasukkainen.
En ole lyönyt ketään sen jälkeen, joten voinko sanoa "parantuneeni"? En tiedä. Joku mörkö alitajunnassa kuitenkin muhii, jos tuollaiseen kykenee.
En ymmärrä yhtään tätä yhdestä lyönnistä puhumista. Se on elämälle vierasta.
Ei kukaan normaali, tasapainoinen ihminen hyvässä suhteessa yhtäkkiä vain joku päivä saa päähänsä hakata puolisoaan. Ei ole olemassa mitään yhtä lyöntiä, joka parisuhteen ainoa tai pahin ongelma.
Ensimmäistä lyöntiä edeltää lähes aina läpsiminen, töniminen, kulkemisen estäminen. Ja näitä edeltää lähes aina henkinen väkivalta, huutaminen, vähättely, nimittely, uhkailu. Näiden kanssa yhdessä kulkee kaasuvalottaminen, usein myös kontrollointi ja eristäminen.
Siinä vaiheessa, kun tekijä kokee saaneensa uhrin alistettua, tulee ensimmäinen lyönti. Lähteä olisi pitänyt jo kauan ennen sitä. Mutta koska huonot hetket vaihtelevat hyvien kanssa ja ainahan ihminen voi muuttua ja eihän se kuitenkaan ole lyönyt ja blaablaa.
Olisi pitänyt lähteä ensimmäisestä iskusta. Sillä seurasi toinen, kolmas jne.
Ei se siitä muuttunut.
Lyö toisenkin kerran.Käytää voimaa heitää seiniin ym.varsinkin jos on alkoholia henkilöllä mukana.pahenee vaan vuosien saatossa.itse koin ex kumpaniltani nuorena. pesin kylpyhuone ämpärissä väriä päästäviä pitkijä housuja. Kun jompi kumpi lapsistani alle koulu ikäisenä oli avanut hänelle oven. jotain örisi siinä kylpyhuoneen ovella.käänyn katsoman ja säikädin miten siinä ? sanoin lähde vetää ovesta ulos ja jatkoin niden pitkien housuje huuhtelua. takapäin 186 cm mies tartui kurkustani molemmin käsin kiinni ja yritti työntää pääni ämpärin hukutakseni minut. tajusin potkaista toisella jalalla muniin .horjahti ja sain työnetyä ulko ovesta ulos.tajusi häipyä.mailman kiltein selvänä ,mutta tuurijuoppona täysi ääliö. Joten kaiken laista sattui ja kohdistu minuun lyöntejä tönimisiä.. Kunnes luojan kiitos poikani olessa 15 vuotias sanoi: Laita tuo jätkä menee ,käytää äiti suo hyväkseen. tytär jonka isä henkilö oli.Oli silloin jo 11-12vuotias. eikä koskaan antanut anteeksi laitoin isin menee. Vaikka sai isiä tavata aina kun halusi ja isovanhempiaan.isovanhemmat kun haukkui tyttärelleni minua aina,tytär kertoi vasta aikuisena asian. Tosin isi vaan ei pääsyt kotimme kuin rippi ja ylioppilas juhlat. vanhempiensa kanssa.
Eri, mutta narsistiketjussa oli tästä, kuinka tietynlaiset tykkää juoda kun kaiken voi laittaa kännin piikkiin.