mitä uskotte Raisa Räisäselle tapahtuneen?
Kommentit (137)
Tässä sairaassa maailmassa kaikki on mahdollista. Tiedä vaikka olisi naapuruston kellarissa..
Onko joku näkijä ollut mukana selvittämässä asiaa? Sitä mietin että nuoret saattavat tietää jotain mutta eivät jostain syystä uskalla puhua.. Siis nykyään jo aikuiset eivät enää halua kertoa vaikka tietäisivätkin..
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 13:32"]
Kaverit kyllä tietää
[/quote]Ihan varmasti!
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 13:19"]
Olen itse Raisaa 6 vuotta vanhempi, mutta todellakin ihan me kympin tytöt lukiossa notkuttiin baareissa alaikäisenä. Siihen aikaan se oli ihan normaalia vetää 2-3 krt/kk lärvit, eikä se mitenkään meidän elämään vaikuttanut. Oltiin aktiivisia, harrastavia nuoria, joilla nykyään kaikilla omasta kaveriporukasta akateeminen tutkinto ja tasapainoinen elämä. En tiedä sitten, juoko nykynuoret vähemmän. Ymmärtääkseni asia on näin.
Mutta itse kysymykseen takaisin: Omituista on, että Raisa ei mahtunut kaveriporukan autoon. Yleensä nuoria sulloutuu autoon tarvittaessa ylimääräisiäkin. Varmaan siinä tuli riitaa, kun kaverit halusi kyydillä muualle ja Raisa taas sinne Pirkkalaan kotibileisiin, jossa oli se poika odottamassa. Mitä Raisa on tuon jälkeen tehnyt? Aikuinen olisi napannut taksin Pirkkalaan, teinien rahoilla ei ainakaan 90-luvulla ajeltu taksilla vaan kyyti pummattiin. Voi olla, että sai kyydin vaikka joltain "kaverin isoveljen kaverilta", johon sattumalta törmäsi tai joltain täysin tuntemattomalta henkilöltä tai porukalta. Porukkatoimintaa vastaan puhuu se, että niissä aina jonkun hermot pettää myöhemmin ja harvoin kaikki on suoranaisesti syyllisiä. Epäilen enemmänkin yksinäistä ajelijaa. Nuorehkoa miestä. Ehkä joku juuri välillisesti tuttu. Tiedetysti tutut varmaan on tarkasteltu, mutta nuorilla voi olla paljon sellaisia puolituttuja jotain kautta, joita kaikkia ei voi tietää. Nousi autoon, kävi perinteiset ja homma riistäytyi käsistä. Aika useinhan nuo surmat liittyy esimerkiksi kiljumiseen ja muuhun tappeluun vastaan. Ovela osuus on tosiaan se, mihin tekijä ruumiin dumppasi. Järvet on toki hyviä, jos laittaa painojen kanssa. Toisaalta ruumishan nousee vain hetkeksi pintaan ja hyvässä lykyssä jossain kaislikossa, joten kukaan ei huomaa. Syksyllä veneilijöitä on vähän, vaikka keskellä järveä kelluisi. Tai sitten poltti ruumiin tai hautasi tarpeeksi syvälle. En usko mitenkään, että teko oli suunniteltu. Yleensä näissä tapauksissa ruumis löytyy, koska tekijällä on hirveä paniikki päästä ruumiista eroon ja heittää sen johonkin liian helppoon paikkaan. Ehkä tämä tekijä mietti tovin rauhassa. Vaikeaa hyvää piiloa ei ole keksiä, jos malttaa vaan miettiä ja ei tee paniikkiratkaisua.
[/quote]
Tämä on lähinnä minunkin teoriaa. Uskon että tyttö meni jonkun randomin kyytiin humalapäissään ja kävi tosiaan ne perinteiset ja sitten tilanne riistäytyi käsistä. Uskon henkilön olleen ihan tuntematon ja aikuinen, vähän joku hiippari tai reppana tai sitten pimeää taksia ajava mamu (huom, nämäkin ovat monesti ihan kunnollisia ihmisiä muuten).
Kauheaa ajatella, mutta tuota samaa olemme me joskus teininä tehneet, onneksi ei ole käynyt mitään. Ja todellakin 90-luvulla joimme monesti alaikäisinä, alkon edessä kysyttiin jotakuta hakemaan juomaa ja aina joku haki. Ja baariin päästiin jonkun henkkareilla ja joskus ihan ilmankin. Onneksi nykyajan valvonta on tarkempaa. Ja ihan tavallisia "kilttejä" tyttöjä oltiin.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 13:32"]Kaverit kyllä tietää
[/quote] niin sitä olen fundeeranut, mitä Raisan lähipiirin kaverit ja lähinnä esim. tämä yksi tyyppi, kenen kanssa hän oli baarissa, tietävät tytön puuhista.
Ohi aiheen, mutta esim. itse olen usein tehnyt niin että kun olemme veneellä ja käyn uimassa ja harjaan hiuksiani, niin jossain vaiheessa (jos tarvetta on) putsaan hiusharjan hiuksista ja heitän veteen --> joskus aikamoinen hiustukko...
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 13:32"]Kaverit kyllä tietää [/quote] niin sitä olen fundeeranut, mitä Raisan lähipiirin kaverit ja lähinnä esim. tämä yksi tyyppi, kenen kanssa hän oli baarissa, tietävät tytön puuhista.
[/quote]
Minäkin oon tätä miettinyt, mutta luulisi että joku olisi jossain vaiheessa "murtunut" ja kertonut poliisille tai Raisan vanhemmille. Nuoria tyttöjä/poikia kuitenkin, luulisi tulevan järkyttävät omantunnon tuskat jos ei kerro kaikkea.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 13:40"]
Ohi aiheen, mutta esim. itse olen usein tehnyt niin että kun olemme veneellä ja käyn uimassa ja harjaan hiuksiani, niin jossain vaiheessa (jos tarvetta on) putsaan hiusharjan hiuksista ja heitän veteen --> joskus aikamoinen hiustukko...
[/quote]
Porsas.
Mulla oli tapana 2000-luvun alussa parikymppisenä viikonloppuisin hypätä humalassa random autojen kyytiin Turun keskustassa. Ne oli just jotain pillua kerjääviä mamu ukkoja tai jotain hiippareita. Sairasta toimintaa minulta. Ihme, että olen hengissä vielä.
N34
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 13:44"]
Mulla oli tapana 2000-luvun alussa parikymppisenä viikonloppuisin hypätä humalassa random autojen kyytiin Turun keskustassa. Ne oli just jotain pillua kerjääviä mamu ukkoja tai jotain hiippareita. Sairasta toimintaa minulta. Ihme, että olen hengissä vielä. N34
[/quote]
Annoitko kenellekään?
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 13:40"]Ohi aiheen, mutta esim. itse olen usein tehnyt niin että kun olemme veneellä ja käyn uimassa ja harjaan hiuksiani, niin jossain vaiheessa (jos tarvetta on) putsaan hiusharjan hiuksista ja heitän veteen --> joskus aikamoinen hiustukko...
[/quote]
Tiedätkö vai etkö välitä siitä että hiukset kietoutuvat lujasti ja tuskallisesti esim.vesilintujen jalkoihin?
Olin töissä siellä EU-huippukokouksessa, joka oli käynnissä katoamisiltana. Muistan kuinka lähdin myöhällä käppäilemään Vapriikista kohti keskustaa bussipysäkille ja kattelin samalla sitä mustien virka-autojen määrää museokeskuksen ympärillä. Oli myös paljon ilmeisesti uutiskanavien pakettiautoja. Joutuiko Raisa jonkin sellaisen kyytiin, tiedä sitten. Kamalan kylmä sää oli tuolloin, mutta porukkaa oli silti keskustassa jotenkin poikkeuksellisen paljon liikkeellä ja tunnelma levoton. Jälkikäteen kylmää vieläkin ajatella, että jossain siinä lähistöllä likka samoihin aikoihin katosi.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 13:47"]
Olin töissä siellä EU-huippukokouksessa, joka oli käynnissä katoamisiltana. Muistan kuinka lähdin myöhällä käppäilemään Vapriikista kohti keskustaa bussipysäkille ja kattelin samalla sitä mustien virka-autojen määrää museokeskuksen ympärillä. Oli myös paljon ilmeisesti uutiskanavien pakettiautoja. Joutuiko Raisa jonkin sellaisen kyytiin, tiedä sitten. Kamalan kylmä sää oli tuolloin, mutta porukkaa oli silti keskustassa jotenkin poikkeuksellisen paljon liikkeellä ja tunnelma levoton. Jälkikäteen kylmää vieläkin ajatella, että jossain siinä lähistöllä likka samoihin aikoihin katosi.
[/quote]
Mutta kuuma kullihan lämmittään palelevan pimpukan. Kaikki päättyi hyvin <3
[/quote]
Nyt hei vähän rajaa.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 13:00"]
Baareihin on yleisesti aina yritetty väärillä henkkareilla alaikäisenä. Tuskin sen erikoisempi pimu, kuin muutkaan samassa iässä.
[/quote]
Mutta Raisassa on varoittava esimerkkiä muille: pahat miehet eivät osaa erottaa, onko meikattu leidi ala- vai täysi-ikäinen. Jos haluaa henkikultansa säilyttää yli kahdenkymmenen vuoden rajapyykin, odottaa ne vaadittavat vuodet. Eikä tee kipiääkään, olen aikoinani itse todennut tuon.
Suomessa ei ole vielä paljastunut "kauhujen talon" tapaisia juttuja, joten ehkä Raisa on vankina jossain ja on tehnyt lapsiakin sieppaajalleen, mutta ei pääse pois.
Olen itse Raisaa 6 vuotta vanhempi, mutta todellakin ihan me kympin tytöt lukiossa notkuttiin baareissa alaikäisenä. Siihen aikaan se oli ihan normaalia vetää 2-3 krt/kk lärvit, eikä se mitenkään meidän elämään vaikuttanut. Oltiin aktiivisia, harrastavia nuoria, joilla nykyään kaikilla omasta kaveriporukasta akateeminen tutkinto ja tasapainoinen elämä. En tiedä sitten, juoko nykynuoret vähemmän. Ymmärtääkseni asia on näin.
Mutta itse kysymykseen takaisin: Omituista on, että Raisa ei mahtunut kaveriporukan autoon. Yleensä nuoria sulloutuu autoon tarvittaessa ylimääräisiäkin. Varmaan siinä tuli riitaa, kun kaverit halusi kyydillä muualle ja Raisa taas sinne Pirkkalaan kotibileisiin, jossa oli se poika odottamassa. Mitä Raisa on tuon jälkeen tehnyt? Aikuinen olisi napannut taksin Pirkkalaan, teinien rahoilla ei ainakaan 90-luvulla ajeltu taksilla vaan kyyti pummattiin. Voi olla, että sai kyydin vaikka joltain "kaverin isoveljen kaverilta", johon sattumalta törmäsi tai joltain täysin tuntemattomalta henkilöltä tai porukalta. Porukkatoimintaa vastaan puhuu se, että niissä aina jonkun hermot pettää myöhemmin ja harvoin kaikki on suoranaisesti syyllisiä. Epäilen enemmänkin yksinäistä ajelijaa. Nuorehkoa miestä. Ehkä joku juuri välillisesti tuttu. Tiedetysti tutut varmaan on tarkasteltu, mutta nuorilla voi olla paljon sellaisia puolituttuja jotain kautta, joita kaikkia ei voi tietää. Nousi autoon, kävi perinteiset ja homma riistäytyi käsistä. Aika useinhan nuo surmat liittyy esimerkiksi kiljumiseen ja muuhun tappeluun vastaan. Ovela osuus on tosiaan se, mihin tekijä ruumiin dumppasi. Järvet on toki hyviä, jos laittaa painojen kanssa. Toisaalta ruumishan nousee vain hetkeksi pintaan ja hyvässä lykyssä jossain kaislikossa, joten kukaan ei huomaa. Syksyllä veneilijöitä on vähän, vaikka keskellä järveä kelluisi. Tai sitten poltti ruumiin tai hautasi tarpeeksi syvälle. En usko mitenkään, että teko oli suunniteltu. Yleensä näissä tapauksissa ruumis löytyy, koska tekijällä on hirveä paniikki päästä ruumiista eroon ja heittää sen johonkin liian helppoon paikkaan. Ehkä tämä tekijä mietti tovin rauhassa. Vaikeaa hyvää piiloa ei ole keksiä, jos malttaa vaan miettiä ja ei tee paniikkiratkaisua.