Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä verran voi odottaa puolisolta tukea työasioissa?

Vierailija
23.02.2022 |

Meillä on jatkuvasti riitaa aiheesta. Puolisoni on työssä, jossa on ainoa sitä työtä tekevä työpaikallaan eli työkavereilta ei varsinaisesti saa työhön tukea eikä ne muut siellä ymmärrä puolisoni työstä mitään. Myös pomo on eri alan ihminen ja etäällä muutenkin. Puolisoni haluaisi minulta paljon tukea työhönsä. Mielipiteitä ja näkemystä työjuttuihin, kuuntelijaa, neuvojaa, joitain vaikeita asioita haluaisi tehdä yhdessä kanssani kun on aika epävarma niissä.

Itse en jaksaisi hänen työasioita enää yhtään. Olen eri alalla enkä hänen työstä niin ymmärrä eikä aiheet niin kiinnosta. Minulla ei ole niistä mitään näkemystä sanottavana, mistä hän sitten pettyy ja valittaa kun en ”halua häntä auttaa”. Hänen mielestä puolison tehtävä on antaa tukea vaikeissa asioissa. Joo, olen tavallaan samaa mieltä mutta minusta jokainen saisi hoitaa omat työnsä ihan itse.

Mitä mieltä te muut olette?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta voi odottaa eikä varsinkaan vaatia yhtään tukea.

Vierailija
22/40 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puolisoni haluaisi minulta paljon tukea työhönsä. Mielipiteitä ja näkemystä työjuttuihin, kuuntelijaa, neuvojaa, joitain vaikeita asioita haluaisi tehdä yhdessä kanssani kun on aika epävarma niissä."

Jos AP tarkastelet tätä pätkää kirjoituksessasi, niin huomaat, että puolisosi vaatimus kohdistuu työnkuvansa jakamiseen ja työnsä tekemiseen sinun kanssasi. Nämä asiat kuuluvat yksiselitteisesti työpaikalle.

Jos puolisollasi on liian haastavia työtehtäviä ja vaikeuksia jaksaa työssään, hänen on käännyttävä ensisijaisesti esihenkilönsä puoleen. On työnantajan velvollisuus huolehtia työntekijöidensä jaksamisesta työssä ja tarjota tarvittaessa ohjausta sekä tukea.

Kohtuullista on mielestäni pyytää ja tarjota tukea TYÖSTÄ PALAUTUMISEEN, ei työstä suoriutumiseen.

Kehotan vetämään tiukan rajan, minkä verran jaksat ja haluat puhua vapaa-ajallasi puolisosi työn sisällöstä. Sinulla on siihen täysi oikeus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuuttomia vaatimuksia ja ikävää että vaativa osapuoli tekee asiasta vielä parisuhdeongelman syyttelemällä.

Vierailija
24/40 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Puolisoni haluaisi minulta paljon tukea työhönsä. Mielipiteitä ja näkemystä työjuttuihin, kuuntelijaa, neuvojaa, joitain vaikeita asioita haluaisi tehdä yhdessä kanssani kun on aika epävarma niissä."

Jos AP tarkastelet tätä pätkää kirjoituksessasi, niin huomaat, että puolisosi vaatimus kohdistuu työnkuvansa jakamiseen ja työnsä tekemiseen sinun kanssasi. Nämä asiat kuuluvat yksiselitteisesti työpaikalle.

Jos puolisollasi on liian haastavia työtehtäviä ja vaikeuksia jaksaa työssään, hänen on käännyttävä ensisijaisesti esihenkilönsä puoleen. On työnantajan velvollisuus huolehtia työntekijöidensä jaksamisesta työssä ja tarjota tarvittaessa ohjausta sekä tukea.

Kohtuullista on mielestäni pyytää ja tarjota tukea TYÖSTÄ PALAUTUMISEEN, ei työstä suoriutumiseen.

Kehotan vetämään tiukan rajan, minkä verran jaksat ja haluat puhua vapaa-ajallasi puolisosi työn sisällöstä. Sinulla on siihen täysi oikeus.

Kiitos arvokkaasta kommentistasi. Tuolta minusta on tuntunutkin, että haluaisi tehdä työnsä minun kanssani ja minun avullani. Toivoo usein että minulla olisi annettavaa hänen työn sisältöön. Olen tehnyt selväksi että minulla ei ole, vetänyt siis rajan tähän. Ja siitä riidat sitten alkaa. Hän pettyy ja loukkaantuukin kun en auta häntä. Hänen mielestään puolisoiden pitäisi auttaa toisiaan vaikeissa asioissa. Itse en työhöni tarvitse tukea. Ap

Vierailija
25/40 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa, etteivät miehen kyvyt riitä nykyiseen itsenäiseen asiantuntijatyöhön.

Vierailija
26/40 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän vittua nyt taas?

Eiköhän se ole työnantajan homma huolehtia siitä, että työntekijät osaavat hommansa ja antaa tehtävät riittävän selkeästi. Miten hitossa jonkun puoliso muka liittyisi töihin?

Pakko olla porvoosta.

Et selkeästi tunne työelämää kovin laajasti. Tuo kirjoittamasi on totta suorittavan tason töissä. Mutta moni erityisasiantuntija on tehtävässä, josta pomo ei ymmärrä mitään eikä pomon tarvitsekaan ymmärtää.

Jaa. Olen juristi, sitä ennen olin tutkija yliopistossa.

Missään työpaikassani ei ole odotettu, että työntekijän PUOLISO neuvoo tätä työtehtävissä.

Vierailija
27/40 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puolison kuulu auttaa työtehtävissä. Tässä tapauksessa puoliso voi ehkä auttaa yleisessä itsetunnon kohottamisessa.

Vierailija
28/40 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän vittua nyt taas?

Eiköhän se ole työnantajan homma huolehtia siitä, että työntekijät osaavat hommansa ja antaa tehtävät riittävän selkeästi. Miten hitossa jonkun puoliso muka liittyisi töihin?

Pakko olla porvoosta.

Et selkeästi tunne työelämää kovin laajasti. Tuo kirjoittamasi on totta suorittavan tason töissä. Mutta moni erityisasiantuntija on tehtävässä, josta pomo ei ymmärrä mitään eikä pomon tarvitsekaan ymmärtää.

Missään työpaikassani ei ole odotettu, että työntekijän PUOLISO neuvoo tätä työtehtävissä.

Ei kai AP:n puolison työpaikka sitä odotakaan vaan vain se puoliso itse.

Vierailija
29/40 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos arvokkaasta kommentistasi. Tuolta minusta on tuntunutkin, että haluaisi tehdä työnsä minun kanssani ja minun avullani. Toivoo usein että minulla olisi annettavaa hänen työn sisältöön. Olen tehnyt selväksi että minulla ei ole, vetänyt siis rajan tähän. Ja siitä riidat sitten alkaa. Hän pettyy ja loukkaantuukin kun en auta häntä. Hänen mielestään puolisoiden pitäisi auttaa toisiaan vaikeissa asioissa. Itse en työhöni tarvitse tukea. Ap

Kiva, jos huomioistani oli hyötyä :)

Jos joutuisin itse tällaiseen riitatilanteeseen, niin lähtisin painottamaan pettymystä ja loukkaantumista kokevalle puolisolle nimenomaan sitä, että vaikka en kykene (tai halua, tai jaksa) antamaan juuri hänen odottamaansa tukea ja apua, niin tarjoan silti vankkumattoman tukeni MUILLA tavoilla. En osalllistumalla itse työhön.

Vierailija
30/40 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän vittua nyt taas?

Pakko olla porvoosta.

Ei kai AP:n puolison työpaikka sitä odotakaan vaan vain se puoliso itse.

Huoh. Ja jos työntekijästä tuntuu, että hän ei saa työpaikallaan riittävää ohjausta, tai hänen ammattitaitonsa ei riitä, niin se on työnantajan, ei puolison tehtävä ratkaista tämä ongelma. Ja sen pärjäämättömyyttä kokevan työntekijän pitäisi tietenkin kääntyä työnantajansa tai esihenkilönsä puoleen tässä ongelmassa.

Voisitko seuraavalla kerralla lukea koko lainaamasi viestiketjun, ennen kuin vastaat siihen?

Vierailija
31/40 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva, jos huomioistani oli hyötyä :)

Jos joutuisin itse tällaiseen riitatilanteeseen, niin lähtisin painottamaan pettymystä ja loukkaantumista kokevalle puolisolle nimenomaan sitä, että vaikka en kykene (tai halua, tai jaksa) antamaan juuri hänen odottamaansa tukea ja apua, niin tarjoan silti vankkumattoman tukeni MUILLA tavoilla. En osalllistumalla itse työhön.

Eli korostaisin vahvasti sitä, ettei puoliso jää yksin työhuoliensa kanssa, olet hänen tukenaan tavalla, joka on myös sinun voimavarasi huomioiva ja KESTÄVÄ.

Yhdessä voisi miettiä keinoja, jolla työstressiä saisi purettua, jokin yhteinen uusi tekeminen vapaa-ajalla kenties. Ja ehkä voisitte pohtia yhdessä myös sitä, millä tavoin asian voisi ottaa puheeksi työpaikalla. Tämäkin asia saattaa ehkä jännittää puolisoasi ja siksi hän yrittää tukeutua niin voimakkaasti sinuun.

Vierailija
32/40 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinut tunnistaa jälleen kerran. Sinulla ei ole edes miestä, saati miestä, jota pitäisi auttaa työasioissa. Mikä ihme sinua vaivaa? Luet jonkun avauksen palstalta (tässä tapauksessa sellaisen, jossa mies on aina kotona ja vaimo hoitaa lasta) ja keksit siitä päässäsi sadun, jossa se tapahtuukin sinulle. Olethan ammattiavun piirissä?

Vierailija
33/40 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sinut tunnistaa jälleen kerran. Sinulla ei ole edes miestä, saati miestä, jota pitäisi auttaa työasioissa. Mikä ihme sinua vaivaa? Luet jonkun avauksen palstalta (tässä tapauksessa sellaisen, jossa mies on aina kotona ja vaimo hoitaa lasta) ja keksit siitä päässäsi sadun, jossa se tapahtuukin sinulle. Olethan ammattiavun piirissä?

Tässä on se avaus, jonka pohjalta ap keksi omansa:

https://www.vauva.fi/keskustelu/4522050/kun-puoliso-aina-kotona-miten-j…

Vierailija
34/40 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sekoitat minut kyllä johonkin toiseen. Täällä varmaan on monta samalla tyylillä kirjoittavaa henkilöä.

Ap

Vierailija
35/40 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on se avaus, jonka pohjalta ap keksi omansa:

https://www.vauva.fi/keskustelu/4522050/kun-puoliso-aina-kotona-miten-j…

Mitä saat siitä että tulet väittämään valheelliseksi ketjuani? En tiedä tuosta linkkaamastasi ketjusta mitään enkä ymmärrä miksi yrität vaientaa keskustelua, kun kysyn täällä neuvoja ongelmaani.

Ap

Vierailija
36/40 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta voi odottaa eikä varsinkaan vaatia yhtään tukea.

Huh, musta olisi todella kamalaa olla liitossa, jossa kumppani ei yhtään tue minua omassa elämäntilanteessani. 

Vierailija
37/40 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on kohtuuton. Tuo tsemppauskuvio voisi toimia ehkä luovaa työtä tekevillä vaikeassa tilanteessa, mutta arvelen ettei ole sellaisesta kyse.

Vierailija
38/40 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse auttaa eikä osallistua. Sinulla on oma työ, jonka hoidat kuten me kaikki aikuiset hoidamme omamme.

Jos puolisosi ei selviydy työstään, kannattaa hänen jutella asiasta esimiehen kanssa ja siirtyä vähemmän vaativiin tehtäviin.

Vierailija
39/40 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano miehelle, että kasvattaa selkärangan ja hoitaa työhönsä liittyvät epäkohdat siellä työpaikalla. Et ole hänen kollega eikä työasiat kuulu muutenkaan kotona puitavaksi. Tietysti sellaiset normaalit miten päivä meni tms ok.

Vierailija
40/40 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ko. miehen pitäisi hakeutua työterveydenhoitajan kautta työpsykologin sparrattavaksi. Kannattaa tarkistaa, että kuuluuko työterveyden soppariin. Se ei voi tietenkään neuvoa työtehtävissä, mutta voisi olla hyvä keskustella, että miten mies saisi vähän lisää tsemppiä. Kotiin ei tosiaan pitäisi työasioita enää tuoda märehdittäväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan