Miten pääser etanoista eroon pihalta
Ihan sama minne katsoo pihalla niin etana siellä, toinen täällä. Olen tuhonnut niitä sitä mukaa kun niitä näen, mutta aina niitä tulee lisää!! Iltasella kengän alla narskahtaa kun pihalla kävelee. En tiiä mitä "rotua" ne ovat, mutta semmoisia ruskeita kotilolla ja lisääntyvät niin pirusti. Auttakaa mua!
Kommentit (20)
Tää on vähän julma. Mutta keräät kaikki pois kuoppaan ja kiehuva vesi päälle.
Muutama kana pihalle aitaukseen, vaikka viisI. Ja kukko.
MInä kerään joka aamu ämpäriin, jossa on etikkavettä. Tosin ei niistä eroon pääse, meillä on iso piha ja lukuisia hyviä talvehtimispaikkoja.
Lehtokotiloita. Mun vanhemmilla on niitä puutarhassa. Heillä on purkki, jossa on etikkaa, ja sinne pudottavat kaikki löytämänsä kotilot.
Pariksi viikoksi vehnäjauhoihin sitten paistat valkosipulissa ja syöt pois.
Eilen tuli aamutv:ssä juttua näistä "tappajaetanoista", lisääntyvät nyt vauhdilla Suomessa. Pahasta lempinimestään huolimatta ovat siis vaarattomia, vaikkakin ikäviä vieraita. Oikea nimi oli joku Espanjaan liittyvä. En kuunnellut tarkasti, asun itse kerrostalossa. Googlaamalla löydät varmasti ohjeita hävittämiseen.
Myrkkyä. Osta sellaisia luontoystävällisiä pellettejä joissa ei ole pahempia myrkkyjä mutta tappavat etanat. (Mutta eivät tapa lintuja, siilejä tai naapurin kissoja kun syövät raadot).
Ei ole espanjan siruetana, jos niillä on "koti mukana". Eli lehtokotiloita, kts. ohjeet yltä. Ja tosiaan naapurit mukaan taistoon!
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:34"]Eilen tuli aamutv:ssä juttua näistä "tappajaetanoista", lisääntyvät nyt vauhdilla Suomessa. Pahasta lempinimestään huolimatta ovat siis vaarattomia, vaikkakin ikäviä vieraita. Oikea nimi oli joku Espanjaan liittyvä. En kuunnellut tarkasti, asun itse kerrostalossa. Googlaamalla löydät varmasti ohjeita hävittämiseen.
[/quote] Espanjan siruetanalla ei ole kotiloa, ap:n piha pursuaa todennäköisesti lehtokotiloita.
Mitä ne etanat sitten haittaavat? Ei ole käynyt mielessäkään niitä ruveta tuolta myrkyttelemään.
Keräät. Ei lahoavaa puuta pihaan. Nurtsit siisteiks ja lyhyiksi.ei rehottavia märkiä puskia. Tubkaa ja kalkkia etanapIkkoihin.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:23"]
Ihan sama minne katsoo pihalla niin etana siellä, toinen täällä. Olen tuhonnut niitä sitä mukaa kun niitä näen, mutta aina niitä tulee lisää!! Iltasella kengän alla narskahtaa kun pihalla kävelee. En tiiä mitä "rotua" ne ovat, mutta semmoisia ruskeita kotilolla ja lisääntyvät niin pirusti. Auttakaa mua!
[/quote]
Etanat ovat kannibaaleja. Syövät siis kuolleita lajitovereitaan. Jos tapat niitä polkemalla, se houkuttelee yhä lisää etanoita. Etanat on tapettava kiehuvalla vedellä. Niitä voi houkutella esim. olutansoilla tiettyihin paikkoihin joista sitten kerää astiaan tapettavaksi. Lapsille voi antaa tehtäväksi kerätä etanoita ja maksaa vaikka muutaman sentin per kappale.
Älkää vaihdelko kasveja pihalta toiselle, vanhojen pihojen kasveissa voi olla etananmunia. Juuret kannattaa ainakin huuhtoa puhtaiksi.
Just hetki sitten mietin avautumista tänne kotiloista, kun niitä taas kerran keräilin! :) kerään niitä aina johonkin purkkiin johon saa kannen tiukasti kiinni (käytössä ollut esim. lasipurkkeja, lasinpesunestekanistereira ym.) ja sit sinne lirauttaa vähän esim. sitä lasinpesunestettä tai bensaa niin jo kuolevat! Jos ei laita mitään ainetta, niin jo ne kohta on taas pitkin purkin reunoja ja kansissa ja joka paikassa!
Meillä on ollu jo vuosien taistelu kotiloita vastaan, mutta eipä ne minnekään lähde kun ei naapurit tee niille mitään omilla tonteillaan.. Kannattaa heti kun niitä keväällä ilmestyy alkaa jo keräämään, sillä hyvänä kesänä yksi kotilo voi tehdä jopa 100 poikasta.. Tänä vuonna oon varmasti kerännyt jo useamman tuhat koteloa, mutta on ne ehkä taas vähän vähentyneetkin. Että sellasta ihanaa elämää mä vietän kesällä! :))
Kerää pussiin ja polta tai keitä.
Jos naapurit ei liity etanasotaan sun kanssa niin luultavasti et mitenkään. Jos naapuri on metsää niin yhtä iso haaste.
Ovat lehtokotiloita varmaankin. Googlaamalla löytyy sotastrategioita, mutta aila toivotonta hommaa kun aina voivat lisääntyä viereisellä pihalla ja palata takaisin.