Mieheni kuorruttaa kaiken ruuan karmean tulisella chilikastikkeella.
Siinähän se tuli sanottua. Mistä moinen johtuu? Onko tuo olento saanut jonkun loisen / juonut makuaistinsa tärviölle / täysin tollo?
*ituttaa oikeasti kun tekee monta tuntia ruokaa, hauduttaa ja maustaa, miettii kaikki makuyhdistelmät, viinit ym. Nyt lomalla on siihen aikaa, yleensä ei ole. On tuoreet pihamaan yrtit päällä, kaikkea hyvää.
Vaan tuo ääliö lappaa kamat lautaselle ja maistamatta kuorruttaa kaiken sellaisella kaiken elävän tappavalla chilikastikkeella. Sen jälkeen ei maista enää mitään seuraavaan vuorokauteen.
Ärsyttää ja ällöttää ja harmittaa. Tuolle voisi samantien syöttää samaa nappularuokaa kuin koiralle, ihan sama mitä lappaa kitaansa kun kaikki maistuu samalle kastikkeelle.
Lopetan ruokien miettimisen. Itse pärjään vähällä, samoin lapset. Me syödään omat ruokamme ja tuo mätijätti saa vetää vaikka HK:n energiatahnaa kuorrutettuna soossillaan. Vituttaa.
Kommentit (60)
Miksei sitä kastikkeen nimeä muka voi sanoa?!
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:26"]Chili polttaa vain kokemattoman suuta, mutta chiliä useammin syövällä se vain täydentää makuja ja poltetta ei tule. Vertaa vaikka thaimaalaisten ruokiin, siis niihin aitoihin. Ekoilla kerroilla thai-style tulisuus polttaa suuta mutta muutamien kertojen jälkeen alta paljastuu mahtava makumaailma! Rohkeesti itsekin kokeilemaan :)
[/quote]
Et taida mikään varsinainen ruuanlaittaja olla. Moneenkaan eurooppalaistyyliseen ruokalajiin ei kuulu tulisuus. Vaikka kuinka olisi tottunut tulisuuteen niin kyllä mikä tahansa todella dominoiva maku peittää alleen vienommat vivahteet. Itse en pystyisi elämään juntin kanssa, joka ei tajuaisi ollenkaan hyvän ruuan päälle.
[/quote]
Tulisuus ei ole mikään maku.
Miten niin ei maista mitään? Niihin laitetaan kastiketta kun ne maistuu ilman sitä pahalle. Sama kuin ruoka ilman mausteita, suolaa, pippuria jne.
Uskomaton juttu. Että toinen ei saa käyttää mausteita. Ok. En ehkä halua tietää muuta.
Feeling you. Tavallaan. Maustan ruokia aika harkiten ja pyrin panostamaan makuun. (ei mitään yltiöholtitonta, että ei tartte tästä vääntää syytä) Mies laittaa joka kerta ruokaa edes maistamatta jotain lisuketta, chilikastiketta, soijaa, suolaa jne. Sitten muka mulle kiitokset, että olipa hyvää ruokaa. Ihan vain se ajatus vähän nyppii, että kyllä niitä mun kokkauksiani voisi maistaa sellaisenaankin joskus. Kyllä, annan täydet vapaudet vaikka kusta siihen lautaselle, mutta...voisiko kokeilla rohkeasti niitä alkuperäisiä makuja?
Sama ongelma täällä. Oma mieheni laittaa mitä milloinkin on. Usein se on sriracha nimistä. En tiedä ostaako se sitä koska sitä saa aika isossa pullossa vai onko se vaan erityisen hyvää. Itseäni ällöttää koska purkissa on kanan kuva ja mies laittaa sitä keittoihin, salaattiin, leivälle ja tietysti kaikkiin normi aterioihin. Ja paljon laittaakin.
Minustakin se on junttia ja epäkohteliasta, että maistamatta maustaa uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:13"]
Chili on sellainen aine, jonka suhteen makutottumukset kehittyvät yllättävän nopeasti, kun sitä tottuu käyttämään. Se mikä sinusta on tappavan tulista on miehesi mielestä todennäköisesti vain mukavasti lämmittävää. Laadukas chilikastike ei peitä ruoan makua juurikaan sellaisten ihmisten suussa, jotka ovat tulisuuteen tottuneet, vaan tuo pikemminkin ruoasta uusia puolia esiin. Jos itse laitan ruokaan oman makuni mukaan chiliä, saan taatusti syödä koko kattilallisen itse kun muut ruokailijat jonottaisivat maitopurkkia jääkaapilta lusikallisen maistettuaan, mutta omassa suussani ruoka maistuisi vallan mainiolta.
[/quote]
Olen samaa mieltä avaajan kanssa, että tosiaan chilikastike peittää alkuperäisen maustamisen alleen,muuta on turha väittää.
Itse teeen niin että ensimmäiseen satsiin en laita chilikastiketta, koska hävettää niin tehdä. Vasta santsikerroilla lorautan muut mausteet jyräävää chilikastiketta.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:08"]
Enemmän tässä huolestuttaa se, miten rumasti ja alentuvasti ap puhuu aviomiehestään.
[/quote]
Näillä palstoilla voit syyllistää ihmisiä. Älä tee samaa läheisillesi.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 09:19"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:13"]
Chili on sellainen aine, jonka suhteen makutottumukset kehittyvät yllättävän nopeasti, kun sitä tottuu käyttämään. Se mikä sinusta on tappavan tulista on miehesi mielestä todennäköisesti vain mukavasti lämmittävää. Laadukas chilikastike ei peitä ruoan makua juurikaan sellaisten ihmisten suussa, jotka ovat tulisuuteen tottuneet, vaan tuo pikemminkin ruoasta uusia puolia esiin. Jos itse laitan ruokaan oman makuni mukaan chiliä, saan taatusti syödä koko kattilallisen itse kun muut ruokailijat jonottaisivat maitopurkkia jääkaapilta lusikallisen maistettuaan, mutta omassa suussani ruoka maistuisi vallan mainiolta.
[/quote]
Olen samaa mieltä avaajan kanssa, että tosiaan chilikastike peittää alkuperäisen maustamisen alleen,muuta on turha väittää.
Itse teeen niin että ensimmäiseen satsiin en laita chilikastiketta, koska hävettää niin tehdä. Vasta santsikerroilla lorautan muut mausteet jyräävää chilikastiketta.
[/quote]
Kuka pakottaa käyttämään jotain todella maustettuja chilikastikkeita? Itse suosin melko neutraaleja sooseja joissa se chilen maku nousee esiin, en mitään etikka-pippuri-mausteliemiä jossa on vivahteena vähän jotain väljähtynyttä paprikaa.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 09:05"]Sama ongelma täällä. Oma mieheni laittaa mitä milloinkin on. Usein se on sriracha nimistä. En tiedä ostaako se sitä koska sitä saa aika isossa pullossa vai onko se vaan erityisen hyvää. Itseäni ällöttää koska purkissa on kanan kuva ja mies laittaa sitä keittoihin, salaattiin, leivälle ja tietysti kaikkiin normi aterioihin. Ja paljon laittaakin.
[/quote]
Sriracha on hyvää, ja sopii juurikin pöytämausteeksi tuollaisiin normi-aterioihin, pihvistä jäätelöön ja kaikkeen siltä väliltä.
Meillä mies tunkee jokaikiseen ruokaan, voileipiin lukuunottaen ihan järkyttävän kasan _aromisuolaa_!
Mua itseäni ällöttää tuollainen suolankäyttö, mutta mitäpä minä aikuista miestä kieltämään. Enpähän vain tuhlaa aikaa ja vaivaa ruokien maustamiseen kun itse tykkään suht mausteettomasta ruoasta.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 09:40"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 09:05"]Sama ongelma täällä. Oma mieheni laittaa mitä milloinkin on. Usein se on sriracha nimistä. En tiedä ostaako se sitä koska sitä saa aika isossa pullossa vai onko se vaan erityisen hyvää. Itseäni ällöttää koska purkissa on kanan kuva ja mies laittaa sitä keittoihin, salaattiin, leivälle ja tietysti kaikkiin normi aterioihin. Ja paljon laittaakin.
[/quote]
Sriracha on hyvää, ja sopii juurikin pöytämausteeksi tuollaisiin normi-aterioihin, pihvistä jäätelöön ja kaikkeen siltä väliltä.
[/quote]Niin onkin. Sopivaa yleismaustetta eikä potkua ole ainakaan liikaa vaan sopivasti. Hyvä ketsupin korvike :)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:06"]Siinähän se tuli sanottua. Mistä moinen johtuu? Onko tuo olento saanut jonkun loisen / juonut makuaistinsa tärviölle / täysin tollo?
*ituttaa oikeasti kun tekee monta tuntia ruokaa, hauduttaa ja maustaa, miettii kaikki makuyhdistelmät, viinit ym. Nyt lomalla on siihen aikaa, yleensä ei ole. On tuoreet pihamaan yrtit päällä, kaikkea hyvää.
Vaan tuo ääliö lappaa kamat lautaselle ja maistamatta kuorruttaa kaiken sellaisella kaiken elävän tappavalla chilikastikkeella. Sen jälkeen ei maista enää mitään seuraavaan vuorokauteen.
Ärsyttää ja ällöttää ja harmittaa. Tuolle voisi samantien syöttää samaa nappularuokaa kuin koiralle, ihan sama mitä lappaa kitaansa kun kaikki maistuu samalle kastikkeelle.
Lopetan ruokien miettimisen. Itse pärjään vähällä, samoin lapset. Me syödään omat ruokamme ja tuo mätijätti saa vetää vaikka HK:n energiatahnaa kuorrutettuna soossillaan. Vituttaa.
[/quote]
Meillä sama... Kuulema korvaa sillä suolan
Mitä se aromisuola oikein muuten on? Itselläni on herbamare nimistä, jonka sisällysluettelossa lukee että sisältää merisuolaa ja yrttejä, kaikki luomua.
Jotkut kaverini suhtautuvat tähän tosi pahasti ja sanovat että se käyttävät mielummin merisuolaa tai ruususuolaa.
Itse tykkään käyttää tuota herbamarea (aromisuolaa?) ruuanlaitossa, ja ihan pöytäsuolanakin käytän itse ruuissa johon yrtit mielestäni sopivat, eli melkein kaikkea. Punaista lihaa suolaan pöydässä mieluiten punaviinillä maustetulla merisuolalla. Leivontaan käytän tietysti "mautonta" meri- tai ruususuolaa.
Totta puhuen ostan suolat monesti purkin perusteella, esim ruususuolasta ei ole mitään käsitystä mitä se on (eihän se nyt ruusuista voi tulla), mutta on sievän väristä purkissaan
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 10:44"]
Mitä se aromisuola oikein muuten on? Itselläni on herbamare nimistä, jonka sisällysluettelossa lukee että sisältää merisuolaa ja yrttejä, kaikki luomua. Jotkut kaverini suhtautuvat tähän tosi pahasti ja sanovat että se käyttävät mielummin merisuolaa tai ruususuolaa. Itse tykkään käyttää tuota herbamarea (aromisuolaa?) ruuanlaitossa, ja ihan pöytäsuolanakin käytän itse ruuissa johon yrtit mielestäni sopivat, eli melkein kaikkea. Punaista lihaa suolaan pöydässä mieluiten punaviinillä maustetulla merisuolalla. Leivontaan käytän tietysti "mautonta" meri- tai ruususuolaa. Totta puhuen ostan suolat monesti purkin perusteella, esim ruususuolasta ei ole mitään käsitystä mitä se on (eihän se nyt ruusuista voi tulla), mutta on sievän väristä purkissaan
[/quote]
herbamare on yrttisuolaa, aromisuola taas lähinnä suolaa plus vähän jotain mausteita ja lisäaineita, ainakin ennen usein jotain kolmasosa aromivahvennetta, nykyään kai saa ilmankin jotain seoksia.
Työkaveri harrastaa myös chilielämyksiä, iahn sama mikä ruoka on kysessää kaikki peittyy chilin poltteeseen... ei käsitä.
Hyvä ketju, alkoi tehdä mieli chilisoossia leivällä. Miksi naiset muuten ei pidä chilistä?
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 11:25"]
Hyvä ketju, alkoi tehdä mieli chilisoossia leivällä. Miksi naiset muuten ei pidä chilistä?
[/quote]
No ainakin minä pidän. Omalla kokemuksella voisin ihmetellä mikseivät miehet pidä, kun itselläni on ollut useampiakin seurustelukumppaneita jotka eivät osaa syödä tulista ruokaa ja joille jopa kaupan valmiit "chilimarinoidut" lihat ovat liikaa. Tosin niin näyttää olevan sipulit, suolakurkut ja sinappikin turhan tujua tavaraa näille miehille.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:26"]Chili polttaa vain kokemattoman suuta, mutta chiliä useammin syövällä se vain täydentää makuja ja poltetta ei tule. Vertaa vaikka thaimaalaisten ruokiin, siis niihin aitoihin. Ekoilla kerroilla thai-style tulisuus polttaa suuta mutta muutamien kertojen jälkeen alta paljastuu mahtava makumaailma! Rohkeesti itsekin kokeilemaan :)
[/quote]
Et taida mikään varsinainen ruuanlaittaja olla. Moneenkaan eurooppalaistyyliseen ruokalajiin ei kuulu tulisuus. Vaikka kuinka olisi tottunut tulisuuteen niin kyllä mikä tahansa todella dominoiva maku peittää alleen vienommat vivahteet. Itse en pystyisi elämään juntin kanssa, joka ei tajuaisi ollenkaan hyvän ruuan päälle.
[/quote]
Entäs, jos ei innosta "eurooppalaistyyliset ruokalajit", vaan enemmänkin esim. itämaiset ja etelä-amerikkalaiset? Näissä maissa maut eivät ole mitään pliisuja, kuten esim. usein suomalaisissa ruuissa. Ja kuka määrittää mikä on se ainoa oikea "hyvä ruoka", sinäkö?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mikä kastike on kyseessä?
T. Chilinkasvattaja ja kauppias