Onko tällaisessa imettämisessä enää järkeä?
Kysyn kokemuksia kokeneimmilta imettäjiltä. Tilanne siis on, että haluaisin kovasti imettää vauvaani, joka on nyt 7 viikkoa vanha. Hän syntyi hieman ennenaikaisena ja pienipainoisena, mistä syystä imettäminen ei onnistunut heti sairaalassa. Vauvalla on aina ollu oikea imuote, mutta voimia imemiseen ei ole ollut. Jo sairaalassa verensokerit romahtivat ja lääkäri määräsi lisämaitoa pullosta 3 tunnin välein. Minä aloitin sairaalassa aktiivisen pumppaamisen ( 8 kertaa vuorokaudessa, myös yöllä), ja vauva onkin ollut täysin minun maidoillani 7 viikkoa ja maitoa on jopa säästynyt pakkaseen noin kuukauden edestä. Kaikki maito on kuitenkin mennyt pullosta, sillä vaikka imetän pari, kolme kertaa päivässä toin tunnin, niin syöttöpunnitusten mukaan vauva saa yhteensä vain 5-25 milliä maitoa - ja tarve on noin 100 milliä per ruokailu.
Olemme käyneet imetysneuvojalla, keskustelleet sairaalassa ja neuvolassa. Neuvot ovat olleet hieman erilaiset neuvojasta riippuen. Alkuun vauvan paino ei noussut, ja siksi ensimmäisinä viikkoina sain neuvon rajoittaa imetyksiä ja niiden kestoa, Kuulemma vauva väsyi liikaa, eikä paino siksi noussut. Pullolla paino on sitten saatu nousemaan hyvin, ja sittemmin neuvottiin imettämään niin paljon kuin jaksaa.
Mutta siinäpä ongelma. Maidon pumppaaminen ja pulloruokinta vievät yhteensä noin tunnin, joten en millään ehdi joka syötöllä (väh. 8 kertaa vuorokaudessa) imettämään, ja suoraan sanottuna öisin tunnin herätykset 2 tunnin välein vievät voimat niin, etten voisi kuvitella yöllä vielä imettäväni. Lisäksi vauva suostuu nykyään imemään vain harvoin, eli saattaa olla, että vain nukkuu rinnalla.
Vauva on siis 7 viikkoa, painoa jo 4,5 kg ja hänen rinnasta saamansa maitomäärät eivät ole lisääntyneet viikkojen myötä. Eli ei taida treeni tai kasvaminen olla tepsinyt? Nyt sitten mietin, että pitäisikö yrittää vieläkin enemmän vai onko tässä enää toivoa? Maitoa saan kuitenkin pumpattua, mikä on hienoa, mutta tuskin pystyn sitä jatkamaan loputtomiin. Tavoitteena on pumpata vielä kuukausi ja sitten antaa pakastemaitoja siihen asti, että vauva 4 kk. Minulla on nimittäin toinenkin lapsi, enkä pysty kuluttamaan enää kovin pitkään kaikkea aikaani tähän rumbaan. Ja esikoisella oli muuten sama ongelma: ennenaikaisuus, pieni paino ja heikko/tehoton imu. Silloin lypsin 4,5 kuukautta ja olin ihan uupunut.
Mitä tekisitte minun tilanteessani? Pumppaamista en voi vielä jättää ja korvata pelkällä imetyksellä, koska imu niin tehotonta, että ilman pumppausta maito tyrehtyisi. Ottaisinko riskin ja laskisin pumppauskertoja silläkin uhalla, että maito vähenee?
Haluaisin niin alkaa nauttia vauvasta ja olla enemmän läsnä esikoiselle.Nyt tämän rumban vuoksi olen täysin sidottu kotiin, ulkoileminenkin on haastavaa tässä aikataulutetussa elämässä. Ja vauva ei vielä noudata selkeää rytmiäkään, joten kamala sumpliminen pulloruokinnan, pumppaamisen ja imetyksen välillä.
Kommentit (76)
Sama tarina. Jaksoin 1,5kk, sitten en enää pystynyt, olin henkisesti ihan rikki. Ei ollut mitään järkeä... Kaikki kehuivat miten hyvä äiti olen kun jaksan mutta en oikeasti jaksanut ja odotin että joku sanoisi että lopeta jo ennenkuin palat loppuun. Kun väsymys ja stressi lopettivat maidon tulon, olin onnellinen ja helpottunut, sai "hyvän syyn" siirtyä korvikkeeseen.
Ootko liittynyt Imetyksen tuki ry:n fb-ryhmään? Tee sinne tukipyyntö ja saat asiantuntevan vastauksen tukiäidiltä. :)
Jos pumppaus ja imetys vie liikaa aikaa tai on liian raskasta, niin ala vähentää pumppailua ja siirtykää pikkuhiljaa korvikkeelle. Päätös on sinun, mutta ole armollinen itsellesi. Äläkä murehdi sitä, että joku paheksuu, kun ruokit lasta pullolla. Ruokkimistapa ei määritä sitä, kuka on hyvä äiti.
Omalle lapselle piti alkaa antaa lisämaitoa, kun hän ei saavuttanut syntymäpainoa. Yritin aluksi pumpata, mutta ei sitä maitoa tullut riittävästi, joten sai korviketta lisäksi. Omasta mielestäni suurin ongelma korvikkeen kanssa on se, että joillekin vauvoille tulee sitä mahavaivoja. Omalle lapselle niitä ei onneksi tullut.
Vielä sellainen juttu, että itse olin enemmän läsnä, kun syötin lasta pullosta. Imettäessä luin tai katsoin telkkaria, mutta pullolla ruokkiessani katson vauvaa silmiin. No saihan se vauva vähän ihokontaktia, kun imetin.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:10"]Nähtävästi sä olet jo päättänyt itsekkäästi lopettaa imettämisen ja haet täältä vaan flota joten oletko saanut tarpeeksi itseäsi miellyttäneitä vastauksia?
Koita edes sitä imetystä.Ne imee kun on nälkä eli parin tunnin välein ja viihtyy rinnalla jopa tunnin ja jatkaa pahimmassa tapauksessa vielä toisen rinnan kimpussa toisen tunnin..kerkee kattoon vaikka hyvän ellun.
Kannattaa varmaan nyt koittaa ennenkuin lopettaa..kuitenkin rintaruokinta maineestaan huolimatta hyvin vapauttavaa.
Lopeta nyt ainakin se pumppaus..kuulostaa ihan hirmu työläältä ja järkyttävän väsyttävältä.Miksi pumpata?
[/quote]
Siis onko toi ap nyt mielestäsi ITSEKÄS vai ei? Alkuun syyllistät itsekkyydestä, ja parin lauseen jälkeen ihmettelet, että miksi ihmeessä pumppaa, kun on niin kovin työlästä... voi vittu. Nyt se pää pois perseestä. KUKAAN ei pumppaa huvikseen! Osoittaa EPÄitsekkyyttä kun jaksaa pumpata!
Nimim. 3 kk vauvallensa maifot pumpannut ja idioottien älyvapaista mielipiteistä hyvin hetkästi vittuuntuva äiti
Tunnin imetyskerta kuulostaa kovin pitkältä pienelle ja voimattomalle vauvalle. Meillä imetyskerrat oli lyhyitä, koska vauva väsähti rinnalle eikä jaksanut imeä. Meille lääkäri määräsi tutin käytön imemisen voimistamiseen, tekin voitte harkita samaa. Tsemppiä pullorumbaan, mutta jos se käy liian raskaaksi, tee kuten parhaimmaksi näet. Minäkään en olisi kauaa jaksanut pumpata, syöttää, pestä pulloja ja imettää punnituksineen, mutta hiljalleen vauvan syöminen voimistui, ja päästiin pullosta eroon. T. melko samat taustat
Elämän ei pitäisi pyöriä pelkän imetyksen ympärillä. Meillä on onnellinen pullovauva ja aikaa sisarukset saavat nyt aikaa.
76:lle. Joo, nämä imetyshullut ovat aivan oma lukunsa. Puhuvat jostain vasta-aineista ja immuniteeteista vaikkei ole tuon taivaallista hajua mitä nuo edes ovat. Hirveä kilpailu ja suoritus päällä niin että kaikkien ympärilläolevien päät hajoavat.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:43"]
Tunnin imetyskerta kuulostaa kovin pitkältä pienelle ja voimattomalle vauvalle. Meillä imetyskerrat oli lyhyitä, koska vauva väsähti rinnalle eikä jaksanut imeä. Meille lääkäri määräsi tutin käytön imemisen voimistamiseen, tekin voitte harkita samaa. Tsemppiä pullorumbaan, mutta jos se käy liian raskaaksi, tee kuten parhaimmaksi näet. Minäkään en olisi kauaa jaksanut pumpata, syöttää, pestä pulloja ja imettää punnituksineen, mutta hiljalleen vauvan syöminen voimistui, ja päästiin pullosta eroon. T. melko samat taustat
[/quote]
Ehkä siis voisi ajatella, että lyhyt imetys useammin? Tuttia käyttää, koska kova imemisen tarve, mutta se tuttikaan ei oikein pysy kunnolla suussa. Kertonee siis jotain imutehosta. Pumppaamalla maitoa kuitenkin tulee täysin vauvan tarpeiksi, joten tuskin kyse maidon vähäisyydestäkään.
-AP
Meillä keskonen kasvanut pulloruokinnalla hienoksi ja komeaksi taaperoksi. Älä stressaa!
Mahtavaa että pumppaat maitoa. Jokainen tippa äidinmaitoa on vauvalle hyväksi :) Imetyksen ry facebook sivuilta saa vertaistukea ja vinkkejä koulutetuilta tukiäideiltä ja imetystukipuhelinkin päivystää joinain päivinä.
Imetyksen tuki ry facebook sivut siis!
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:52"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:43"]
[/quote]
Ehkä siis voisi ajatella, että lyhyt imetys useammin? Tuttia käyttää, koska kova imemisen tarve, mutta se tuttikaan ei oikein pysy kunnolla suussa. Kertonee siis jotain imutehosta. Pumppaamalla maitoa kuitenkin tulee täysin vauvan tarpeiksi, joten tuskin kyse maidon vähäisyydestäkään.
-AP
[/quote]
Jos tuntuu, että jaksat vielä yrittää imetyksen kanssa, niin kannattaa ainakin kokeille lyhyempiä imetyksiä hieman useammin. Vauva väsyy turhaan ollessaan pitkään rinnalla eikä saa sieltä kuitenkaan mitään vaikka maitoa riittääkin. Kysehän voi olla tehosta tai tekniikasta, tosin pullolla syötetyt voivat myös tottua nopeasti siihen, että maidon saa helpommalla vaivalla pullosta eivätkä vaivaudu enää rinnasta imemään. Ei pulloruokintaan maailma kaadu, vaikka voi siltä hetkellisesti tuntuakin. Tärkeintä on, että vauva saa ruokaa ja kasvaa. -2
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:53"]
Meillä keskonen kasvanut pulloruokinnalla hienoksi ja komeaksi taaperoksi. Älä stressaa!
[/quote]
Joo, itsekin ajattelen, että pullolla kasvaa hyvin. Ja esikoinen, keskonen hänkin, on äärimmäisen hyvin kasvanut ja terve nelivuotias, vaikka sai "vain" neljä kuukautta äidinmaitoa, eikä silloinkaan täysimetyksellä. Jotenkin vain olisin toivonut, että nyt olisi imetys toiminut. Olisi ollut helpompaa, eikä olisi tarvinnut jatkuvasti tuntea niitä polttavia katseita selässään kun julkisesti pullosta syöttää. No, ehkä neljässä vuodessa ihmisille on tullut järkeä ja avarakatseisuutta lisää. Silloin tunsin todella, että minua katsottiin kieroon.
AP
Meillä kaksoset syntyivät keskosina ja syötettiin poikia niin että vauvojen isä antoi toiselle tuttipullosta korviketta tai pumpattua maitoa, minä imetin toista sen aikaa kun tämä jaksoi reippaasti ja sitten annoin loput pullosta. Tällä tavalla mentiin kahdenksan kuukautta (tosin isä meni töihin parin kk:n jälkeen ja hoidin homman yksin, vuorotellen poika syöttäen).
Täyimetykseen en edes pyrkinyt; tärkeintä oli vaan jotenkin selvitä! x)
Suositukset on suosituksia, etsi vaan rohkeasti se tapa mikä teidän perheelle sopii parhaiten. :)
Ja oikea vastaushan tähän olisi ollut: "Imetät ja pumppaat vuorokauden ympäri. On myös ok olla väsynyt"
Mä vaan hankkisin korviketta ja imettäisin sen, minkä voin.
Kaikki äidinmaito on tärkeää! Tsemppiä Ap!
Miksi pitäisi saada 100ml kerralla? Luin että imetetty vauva syö 30ml tunnissa ja kerta-annos saisi olla _max_ 90ml.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:05"]Mä vaan hankkisin korviketta ja imettäisin sen, minkä voin.
[/quote]
..ja tyrehdyttäisit maidontuotantosi. Ei näin. Koeta jaksaa pumpata ap ja ole ylpeä itsestäsi!
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:05"]
Kaikki äidinmaito on tärkeää! Tsemppiä Ap! Miksi pitäisi saada 100ml kerralla? Luin että imetetty vauva syö 30ml tunnissa ja kerta-annos saisi olla _max_ 90ml.
[/quote]
Pienipainoisilla on ohjeistukset maidon minimimääriin.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:09"]Kuule, lopeta imetys. Voitte koko perhe paremmin.
t. 2 imetettyä ja 2 pullolasta
[/quote]
Samaa mieltä. Ihan hirveää että pienen vauvan täytyy uurastaa ravinnon eteen niin että voimat loppuvat ja raukka jää silti nälkäiseksi. Jos äly ei pelitä niin yrittäkää nyt edes ajatella tunteella. Pakonomainen imetyksen suorittaminen on sairasta.