Onko tällaisessa imettämisessä enää järkeä?
Kysyn kokemuksia kokeneimmilta imettäjiltä. Tilanne siis on, että haluaisin kovasti imettää vauvaani, joka on nyt 7 viikkoa vanha. Hän syntyi hieman ennenaikaisena ja pienipainoisena, mistä syystä imettäminen ei onnistunut heti sairaalassa. Vauvalla on aina ollu oikea imuote, mutta voimia imemiseen ei ole ollut. Jo sairaalassa verensokerit romahtivat ja lääkäri määräsi lisämaitoa pullosta 3 tunnin välein. Minä aloitin sairaalassa aktiivisen pumppaamisen ( 8 kertaa vuorokaudessa, myös yöllä), ja vauva onkin ollut täysin minun maidoillani 7 viikkoa ja maitoa on jopa säästynyt pakkaseen noin kuukauden edestä. Kaikki maito on kuitenkin mennyt pullosta, sillä vaikka imetän pari, kolme kertaa päivässä toin tunnin, niin syöttöpunnitusten mukaan vauva saa yhteensä vain 5-25 milliä maitoa - ja tarve on noin 100 milliä per ruokailu.
Olemme käyneet imetysneuvojalla, keskustelleet sairaalassa ja neuvolassa. Neuvot ovat olleet hieman erilaiset neuvojasta riippuen. Alkuun vauvan paino ei noussut, ja siksi ensimmäisinä viikkoina sain neuvon rajoittaa imetyksiä ja niiden kestoa, Kuulemma vauva väsyi liikaa, eikä paino siksi noussut. Pullolla paino on sitten saatu nousemaan hyvin, ja sittemmin neuvottiin imettämään niin paljon kuin jaksaa.
Mutta siinäpä ongelma. Maidon pumppaaminen ja pulloruokinta vievät yhteensä noin tunnin, joten en millään ehdi joka syötöllä (väh. 8 kertaa vuorokaudessa) imettämään, ja suoraan sanottuna öisin tunnin herätykset 2 tunnin välein vievät voimat niin, etten voisi kuvitella yöllä vielä imettäväni. Lisäksi vauva suostuu nykyään imemään vain harvoin, eli saattaa olla, että vain nukkuu rinnalla.
Vauva on siis 7 viikkoa, painoa jo 4,5 kg ja hänen rinnasta saamansa maitomäärät eivät ole lisääntyneet viikkojen myötä. Eli ei taida treeni tai kasvaminen olla tepsinyt? Nyt sitten mietin, että pitäisikö yrittää vieläkin enemmän vai onko tässä enää toivoa? Maitoa saan kuitenkin pumpattua, mikä on hienoa, mutta tuskin pystyn sitä jatkamaan loputtomiin. Tavoitteena on pumpata vielä kuukausi ja sitten antaa pakastemaitoja siihen asti, että vauva 4 kk. Minulla on nimittäin toinenkin lapsi, enkä pysty kuluttamaan enää kovin pitkään kaikkea aikaani tähän rumbaan. Ja esikoisella oli muuten sama ongelma: ennenaikaisuus, pieni paino ja heikko/tehoton imu. Silloin lypsin 4,5 kuukautta ja olin ihan uupunut.
Mitä tekisitte minun tilanteessani? Pumppaamista en voi vielä jättää ja korvata pelkällä imetyksellä, koska imu niin tehotonta, että ilman pumppausta maito tyrehtyisi. Ottaisinko riskin ja laskisin pumppauskertoja silläkin uhalla, että maito vähenee?
Haluaisin niin alkaa nauttia vauvasta ja olla enemmän läsnä esikoiselle.Nyt tämän rumban vuoksi olen täysin sidottu kotiin, ulkoileminenkin on haastavaa tässä aikataulutetussa elämässä. Ja vauva ei vielä noudata selkeää rytmiäkään, joten kamala sumpliminen pulloruokinnan, pumppaamisen ja imetyksen välillä.
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:09"]
Lopeta pumppaus ja imetä normaalisti.Usko itseesi ja vauvaasi äläkä sairaaloiden suosituksiin.Itse tunnet itsesi ja vauvasi kaikista parhaiten.Jos haluat imettää ja maitoa tulee luota siihen että vauva kasvaa ja voi hyvin..tuon kokoinen ja ikäinen vauva kyllä jo jaksaa imeä ja ottaa ruokansa!Jos syö ja nukkuu on tyytyväinen ja usko siihen!
Luota nainen itseesi ja tee niinkuin parhaaksi näet.Lääkärit ja synnärit ohjeistavat ja ohjaavat liikaa vauvojen ja äitien välejä ja tekemisiä!
[/quote]
Älä ap usko tällaista ohjetta. Kirjoittaja ei tiedä mitään SGA:sta tai keskosuudesta.
Kokeile lyhyempiä imetyksiä? Kohta vauva on isompi ja vahvempi, ehkä sitten onnistuu. Yksi vaihtoehto on vain pumpata. Mä luovutin imetyksen suhteen kun vauva oli 4kk ja söi kerralla 5ml. Pumppasin vuoden eikä se mielestäni ollut rankkaa. Kohta voit vähentää pumppauskertoja 4-5 x vrk ja se helpottaa paljon.
Meillä ei myöskään imetys onnistunut fyysisen vammani takia. Pumppaamalla maitoa kuitenkin tuli ihan hyvin, pumppasin ensimmäisen lapsen kohdalla 3 kk, ja nyt kakkosen kohdalla jaksoin/kerkesin 6 viikkoa. Nyt vauva on kokonaan korvikkeella. Suosittelisin lopettamaan pumppaamisen, että ehdit nauttia vauvasta. Itseäni kaduttaa, että pumppasin esikoisen kohdalla jopa 3 kk, siihenhän se kaikki aika menikin.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 20:39"]
Perusongelma on liian harvat imetykset. Imettää pitäisi vähintään parin tunnin välein.
[/quote]
Onko tiheä imetys tärkeää sen kannalta, että vauva vahvistuu imijänä? Vai onko kyse enemmänkin siitä, että alkuun tiheillä imetyksillä nostetaan maito? Jos maidontuotanto on jo vakiintunut, niin ei liene syytä miksi vauvaa pitää useita kertoja tunnissa imettää - jos vauva ei itse sitä vaadi. En saisi vauvaa hereille monta kertaa tunnissa.
[/quote]
Vastasyntyneen vauvan vatsaan mahtuu vain vähän maitoa kerrallaan. Jos lapsi on kunnossa, niin pitää huolta kyllä maidon saannistaan.
Keskoset, kuten aloittajan tapauksessa, ovatkin sitten ihan oma lukunsa. Itselläni on kaksi lasta, jotka ovat syntyneet rv35+3 ja 36+1. Kummatkin olivat tosi uneliaita alussa. Eivät jaksaneet imeä rinnasta maitoa eivätkä heränneet itse syömään, kuten normaalisti. Lisämaidot olivat kummallakin käytössä alussa samoin kumpaakin syötettiin tasaisesti 3h välein, kunnes heräsivät itse syömään.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:43"]
Tunnin imetyskerta kuulostaa kovin pitkältä pienelle ja voimattomalle vauvalle. Meillä imetyskerrat oli lyhyitä, koska vauva väsähti rinnalle eikä jaksanut imeä. Meille lääkäri määräsi tutin käytön imemisen voimistamiseen, tekin voitte harkita samaa. Tsemppiä pullorumbaan, mutta jos se käy liian raskaaksi, tee kuten parhaimmaksi näet. Minäkään en olisi kauaa jaksanut pumpata, syöttää, pestä pulloja ja imettää punnituksineen, mutta hiljalleen vauvan syöminen voimistui, ja päästiin pullosta eroon. T. melko samat taustat
[/quote] ei se pulloralli takoita pumppaamista, vaan vastikkeillakin voi mennä. Ap tuo imetys ja pumppaaminen ja siihen menevä aika. Helpota vauva-arkeasi vastikkeella.
[/quote]
Keskosille ei anneta sairaala-aikana vastiketta vaan äidinmaitoa joka omalta tai luovuttajalta. Meillä pulloralli tarkoitti aikansa juuri sitä, mistä kirjoitinkin.
Mulla oli sama juttu. Hirvee taistelu imettämisen kanssa. Mikäli olisin toisen lapsen saanut, niin, olisin antanut korviketta. Itse olen lehmänmaidolla kasvanut. Vaikea asia asia päättää.
Jos sinulta tulee hyvin maitoa, kannattaisiko kokeilla niin että pitäisi sellaisen tauon pumppaamisesta että tissit olisi tosi täysi ja sitten vaikka rintakumin kanssa koittaa imettää? Itse valmistautuisin tähän vetämällä pari suklaalevyä ja juomalla 3 litraa vichyä parina päivänä putkeen. Niin että maitoa siis suorastaan tursuisi vauvan suuhun? Tiedän että pidemmän päälle tämä vähentää maidon tuotantoa mutta jos testaisi että saako se sieltä mitään. Ainakin saisit suklaata jos ei muuta hyötyä :) antaisit vaikka pari ruokailua pakkasesta maitoa. Vauvankin on hankalampi syödä tyhjistä rinnoista jos heruu huonosti. Minun oli siis syötävä ja juotava reilusti ja imetettävä täysistä tisseistä että onnistui. 3 kk kohdilla kysyntä ja tarjonta kohtasivat ja alkoi helpottamaan. Tsemppiä sinulle, kuulostaa tosi raskaalle.
Äidinmaitoa suositellaan nimenomaan sen sisältämien immuniteettia buustaavien aineiden vuoksi. Tärkeää ei siis ole määrä, vaan se, että ainakin osa maidosta olisi äidinmaitoa. Voit mielestäni hyvin lisätä pakastemaitoa, josta vauva siis saa lisää energiaa, ja lisäksi omaa maitoasi, jota määrällisesti voi olla vähän vähemmänkin.
Kontaktin kannalta on ihan sama, syökö vauva pullosta vai rinnasta, tärkeintä on rauhallisen hetken luominen, joka ei kyllä enää onnistu siinä vaiheessa, kun äiti alkaa olla itse ihan lopussa.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 20:39"]
Perusongelma on liian harvat imetykset. Imettää pitäisi vähintään parin tunnin välein.
[/quote]
Kenellä oikeasti on mahdollisuutta sellaiseen? Aiemmin historiassa ei koskaan! Pulloruokinta oli aikanaan suuri edistysaskel siihen, että aiemmin huonot imijät vain kuolivat pois. Onko nyt menty toiseen äärimmäisyyteen? Ei ole tervettä, että naisen koko elämä menee vauva rinnalla, enkä usko, että on vauvallekaan hyväksi olla jatkuvassa kosketuksessa äidin kanssa ensimmäisten viikkojen jälkeen. Sitä paitsi maitoon erittyy myös stressihormoneita, eikä ole tietoa, mitä ne tekevät lapselle.
Tossa iässä mun lapsi oli vartin välein - vähintään tunnin välein rinnalla. Yöllä vähän harvemmin.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:09"]Lopeta pumppaus ja imetä normaalisti.Usko itseesi ja vauvaasi äläkä sairaaloiden suosituksiin.Itse tunnet itsesi ja vauvasi kaikista parhaiten.Jos haluat imettää ja maitoa tulee luota siihen että vauva kasvaa ja voi hyvin..tuon kokoinen ja ikäinen vauva kyllä jo jaksaa imeä ja ottaa ruokansa!Jos syö ja nukkuu on tyytyväinen ja usko siihen!
Luota nainen itseesi ja tee niinkuin parhaaksi näet.Lääkärit ja synnärit ohjeistavat ja ohjaavat liikaa vauvojen ja äitien välejä ja tekemisiä!
[/quote]
Ei kai sillä vauvalla ole kireä kielijänne?
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 09:44"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:09"]Lopeta pumppaus ja imetä normaalisti.Usko itseesi ja vauvaasi äläkä sairaaloiden suosituksiin.Itse tunnet itsesi ja vauvasi kaikista parhaiten.Jos haluat imettää ja maitoa tulee luota siihen että vauva kasvaa ja voi hyvin..tuon kokoinen ja ikäinen vauva kyllä jo jaksaa imeä ja ottaa ruokansa!Jos syö ja nukkuu on tyytyväinen ja usko siihen!
[/quote]
[/quote]
Just näin. Lopeta se helvetin pumppaus. Vauva itse tietää milloin on nälkä eikä siinä tarvii vauvan kuin välillä pienen hetken olla rinnalla kun se saa syödäkseen. Välillä vauva syö pidempään ja sinä lepäät vieressä.
Ei tuttia.
Vauva kehittyy koko ajan ja myös ne voimat kehittyy.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 09:44"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:09"]Lopeta pumppaus ja imetä normaalisti.Usko itseesi ja vauvaasi äläkä sairaaloiden suosituksiin.Itse tunnet itsesi ja vauvasi kaikista parhaiten.Jos haluat imettää ja maitoa tulee luota siihen että vauva kasvaa ja voi hyvin..tuon kokoinen ja ikäinen vauva kyllä jo jaksaa imeä ja ottaa ruokansa!Jos syö ja nukkuu on tyytyväinen ja usko siihen! Luota nainen itseesi ja tee niinkuin parhaaksi näet.Lääkärit ja synnärit ohjeistavat ja ohjaavat liikaa vauvojen ja äitien välejä ja tekemisiä! [/quote] [/quote] Just näin. Lopeta se helvetin pumppaus. Vauva itse tietää milloin on nälkä eikä siinä tarvii vauvan kuin välillä pienen hetken olla rinnalla kun se saa syödäkseen. Välillä vauva syö pidempään ja sinä lepäät vieressä. Ei tuttia. Vauva kehittyy koko ajan ja myös ne voimat kehittyy.
[/quote]
Etkö ymmärrä lukemaasi vai oletko oikeasti noin tyhmä? Jos vauva saa imettyä 5 ml/tunnissa, niin miten se vauva vahvistuu ja kasvaa ja saa tarpeeksi energiaa vuorokaudessa. Harvoin olen lukenut noin idioottimaista vastausta.
Ap, meillä oli vähän samankaltainen tilanne mutta lapsi ei ollut keskonen eikä edes pienipainoinen (3,2 kg syntyessään), synnytys oli vaikea ja vauva oli teholla tarkkailussa reilun vuorokauden eikä imetys lähtenyt käyntiin sairaalassakaan. Olin myös kahden lapsen äiti ja päinvastoin kuin sinulla, esikoisen imetys oli sujunut hyvin, joten minut passitettiin kotiin siinä uskossa, että homma sujuu niin kuin edellisellä kerrallakin. Ei sujunut. Vauva ei jaksanut imeä rintaa lainkaan vaan nukahti heti. Maitoa valui rinnasta niin, että sai ilmeisesti aina joitain tippoja mutta paino lähti kotona rajuun laskuun. Lisämaitoon turvauduttiin heti mutta imetys ei käynnistynyt pumppaamisesta huolimatta hyvin, sain pumpattua puolen tunnin aikana max 50 ml, usein vähemmän. Tein ohjeiden mukaan niin, että ensin15 minuuttia imetystä ja sitten pullosta sen verran kuin vielä menee ja jos ei mene, niin vauva on saanut tarpeeksi. Tällä reseptillä vauvani meinasi kuolla nälkään. Ei jaksanut imeä rinnasta eikä pullosta eli kaikki, mikä valui suuhun tai minkä sai erittäin pienellä imulla, kelpasi mutta muuta ei jaksanut.
Olin ensimmäisen viikon jälkeen yhteydessä imetystukeen, sairaalaan ja neuvolaan, noudatin juuri näitä "ei pulloa vaan anna olla rinnalla koko ajan" -ohjeita, ja lopulta päädyttiin erittäin alipainoisen vauvan kanssa sairaalaan, missä lastenlääkäri kirkui, että tapan oman vauvani. Sen jälkeen sain ohjeeksi pelkästään antaa pulloa, jotta lapsi saa edes minimiruoan ja jossa näkyy selvästi, paljonko vauva on syönyt.
Älä siis missään nimessä usko näihin "vauva rinnalle ja pullo pois"-ohjeisiin. Lapsesi kasvaa hyvin ja sinulla tulee maitoa hyvin, joten sen puolesta kaikki on ok. Väsymyksen takia suosittelen, että harvennat pumppaamiskertoja kuuteen. Sinulla on maitoa pakkasessakin, joten vauva saa vielä pitkään maitoasi. Meillä lapsi sai alusta asti myös vastiketta omani lisäksi, koska maitoa ei tullult riittävästi ja oma tuotantoni loppu kokonaan, kun vauva oli 3 kk vanha, suurelta osin varmasti stressin ja väsymyksen takia. Suosittelen siis toimimaan niin, että jaksat ja nautit vauvastasi. Se on paras ratkaisu.
Nää imetyshullut on kyllä ihan sekaisin. Minä olin oman esikoisen synnytyä hyvin innostunut imettämisestä ja imetin 10min välein kolme ensimmäistä viikkoa (myös yöllä). Vauva oli rinnalla n. tunnin (imi hetken ja nukkui) ja sitten taas 10min päästä uudelleen. Itkin miehelle miten en jaksa enää kun en pystynyt edes vessassa käymään ilman että vauva huutaa täyttä kurkkua. Olin aivan poikki. Luin keskusteluja ja ohjeita siitä mikä minulla nyt menee tässä pieleen. Vastaus oli aina vaan "kyllä imetys onnistuu jos haluat. Imetä vaan enemmän". Imuote tutkittiin eikä siinä ollut vikaa. Imetin ja imetin, samalla itkien kun en ollut viikkoihin päässyt edes ulos. Sitten ONNEKSI tuli neuvola-aika ja punnitus. Vauvan paino oli noussut hälyyttävän vähän ja ohje että äkkiä korviketta niin paljon kuin syö. Sen jälkeen vauva muuttui aivan eri ihmiseksi. Itku loppui, pysyi hereillä ja oli kiinnostunut ympäristöstään. Sen jälkeen itkin sitä miten olin niin typerä ja luotin joihinkin imetyshulluihin. Pidin lastani nälässä heidän ohjeiden takia. Siis aivan älytöntä. En herunut pumpulle vaikka se oli sähkökäyttöinen enkä saanut lypsettyä. Maitoa minula ilmeisesti olisi kuitenki ollut koska sain vielä rintatulehduksenkin, vauva ei vaan osannut syödä rintaa. Mutta imettäjien silmissä olen aina paska äiti koska en yrittänyt tarpeeksi. Kuivunut vauvako on hyvän äidin merkki? Silloinko on yritetty tarpeeksi?
Lopeta pumppaus ja imetä normaalisti.Usko itseesi ja vauvaasi äläkä sairaaloiden suosituksiin.Itse tunnet itsesi ja vauvasi kaikista parhaiten.Jos haluat imettää ja maitoa tulee luota siihen että vauva kasvaa ja voi hyvin..tuon kokoinen ja ikäinen vauva kyllä jo jaksaa imeä ja ottaa ruokansa!Jos syö ja nukkuu on tyytyväinen ja usko siihen!