Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten määrittelette teiniäidin? siis minkä ikäinen?

Vierailija
10.07.2015 |

Kun tällä palstalla paljon heistä jauhetaan niin olisi kiva tietää että minkä ikäinen se teiniäiti nyt siis on? Ja pysyykö teininä lapsen saanut teiniäirtinä vaikka olisi jo 30v? Vai katoaako se titteli?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 11:38"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 11:34"]Mun mielestä 15-18 vuotiaat on teiniäitejä, sitä nuoremmat lapsia. T.18v [/quote] Niin ja henkilökohtaisesti mua ällöttää jos alle 15-vuotiaita sanotaan äideiksi, vaikka heillä lapsi oliskin.

[/quote]

Ai, miksi nitä pitäisi sun mielestä sanoa? Vanhemmuus ja äitiys on tosiasia, ei mikään fiilisjuttu.

Vierailija
2/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 11:38"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 11:34"]Mun mielestä 15-18 vuotiaat on teiniäitejä, sitä nuoremmat lapsia. T.18v [/quote] Niin ja henkilökohtaisesti mua ällöttää jos alle 15-vuotiaita sanotaan äideiksi, vaikka heillä lapsi oliskin.

[/quote]

Ai, miksi nitä pitäisi sun mielestä sanoa? Vanhemmuus ja äitiys on tosiasia, ei mikään fiilisjuttu.
[/quote]
No ei mulla valitettavasti ole siihen mitään korvaavaakaan sanaa keksitty, mutta kunhan vaan sanoin mielipiteeni, että mun mielestä ihan kuvottavaa ja kamalaa jos lapsi on saanut lapsen ja häntä kutsutaan sitten äidiksi. Se vaan kuulostaa mun korvaan niin väärältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sanotaankin, että 13-19-vuotias on teini, alle 18-vuotias on mielestäni teiniäiti. 18-vuotias on kuitenkin täysi-ikäinen, joten en miellä teiniäidiksi, vaikka missään nimessä en pidä 18-vuotiasta täysin aikuisena. Alle 16-vuotias on sitten mielestäni lapsiäiti.

Vierailija
4/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 11:35"]

13-19 -vuotias. Mitä siellä koulussa opetetaan, kun ei edes enkuntunnilta ole jäänyt päähän TEEN = teini

12v ja alle on lapsi.

[/quote]

Mulle opetettiin koulussa että TEINIYDELLE ei ole mitään yleispätevää, virallista määritettä vaan se on ajanjakso lapsuuden ja aikuisuuden välillä. Aikuisuudellekkaan ei ole yleistä määritettä mutta lain mukaan se alkaa 18 vuotiaana. Toisaalta rikosoikeudellinen vastuu, eli aika jolloin olet itse vastuussa tekemisistäsi alkaa 15 vuotiaana joten ehkä jopa sen voisi määritellä aikuisuuden alkamiseksi. Jos taas biologian kannalta ajatellaan niin Teiniyden voisi määritetllä puberteetti-iän mukaan eli tytöillä noin 10-14v. Psykologiassa opetettiin että aikuisuus alkaa noin 25-30 vuotiaana ihmisestä riippuen. Ja tietysti myös kulttuuri vaikuttaa asiaan mutta jos pysytään länsimaissa. 

Määritteitä teini-iälle ja aikuisuudelle on siis monia, ja täällä vauvapalstalla on omansa (ilmeisesti tuo 13-19). Ei siis voi pitää itsestään selvyytenä että 18-vuotias on teiniäiti. Ja mitä tuohon englannin kielen teen-sanaan tulee; se ei ihan täydellisesti vastaa meidän teiniä. Näin mulle koulussa opetettiin. Englannin kielessä teen tarkoittaa juuri tiettyä ikäväliä, suomen kielessä teini taas tarkoittaa ennemminkin tietyn laista ihmistä joka usein on suht koht siinä kymmenen ja kahdenkymmenen ikävuoden välissä.

-ap

Vierailija
5/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillon kun on vielä koulut kesken on teiniäiti.

Eli jossain landella missä käydään vaan peruskoulu niin ei enää sen jälkeen ole teiniäiti

Mutta yliopistokaupungeissa alle 25v lapsensa saaneet on teiniäitejä

t:rehtori

Vierailija
6/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 11:34"]Asia on harvinaisen yksiselitteinen. Teiniäiti on sellainen naispuolinen ihminen joka on saanut lapsen 13-19 vuotiaana.
[/quote]

Entä jos olet saanut ensimmäisen 18 vuotiaana ja 30 vuotiaana saat toisen lapsen. Mikä sillon olet?

Vierailija
7/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 11:54"]

13-19 -vuotias. Mitä siellä koulussa opetetaan, kun ei edes enkuntunnilta ole jäänyt päähän TEEN = teini

12v ja alle on lapsi.

[/quote]

Mulle opetettiin koulussa että TEINIYDELLE ei ole mitään yleispätevää, virallista määritettä vaan se on ajanjakso lapsuuden ja aikuisuuden välillä. Aikuisuudellekkaan ei ole yleistä määritettä mutta lain mukaan se alkaa 18 vuotiaana. Toisaalta rikosoikeudellinen vastuu, eli aika jolloin olet itse vastuussa tekemisistäsi alkaa 15 vuotiaana joten ehkä jopa sen voisi määritellä aikuisuuden alkamiseksi. Jos taas biologian kannalta ajatellaan niin Teiniyden voisi määritetllä puberteetti-iän mukaan eli tytöillä noin 10-14v. Psykologiassa opetettiin että aikuisuus alkaa noin 25-30 vuotiaana ihmisestä riippuen. Ja tietysti myös kulttuuri vaikuttaa asiaan mutta jos pysytään länsimaissa. 

Määritteitä teini-iälle ja aikuisuudelle on siis monia, ja täällä vauvapalstalla on omansa (ilmeisesti tuo 13-19). Ei siis voi pitää itsestään selvyytenä että 18-vuotias on teiniäiti. Ja mitä tuohon englannin kielen teen-sanaan tulee; se ei ihan täydellisesti vastaa meidän teiniä. Näin mulle koulussa opetettiin. Englannin kielessä teen tarkoittaa juuri tiettyä ikäväliä, suomen kielessä teini taas tarkoittaa ennemminkin tietyn laista ihmistä joka usein on suht koht siinä kymmenen ja kahdenkymmenen ikävuoden välissä.

-ap

[/quote]

Voit kirjoittaa aiheesta millaisen raamatun tahansa mutta se ei muuta sitä kiistämätöntä faktaa että 13-19 vuotiaana lapsen saanut naispuolinen henkilö on teiniäiti. Vaikka se kuinka pahalta tuntuisi.

Miksette mieluummin keskity parantamaan teiniäitiyden imagoa kuin yritä taistella tuulimylllyjä vastaan näin itsestäänselvässä asiassa? Enemmänhän tällaisesta turhanpäiväisestä jankkauksesta on haittaa sille millaisina teiniäitejä pidetään?

Vierailija
8/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 11:54"]

12v ja alle on lapsi.

[/quote]

-ap

[/quote]

Voit kirjoittaa aiheesta millaisen raamatun tahansa mutta se ei muuta sitä kiistämätöntä faktaa että 13-19 vuotiaana lapsen saanut naispuolinen henkilö on teiniäiti. Vaikka se kuinka pahalta tuntuisi.

Miksette mieluummin keskity parantamaan teiniäitiyden imagoa kuin yritä taistella tuulimylllyjä vastaan näin itsestäänselvässä asiassa? Enemmänhän tällaisesta turhanpäiväisestä jankkauksesta on haittaa sille millaisina teiniäitejä pidetään?

[/quote]

En mä mitään taistele. Jos teidän mielestä olen teiniäiti niin ok, ei se mun elämää muuta suuntaan eikä toiseen. Omasta mielestäni en ole. Halusin vaan tietää miten määrittelette tän. Edellisen viesti tarkoitus oli ilmaista ärsyynnys noita kohtaan jotka pitivät itsestään selvänä että teini tarkoittaa 13-19 vuotiasta, vaikkei niin ole missään päätettykään. 

Olen tehnyt ja teen jatkuvasti oman osani teiniäitiyden imagon muuttamiseksi. Elän hyvin tavanomaista lapsiperheen elämää, eipä me oikeastaan edes erota muista perheistä joissa samanikäinen lapsi. En ravaa yöelämässä tai muissakaan riennoissa. Olen aina näyttänyt ikäistäni vanhemmalta ja siksi minua ei oikein edes tunnisteta "teiniksi". Kerhossa, muskarissa jne muut äidit ovat hämmästyneet jos on tullut puheeksi ikäni, ovat aina luulleeet 25-vuotiaaksi.

-ap

Vierailija
9/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 11:34"]Asia on harvinaisen yksiselitteinen. Teiniäiti on sellainen naispuolinen ihminen joka on saanut lapsen 13-19 vuotiaana. [/quote] Entä jos olet saanut ensimmäisen 18 vuotiaana ja 30 vuotiaana saat toisen lapsen. Mikä sillon olet?

[/quote]

Asia on harvinaisen yksiselitteinen. 18-vuotiaana olet teiniäiti ja 30-vuotiaana vanha rupsahtanut kurppa.

Vierailija
10/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotias ja siitä nuorempi. 16 on nuori äiti. Teini on vittuilua kun kutsutaan. Sen takia on mummo äiti. Mummo äidit aloitti.

Vierailija
11/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää myös. N20 ja kaksi lasta.

Vierailija
12/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 11:18"]

Kun tällä palstalla paljon heistä jauhetaan niin olisi kiva tietää että minkä ikäinen se teiniäiti nyt siis on? Ja pysyykö teininä lapsen saanut teiniäirtinä vaikka olisi jo 30v? Vai katoaako se titteli?

[/quote]

Thirteen, fourteen... nineteen. Eli kaksikymppisenä lapsen saanut ei ole teiniäiti. Jotkut vetänevät rajan nykyisin myös 18 vuoteen, kun eihän täysi-ikäinen voi teini olla...

Mihinkä se "titteli" katoaisi? Onko enää kolmekymppisenä ylioppilas? Ehkä sillä ei ole enää silloin niin paljoa merkitystä, mutta eihän faktat mihinkään muutu.

Vierailija
13/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 11:20"]

[/quote]

Minä olen myös 20v ja mulla on 2v tytär :) Sain hänet siis 18-vuotiaana. Itse en määrittele itseäni teiniäidiksi, mutta mites muu av?

-ap

Vierailija
14/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 11:20"]Olisi kiva tietää myös. N20 ja kaksi lasta.
[/quote]

Ja miksi tätä alapeukutetaan?

Vierailija
15/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 11:20"]

[/quote]

Minä olen myös 20v ja mulla on 2v tytär :) Sain hänet siis 18-vuotiaana. Itse en määrittele itseäni teiniäidiksi, mutta mites muu av?

-ap

[/quote]

Kyllä sä olet määritelmän mukaan: sä olet äiti ja saanut lapsesi teininä eli 13-19-vuotiaana. Siis olet, määritelmän mukaan. Teiniäitiyteen tuntuu tosin ainakin tällä palstalla liittyvän myös sellaisia konnotaatioita, jotka eivät juonnu määritelmästä: Jotkut sisällyttävät siihen vahinkoraskauden tai sen, että haluaa juosta yöelämässä lapsista huolehtimisen sijasta, ja jotkut taas ulottavat termin myös 20-vuotiaina tai vanhempina äidiksi tulleisiin.

Sori vastauksen kuivuus, it's not you, it's me ;)

Vierailija
16/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teiniäiti on sellainen, joka saa/on saanut lapsen/lapsia 13-19-vuotiaana.

Vierailija
17/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä 15-18 vuotiaat on teiniäitejä, sitä nuoremmat lapsia. T.18v

Vierailija
18/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on harvinaisen yksiselitteinen. Teiniäiti on sellainen naispuolinen ihminen joka on saanut lapsen 13-19 vuotiaana.

Vierailija
19/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

12v ja alle on lapsi.

Vierailija
20/21 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 11:34"]Mun mielestä 15-18 vuotiaat on teiniäitejä, sitä nuoremmat lapsia. T.18v
[/quote]
Niin ja henkilökohtaisesti mua ällöttää jos alle 15-vuotiaita sanotaan äideiksi, vaikka heillä lapsi oliskin.