Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia 16 vuotiaan yksinasumisesta

Vierailija
10.07.2015 |

Poikani on saanut päähänsä haluta erikoislukioon, joka on sen verran kaukana kotoa, että tarkoittaisi sitä, että hänen olisi asuttava viikot eri paikkakunnalla yksin. Tiedän että ko lukioon tullaan paljon muualta, joten ainoa laatuaan hän ei olisi. Hienoa, että hänellä on tavoitteita ja suunnitelmia, enkä haluaisi niitä saman tien tyrmätä. Silti 16 vuotiaan yksin asuminen hirvittää. Toki vanhemmat tukisivat häntä kaikin tavoin, mutta tuleeko siinä liikaa vastuuta liian nuorelle? Tuleeko opiskeltua vai jääkö kaikki, kun vanhemmat eivät ole huolehtimassa? Poika on ihan luotettava ja fiksu ja koulun on hoitanut hyvin, mutta on vähän hidas ja saamaton välillä, pitää aina patistella, että asiat etenee. Pärjääkö noin nuori omillaan? Onko kokemuksia vastaavasta? 

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 09:47"]Kyllä 16 vuotias pärjää. Toki on hyvä keskustella, että muuttaako lapsi kokonaan vai säilyykö vanhempien koti vielä kotina. Selvittää keskenään raha-asiat ja vanhempien rooli lapsen huoltamisessa. Yksinolo voi tuntua ikävältä alun innostuksen jälkeen. Tiiviiden välien pitäminen on tärkeää.
[/quote]
Öh, silloin kun muutetaan, niin muutetaan kokonaan. Vanhempien kodista tulee lapsuudenkoti, jossa vieraillaan. Ei voi olla kahdessa paikassa yhtäaikaa.

Vierailija
2/38 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 09:47"]Kyllä 16 vuotias pärjää. Toki on hyvä keskustella, että muuttaako lapsi kokonaan vai säilyykö vanhempien koti vielä kotina. Selvittää keskenään raha-asiat ja vanhempien rooli lapsen huoltamisessa. Yksinolo voi tuntua ikävältä alun innostuksen jälkeen. Tiiviiden välien pitäminen on tärkeää.
[/quote]
Öh, silloin kun muutetaan, niin muutetaan kokonaan. Vanhempien kodista tulee lapsuudenkoti, jossa vieraillaan. Ei voi olla kahdessa paikassa yhtäaikaa.
[/quote]

Ainakin itse asuin vain opiskelukuukaudet opiskelupaikkakunnalla, mutta loma-aikoina taas vanhempieni luona. Kävin siis erikoislukion, joka oli toisella paikkakunnalla.

Myöhemmin yliopistossa opiskellessanikin jatkoin samoin, kuten monet muutkin opiskelukaverini. Kesät toki olin töissä ja maksoin jossain vaiheessa omasta aloitteestani vanhemmilleni asumisestani rahaakin.

Sama tapa oli useilla opiskelukavereillakin eli harva jäi kesäksi opiskelija-asuntoonsa, ellei sitten suorittanut kesälläkin opintoja tai ollut kesätöissä opiskelupaikkakunnallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan miten kypsä ja vastuullinen on ikäisekseen.

Olen itse Helsingin Kuvataidelukion kasvatteja, joten paljon on tullut juteltua ulkopaikkakunnista muuttaneiden lukiolaisten kanssa. Eräs ystäväni muutti ensimmäistä kertaa omilleen Keski-Suomesta juurikin Torkkeliin pääsyn johdosta. Melko kivuttomasti menivät ne 3 vuotta ja suoritti lukionsa kunnialla. Oli tosin iloinen kun pääsi muuttamaan ulos kolmen ihmisen solusta. Hoasista jäi hänellä kyllä huono maku suuhun, mutta se nyt ei johtunut hänestä, tai siitä ettei olisi pärjännyt itsekseen. 

Kaikilla ei tietenkään aina menen näin hyvin, että on täysin persoonakohtaista onnistuuko 16-vuotiaalta vielä yksinelo. 

Vierailija
4/38 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä muutin 16-vuotiaana omilleen ja ihan hyvin pärjäsin. Hei, se on 2vuoden päässä täysi-iästä ja jos ei osaa jo omillaan asua, niin mitenkähän asia mahtaa olla parinkaan vuoden kuluttua! Ei omillaan asumiseen paljon taitoja vaadita, kunhan osaa huolehtia kodista, laittaa ruokaa jne... Sellasia perusasioita. Riippuu tietysti jos oot pojastas kasvattanu oikeen sellasen mammanpojan, niin ei varmasti omillaan pärjää, mutta sellanen nyt olisikin kasvatusvirhe, eikä mitään hyvyyttä. Ja kyllä pitää osata jo itsenäisesti tuon ikäisen koulut hoitaa ja työt, eihän siitä muuten mitään tule jos mamman pitää olla patistelemassa koko ajan, se on peruskoululaiselle suunattua huttua...

Vierailija
5/38 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:17"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 09:47"]Kyllä 16 vuotias pärjää. Toki on hyvä keskustella, että muuttaako lapsi kokonaan vai säilyykö vanhempien koti vielä kotina. Selvittää keskenään raha-asiat ja vanhempien rooli lapsen huoltamisessa. Yksinolo voi tuntua ikävältä alun innostuksen jälkeen. Tiiviiden välien pitäminen on tärkeää.
[/quote]
[/quote]

Ainakin itse asuin vain opiskelukuukaudet opiskelupaikkakunnalla, mutta loma-aikoina taas vanhempieni luona. Kävin siis erikoislukion, joka oli toisella paikkakunnalla.

Myöhemmin yliopistossa opiskellessanikin jatkoin samoin, kuten monet muutkin opiskelukaverini. Kesät toki olin töissä ja maksoin jossain vaiheessa omasta aloitteestani vanhemmilleni asumisestani rahaakin.

Sama tapa oli useilla opiskelukavereillakin eli harva jäi kesäksi opiskelija-asuntoonsa, ellei sitten suorittanut kesälläkin opintoja tai ollut kesätöissä opiskelupaikkakunnallaan.
[/quote]
Tämä on minulle ihan uutta. Itse asuin kesälläkin pääsääntöisesti omassa kämpässä, koska yksinkertaisesti koin, että oma elämäni on nyt siellä. Ne olivat siis loma-aikoja. En joko saanut töitä välillä ollenkaan tai olin töissä vain kuukauden. Kotona kyllä kävin, mutta ei tullut mieleenikään olla siellä koko kesää. En edes ilmaisen ruoan perässä, koska rahaa sain töistä tai sossusta.

Vierailija
6/38 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pärjää ja olen pärjännyt. Itsenäistyin huomattavasti kotoa muutettuani. Opiskelijaelämä on joskus sitä valvomista yms, mutta se kuuluu vain asiaan, eikä vahingoita ketään. Maailmassa on paljon vakavampiakin asioita, joten ihan turha suhtautua kaikkeen niin ryppyotsaisesti.

Vierailija
7/38 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää.

Vierailija
8/38 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin ne muutkin pärjäävät.

Vierailija
9/38 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pärjäsin hyvin! :) tuli hyvä eskarin opettaja minutsakin..

Vierailija
10/38 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon muuttanut eri kaupunkiin lukioon mennessäni. Oli kyllä sellasta menoa, että oman lapsen en antais sen ikäisenä muuttaa yksin mihinkään.

Vierailija
11/38 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka sanotte, että kyllä ne pärjää, onko teillä todellista kokemusta asiasta?

Vierailija
12/38 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa minun pojalta, tuo lienee meillä edessä parin vuoden päästä. Jos tulisi viikonlopuksi kotiin niin pärjäisi. Tiedän jo nyt että ei muistaisi kaikin ajoin vaihtaa puhtaita farkkuja ja söisi milloin sattuu, valvoisi yöllä pelaamassa, mutta varmasti koulunsa hoitaisi koska se kiinnostaa. Viikonloppuna passittaisin saunaan ja pesisin pyykit, ja jututtaisin että miten menee. Laittaisin maanantaina mukaan puhdasta vaatetta.

Vierailija
13/38 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 09:16"]Te, jotka sanotte, että kyllä ne pärjää, onko teillä todellista kokemusta asiasta?
[/quote]

On. Itse olen erikoislukion myös käynyt ja opiskelijaelämää nähnyt ja kokenut.

Vierailija
14/38 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei pärjäisi

Vierailija
15/38 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiselle saattaa käydä niin, että valvoo, bilettää kavereiden kanssa ja nauttii vapaudesta vähän liikaa, kun ei ole vanhemmat komentamassa ja puuttumassa mihinkään. Seiskan kuvaus sopii tosi hyvin mun poikaan. Ap

Vierailija
16/38 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli mahdollisuus, että poika olisi lähtenyt opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Minua ajatus kauhistutti, pappansa ( isäni) muistutti, että 16-vuotiaana hänkin kotoa lähti. Tottakai 16-vuotias vielä kaipaa vanhemman tukea ( moni aikuinenkin) joten jokaisen on mietittävä kuinka se toteutuu lapsen asuessa pois kotoa.

Tuttavatyttömme lähtee nyt toiseen kaupunkiin lukioon. Ja 16-vuotias siis. Fiksu tyttö.

Vierailija
17/38 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 ei ole omakohtaista kokemusta, mutta ystävillä on. Jos kotoa lähtiessä on vähän villi niin eihän se koulussa sen kummempaa ole. Mutta jotkut sisäoppilaitokset on nörteille ja siellä kaikki on opiskellakseen.

Vierailija
18/38 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi. Oma lukioaikainen kaveri vaihtoi urheilulukioon ekaluokan jälkeen. Pieleen meni sekä urheilu että lukio. 16 v poika on vielä aika lapsi.

Vierailija
19/38 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse muuttanut asumaan 16-vuotiaana omilleni,juurikin paremman lukion vuoksi. Vanhemmat empivät paljon,juurikin tämän "eläväisen" luonteeni takia.
Muutin edulliseen yksiöön lähelle lukiota.
Toki juhlimme ja kavereita kävi paljon,mutta keskityin opiskeluun kunnolla osoittaakseni vanhemmilleni että minusta on itsenäistymään. Suhteeni vanhempiini myös parani huomattavasti muuton jälkeen ja osasin ihan eri tavalla arvostaa heitäkin.
Rahaa sain vanhemmiltani niukasti,mutta niin että pärjäsin ja vuokran ja muut pakolliset menot he hoitivat. Menin 17-vuotiaana osa-aika töihin lukion ohella saadakseni lisätuloja.
Ja itsekkin usein viikonloppuisin kävin vanhemmillani pesemässä pyykkiä jne.
Suosittelen lämpimästi ap että kokeilette ainakin pojan kanssa itsenäistä asumista ja osoitat pojalle että luotat häneen!

Vierailija
20/38 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne tule viikonlopuiksi kotiin. Ei ainakaan mun kaverit menny. Niiden luona biletettiin, kun ei ollu vanhempia vahtimassa.