Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei tiedosta itse lihomistaan

Vierailija
27.07.2015 |

Olemme pari vuotta yhdessä olleet 24-vuotias pariskunta. Mies on aina ollut urheilullinen ja tavatessa oli todella hyväkroppainen. Itse harrastan liikuntaa hieman epäsäännöllisemmin, mutta toisaalta taas ruokavalion ja aineenvaihdunnan ansiosta pysyn hoikkana ja terveenä.

Viimeisen vuoden sisällä mies on alkanut paisua huomattavasti erityisesti keskivartalon kohdalta. Ensin alkoi jättää treenejä väliin laiskuuttaan, sitten kuvioihin ilmestyi jatkuva herkuttelu. Vähintään viitenä päivänä viikossa syö sipsiä / karkkia ym. ja kotiruoan lisäksi syö usein vielä pakastepizzoja tai kebabbia. Olen koittanut ohjata miestä hienovaraisesti terveellisempään suuntaan ja välillä hän herää itsekin todellisuuteen ja tajuaa lihomisensa. Tällöin hän syö pari päivää kunnolla ja sitten lipsuu taas sinne pizza & karkki - ruokavalioon.

Lihomista on siis lyhyen ajan sisällä tapahtunut noin 15 kiloa. Olimme alkukesästä sukuloimassa miehen kotiseudulla ja kaikki kauhistelivat hänen lihomistaan kyllä kovaan ääneen. Myös miehen kaverit kuittailevat asiasta. Hän loukkaantuu näistä kommenteista eikä suostu puhumaan asiasta vakavasti, muttei kuitenkaan taida itse tajuta miten radikaalista muutoksesta on kyse.

Mikä neuvoksi?

(Ja ennen typeriä kommentteja: ei, ulkonäkö ei ole tärkein. Lähinnä huolettaa toisen terveydentila ja lihomisen vaikutus yleiseen jaksamiseen ja vireystilaan. Ongelma näkyy myös makuuhuoneen puolella..)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eiköhän se tuon vierailun jälkeen todellakin asian jo tiedosta ja toivottavasti tekee omat ratkaisunsa...

Jos ei, älä sä kuitenkaan jatka enää sukulaisten/kavereiden kuittailulinjalla, mutta kysy vaikka miestä mukaan treeneihin/kävelylle ja sano, että et haluaisi sen tuovan herkkuja joka päivä taloon. Sano syyksi vaikka että sua sitten itseäsi koko ajan ne houkuttaa ja et haluaisi syödä epäterveellisesti tai vaihtoehtoisesti joutua kieltäytymään "herkuista".

Jos tämä ei auta, niin sitten kerro että olet huolissasi miehen terveydestä. Ulkonäköön liittyvät asiat on helppo sivuuttaa kovakuorisesti "Ei mun läskit mua haittaa!" mutta terveysasiat ei yleensä saa ihmistä niin välinpitämättömäksi.

Vierailija
2/8 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro äijälle ettet viitsi sinäkään häntä varten kaunistautua mikäli hän vain paisuu.

Tasavertaista, eikö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

JSSAP

Vierailija
4/8 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siinä vaiheessa havahtuu, kun ihrainen maha vetää munaa sisäänsä niin, että se näyttää pienemmältä kun todellisuudessa.

Vierailija
5/8 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittukaa -rakas sinusta on tullut pullukka- ohjelmaan .

Vierailija
6/8 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samaa vikaa. Tosin ollaan 10v teitä vanhempia. Tiedostaa asian muttei tee muuta ku valittaa. No nyt sovittiin että "syksyllä" aletaan yhdessä taas treenata enemmän, niinkuin ollaan ennen lihomista tehty. Koska se syksy sitten on ja mitä silloin tapahtuu niin sitä en tiedä. . Mutta yhdessä tekeminen ja "lähe mun kanssa salille" on varmasti tehokkain tapa.

Vierailija
7/8 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 11:43"]

No, eiköhän se tuon vierailun jälkeen todellakin asian jo tiedosta ja toivottavasti tekee omat ratkaisunsa...

Jos ei, älä sä kuitenkaan jatka enää sukulaisten/kavereiden kuittailulinjalla, mutta kysy vaikka miestä mukaan treeneihin/kävelylle ja sano, että et haluaisi sen tuovan herkkuja joka päivä taloon. Sano syyksi vaikka että sua sitten itseäsi koko ajan ne houkuttaa ja et haluaisi syödä epäterveellisesti tai vaihtoehtoisesti joutua kieltäytymään "herkuista".

Jos tämä ei auta, niin sitten kerro että olet huolissasi miehen terveydestä. Ulkonäköön liittyvät asiat on helppo sivuuttaa kovakuorisesti "Ei mun läskit mua haittaa!" mutta terveysasiat ei yleensä saa ihmistä niin välinpitämättömäksi.

[/quote]

Kiitos vastauksesta :) Toki mies siis tiedostaa asian varmaan jollain tasolla, mutta sanoo usein että "pari kiloa sinne tänne" tai "se on vaan turvotusta". Eli ei ota kovin vakavasti.

Oon koittanu pyytää miestä usein lenkkiseuraksi ja toisinaan viikonloppuisin käydäänkin (max. kolme kertaa kuussa). Usein ei kuitenkaan suostu lähtemään. Arkisin pääsee neljältä ja töiden jälkeen ei kuulemma jaksa heti lähteä mutta jos kuuden jälkeen kyselee, niin kello on jo niin paljon ettei viitsi enää. Viikonloppuisin sanoo usein että oli niin rankka työviikko ettei jaksa. Noista herkuista olen myös maininnut ja ehdottanut jos otettaisiin käyttöön "karkkipäivä", eli siis 1-2 päivää viikossa jolloin herkuteltaisiin. Ei kuitenkaan ole toiminut.

Terveydestä olen koittanut myös jutella, mutta keskustelu loppuu heti kun mies loukkaantuu, sanoo "älä säki ala haukkuu mua" ja alkaa mököttää. - ap

Vierailija
8/8 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 11:48"]

Ilmoittukaa -rakas sinusta on tullut pullukka- ohjelmaan .

[/quote]

Tätä miehen kaveritkin ehdotteli :D mutta minkäs teet kun toinen ei omasta mielestään ole pullukka. -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä