Auttakaa pian, 2-vuotiaan kanssa ihan pulassa!
Meidän kaksivuotiaamme on yhtäkkiä muuttunut aivan kauheaksi! Olemme Suomessa lomalla, mitä epäilen muutoksen syyksi. Toisessa kotimaassamme hänellä on oma huone, jossa hän on vuoden ajan nukkunut todella hyvin. Nukkumaan hän on aina lähtenyt niin, että olen lukenut, laulanut ja laittanut sänkyyn nukkumaan. Ihan tavallista uhmaa ja rajojen koettelua on tietysti ollut ilmassa, mutta se ei ole uutta minulle.
No, nyt sitten "lomailemme", eli siirrymme mummolasta toiseen ja mökiltä toiselle. Minä nukun lasten kanssa (toinen lapsi on 4-vuotias) samassa huoneessa. Nyt sitten 2-v. heräilee klo 4-5 aikaan aamulla (jet lag on jo nukuttu pois, joten näin ei pitäisi olla). Isompi herää siihen sitten lopulta myös ja molemmat ovat kiukkuisia ja väsyneitä. 2-vuotias on aiemmin kyllä uhmannut, mutta nyt homma on lähtenyt ihan käsistä! Hän heittelee ruokaa, astioita, leluja, huutaa ja kirkuu, tappelee, ei suostu nukkumaan, syömään, kävelemään. Hän ei suostu mihinkään ja kirkuu! Kaupassa hän aloittaa kirkumisen heti, kun päästään sisälle. Syödessään häneltä putoaa ruokaa pöydälle ja silloin hän alkaa huutaa ja kirkua kunnes joku korjaa pienimmänkin maitotilkan pois. Lusikka ja muki lentelevät.
Mieheni tulee lomalle vasta viikon kuluttua. Olen lopettanut vierailut ja asun lasten kanssa nyt pienessä asunnossamme, jossa kuitenkin joudumme nukkumaan yhä samassa huoneessa. Molemmat lapset huutavat ja kirkuvat väsyneinä, suuren osan päivää. Emme pysty tekemään mitään muuta, kuin raahautumaan pihalle leikkimään, mutta sekin menee huudolsi ja itkuksi. Olen itse aivan loppu, en ole nukkunut ja koko päivän minulle huudetaan ja raivotaan. Mitä ihmettä teen, auttakaa heti?
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 08:33"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 08:26"]Lapsi nukkui alkuun hyvät yöunet myös Suomessa. Minulla on pimennysverhot makuuhuoneessa, noudatan samoja rutiineja kuin toisessa maassa. Hän nukkuu 2h päiväunet normaalisti, mutta nyt nekin ovat lyhentyneet. Olen samaa mieltä siitä, että väsymystä kiukuttelu on, ei kukaan muutu hetkessä näin radikaalisti muuten. Kysymys siis kuuluu, miten alan purkaa väsymystä? Laittamalla molemmat lapset tosi aikaisin nukkumaan? [/quote] Juuri niin. Aloitat illasta aikaisin jo iltatoimet niin että lapset ovat nukkumassa jo vaikkapa 18-19 maissa. Siinä on vielä hyvin aikaa tapella unta vastaan ja silti unet on hyvän pituiset. Jos lapset koittavat herätä esimerkiksi ennen klo 6 tai 7, sanot jämäkästi että nyt on vielä yö ja nyt nukutaan. Sängystä ei poistuta ennen kuin sinä päätät niin.
[/quote]
kiitos, näin teen! Ongelmana on vielä se, että pieni alkaa kirkua kello 4-5 aikaan, jolloin kaikki heräävät. Tätä ei ole koskaan tapahtunut aiemmin, vaan jos hän on herännyt, niin minä olen käynyt ovella sanomassa, että nyt nukutaan, on yö. Mutta ilmeisesti hän on huomannut, että kirkumisella saa tahtonsa läpi ja niin saakin, kun yritän suojella esikoisen unta.
Kuulostaa siltä, että lapsesi on sopeutunut erittäin hyvin. Suomessahan OLLAAN kärttyisiä ja valitetaan kaikesta.
Olen nyt ottanut 2-vuotiaan olohuoneeseen ja näytän hänelle pikku kakkosta, jolla saan hänet pysymään hiljaa kirkumisen sijaan. Jostain syystä esikoinen on niin herkkä, että hän herrä siihen, ettemme ole samassa huonessa enää, ja niin hänkin on pikku kakkosta katsomassa kello viisi aamulla... Huoh. Mutta nyt aikaistan nukkumaanmenoa ja yritän luoda positiivista ilmapiiriä. Kiitos teille! Ap
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 08:41"]
Kuulostaa siltä, että lapsesi on sopeutunut erittäin hyvin. Suomessahan OLLAAN kärttyisiä ja valitetaan kaikesta.
[/quote]
hahhah, eli ei huolta, kun työkomennus loppuu ;) ap
Kaverin lapsella oli myös vajaa 3-v kirkumisvaihe noin klo 5. Välillä korvatulehdus välillä vaihe. Epäili et johtuu painajaisunien alkamisesta. Ottivat lastenhuoneesta omaan sänkyyn nukkuun, pystyi jatkaa unia noin tunnin päästä. Ja kyllä oli kauheaa olla siellä silloin yötä. Tämä lapsi on myös astmaattinen. Eli yöyskääkään ja allergiat ei auta. Onko korvat tsekattu kirkumisen alun jälkeen?
Haha täällä sama. Ollaan tultu suomen mummulaan lomalle lasten kanssa. Mies tulossa perässä. Nimenomaan 2 vuotias on pistänyt ranttaliksi. On muutenkin hyvin herkkä muutoksille. Olemme olleet täällä myös noin kolme viikkoa ja vähän jo helpottaa, mutta ei mullakaan ole haluja kyläillä.
Odotan miestä kuin kuuta nousevaa, että voitais jakaa vastuuta. Yleensäkään lapset eivät tykkää muutoksesta.
2 vee ei aluksi halunnut nukkua päikkäreitä enää, mutta on taas alkanut nukkumaan. Jospa se tästä...
Siitä on tullut tyypillinen suomalaislapsi. Se käyttäytyy kuten Suomessa tuonikäinen käyttäytyy. Ei hätää, tilanne palaa ennalleen kun palaatte kotimaahanne.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 09:04"]
Haha täällä sama. Ollaan tultu suomen mummulaan lomalle lasten kanssa. Mies tulossa perässä. Nimenomaan 2 vuotias on pistänyt ranttaliksi. On muutenkin hyvin herkkä muutoksille. Olemme olleet täällä myös noin kolme viikkoa ja vähän jo helpottaa, mutta ei mullakaan ole haluja kyläillä. Odotan miestä kuin kuuta nousevaa, että voitais jakaa vastuuta. Yleensäkään lapset eivät tykkää muutoksesta. 2 vee ei aluksi halunnut nukkua päikkäreitä enää, mutta on taas alkanut nukkumaan. Jospa se tästä...
[/quote]
Onneksi en siis ole ainoa :) olen nyt vienyt lapset ulos ja syövät juuri lounasta. Aikaistan aikatauluja, laitan nukkumaan todella ajoissa ja ulkoilutan. Pitäkää peukkuja! Ap
Mieheni on ollut poissa kaksi viikkoa, hänellä on lyhyt loma, joten halusimme tulla aiemmin lasten kanssa. Isovanhempia he eivät tapaa kuin kerran vuodessa eli nyt. miten kirkumisuhmaa kannattaa lähestyä?